Den rystende historie om denne virksomhed og dens prompte lukning ved konkurs giver mig anledning til følgende bemærkninger med relevante spørgsmål: En kvalificeret udvalgt stikprøveundersøgelse på bare 5-10 bilag i bogholderiet og undersøgelse ved brug af almindeligt anerkendte principper for kilderevision burde for længst have afsløret dette angivelige og omfattende bedrageri. Flere store revisionsfirmaet har tilsyneladende givet blanko erklæringer på regnskaberne over flere år. Der er/var 132-139 ansatte + direktion og bestyrelse, som næsten alle må have sovet, mens de formentlig tilsammen modtog omkring 60 MKR i løn per år, hvor Skat har taget sin andel. Er der slet ingen som har vidst noget? Hvis IBM fra et leasiing selskab modtog 20 MKR må der til leasingfirmaet have fundet betalinger sted via regnskabsafdelingen på KR 2-400 KKR månedligt. Normalt laver man af kontrolmæssige årsager dobbelt prokura og adskiller effektivt bogholderiet fra dem, som styrer ind- og udbetalinger af penge. Hvorfor straks erklære firmaet konkurs 24 timer inden for den rystenede opdagelse, at 90% af omsætningen er baseret på falskneri. I stedet for burde bestyrelsen selv have overtaget styret og sat en ny og kvalificeret ledelse ind til at rydde op. Ved en konkurs opnås kun øjeblikkelig lukning af firmaet, at de 139 ansatte formentlig straks spredes for alle vinde, at de med fagforeningernes bistand betales af staten, at de sandsynligvis ikke kan eller vil bistå med forklaringerne om, hvad der er sket og hvordan det har kunnet lade sig gøre. Nogle advokater vil eventuelt tjene styrtende med penge ved en langtrukken bobehandling, hvor de faktiske forhold og svar først vil kommer frem efter nogle år. Eventuelt. Politiet og andre offentlige instanser er formentlig helt ude af stand til hurtigt at komme til bunds i denne sag. Hvis ikke der er nogen penge overhovedet til bobehandling må konkursbehandling slet ikke finde sted. Hvis der hele tiden HAR været NOGLE penge i virksomheden og nogen reel omsætning hvorfor så STRAKS smide ALLE medarbejdere ud? HVAD har de lavet hidtil, hvis 90% af omsætningen har været falske transaktioner udført af en enkelt bedrager? Hvad har der stået på de faktura, som er udstedt af virksomheden med hvilke produkter og referencer? Hvordan er checks posteret og hvad har der stået på dem. Har Stein Bagger virkelig helt alene stået for en så omfattende produktion af falske faktura og betalinger uden at nogle af de 132-139 mange ansatte med direktion og bestyrelse i spidsen har ulejliget sig med at kigge på de mest basale fakta og sikre sig, at de er i orden.. Hvordan og på hvilket grundlag kan pressen oplyse, at Stein Bagger er eftersøgt og jages af Interpol, når bestyrelsen først har indgivet politianmeldelse inden for nogle få timer? At nogle indgiver politi-anmeldelse mod andre er ikke i sig selv ensbetydende med, at disse andre og alene er kriminelle og ansvarlige. Det er i mange henseender en højst besynderlig sag. |
I sektionen "management team" reklamerede IT-Factory med:
"CTO:
Carsten Sjørup is responsible for technology and R&D.
Carsten has more than 15 years of comprehensive experience within multiple SW architectures, development projects, and IT-infrastructures. He has been managing and running development and support departments both domestic and offshore, and has been acting as technology advisor for many organizations.
Prior to IT FACTORY Carsten founded and ran the consultancy and software company Added Solutions ApS."
Journalist og "og dagens nye heltinde" Dorte Toft sagde i TV2, at Bagger ikke formåede at charmere HENDE.
Men Dorte Toft har ikke lavet de mest basale tjek omkring den angivne CTO, som står for Chief Technology Officer
Added Solutions ApS kan ikke findes i hverken CVR-registeret eller hos Krak.dk: Der kommer følgende svar:
cvr.dk: Her er resultaterne af din søgning efter juridisk enhed, navn 'Added Solutions ApS'.
Der blev ikke fundet nogen resultater som matcher søgekriterierne.
Krak.dk: Din søgning på Added Solutions ApS gav desværre ingen resultater.
Søgning på IT-Factory på cvr.dk giver et resultat på mange selskaber, hvoraf mange er opløst efter konkurs. Den side af sagen vidste Dorte Toft godt ifølge hendes blog, hvor hun endnu ikke har tilladt et indlæg fra mig at blive vist.
På deres hjemmesider står eksempelvis: 2500 customers world-wide. Eller stod:
Den er nu taget ned, men jeg nåede at tage kopi i ASCII og HTML format.
KONKLUSION: Hvis bestyrelsen eller ejerfirmaet med Lars Brammer og Asger Jensby i spidsen eller journalist Dorte Toft havde gjort bare lidt basalt tjek arbejde kunne denne svindel have været stoppet for længe siden.
Det er i hvert fald total mangel på rettidig omhu. Fakta tjek har slet ikke fundet sted. End ikke de mest simple. FORBLØFFENDE.