Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT-Factory, konkurs, Asger Jensby, direktion, bestyrelse, revision

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Den rystende historie om denne virksomhed og dens prompte lukning ved konkurs giver mig anledning til følgende bemærkninger med relevante spørgsmål:

En kvalificeret udvalgt stikprøveundersøgelse på bare 5-10 bilag i bogholderiet og undersøgelse ved brug af almindeligt anerkendte principper for kilderevision burde for længst have afsløret dette angivelige og omfattende bedrageri.

Flere store revisionsfirmaet har tilsyneladende givet blanko erklæringer på regnskaberne over flere år.

Der er/var 132-139 ansatte + direktion og bestyrelse, som næsten alle må have sovet, mens de formentlig tilsammen  modtog omkring 60 MKR i løn per år, hvor Skat har taget sin andel. Er der slet ingen som har vidst noget?

Hvis IBM fra et leasiing selskab modtog 20 MKR må der til leasingfirmaet have fundet betalinger sted via regnskabsafdelingen på KR 2-400 KKR månedligt.

Normalt laver man af kontrolmæssige årsager dobbelt prokura og adskiller effektivt bogholderiet fra dem, som styrer ind- og udbetalinger af penge.

Hvorfor straks erklære firmaet konkurs 24 timer inden for den rystenede opdagelse, at 90% af omsætningen er baseret på falskneri.  I stedet for burde bestyrelsen selv have overtaget styret og sat en ny og kvalificeret ledelse ind til at rydde op.

Ved en konkurs opnås kun øjeblikkelig lukning af firmaet, at de 139 ansatte formentlig straks spredes for alle vinde, at de med fagforeningernes bistand betales af staten,  at de sandsynligvis ikke kan eller vil bistå med forklaringerne om, hvad der er sket og hvordan det har kunnet lade sig gøre.

Nogle advokater vil eventuelt tjene styrtende med penge ved en langtrukken bobehandling, hvor de faktiske forhold og svar først vil kommer frem efter nogle år. Eventuelt.

Politiet og andre offentlige instanser er formentlig helt ude af stand til hurtigt at komme til bunds i denne sag.

Hvis ikke der er nogen penge overhovedet til bobehandling må konkursbehandling slet ikke finde sted.

Hvis der hele tiden HAR været NOGLE penge i virksomheden og nogen reel omsætning hvorfor så STRAKS smide ALLE medarbejdere ud?

HVAD har de lavet hidtil, hvis 90% af omsætningen har været falske transaktioner udført af en enkelt bedrager?

Hvad har der stået på de faktura, som er udstedt af virksomheden med hvilke produkter og referencer?

Hvordan er checks posteret og hvad har der stået på dem.

Har Stein Bagger virkelig helt alene stået for en så omfattende produktion af falske faktura og betalinger uden at nogle af de 132-139 mange ansatte med direktion og bestyrelse i spidsen har ulejliget sig med at kigge på de mest basale fakta og sikre sig, at de er i orden..

Hvordan og på hvilket grundlag kan pressen oplyse, at Stein Bagger er eftersøgt og jages af Interpol, når bestyrelsen først har indgivet politianmeldelse inden for nogle få timer?

At nogle indgiver politi-anmeldelse mod andre er ikke i sig selv ensbetydende med, at disse andre og alene er kriminelle og ansvarlige.

Det er i mange henseender en højst besynderlig sag.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38

I sektionen "management team" reklamerede IT-Factory med:

"CTO:
Carsten Sjørup is responsible for technology and R&D.

Carsten has more than 15 years of comprehensive experience within multiple SW architectures, development projects, and IT-infrastructures. He has been managing and running development and support departments both domestic and offshore, and has been acting as technology advisor for many organizations.

Prior to IT FACTORY Carsten founded and ran the consultancy and software company Added Solutions ApS."

Journalist og "og dagens nye heltinde" Dorte Toft sagde i TV2, at Bagger ikke formåede at charmere HENDE.

Men Dorte Toft har ikke lavet de mest basale tjek omkring den angivne CTO, som står for Chief Technology Officer

Added Solutions ApS kan ikke findes i hverken CVR-registeret eller hos Krak.dk: Der kommer følgende svar:

cvr.dk:  Her er resultaterne af din søgning efter juridisk enhed, navn 'Added Solutions ApS'.
Der blev ikke fundet nogen resultater som matcher søgekriterierne.

Krak.dk: Din søgning på Added Solutions ApS gav desværre ingen resultater.

Søgning på IT-Factory på cvr.dk giver et resultat på mange selskaber, hvoraf mange er opløst efter konkurs. Den side af sagen vidste Dorte Toft godt ifølge hendes blog, hvor hun endnu ikke har tilladt et indlæg fra mig at blive vist.

På deres hjemmesider står eksempelvis: 2500 customers world-wide. Eller stod:

Den er nu taget ned, men jeg nåede at tage kopi i ASCII og HTML format.

KONKLUSION: Hvis bestyrelsen eller ejerfirmaet med Lars Brammer og Asger Jensby i spidsen eller journalist Dorte Toft havde gjort bare lidt basalt tjek arbejde kunne denne svindel have været stoppet for længe siden.

Det er i hvert fald total mangel på rettidig omhu. Fakta tjek har slet ikke fundet sted. End ikke de mest simple. FORBLØFFENDE.

Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 21:46
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 21:50

Øhh, beskylder du nu (delvist) Dorte Toft, en blogger og freelance journalist, for hele skandalen ved ikke at have checket div. ansatte?

Forbløffende...

(tillod mig i øvrigt at flytte dit nye indlæg ind under dit indlæg fra tidligere i dag om samme emne)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:34

Nicolai Lønne:
Øhh, beskylder du nu (delvist) Dorte Toft

Nej. Det står der da heller ikke noget om. Jeg har genlæst mit indlæg.

Jeg havde placeret indlæg nummer 2 under Personaleadministrastion med titlen: "IT-Factory, Executive team, Direktion, bestyrelse og Dorte Toft" af flere grunde.

1. Jeg antager, at det er normalt i personaleadministration (HR), at man tjekker personers baggrund før de ansættes. Og at de ikke åbenlyst lyver. DVS laver nogle fakta tjek og indhenter referencer og oplysninger fra tidligere arbejdsgivere eller ringer til disse.

2. I dansk journalistik er der i modsætning til amerikansk journalistik ikke praksis for systematisk fakta tjek af andre end eventuelt af den skrivende journalist. Dorte Toft har skrevet en hel del om IT-Factory, men kan ikke have læst deres egen WEB-information om den ansatte CTO, som for hendes artikler burde have haft stor betydning.

3. Når holding selskaber køber og ejer andre selskaber er research og kontrol af fakta normale procedurer på mange områder.

4. Alarmklokkerne burde straks have ringet, når den pågældendes tidligere virksomhed ikke eksisterer i CVR-registeret og telefunnummer ikke kan findes på Krak.dk.

Såfremt hun havde nået frem til samme søgeresultat som

Dream:
Added Solutions A/S (binavn til IT Factory Research Center A/S).
burde alarmklokkerne have ringet endnu kraftigere. Den pågældende CTO havde så slet ingen baggrundsreferencer overhovedet trods angivne mange års erfaringer andetsteds. Der skrives som citeret: "Prior to .... Addedd Solutions ApS", som er noget helt andet end et lignende binavn til den virksomhed, som hun skriver om.

Jeg er ikke ekspert i danske journalisters og avisers praksis for fakta tjek. Mit indlæg var ikke rettet mod Dorte Toft. Men offentligheden er næppe klar over, at mange artikler i Danmark skrives og bringes uden elementær fakta tjek af andre.

JEG er formentlig grundet min basale uddannelse og senere erhvervserfaring den ultimative ekspert i fakta tjekking og bruger resultater heraf til at grave yderlige information op.

Hvis der er noget fundamentalt galt finder jeg det relativt hurtigt, når jeg arbejder analytisk med en sag og bliver derfor hurtigt upopulær hos NOGLE.

Fakta tjek er en kendt metode i revisionsfirmaer, hvor det kaldes revision. De revisionsfirmaer, som har givet blanke påtegninger på regnskaberne for 2007, 2006, 2005 ETC løber nok ind i meget store problemer nu, hvis deres påtegninger ikke også har været forfalskede.

De store revisionsfirmaer kan uden tvivl betale erstatning for konsekvens af mangler ved deres arbejde. Asger Jensby og medarbejdere burde derfor ikke selv STRAKS og inden for 24 timer have erklæret IT-Factory konkurs.

Medierne inklusive TV2 siger fejlagtigt, at IT-Factory "er gået konkurs". Ledelsen har selv anmodet om en øjeblikkelig lukning ved konkurs med store tab til følge for det offentlige og for direkte og indirekte ejere af virksomheden.

Jeg kritiserer egentlig slet ikke Dorte Toft. Jeg kommer med relevante bemærkninger.

Men store og indflydelsesrige organisationer som Berlingeren og Computerworld bør forbedre kvaliteten af deres artikler, før de bringes.

Det er ligesom Danmarks Radio, som via en ung journalist bringer rædselshistorier om "35 millioner sultne Amerikanere". Men det et er en anden historie om mangel på elementær fakta tjek i dansk journalistik.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:30
Jeg forstår nu ærligtalt heller ikke hvad det er du mener du har fundet frem til.

Du glemmer i øvrigt at kommentere på det interessentskab som Dream også fandt frem til. Laver jeg en googling på "Added Solutions" synes jeg der lader til at være mange tegn på at virksomheden har eksisteret og der henvises mange steder til en adresse der hedder Generatorvej 8, 2730 Herlev, og det er på samme adresse som interessentskabet var registreret på. At der ikke kommer noget resultat når man søger på Added Solutions ApS tør jeg ikke sige hvorfor, men mon ikke der er en logisk forklaring. Hvis f.eks. et anpartsselskab skifter navn, vil det så fortsat fremkomme ved søgninger på det gamle navn?

Jeg forstår i øvrigt ikke helt hvor du vil hen mhs. til at Carsten Sjørup skulle have relation til noget lummert, så vidt jeg kan umiddelbart kan se på hans CV så kommer han fra JMI-regi før han var en del af IT Factory. Dvs. han skulle være fra Asger Jensby's eget bagland, men alligevel mener du der er noget uldent ved ham i forbindelse til Stein Bagger's stunt?

"ekspert i fakta tjekking" synes jeg er en vovet titel at give dig selv, når du kommer med så alvorlige anklager på så tyndt et grundlag.
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:16

Senest springer Ejler nu det som det borende X. Om sin baggrund for at kunne levere dybegående journalistik siger han selv;

"Jeg er grundet min basale uddannelse og senere erhvervserfaring den ultimative ekspert i fakta tjekking og bruger resultater heraf til at grave yderlige information op".

Denne ekspertviden kombineret med lidt hurtig søgen på CVR bruger Ejler så på at så tvivl om, hvorvidt Carsten Sjørup virkelig har stiftet og ledet et softwarefirma, der hed Added Solutions ApS, som det fremgik af IT-Factory hjemmeside. Et opslag gav ikke noget resultat på CVR.

Som andre brugere på Amino hurtigt har kunne se ved samme opslag er, at der bl.a. har ligget et Added Solutions I/S på adressen, som er blevet opløst i 2003. Om det var et I/S eller ApS som Carsten Sjørup har ejet - hvad forskel går det 5 år efter? Der vil man let kunne sige, at der er webmaster der har skrevet forkert - og er vel næppe noget der havde ændret på situationen omkring IT-Factory. Dernæst kan der flere logiske situationer hvor et firmanavn ændres i CVR, hvor de historiske ændringer ikke vedbliver med at blive stående i CVR. Så at et firmanavn ikke fremgår af CVR behøver der ikke at være noget noget odiøst i.

På den baggrund synes jeg det er en meget letkøbt konklusion du kommer frem til og ikke mindst uværdigt i forhold til Carsten Sjørup - men okay man får nok ikke så meget for 7 kr. i minuttet.

"KONKLUSION: Hvis bestyrelsen eller ejerfirmaet med Lars Brammer og Asger Jensby i spidsen eller journalist Dorte Toft havde gjort bare lidt basalt tjek arbejde kunne denne svindel have været stoppet for længe siden".

NU skal det så ikke være ironi altsammmen. Dit første indlæg omkring IT-Factory stillede nogle rigtig gode spørgsmål, som jeg synes er relevante og som jeg da også glæder mig til at offentligheden får svar på .

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:29

Jeg kan heller ikke se at de omtalte parter burde have set nogle røde signallamper men jeg mener derimod at der burde have blinket nogle lamper hos KMPG der har revideret selskabet. De må sidde med røde ører.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:32

Skattekonsulenterne:

Jeg kan heller ikke se at de omtalte parter burde have set nogle røde signallamper men jeg mener derimod at der burde have blinket nogle lamper hos KMPG der har revideret selskabet. De må sidde med røde ører.  

Meget røde ører er hvis de rette ord i dette tilfælde...

Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:45

Det er simpelthen nærmest for saftig en sag til at man kan lave noget i dag andet at trykke på opdatering på browseren... Nu har Berlingeren offentliggjort at en eller anden sidder på bahamas og følger avisen...

I min verden er han stukket til havs med flere forbrydere i hælene.

Jeg glæder mig til spillefilmen, miniserien, tv serien og den kommende "IT Factory Happiness sit com"

Klovn, hold kæft et indlæg ovenfor - jeg spilder min kaffe igen... Kan du ikke sende en adresse, hvor jeg kan sende alle disse renserieregninger hen.

Smile

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)