Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan søgemaskineoptimering gøres billigt..?

Side 5 ud af 6 (56 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Dimsedut:

Som udgangspunkt burde man starte med at skelne mellem søgemaskinemarkedsføring og søgemaskineoptimering, især når man påstår at sælge det ene produkt.

Hvis vi kan blive enige om at søgemaskinemarkedsføring = Search Engine Marketing = SEM, så er skriver Wikipedia således:

Search engine marketing, or SEM, is a form of Internet marketing that seeks to promote websites by increasing their visibility in search engine result pages (SERPs). According to the Search Engine Marketing Professional Organization, SEM methods include: search engine optimization (or SEO), paid placement, and paid inclusion.[1] Other sources, including the New York Times, define SEM as the practice of buying paid search listings.[2][3]

Søgemaskineoptimering er således en undergren af søgemaskinemarkedsføring ifølge SEMPO. Det står enhver frit for at definere det anderledes, men så skal man bare være klar over at der ikke er enighed om berebets betydning.

Uanset hvor godt man ligger til i søgemaskinernes SERPs er det i langt de fleste tilfælde en god idé at køre Adwords i højre siden. Break-even på en Adwords investering nås i langt de fleste tilfælde i løbet af dage eller få uger, så hvad skulle undskyldningen være for ikke at bruge Adwords? Det er ikke en omkostning men en investering med en (for det meste) positiv forrentning. Når det er sagt, så lander over 80% af alle kliks i de organiske søgeresultater, så man bør have en balanceret strategi.

Mvh Jesper

 

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, man kan fortolke at SEM inkluderer SEO, men var det ikke nærmere om hvorvidt SEO inkluderer SEM? :D

Lige meget hvad, så er der jo ingen lovgivning der fortæller os hvad der er rigtigt, definitionen er egentlig også underordnet; hvis man som SEO firma kan sælge nogle adwords, betalte kliks eller affiliataftaler, så er det vel som det skal være. Det må være op til kunden at sikre sig han får noget for pengene, og SEO firmaets ansvarsfølelse at der er mulighed for kunden at tjene penge på de forskellige aftale.

Det kan godt være at mine adwordskampagner stinker, men umiddelbart ser jeg kun en vej frem for mine adwords, og det er at skippe dem. :( Prisen pr. konvertering er simpelthen snart så høj at det arbejde der skal ligges i det, kontra det udbytte det giver ikke længere hænger sammen. Hvis man så samtidig skal købe sig til opsætningen andensteds, så tvivler jeg endnu mere på, at det er den gode forretning der altid siges.

På 1½ år er min pris pr. konvertering steget 100%. Jeg har i 2 omgange haft firmaer inde over som skulle have optimeret dem.

Det skal med rette siges at jeg selvfølgelig stadig har ord tilbage som jeg tjener på, men det går altså den forkerte vej.

 

Jimmy

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper, du kan finde samme korrekte defination alle andre relevante ordbøger - jeg har selv været med til at skrive på flere af dem.

Jeg tror misforståelsen hovedsageligt optræder herhjemme og skyldes i høj grad at mediebureauerne ikke har fattet en skid - og at de gerne har ville spise deres kunder af med (nem) AdWords frem for at skulle forholde sig til SEO. Jeg kæmper dog fortsat for, at vi alle sammen skal bruge samme definationer. Det gør nu engang tingene lettere når vi kalder dem det samme :)

> definitionen er egentlig også underordnet

Det synes jeg ikke helt. Hvis jeg køber en "bil" bliver jeg sur hvis jeg får en scooter - og hvis jeg køber SEO, så er det også snyd hvis der bare leveres AdWords annoncer. Så en lille misforståelse i begræberne kan føre til, at folk får noget helt andet end det de troede de fik - og det som er aftalt. Og foreligger der en aftale, ja, så bliver det pludselig et juridisk spørgsmål. Og her tror jeg så, at mediebureauerne med deres fejlfortolkning står ret svagt, uanset at der naturligvis ikke er lovgivet om hvad det ene eller det andet heder.

> Hvis man så samtidig skal købe sig til opsætningen andensteds, så tvivler jeg endnu mere på, at det er den gode forretning der altid siges.

Dem der påstår at AdWords, eller SEO for den sags skyld, altid er en god forretning vil jeg tillade mig at kalde løgnere - eller bare lidt for meget "sælgere" :) Så enkel er verden ikke. For mange er det en rigtig god forretning både med SEO og AdWords, men for andre bestemt ikke. Det er derfor det er så vigtigt at teste resultaterne for lige DIN virksomhed, så DU ved hvad der virker for DIG.

Hvis din kampagne "stinker", som du selv siger, så er det meget muligt, at en dygtig AdWords ekspert kan optimere kampagnen så meget, at det han skal have for det er mindre end det du vil tjene mere på det. Sådan skulle det i hvert fald meget gerne være med god rådgivning - altså, at rådgiveren tjener sig selv hjem og lidt (eller helst meget) til.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu arbejder jeg gudskelov ikke i et "SEO Firma", men i et "Online Busines Specialists" firma, så vi er ikke underlagt hvad folk lægger i ordet "SEO firma". Sidst har man på anyhed.dk kunnet læse at "SEO bliver udfaset i 2009" - for at blive erstattet af konverteringsoptimering. Vi har da tænkt os at holde alle online kompetencer ved lige og tilbyde dem alle både i 2009 og fremefter. Skulle kunderne så mod forventning holde op med at efterspørge kvalitetstrafik til deres sites må vi så spille på nogle af de andre heste.

Faktum er at alt fra trafikgenerering frem til det endelige salg altid har været og altid vil være super vigtigt i ehandel. Det eneste der ændrer sig er kundernes fokus på de enkelte dele. Men at putte firmaer i en box der hedder "SEO firma" og så generalisere om hvad de kan eller ikke kan ud fra det mærkat er alt for snæversynet i mine øjne.

Lad være med at fokusere på om det kaldes SEO eller SEM, men forhold dig til den konkrete ydelse du får tilbudt.

Mvh Jesper

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Jesper, synes du ikke det da er meget smart, at vi kalder tingene det samme? Det er da lettere når vi skal snakke sammen - eller hvis en kunde skal lave en aftale med en leverandør. Det er i hvert fald lidt rodet, når det samme ord bruges med to helt forskellig betydninger. En AdWords kampagne er nu engang ikke det samme som en organisk optimering - uden deri at lægge nogen holding til hvad der i det enkelte tilfælde er bedst. :)

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart det bedste, hvis vi alle kunne kalde tingene det samme. Hvad skal vi så blive enige om? Søgemaskineoptimering, søgeordsoptimering, søgeoptimering, søgemaskine optimering, SEO, Google optimering, organisk optimering? Jeg er enige med Jer begge, men med alle de udtryk der er tror jeg bare ikke på vi finder et term for den organiske del og et term for den sponsorerede :)

Jeg ville helst at kunderne forstod forskellen, men hvis vi i branchen ikke engang kan finde ud af om det hedder noget af ovenstående, hvordan skal vi så belære vores kunder om det? Ovennævnte ord bliver også brugt i flæng når det kommer til Google AdWords (PPC, sponsorlinks, betalingslinks, og hvad de ellers bliver kaldt). Der er for mange termer og begreber som er blandet godt og grundigt sammen og det er meget vigtigt VI bruger det samme begreb før vi kan lære vores kunder at gøre det - og jeg tror ALDRIG vi finder det samme begreb, da der er trafik at hente på det hele ;)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Derudover burde det være relevant at skelne mellem "hårde" og "bløde" elementer af søgemaskineoptimeringen (catchall phrase).

Måske en skelen fra teknisk over sproglig og information til markedsføring eller nogle skel i den retning hvor man reelt skelner mellem typen af opgaver.

Jeg sælger f.eks. ikke adwords kampagner fordi det ligger uden for det jeg beskæftiger mig med - men jeg vil nok vove den påstand at jeg på en teknisk søgemaskineoptimering nok kan tilbyde betydeligt mere end en tekstforfatter med fokus på søgeordsoptimering eller en adwordskampagnespecialist.

Og for så at vende tilbage til udgangspunktet for tråden så kunne løsningen måske være at finde mindre virksomheder som hver især er dygtige til netop det de tilbyder da de store udbydere der favner hele spektret som regel også ligger i den ende prismæssigt hvor trådstarten ikke er interesseret.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Hvis din kampagne "stinker", som du selv siger, så er det meget muligt, at en dygtig AdWords ekspert kan optimere kampagnen så meget, at det han skal have for det er mindre end det du vil tjene mere på det. Sådan skulle det i hvert fald meget gerne være med god rådgivning - altså, at rådgiveren tjener sig selv hjem og lidt (eller helst meget) til.

Som sagt, så har jeg prøvet, op til flere gange, do guden det forventede resultat. Dette er også kun adwords delen, egentlig kunne jeg leve foruden da jeg via tradedoubler har ca. 10 affiliats der kæmper med den del.

Mere generalt, hvornår kommer den mand, eller det firma der kan levere en øget indtægt til en webshop der ikke er helt håbløs bagud.

Søger man på diverse seo firmaer så benytter de alle referencer og det er jo også fint nok, men med al respekt, de firmaer de optimerer har hjemmesider der i forvejen ligner sådan noget her http://www.edart.dk/ og det er altså ikke rakatvidenskab at komme højere op derfra. Det der mangler er nogen der kan løfte de de sidste 20% istedet for de første 80%

 

Jimmy

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu tror jeg måske netop trådstarteren efterspørger en der netop kan dække de 80% (som jeg måske i virkeligheden tror er 90%) og så tror jeg måske netop at de sidste 5-10% skal finde de store full service udbydere som faktisk favner det hele samlet og hvor prisen så også er derefter.

Det gode ved søgemaskineoptimering og markedsføring er vel netop at man reelt set kan måle på effekten at det udførte arbejde og herefter nemt konstatere om det er pengene værd.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

> Mere generalt, hvornår kommer den mand, eller det firma der kan levere en øget indtægt til en webshop der ikke er helt håbløs bagud.

Det har både jeg og mange andre gode folk gjort i årevis. Men det kræver så også, at virksomheden er villig til at tage investeringen. Det er jo heller ikke gratis at købe TV-reklamer eller anden "prime time" :)

Side 5 ud af 6 (56 indlæg)