Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er min ide mulig: Køb af detailbutik (kiosk, minimarked, isenkræmmer ell. lign.) - ansæt en bestyrer og hav den ved siden af fuldtidsjob

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Jeg ved ikke om der er liv i den her streng endnu - men jeg føler mig kaldet til at give dig et par ord med på vejen. Jeg har arbejdet et langt liv i dagligvarebranchen, og har senest været direktør for en kæde bestående af 150 kiosk/convenience butikker.

Allerførst må jeg sige til dig, at ídeen om at beholde jobbet og ansætte en bestyrer, den dur simpelthen ikke. Du er nød til at have hånden på kogepladen selv, og du vil ikke lykkes med projektet hvis du ikke investerer rigtig mange timer i det. Jeg  tør godt at garantere dig for, at hvis du ikke er hands on med butikken, så vil du opdage, at svind og tyveri, vil æde hele overskuddet og lidt til.  I den butikstype du går efter er op til 50% af omsætningen tobak. Der vil du have en avance på 8-9%, Der skal ikke forsvinde mange cigaretter får avancen bliver negativ.

Jeg synes det er fint du holder dig uden for 7-eleven kæden. De sidder på de gode placeringer, men de koster kassen. Desuden kan du ikke afhænde forretningen, da du kun ejer varelageret. Det er kæden der sidder på lejemålet og som ejer inventaret. du får nok din franchise indksud retur, men her men kæden modregner jo svindet osv., som du selv er ansvarlig for. Der er andre kæder man kan gå til, hvor du får fordel af indkøbsvolumen, men hvor der er frihed til at tilpasse konceptet med de ideer du har. Jeg anbefaler du tager en snak med Supergros convenience division. De vil kunne rådgive dig, og er en kompetent leverndør at arbejde sammen med.

Til sidst er der spørgsmålet om beliggenhed. Her skal du være opmærksom på, at minimarkeder er en døende race i DK. Kiosk/conveninience er derimod den del af daglivaremarkedet som vækster mest. med ndre ord, du skal ikke kaste dig over en billig minimarked i tilbagegang, for du kan jo ikke vende en generel trend, ene mand. Find en rigtig god placering, med stor kundestrøm, og / eller mulghed for at parkere lige uden for døren. Så har du en mulighed for at genere en god omsætning.

endelig vil jeg anbefale dig, hvis du vil vide noget om markedet generelt, at købe Stockmans bog, som omtaler alle kios/og conveniencekæder i DK. Du kan købe den via deres hjemmeside. Du skal jo lave en forreetningsplan, når du skal i banken og have en kassekredit, og den må indholde noget om markedet.

Det var ordene - held og lykke med projektet, hvis det stadig er levende.

Hilsen

Søren

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Jeg er en kvinde på 46 år der meget gerne vil blive franchisetager af en 7-11, men jeg har nok svært ved at få fat i kapitalen

Hvis du starter en kiosk må den meget gerne have en god beliggenhed som 7-11 der har flere forretninger i Københavnsområdet ved Hovedbanegården, Ved Vesterport station, på Strøget og andre steder og den må gerne være konkurrencedygtig i forhold til 7-11 som jeg synes er meget dyrt at handle i, men de har success, jeg synes at deres brødkoncept er godt

Skulle du få startet din forretning op, så vil jeg meget gerne prøve at stå i din forretning i mange timer og gerne med et baglokale med sovemulighed til mine børn. Jeg kender flere der gerne vil have fast arbejde og jeg vil gerne arbejde sammen med dem for de taler endnu ikke dansk, men det skal de hurtigt få lært

Jeg  har overvejet om et koncept med slik og legetøj på én gang kan holde og så har jeg ofte tænkt, at med en 7-11 eller anden kiosk/forretning ville det være kanon med et lille rundt legebord og nogle stole med legoklodser til børnene, så forældrene kan "blive lidt længere og handle i fred" Smile

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)