Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

[*] Så kræv dog betaling for pokker!

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

Kære Amino'er,

Det frustrerer mig lidt, at snakken meget ofte går på, at med-aminoer ikke har fået betaling for deres leverede varer eller ydelser, så derfor denne tråd.

Allerede da jeg gik på handelsskole for mange år siden var et af de store problemer for iværksættere, at de ikke fik betaling for deres varer, ydelser eller ideer.

FÅ NU ØJNENE OP!

Der er intet nyt i det her. Du som iværksætter skal kræve betaling helt eller delvis på forhånd for leverede varer eller ydelser. Hvorfor skal du ligge og slås med problemer med inkasso og alt muligt andet?

Her er en lille FAQ:

Q. Kunden vil ikke betale noget på forskud.

A. Så er det nok fordi han ikke har pengene eller kunne tænkes ikke at ville betale. Sig nej tak og lad en konkurrent få glæde af en dårlig betaler fremfor du taber penge og arbejdsglæde!

Q. Kunden snakker om fremtidige store ordrer og lover guld og grønne skove.

A. Det er blår og bullshit og han vil kun have dig til at lave et mere eller mindre gratis stykke arbejde her og nu.

Q. Kunden vil gerne have dig til at starte med projektet igår og vil afregne så snart han modtager betaling fra en stor kunde.

A. Bed ham komme igen, når han har modtaget betaling fra sin kunde.

Q. Kunden er ikke sikker på, hvad det er han vil have og ved det stadig ikke helt efter jeres første møde.

A. Bed ham specificere præcis hvad han vil have. Ellers vil han aldrig betale for det, som du leverer

Dette var bare lige nogle af de mest almindelige. Der er sikkert Amino'er der vil spæde til i denne tråd med andre eksempler på, hvad man skal være opmærksom på.

Husk altid at kræve en form for upfront betaling, når et samarbejde indgås. Jeg ved, der kan være undtagelser og det styrer I selvfølgelig helt selv. Man kan altid efterfølgende ændre sine betingelser i takt med at man lærer hinanden bedre at kende.

Det er simpelthen bare ikke det værd at lave et stykke arbejde og så skulle bruge så megen tid og energi på at kradse pengene ind bagefter. Få bankgarantier, depot hos advokaten, brug Paypal til hurtig transaktion nu fremfor at vente over weekenden. Der er mange muligheder - brug dem.

Blot et par gode råd på vejen.

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43

Hej Flemming

Vi er ikke uening. Men desværre holder den ikke idag. Hvis jeg forlanger noget som helst på forhånd, så kan jeg godt lukke biksen med det samme. For så tror firmaer at jeg ikke er likiv, og derfor er i fare for at gå konkurs/lukke.

Nu har jeg meget med designere at gøre, som er roden til alt ondt i denne verden. Og de kan aldrig bestemme sig. Det jeg vil sige med dette er at der i nogle brancher, er tilstandende sådan, men hvad man skriver en regning på det hele og så har de at betale ved kasse 1.  Har en dårligbetaler i kartoteket, som kun for lavet noget mod forudbetaling. Men forventer også at jeg snart(læs håber) at han finder et andet trykkeri.

I nethandel eller handel med private kan dette måske godt lade sig gøre, hvis man vil i basta.

Men nu vil jeg også kun miste for et par tusinde, hvis der er en der ikke betaler, ikke noget som jeg går konkurs af, mere bliver irriteret.

/Kenneth

Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:48

Good points, Flemming :D enig!!!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 16:49

Hej Kenneth,

Ja, jeg var godt klar over, at der fandtes undtagelser - og du er så en af dem. Men det gælder ikke al B2B, at man ikke kan kræve betaling senest ved levering. Tværtimod.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:49

Kenneth

Det er da kun fordi vi lever i en kultur hvor alt business baseres på lån, kreditgivning osv...
Hvis det er så svært at betale for et stykke arbejde man vil have andre til at udfører, skulle man måske vende det hele om og se hvordan man selv ville have det...
Og du kender sikkert resultatet af alt for meget kreditgivning, lån, spekulation ellers tag et kig i Avisen ;D

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:52

Godt indlæg Flemming!Yes

Man går jo heller ikke i et supermarked, køber dagligvarer, og så får man 30 dages kredit.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:53

Rigtig, hvis jeg fik oplysning om, at der kræves forudbetaling ville jeg nok betænke mig og sige nej tak til leverandøren..

Vil man dyrke handel og opgaver bør man give kunden et valg mellem kontant eller kredit efter aftale.

Man ville vel heller ikke lægge penge i en butik før man har fundet sine varer ??

mvh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:54

Peter - Revisor:

Godt indlæg Flemming!Yes

Man går jo heller ikke i et supermarked, køber dagligvarer, og så får man 30 dages kredit.

Serviceydelser er sgu noget andet !

Betaling ved udført arbejde er sgu meget tilforladeligt - det er bare vigtigt at man lige spekulerer lidt på om man har et fornuftigt aftalegrundlag før man begynder at udføre noget som helst.

Men det er ganske få serviceydelser jeg har lyst til at betale for aconto.

Hver gang jeg har betalt forud er jeg blevet taget i røven - med få undtagelser selvfølgelig.

VH Jørgen Olsen

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 16:54

Peter - Revisor:

Godt indlæg Flemming!Yes

Nej, og hvis man kunne, så ville det helt sikkert være drønpopulært - så længe det varer!Devil

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)