Hej Aminoer. Jeg kunne godt tænke mig at tage hul på livet som selvstændig, men omvendt er jeg ikke klar til at tage skridtet fuldt ud, da jeg stadigvæk har spændende udfordringer på mit arbejde, som jeg gerne vil arbejde med, ligesom jeg stadigvæk arbejder på at istandsætte mit hus. Min tanke er derfor, at det måske kunne være interessant at overtage en detailbutik og ansætte en dygtig bestyrer til at klare det daglige, hvorimod jeg kunne lægge lidt energi i administration, overordnet strategi og udvikling, ligesom jeg selvfølgelig kunne afløse efter behov. Jeg har flere forskellige butikker i tankerne, f.eks.: 1) En almindelig kiosk med en god beliggenhed, hvor man ansatte eller overtog en medarbejder, som kunne passe den. Hvis kioskens standard blot forblev, som kiosker er flest, ville den måske generere lidt overskud, uden at være det helt vilde - omvendt ville investeringen og dermed risikoen, sikkert også være begrænset, ligesom min arbejdsindsats ville være det. Når kiosken er kørt igang, kunne man jo købe en til og så videre. Dette ville formodentlig altid blot være en "fritidsvirksomhed" og jeg kunne ikke forestille mig, at jeg ville udvide til særligt mange butikker, da potentialet ikke for mig at se er stort. 2) Et minimarked/stor kiosk, som man kunne udvikle og skabe en udseendesmæssigt flot butik, med et pænt udvalg af gode varer eventuelt suppleret med lidt fastfood. Herudover stille krav om serviceniveau - super betjening af kunderne o.s.v. Altså en lille konkurrent til 7-11, måske blot lidt billigere. Dette alternativ ville sikkert stille endnu større krav til beliggenheden end alternativ 1, da det er nødvendigt med et stort flow af kunder og dermed kunne det f.eks.være et sted, hvor der kom mange gående forbi - f.eks. et sted i Kbh., Storkbh. eller en hovedgade i en større provinsby. Investeringen i dette alternativ ville uden tvivl være større end i alternativ 1, men det ville sikkert også give muligheder for på sigt at opnå en større indtjening. Perspektivet til dette kunne måske være, at lave en egentlig kæde - starte blidt med den første butik og hvis vingerne kan bære, så bare komme udover stepperne - kvitte jobbet og satse fuldtid. 3) Kunne være en anden form for detailbutik, hvor man stadigvæk kunne lade en bestyrer klare det daglige og hvor butikken var så velkørende, at den havde en håndfuld ansatte. F.eks. en isenkræmmer indenfor en af de etablerede kæder eller lignende. Jeg ved ikke ret meget om detailhandel, men synes det er spændende. Det ville derfor være afgørende for mig, at den ansatte bestyrer havde en nødvendige erfaring indenfor branchen, så kunne jeg tilgengæld bistå på det ledelsesmæssige og strategiske plan. Er der nogen af jer, som enten har en butik, som I har overladt driften af til en bestyrer og fordi I selv varetager andet arbejde eller har en holdning hertil? Er der nogen af jer, som har et kendskab til kioskmarkedet - både em der ligger på hvert gadehjørne i København og kioskmarkedet generelt, altså er det en vandvittig ide at overveje at konkurrere mod 7-11? ...Og mind mig gerne om alle de detaljer som jeg har glemt at overveje og som gør, at ideerne er dømt til at mislykkes Kom endeligt med jeres input og hvis der er nogen af jer, som synes ideen lyder spændende - og hvis der er nogen, som måske ville være med på at overtage en butik i h.t. ovennævnte, jamen så lad os snakke om det. Debatten er åben og på forhånd tak for alle jeres kommentarer. m.v.h. Jan |
Hvis du med 1) og 2) vil slås på prisen med de store etablerede kæder, så tror jeg du får en stor udfordring der, da de har en bedre mulighed for at forhandle pris som en kæde, end du har som en enkelt butik. Så deres indkøbspriser er nok bedre end din vil være.
En anden mulighed end dem du har skitseret herover kunne være selv at blive franchisetager i f.eks. 7-11?