Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bank-pakken for had - nu får vi mere offentlig forbrug i stedet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder nu og ser bankpakkeforlig på News og synes det er bemærkelsesværdigt, så utilfreds S og SF er med det forlig de selv har indgået.

De taler som om deres rolle kun har været, at dæmme op overfor regeringspartiernes dårlige forslag. Kun S har lagt loft på grådigheden og ordet 'grådighed' gentages så 5-6 gange. Ole Sohn får mikrofonen og matcher alle Helle Thornings gentagelser af 'grådighed'.

Begge er de enige om at Danmark nu skal have en vækstpakke som er identisk med mere offentligforbrug. Jeg tror deres vælgere blev glade for at høre det.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det bliver jeg ihvertfald også.

En skattelettelse i nedgangstider ryger på opsparingen på grund af folks utryghed og usikkerhed for fremtiden.

Offentlige investeringer ryger i håndværker timer der igen ryger i netto og på frisøren og restauranten eller på en ny hjemmeside - og så får de første der bliver fyret i nedgangstid (håndværkerne) gang i hjulene igen og de ringe der spredes er betydeligt mere effektfulde på end en skattelettelse i lavkonjunkturer.

Det er basal økonomi - beskær det offentlige i opgangstider og invester i det offentlige i nedgangstider - ja jeg vil vove pelsen og sige økonomi for begyndere ;)

Så mangler vi bare at kyllingerne tør at flytte beskatning fra aktiver (arbejde) til passiver (kapital/bolig) så det for alvor kan betale sig at arbejde ekstra i samfundet og så kan det være det ikke ser så sort ud endda.

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 20:37

Økonomi for begyndere er vel så meget sagt. Det kommer an på om du hedder Keynes eller Milton..

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:15

JuniorK:

Økonomi for begyndere er vel så meget sagt. Det kommer an på om du hedder Keynes eller Milton..

Jeg tror nu at økonomer i dag helt generelt anser offentlige investering som et udemærket middel til konjunkttur kontrol.

Jeg tror kun det er de mest hard-core monetarister som ikke er mener det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:34

Er der nogen her der tror på, at bankpakke 2 vil gøre det lettere eller billigere for f.eks. de mange gode iværksættere her på Amino at få lån? Jeg tvivler!

Såvidt jeg kan se står der ikke noget i bankpakken om, at de SKAL låne ud til iværksættere, eller dem der skal købe hus, bil osv.

Mit bedste råd til alle er, at gøre som jeg selv gjorde for mange år siden - tage de par år det koster at opspare noget kapital selv, og så hele tiden sørge for, at der er plus på kontoen - koste hvad det vil.

Jeg vil gøre næsten hvad som helst for ikke (igen), at skulle være afhængig af lån fra bankerne. 

Fra Korsør
Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 12:49

Kunne ikke være mere enig, har også valgt bankerne fra. De er for tunge at danse med , de kan ikke se iværksætterlyset !

Det tager lidt længere tid at få " skrabet " kapitalen sammen, men det er med en rigtig go' mavefornemmelse at vi slår dørene op i efteråret, efter en god

gang gammeldaws opsparing. Samtidig giver det mig en bedre ro at der ikke står en bankrådgiver der skal tilfredsstilles.

Venligst

Bakkeskoven.dk

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 12:56

Jeg er enig med Mikkel. Jeg tror ikke på at denne bankpakke kommer særligt mange AMINO'er til gode, men jeg tror omvendt heller ikke det har været meningen. Jo selvfølgelig når politikerne bliver spurgt og skal svare så er der sikkert ingen der vil sige det ikke kommer iværksættere til gode, men det er nu stadig bankernes afgørelse hvad de vil gøre med de frigjorte penge.

Alt efter nationalbankens risikovurdering kan de jo komme til at betale 5% for lånet selv, og derfor kommer denne kapitalindsprøjtning først og fremmest eksisterende, velfungerende firmaer med godt cashflow og forretning til gode (IKKE IT FACTORY!!!)

Så må vi andre jo håbe vi har taget de rigtige økonomiske valg fremover :)

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 02:28

Hej Mikkel

Mikkel deMib Svendsen:
Er der nogen her der tror på, at bankpakke 2 vil gøre det lettere eller billigere for f.eks. de mange gode iværksættere her på Amino at få lån? Jeg tvivler!

Ja - jeg er i hvert fald villig til at narre mig selv. Jeg tillader mig at forvente at få en udviddet min kassekredit til specifikke nye projekter. Når min bank har fået 100 mia under forudsætning af at hjælpe alle 'os' stakkels virksomheder (og altså ikke dem selv) går jeg faktisk udfra det er nemmere at få kroner til sjove ting. Bankerne har jo også et stort samfundssind og vil gerne hjælpe den danske økonomi :-)

Jydebanken siger jo f.eks. de har masser af penge men mangler gode projekter.

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg vil gøre næsten hvad som helst for ikke (igen), at skulle være afhængig af lån fra bankerne.

Jammen det hjælper jo ikke os andre :-)

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 02:47

Ronnikc:
Offentlige investeringer ryger i håndværker timer der igen ryger i netto og på frisøren og restauranten eller på en ny hjemmeside - og så får de første der bliver fyret i nedgangstid (håndværkerne) gang i hjulene igen og de ringe der spredes er betydeligt mere effektfulde på end en skattelettelse i lavkonjunkturer.

Ronni jeg ved på forhånd vi ikke bliver enige om dette, men det må vi jo leve med :-)

Du argumenterer for, at det offentlige forbrug er bedre end det private (skattelettelser) fordi dén håndværker der blive hyret til at renovere en skole bruger sin løn andre steder. Jeg vil omvendt påstå at håndværkeren har nemmere ved at finde sort arbejde end alle andre grupper og derfor har nemmere ved at opretholde et fornuftigt rådighedsbeløb. Jeg kan ikke se hvor for det offentlige skal investre i byggeri som et beskæftigelsespolitisk projekt med mindre der også er en anden grund til dét.

Hvis man ønsker det offentlige skal investere hvorfor så ikke i uddannelse eller i digitalisering. Det er da fremadrettet.

Ronnikc:
Det er basal økonomi - beskær det offentlige i opgangstider og invester i det offentlige i nedgangstider - ja jeg vil vove pelsen og sige økonomi for begyndere ;)

Jaja... men hvis du går efter de billige point nu må du jo gå ind for offentlige besparelser i opgangstider og det har du jo ikke gjort. :-)

Ronnikc:
Så mangler vi bare at kyllingerne tør at flytte beskatning fra aktiver (arbejde) til passiver (kapital/bolig) så det for alvor kan betale sig at arbejde ekstra i samfundet og så kan det være det ikke ser så sort ud endda.

Du mener 'aktiviteter', men ellers er vi enige om denne del.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:39

Selvfølgelig vil det være en god idé at sætte gang i nogle offentlige projekter nu, hvor det er muligt at få en bedre pris end for bare et år siden. Derefter skal det siges, at det offentlige heller ikke skal blande sig så meget i markedets op- og nedture, at det skaber en kunstig opretholdelse af arbejdskraft på et bestemt område.

Der er jo blevet bygget virkelig meget de sidste 10-15 år, så det at markedet nu reguleres, er kun naturligt. Nej, det er ikke sjovt for dem, det går ud over, men samtidig kan det ikke nytte noget, at man piver. Vi er alle nødt til over tid at regulere vore ydelser efter det marked, der nu engang er.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)