Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butikker bagtaler e-handel - Er det fair?

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Esbeng:

Hej

Nogle fysiske butikker taler dårligt og nogle gange ligefrem lyver om deres konkurrenter på nettet. Er det fair? Tjek artiklen her og giv evt. din mening til kende:

http://www.comon.dk/news/butikker.bagtaler.e-handel_40190.html

Jeg har deltaget i artiklen på ComOn.dk og vil gerne høre andres bud på sagen.

Man kan vel se det fra begges sider - for den fysiske butik er det utroligt træls at bruge tid på at vejlede andre uden salg, og derfor er den nemmeste måde at beholde kunderne på, ved at spille på den usikkerhed mange folk stadig har omkring nethandel.

Omvendt spiller netshops på det de kan, nemlig at gå under prisen..

Det er vel ikke fair for nogen af parterne, men så længe der ikke er nogen som direkte lyver om en bestemt butik og kun udtaler sig om netbutikker generelt, kan jeg ikke se noget galt i det - eller med andre ord, jeg ville nok selv gøre det samme.

Min faster og onkel har to dyrebutikker og de er lige blevet nød til at lukke den ene - årsagen var at de lige pludselig kun kunne sælge fiskene og ikke pumper, akvarier, osv. som man normalt køber med - Disse ting kom folk ind i butikken og fik rådgivning om, og købte det her efter på nettet.
Og der er ikke penge nok i kun at sælge fisk, når man ligger på en dyr adresse i en storby.

Jeg tror, der altid vil være kunder til begge dele - nogle foretrækker service og rådgivning, andre kigger kun på pris.
I øjeblikket er der bare flere der kigger pris end normalt, og det må ramme butikkerne temmelig hårdt..

Jeg gik en tur gennem Kolding gågade i dag - ud af (et gæt) omkring 100 butikslokaler står i hvertfald 10 tomme og andre 3 har ophørsudsalg..Og flere af dem i den mest eftertragtede gade, Østergade. Det er lidt trist..

Det samme med vores mange tøj-webshop-kunder, der har været mandefald det sidste stykke tid, temmelig mange konkurser og kunder som ikke kan betale deres regninger.

Om et halvt års tid er de mindst hårdføre skilt fra og så bliver der vel lidt mere normale tilstande igen - og så behøver butikkerne ikke "lyve" for at tjene penge længere.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:12
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Scandi,

Sider som pricerunner og kelkoo er vist også fandens værk.

De fokuserer helt ensidigt på pris, men en god handel indeholder rigtigt mange andre parametre end blot pris. Gid folk dog snart ville indse, at troværdighed, leveringsdygtighed, delivery-on-time, reklamationsbehandling, after-sales-service og hundrede andre parametre også er gældende for at folk kan sige, at de har fået en god handel.

Jeg synes det er prisværdigt, at du tænker på dine kunder og en ordentlig handel fremfor bare at få handlen i hus, koste hvad det vil. En god handel er KUN når begge parter, synes at det var en god handel.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 430
Fra  BIZON Skrevet kl. 20:17

Jeg oplever altså den der med rådgivningen gå begge veje - Jeg får rigtig mange mails fra kunder som liige har et spørgsmål til det produkt de lige har købt, men som ikke er købt ved mig... Såeh.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 20:19

Jakodan:

Om et halvt års tid er de mindst hårdføre skilt fra og så bliver der vel lidt mere normale tilstande igen - og så behøver butikkerne ikke "lyve" for at tjene penge længere.

Hej Nina,

Problemet er blot, at det primært er dem med huslejer, der bukker under først. Og det er jo butikkerne.

Jeg glæder mig ikke til at se så mange butikslokaler stå tomme, når vi kommer længere frem på året.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 20:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Flemming, tak for de pæne ord...

Jeg har ganske enkelt et klart syn på hvordan jeg vil flytte den normale "ANGST" for webshop, og der er at kunden skal være i centrum - ikke bare til tiden, men hele tiden... det er vigtigt at man også som ejer af en butik føler at man har fået en succeshistorie med sig hjem fra arbejdet, og det er ikke bare omsætningen jeg tænker på - men i stedet at man får en samtale med en kunde i ny og næ og ved at han får en oplevelse.... Det er i min verden utrolig vigtig og så er jeg til en hvis grad ligeglad om jeg tjener mange penge lige nu, men ved at jeg bygger en holdbar forretning op og derved kan tjene penge til hele mit liv og ikke kun en døgnflue som kunderne bliver trætte af... Kunden skal kunne huske mig og vores samtale og tale positivt om ens forretning, og der opnår man ikke ved kun at sælge billigt, for man kan købe billigt mange steder, men glemmer sommetider - hvor var det lige jeg købte et eller andet, men får man en oplevelse husker man, jo var det ikke der jeg fik - det kan da være man lige kan få det der også...

Lær det kollegaer, der er andre værdier i en salgsproces som kun prisen, men også de sekundære områder i en handel som Flemming så rigtigt skriver... Tænk på det jeg skriver - du skal tjene dine penge over hele livet og ikke kun en uge, og er det ikke sjovere at sælge en ting og tjene 1000,00 som at tjene 10 ting og kun tjene 100,00 pr. del... forstår i pointen... jeg vil hellere arbejde mindre og tjene det samme.... det er der mindre risiko for et senere tab eller ekstraarbejde og du har også nogle penge der skal forrentes og en pension der skal bygges op..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57

Hej Flemming1970

Jeg ved godt det er moderne at få lavet en masse i udlandet. Men nu findes der jo også en massetyndplade industri og elektronik virksomheder i DK, der er små producerende. Det kan først betale sig over et vist kvantum. Har selv arbejdet med print produktion, som var det første som kom til taiwan og nu kina, og man snakker allerede om at kina er blevet for dyr.

Men tror også at mange  folk brænder nallerne igen på webben. Og man ser det tydeligt, de samme tendenser som før it boblen sprang. Vi har flere IT firmaer end nogensinde. Fx, bliver jeg tit ringet op af web firmaer, der vil designe en ny hjemme side til mig. Og har enda været ude for at samme firma ringede to dage i træk, med to forskellige sælger. Og det mener jeg er et tegn på at branchen er blevet mættet, ligesom at firma, ikke bare går ud og køber nyt programmel.Og mere leder efter opensource produkter, som de kan benytte gratis.

Og går man ind på de forskellige pris sider, specielt price runner, som jeg holder mig langt fra, så er der mange mærkelige firmaer, alle med de rigtige mærker. Men alligevel, jeg har valgt mine leverandør både privat og firma mæssigt, som jeg kan tage knoglen og snakke med. Eller tage ned og snakke med.

/Kenneth

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:32

Flemming: Det er altså lidt en sandhed med modifikationer når du siger at butikkerne bukker under først pga. husleje... det hører jeg tit, og vil lige kommentere det her:

En fysisk butik har ganske givet en noget højere husleje. Til denne husleje hører der x antal potentielle kunder, som dagligt går forbi eller ind i butikken. Den er synlig. Jo bedre placering - jo større synlighed - jo højere husleje.

En netbutik kan have en lav husleje. Til denne husleje høre 000 antal potentielle kunder... Derfor ryger der en stor mængde penge til markedsføring. Hvis netbutikken ikke markedsfører sig - så er der ingen som lærer dem at kende eller besøger dem - ingen ved de er der...

Så er der også mange som tror at man har mindre ansatte i en netbutik end i en fysisk butik. Det passer heller ikke helt. Det kan godt være der ikke er faste åbningstider, men der er pakning, modtagelse af returvarer, kundepleje, markedsføring, ilægning og optælling af nye varer, regnskab osv. stadigvæk.

Jeg vil vove den påstand at regnestykket går lige op i sidste ende!

Nå, det var lige et sidespring :·) I øvrigt oplever vi også ofte at kunder annulerer en bestilling fordi de lige var nede i byen og fandt varen der... :·) så det gælder også den anden vej.

Mange hilsener Helle

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 21:46

Hej Helle,

Du har da ret i det med markedsføringen. Vi er helt enige om at man skal markedsføre sig. Det skal fysiske butikker såmænd også. Åbner man en helt ny butik - selv på et hovedstrøg, så vælter kunderne altså ikke bare ind, selvom de går lige forbi udenfor.

Derimod så adskiller netbutikkerne sig ved, at i takt med at omsætningen falder, så kan de afskedige folk. Det er lidt sværere i en fysisk butik, da der skal være en minimumsbemanding for at butikken overhovedet kan holde åbent. Husk, at svind er et kæmpe problem - og bliver bemandingen for lille, så stjæler folk med arme og ben. Det er et uomtvisteligt faktum og derfor vil du foruden huslejen også have væsentlige personaleomkostningen, selvom der stort set ingen kunder er.

Når det er sagt, så kan jeg godt se dine pointer og du har nok også ret det meste af vejen. Jeg vover dog den påstand, at det er dyrere at drive fysisk butik end netbutik, selvom masser passerer foran vinduet hver dag. Det er ikke ensbetydende med omsætning. Bare det var så vel.

Fortsat god aften,

Flemming

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 21:51

Hej Flemming og Helle, jeg kan kun give jer ret begge - og vil lige tilføje en kommentar.... der var en klog sælger der sagde til mig at hvis vi netshopejere ligger ca. 10 % under priserne i en butik så svarer det meget godt til de besparede omkostninger vi har i en netshop...

Men jeg bakker op omkring jeg begge for I har begge nogle kommentarer som jeg finder total rigtige...

God week-end

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 17:47

Flemming1970:

Jakodan:

Hej Nina,

Problemet er blot, at det primært er dem med huslejer, der bukker under først. Og det er jo butikkerne.

Jeg glæder mig ikke til at se så mange butikslokaler stå tomme, når vi kommer længere frem på året.

Med venlig hilsen

Flemming

Det tror jeg ikke nødvendigvis du har ret i.. - altså at butikkerne bukker under først.
Mange butikker har lagt på samme adresse i årevis og har en fast kundekreds - og der findes stadig mange mennesker som ikke bryder sig om at handle på nettet. Mange netshops er kun er et par år gamle og ikke har så meget kapital i baghånden, så de er mere afhængige af, at få nogle penge i kassen nu og her, for at kunne betale for næste vareparti de får hjem.

Vi har temmeligt mange webshops som kunder og tro mig, der er desværre rigtigt mange af dem der må lukke inden længe.. Vi har meget svært ved at få pengene kradset ind i øjeblikket, og hvor jeg normalt skriver maks 2-3 rykkere når jeg tjekker betalinger har jeg i denne uge skrevet omkring 10-12 stykker - de fleste til mindre webshops. (Så derfor er det heldigvis mest små-beløb)

Og det er vel der en del af problemet ligger - de små webshops har købt varer hjem og er nu desperate for at få penge i kassen - derfor dumper de priserne, også på de nyere varer, som er dem man skal tjene på. Det går ud over de fysiske butikker (og de andre webshops), som jo ikke kan holde januarudsalg hele året - og derfor må de svageste af disse også lukke.

Så det jeg tror er, at om et halvtårs tid er de mindste webshops og butikker med mindst kapital i baglommen lukket - og så begynder det forhåbentligt at gå op igen, for så holder man stille og roligt op med at dumpe priser, og kunderne kan ikke finde varerne billigere andre steder..
Det er trist, ja, men vel et eller andet sted også til at forudse at det ville ske

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)