Hej Mikkel & ......
Jeg arbejder pt. for en virksomhed der er i sin overgang fra ”frierstadiet” over ”spædbørnsstadiet” til ”fremad-stadiet”:
Definitioner:
Frierstadiet = (Virkelighed eller eventyr) virksomheden befinder sig i: vision og ide afprøvning
– Fokus på: afprøvning af virkeligheden, realistisk engagement, produkt og –værdiorienteret, motivation svare til risikoen.
Spædbørnsstadiet = (Den spæde organisation) virksomheden har taget en risiko som nu må dækkes ind. (man er gået fra en sikker stilling, husleje checken er underskrevet, man har forpligtet sig til at leverer…..
- Fokus omsætning og atter omsætning, kapitalbehov og iværksætterens engagement
- Problemer: få systemer, ustadig ydelse, ledelsen styres af kriser, ledelsen er et one man- show
Fremad-stadiet = Idéen viser sig at fungere, over likviditetskrisen, omsætningen stiger, vi overlever, vi vækster
-Fokus: På succesen,
-Problemer: går i for mange retninger samtidig, bliver arrogant ”vi kan alt” holdningen, mangler systemer og struktur samt ledelse og målrettethed Kilde: virksomhedens kredsløb diagnose og terapi af Ichak Adizes
Ovenstående ser jeg således som min nuværende arbejdsplads situation og vi har lagt planer for hvorledes vi vil gribe denne overgangsfase an fra spæd til fremad. En spændende opgave som jeg bidrager med løsninger til på baggrund af mine erfaringer fra 40 år i dansk erhvervsliv.
For at nævne nogle af de helt store:
Dansk Industri, Group4FalckSecuritas, Naturgasindførelsen i Danmark, Etableringen af Københavns Minimetro, Jernets Arbejdsgiverforening, Internationalt salg, Personaleudvikling ect.
Bestyrelsesposter i Dansk Erhvervsliv.
Ovenstående skriver jeg her da jeg gennem en periode har måtte sende 4 ansøgninger/uge været på forskellige kurser for, at lære at ansøge for, at lære at arbejde – jeg har arbejdet siden mit 15 år og aldrig været ledig!!
Jeg har det dårligt med at vide der er meget efterspørgsel på arbejdskraft når man med min profil engagement og gåpåmod ikke kan bruges. Alder vil du nok sige ja 62 år men hør nu hvad de siger du skal være på arb. markedet til du bliver…..år?
Jeg har derfor iværksat eget firma – Network marketing – og denne aktivitet har medført at jeg har udviklet kundedatabaser, økonomistyringssystem, og opbygget produktdatabase gennemført telemarketing ect. og i en sådan virksomhedsform har man ingen ansatte man arbejder efter modellen:
AMBIA = Arrangement med Mange Beskæftigede og Ingen Ansatte
- erhvervsøkonoms drøm lave kapacitetsomkostninger!!
Denne aktivitet har holdt mig kørende og er nu blevet mit ”Spædbarn” på vej over i Fremadstadiet - som jeg passer part-time – jow det nytter at mase på!
Jeg har sideløbende dermed søgt og nu fået ovenstående job. Herligt – en iværksætter der sætter pris på erfaringerne – ejeren er 32 år!
Derfor finder jeg også at arbejdskraften er der – men man må være meget mere utraditionel for at få dem frem man kan bruge.
Bemærkninger som ”der er langt mellem sildene” duer ikke – eller ” skal bruge sælgere, men der er ingen” duer ikke - der er masser af sælgere de vil bare ikke have det job du tilbyder –din virksomhed er ikke kendt for at være attraktiv nok måske – eller er lønnen ok eller …..?
Virksomhederne har gennem mange år benyttet sig af efteruddannelsessystemet gennem Arbejdsmarkedsstyrelsen til, at regulere ordrebeholdning og ansatte – altså lav ordreindgang sendes alle på betalt statskursus, eller delt tid så virksomheden stadig har sit personale intakt når der er opgang igen. Vel firmaerne og vi andre betaler jo også dertil – så er det vel også rimeligt at vi bruger det!
Så jow ledighed er mange ting og ligeså! – det hele afhænger af hvilken side af bordet man er på.
Lidt langt måske men således blev det – budskabet er: tag styringen og lad ikke dine omgivelser styre dine drømme og målsætninger – selvom du syntes at der ikke er nogen der har brug for sådan en som dig – så tag styringen og klø på – der er andre veje end blot ledighed!
Jeg finder at Amino er et spændende sted da det oser af ungdom og gå på mod, men også af en hvis arrogance og det skal I passe på med det kan slå jer tilbage.
John Sommer