Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er min ide mulig: Køb af detailbutik (kiosk, minimarked, isenkræmmer ell. lign.) - ansæt en bestyrer og hav den ved siden af fuldtidsjob

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Kirke Eskilstrup (Vestsjælland)
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg kunne godt tænke mig at tage hul på livet som selvstændig, men omvendt er jeg ikke klar til at tage skridtet fuldt ud, da jeg stadigvæk har spændende udfordringer på mit arbejde, som jeg gerne vil arbejde med, ligesom jeg stadigvæk arbejder på at istandsætte mit hus.

Min tanke er derfor, at det måske kunne være interessant at overtage en detailbutik og ansætte en dygtig bestyrer til at klare det daglige, hvorimod jeg kunne lægge lidt energi i administration, overordnet strategi og udvikling, ligesom jeg selvfølgelig kunne afløse efter behov.

Jeg har flere forskellige butikker i tankerne, f.eks.:

1) En almindelig kiosk med en god beliggenhed, hvor man ansatte eller overtog en medarbejder, som kunne passe den. Hvis kioskens standard blot forblev, som kiosker er flest, ville den måske generere lidt overskud, uden at være det helt vilde - omvendt ville investeringen og dermed risikoen, sikkert også være begrænset, ligesom min arbejdsindsats ville være det. Når kiosken er kørt igang, kunne man jo købe en til og så videre. Dette ville formodentlig altid blot være en "fritidsvirksomhed" og jeg kunne ikke forestille mig, at jeg ville udvide til særligt mange butikker, da potentialet ikke for mig at se er stort.

2) Et minimarked/stor kiosk, som man kunne udvikle og skabe en udseendesmæssigt flot butik, med et pænt udvalg af gode varer eventuelt suppleret med lidt fastfood. Herudover stille krav om serviceniveau - super betjening af kunderne o.s.v. Altså en lille konkurrent til 7-11, måske blot lidt billigere. Dette alternativ ville sikkert stille endnu større krav til beliggenheden end alternativ 1, da det er nødvendigt med et stort flow af kunder og dermed kunne det f.eks.være et sted, hvor der kom mange gående forbi - f.eks. et sted i Kbh., Storkbh. eller en hovedgade i en større provinsby. Investeringen i dette alternativ ville uden tvivl være større end i alternativ 1, men det ville sikkert også give muligheder for på sigt at opnå en større indtjening. Perspektivet til dette kunne måske være, at lave en egentlig kæde - starte blidt med den første butik og hvis vingerne kan bære, så bare komme udover stepperne - kvitte jobbet og satse fuldtid.

3) Kunne være en anden form for detailbutik, hvor man stadigvæk kunne lade en bestyrer klare det daglige og hvor butikken var så velkørende, at den havde en håndfuld ansatte. F.eks. en isenkræmmer indenfor en af de etablerede kæder eller lignende.

Jeg ved ikke ret meget om detailhandel, men synes det er spændende. Det ville derfor være afgørende for mig, at den ansatte bestyrer havde en nødvendige erfaring indenfor branchen, så kunne jeg tilgengæld bistå på det ledelsesmæssige og strategiske plan.

Er der nogen af jer, som enten har en butik, som I har overladt driften af til en bestyrer og fordi I selv varetager andet arbejde eller har en holdning hertil?

Er der nogen af jer, som har et kendskab til kioskmarkedet - både em der ligger på hvert gadehjørne i København og kioskmarkedet generelt, altså er det en vandvittig ide at overveje at konkurrere mod 7-11?

...Og mind mig gerne om alle de detaljer som jeg har glemt at overveje og som gør, at ideerne er dømt til at mislykkes Smile. Indtil videre er ovennævnte alene et produkt af lidt tanker, som jeg uden at hve gjort noget væsentligt ved det, har tumlet med et par måneder - så der er sikkert en væsentlig mængde barrierer - udover finansieringen. 

Kom endeligt med jeres input og hvis der er nogen af jer, som synes ideen lyder spændende - og hvis der er nogen, som måske ville være med på at overtage en butik i h.t. ovennævnte, jamen så lad os snakke om det.

Debatten er åben og på forhånd tak for alle jeres kommentarer.

m.v.h.

Jan

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:07

Hvis du med 1) og 2) vil slås på prisen med de store etablerede kæder, så tror jeg du får en stor udfordring der, da de har en bedre mulighed for at forhandle pris som en kæde, end du har som en enkelt butik. Så deres indkøbspriser er nok bedre end din vil være.

En anden mulighed end dem du har skitseret herover kunne være selv at blive franchisetager i f.eks. 7-11?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 19:24

Held og Lykke med projektet.

Ang Kiosk kan jeg sige følgende:

Hvis det er i Kbh den skal ligge og der ligger en om hvert hjørne, så gælder det for dig om at have et godt ry, en god fast kundekreds og gode tilbud der kan lokke nye kunder til.

Men ellers vil jeg mene at hvis du sørger for at at markedsfører din forretning (Et skilt, en annonce den første månedstid eller lign), at du sørger for at have den vel-trimmet, og en god service.

Og så er din beliggenhed også vigtig! For hvis du finder et sted hvor der dagligt kører 1.000-1500 biler forbi, så har du en chance. Smile 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:55

tidtilforandring:

Og så er din beliggenhed også vigtig! For hvis du finder et sted hvor der dagligt kører 1.000-1500 biler forbi, så har du en chance. Smile 

Biler der kører forbi er ikke altid et hit, ihvertfald ikke hvis de ikke har mulighed for at stoppe et sted og daffe ind og snolde.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 20:06

Nej men hvis Jan H har måske 20 parkeringspladser så går det da nok sig selv. det plejer det. 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 21:19

Hej Jan 

Jan H.:
...Og mind mig gerne om alle de detaljer som jeg har glemt at overveje og som gør, at ideerne er dømt til at mislykkes Smile.

• Din eneste chance for overskud er sort økonomi. Avancen på øl, mælk, slik, cigarretter osv. er højst et par kroner.
  • Du vil have særdeles svært ved at finde både ansatte og en bestyrer, du når aldrig til en situation hvor du kan vælge dem der giver den bedste service.
  • Alle dine ansatte er lavtlønnede mens du bare er "en der kigger forbi" og svind vil være et kæmpe problem du er chanceløs overfor.
  • Du skal have spilleautomater og faste ludomaner siddende dagen lang.
Tilmeldt 21. May 08
Skrevet kl. 23:59

Hej Anders.

Tak for dit svar Smile

Du har uden tvivl ret i, at de store kæder har væsentlig bedre muligheder for at forhandle priser i kraft af deres indkøbsvolumen. Jeg har også overvejet ideen med selv at blive franchisetager i 7-11. Min begrundelse for at forkaste denne tanke var, at jeg selv synes 7-11 er dyre (alt er jo relativt, som man siger - og de holder natåbent og alt det det - så de er sikkert ikke urimelige) og derfor ville jeg forsøge at tilbyde et billigere alternativ. Her giver mine formodentligt højere indkøbspriser mig så et problem - min fordel derimod er, at jeg ikke skal betale royalities til franchaisegiver og jeg ville selv kunne leve med en forretning, som i den første periode giver et lavere overskud, eller blot løber rundt, indtil butik 2,3...30 var etableret Wink - og herefter ville leverandørerne nok være til at snakke priser med.

Som nævnt i mit indlæg - ved jeg ikke en pind om detailhandel - og dermed kan min verden på det punkt være lidt naiv, men jeg synes kioskbranchen virker interessant fordi der udover Kort&Godt og diverse tankkiosker vel ikke er andre kæder end 7-11 og dermed er der en underskov af almindelige døgnkiosker, hvor ejerne ikke ved en dyt om at drive forretning og dansk kultur (er ikke ment racistisk - men blot hvad jeg har erfaret, når jeg går i kiosken), hvorved jeg bortset fra to punkter mener, at jeg ville have let ved at skabe et lukrativt marked. Den ene anke er, at jeg i nogle tilfælde vil have svært ved at konkurrere mod ulovlig arbejdskraft og afgiftsfrie varer, som jeg udfra medierne forestiller mig, præger branchen en del. Den anden anke er, at der jo netop ligger en kiosk på hvert hjørne - i hvert fald i Kbh. og dermed er der jo lidt konkurrence alligevel.

Jeg har taget dit indlæg med i mine overvejelser - så tak for hjælpen.

Tilmeldt 21. May 08
Skrevet kl. 00:24

Hej.

Som nævnt er kioskerne alene lidt tankespind indtil videre (omend det er reelle overvejelser jeg gør mig), men dermed har jeg ikke sat mig særligt godt ind i branchen endnu, så det er super godt med dine ting jeg skal være opmærksom på.

De facts du nævner, altså f.eks. i forhold til lav avance på varer, er det noget du har "insider"-viden om, altså er det noget du har set med selvsyn eller hørt om ude i byen? Jeg forestiller mig gerne, at man ikke tjener en femmer på en liter mælk, men hvis dækningsgraden generelt er elendig (og salgspriserne generelt er lave - hvilket de jo er i en sådan forretning), ja, så skal der flyttes nogle varer over disken, for at skabe en fornuftig forretning. Dermed kan dette i sig selv gøre, at ideen er dødsdømt på forhånd - og derfor er det jeg fisker lidt efter, om det med priserne er noget du ved, eller en konklusion du slutter dig frem til? Wink

Hvis jeg valgte at lave mit alternativ 2, altså den forkromede løsning med "flot" forretning, ja så ville jeg forsøge at stjæle medarbejdere fra f.eks. 7-11 eller andre relevante butikker/kæder - måske aremikanske kæder, med deres faste regler for kundeservice (amoralskt?, men det kunne være nødvendigt). Folk kommer selvfølgelig ikke springende, bare fordi man åbner en butik. Mine forestilling var, at i hvert fald en del af personalet kunne være unge mennesker over 18, som har humør og drive og som stadigvæk er ansvarsbevidste nok til at varetage et job. Disse personer kunne motiveres ved at skabe et godt arbejdsmiljø, hvor der også er plads til at have det sjovt. Hvis man så også kunne give dem en efter branchen fornuftig løn, så kunne det måske også hjælpe (bortset fra på mit overskud Tongue Tied).

Svind skal man selvfølgelig forholde sig til - igen ville jeg sætte min lid til, at bestyren ville være istand til at magte denne opgave. Det er jo nok lidt overkil at lave stregkode og lagerstyringssystem på kioskvarer, men en eller anden form for registrering af produkterne kunne måske medvirke til, at der var lidt styr på denne front også.

Jeg ved ikke med spilleautomaterne. Problemet med ludomanerne har jeg ikke rigtigt et forhold til - selvfølgelig har jeg et samfundsmæssigt ansvar, men omvendt har jeg ikke rigtigt tænkt tanken igennem i forhold til, om jeg ville have det moralsk dårligt med, at folk benyttede automaterne. Generelt havde jeg forestillet mig en kiosk uden spilleautomater - de interesserer mig ikke rigtigt - og ville ikke passe ind i den polerede udgave af butikkerne - men jeg ved ærligt talt heller ikke noget om spilleautomater. Deler man overskudet med automatudlejerne - og er der penge i skidtet?

Kom endeligt med flere gode råd - jeg er i fuld gang med at suge til mig.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 01:33

Jan H.:
De facts du nævner, altså f.eks. i forhold til lav avance på varer, er det noget du har "insider"-viden om, altså er det noget du har set med selvsyn eller hørt om ude i byen?

Nej, jeg vil ikke påstå jeg har noget relevant branchekendskab.

Du nævner koisk i København og jeg spoler lige gennem kioskerne på Nørrebrogade og omegn i mit hovede. Det er typisk indvandrere der har de små butikker og de arbejder i døgndrift. De har flere konkurrenter inden for 100 meter og priserne er ikke langt fra Fakta eller Netto. Jeg tror det er et meget hårdt arbejde som kræver fusk for at overleve. Jeg har i løbet af de sidste år set flere koisker få spilleautomater og to omdannet til deciderede døgnåbne spillehaller. Kun i forbindelse med spillehaller er det (åbenbart) rentabelt at renovere lokalerne - for koiskerne er en 'renovering' når Danske Spil sætter ny facade op med reklame for sig selv.

Jan H.:
...om det med priserne er noget du ved, eller en konklusion du slutter dig frem til? Wink

Jeg har flere gange set koiskejere købe ind i Fakta eller Netto til egen forretning. Men du kan jo også tage et kig på Metro's priser. Jeg tror ikke du kommer meget længere ned. Hvordan skulle du kunne lave lavere priser, god service og uden selv at arbejde i døgndrift?

Jan H.:
Hvis jeg valgte at lave mit alternativ 2, altså den forkromede løsning med "flot" forretning, ja så ville jeg forsøge at stjæle medarbejdere fra f.eks. 7-11 eller andre relevante butikker/kæder - måske aremikanske kæder, med deres faste regler for kundeservice (amoralskt?, men det kunne være nødvendigt). Folk kommer selvfølgelig ikke springende, bare fordi man åbner en butik. Mine forestilling var, at i hvert fald en del af personalet kunne være unge mennesker over 18, som har humør og drive og som stadigvæk er ansvarsbevidste nok til at varetage et job. Disse personer kunne motiveres ved at skabe et godt arbejdsmiljø, hvor der også er plads til at have det sjovt. Hvis man så også kunne give dem en efter branchen fornuftig løn, så kunne det måske også hjælpe (bortset fra på mit overskud Tongue Tied).

7-Elleven er franchise så ansvaret er placeret hos franchisetageren. Han kommer så til at arbejde jul, nytår osv. fordi ingen andre gider. Fakta har i lang tid haft videoovervågning af deres ansatte og har nu indført fingeraftrykslæsere samt møntautomater. Nok ikke for at gøre det nemmere for kunderne men for at reducere svind. Du kan ikke ansætte folk under 18 og forvente de er ansvarsbeviste overfor noget som helst. De har ingen drøm (har nogen det?) om at arbejde i en kiosk men vil bare tjene nogle penge. Derudover er det jo ulovligt at lade dem alene i butikken.

Du skriver du kan motivere med et godt arbejdsmiljø, men jeg tror dine ønsker om at gøre det godt overskygger realiteterne ved at stå i en kiosk.

Hvad får dig i øvrigt til at tro bestyreren ikke er en del af problemet med svind? 

Jan H.:
Kom endeligt med flere gode råd - jeg er i fuld gang med at suge til mig.

Ja, nu er det jo sådan at man som iværksætter ikke skal høre på alle dem der fortæller hvad der er umuligt. Jeg synes generelt Amino'erne skulderklapper på næsten alle idéer, men du beder jo ikke om at "vi" bare giver dig ret. Hvad angår din idé, så kan "enhver idiot" jo stå i en kiosk men detailbranchen er ikke for børn og du har ikke nogen erfaring. Jeg tror ikke du skal undervurdere den erfaring og know-how der kræves, ligesom at køre en Café eller en Bar, selvom enhver også kan starte i disse fag uden formelle kompetencer.

Over nogle år har jeg set den samme butik/lokale åbne og lukke med forskellige koncepter gang på gang. Nu ligger der en brugskunstforretning med noget crap fra Kina og dimser til 6-12 kroner pr. stk. Jeg kan slet ikke se hvordan den kan overleve på sigt og forventer den er lukker inden for maks. nogle måneder. Hver gang jeg går forbi tænker jeg på den som en 'hobby-betonet' virksomhed (som kvinder der laver webshops med børneting) og synes det er bedrøvende at en iværksætters drøm går ned med gæld. For en webshop er tabet dog begrænset, men du skal have mindst have 20.000 kroner ind pr. måned i dækningsbidrag og en ugentlig åbningstid på 70 timer - minimum! Fredag og lørdag aften kan der tjenes nogle penge, men du skal være villig til at stå ansigt til ansigt med en masse fulde mennesker. Men du havde tænkt dig at lave strategi, overordnede linjer og "hjælpe til" en gang i mellem. Er det realistisk?

Hvilken branche er dit lønmodtager job inden for?

Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 06:31

Hej Jan

Jeg syntes dine ideer er fine, MEN du bør regne med at lægge en del timer i det selv i starten. Hvis du ikke får varene leveret, går der tid med det, og en del hvis du ikke vil have et kæmpe varelager.

Jeg har selv en kiosk og spillehal på Lolland, OG et fuldtidsjob ved siden af, så det kan sagtens lade sig gøre.. Men du må så også påregne at arbejde mindst 60 timer om ugen, og det er mega hårdt i starten. Men når først du har fået styr på bogføringen, levering af varer, bladhusene, personalet, Danske spil, indretningen og udbudet, så er det rimelig fedt at have sit eget.

Jeg kan kun anbefale at du får sat nogle spilleautomater op, da det står for 50% af min omsætning!!

Nu er der en kæmpe forskel på kbh og Lolland, men jeg vil da foreslå dig at kigge efter et attrativt sted, ellers bliver det nok svært at skaffe en god kundekreds, og hvis du får spilleautomater, så husk at hygge rigtigt meget om dine kunder!!

Det koster intet at få etableret en spillehal, bare der er strøm,plads og potentientale til en rimelig kundekreds. Hvis det er i din interesse så kontakt www.elitegaming.dk det er dem jeg arbejder sammen med, og der er rigtig god service.

Håber det hjalp dig lidt.... Jeg er forresten 23år og udlært vvs-energiteknikker, så det er også en helt ny branche for mig :)  Men jeg klarer det da rimelig fornuftigt... HUSK at have et tæt samarbejde med din bank og revisor, og ta dem med i alle beslutninger, og få jævnligt lavet en periodeopgørelse, da den giver et godt overblik over din butik og hvor pengene forsvinder hen.. Så kan man nå at få gjort noget i tide!!

Held og lykke og du spørger bare hvis det er :)

Mvh Ronni

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)