> hvor vigtigt det er at have et sikkert sted at handle
Dels er kortbetalinger heller ikke helt sikre - hvis firmaet man har handlet hos går konkurs dækker bankerne ikke. Det opdagede mange f.eks. da Sterling gik ned.
Og dels er pointen jo netop at ved nogle typer af salg ingen forskel er på, om der benyttes kort eller bankoverførsel. Det overser eHandelsfonden helt i dag. Det er dumt - for det passer bare ikke til virkeligheden.
Jeg ved at langt de fleste af os gør alt hvad vi kan for at drive anstændige og lovlige virksomheder. Men de fleste af os lever også en i verden med konkurrence, hvor det er vigtigt at vi kan tilpasse os den virkelighed vi nu engang står overfor - og at vi kan tillade os at eksperimentere lidt og forsøge at gøre nogle ting lidt bedre eller anderledes end konkurrenterne i markedet.
Og det er her de fleste af den type mærkningsordninger kommer kedeligt hæmmende i vejen. Det bliver de mindst kreative forretningsfolk beskyttelse mod de bedste. Og det er sgu ikke godt for noget - andet end, naturligvis, de mindst kreative og innivative forretningsfolk.
Det er det samme problem jeg har oplevet i min eget branche, hvor der har været utallige mislykkede forsøg på at lave en form for "etisk standard". Problemet er, at det er så godt som umuligt at udforme en produktions-orienteret etisk standard, som ikke samtidigt hæmmer de mest innovative folk i at udvikle spændende nye metoder og hele branchen. Og det er der så rigtig mange af os der ike gider - præcis som med eMærket.
Smiley ordningen er noget helt andet. Først og fremmest er ALLE virksomheder af en bestemt type underlagt mærkningen. Det er ikke et frit valg. Det er jo slet ikke tilfældet for eMærket.
Skulle man have noget tilsvarende for nethandel ville det være nødvendigt at indgå en international aftale om det. Selvom jeg godt ved at nogle politikere stadig tror på og agerer efter, at Internettet slutter i Padborg, så er det altså et internationalt medie og derfor ville et særligt dansk krav om et mærke blot stille de danske virksomheder der ligger side om side på Nettet med de udenlandske dårligere.