Kære Amino'er, Det frustrerer mig lidt, at snakken meget ofte går på, at med-aminoer ikke har fået betaling for deres leverede varer eller ydelser, så derfor denne tråd. Allerede da jeg gik på handelsskole for mange år siden var et af de store problemer for iværksættere, at de ikke fik betaling for deres varer, ydelser eller ideer. FÅ NU ØJNENE OP! Der er intet nyt i det her. Du som iværksætter skal kræve betaling helt eller delvis på forhånd for leverede varer eller ydelser. Hvorfor skal du ligge og slås med problemer med inkasso og alt muligt andet? Her er en lille FAQ: Q. Kunden vil ikke betale noget på forskud. A. Så er det nok fordi han ikke har pengene eller kunne tænkes ikke at ville betale. Sig nej tak og lad en konkurrent få glæde af en dårlig betaler fremfor du taber penge og arbejdsglæde! Q. Kunden snakker om fremtidige store ordrer og lover guld og grønne skove. A. Det er blår og bullshit og han vil kun have dig til at lave et mere eller mindre gratis stykke arbejde her og nu. Q. Kunden vil gerne have dig til at starte med projektet igår og vil afregne så snart han modtager betaling fra en stor kunde. A. Bed ham komme igen, når han har modtaget betaling fra sin kunde. Q. Kunden er ikke sikker på, hvad det er han vil have og ved det stadig ikke helt efter jeres første møde. A. Bed ham specificere præcis hvad han vil have. Ellers vil han aldrig betale for det, som du leverer Dette var bare lige nogle af de mest almindelige. Der er sikkert Amino'er der vil spæde til i denne tråd med andre eksempler på, hvad man skal være opmærksom på. Husk altid at kræve en form for upfront betaling, når et samarbejde indgås. Jeg ved, der kan være undtagelser og det styrer I selvfølgelig helt selv. Man kan altid efterfølgende ændre sine betingelser i takt med at man lærer hinanden bedre at kende. Det er simpelthen bare ikke det værd at lave et stykke arbejde og så skulle bruge så megen tid og energi på at kradse pengene ind bagefter. Få bankgarantier, depot hos advokaten, brug Paypal til hurtig transaktion nu fremfor at vente over weekenden. Der er mange muligheder - brug dem. Blot et par gode råd på vejen. Flemming |
Good points, jeg tænker det du skriver det ;D