Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor skal man lave en forretninsplan?

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så en af dem der er igang med at lave forretningsplan - og har været i gang i små 2 uger nu.

Uden det værktøj havde der været en masse løse ender og ting mig og min partner slet ikke havde overvejet.

Vi har faktisk også været uenige om nogle af tingene, uenighederne er allerede ryddet af vejen INDEN vi starter

virksomheden op.

Jeg ville ikke undvære den - plus jeg skal også ud og finde investorer - og der burde den også være en hjælp

Fra Karise
Tilmeldt 27. Jul 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:32

Det viser sig igen og igen, at hovedparten af dem, der IKKE laver en forretningsplan, ikke får succes med deres forehavende. De fleste (inkl. mig selv)  er nødt til at have en plan for at holde sig på sporet.

Hvis du ikke ved, hvor du vil hen, hvordan kan du så vide, du er ankommet?

Dbh Jimmy

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 19:48

Jimmy Gudmand:
Det viser sig igen og igen, at hovedparten af dem, der IKKE laver en forretningsplan, ikke får succes med deres forehavende. De fleste (inkl. mig selv)  er nødt til at have en plan for at holde sig på sporet.

Hvis du ikke ved, hvor du vil hen, hvordan kan du så vide, du er ankommet?

Dbh Jimmy

Hele basis for denne tråd er at en traditionel forretningsplan ikke giver value for momey, men at have strukturerede aktivitetsplaner planer og værktøjer for hvordan du arbejder med alle de områder der ofte dækkes i en forretningsplan.

Basalt - det er bedre at tale med ti kundeemner, og registrere hvad de ønsker fra dig, end at lave en plan der fortæller at du skal tale med kunderne.

Der hvor en forretningsplan hjælper er til at styre udviklingen af din virksomhed på et meget overordnet niveau. Der er få der advokerer ikke at have planer - det er et spørgsmål om hvilke planer du skal have.

MVH jens

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 12:29

Hej Tråddeltagere

Nu er trådens oprindelse lidt gammel, men hvis det skulle have interesse skrev jeg en blog for et stykke tid siden om en anden vinkel på en forretningsplan, som måske kunne have interesse, for tilhænger af en forretningsplan http://www.kimkampp.com/blog/2009/11/din-personlige-forretningsplan/

Ydermere var der en af læserne som har en hel blog dedikeret til udarbejdelse af en forretningsplan som måske kunne have interesse, som jeg vil gøre lidt opmærksom på

http://forretningsplanen.blogspot.com/2009/08/velkommen.html

Dbh.

Kim

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 13:19

Personligt har jeg aldrig udarbejdet en forretningsplan, men har altid haft planlagt tingene i mit hoved. De ting jeg har startet er alle Internet relaterede og det har derfor ikke været nødvendigt for at låne penge for at kunne starte op. Samtidig har jeg altid haft arbejde ved siden af i opstartsfasen, hvilket har givet mig mere tid til at teste forskellige koncepter og bruge længere tid på det finjustere planerne.

Skulle jeg på et tidspunkt ud at starte en fysisk butik eller en anden forretning hvor der skulle betaltes for lokaler, indkøb af varelager, ansættelse af personale, etc. , ville jeg helt klart lave en forretningsplan.

Om det er nødvendigt at udarbejde (skrive) en forretningsplan, mener jeg derfor afhænger af hvilken type virksomhed man starter op.

Uanset  hvad du kaster sig ud i er det (som tidligere nævnt i tråden) en rigtig god idé at skrive dine målsætninger ned. Hæng dem så evt. op et sted hvor du ser dem hver eneste dag. Dette har jeg haft stor gælde af, på denne måde vil du hele tiden mindet om hvad det er du arbejder hen imod og dit fokus bliver holdt på det vigtigste i din forretning. Smile

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Fra Karise
Tilmeldt 27. Jul 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:51

BroncofanDK:
Hele basis for denne tråd er at en traditionel forretningsplan ikke giver value for momey, men at have strukturerede aktivitetsplaner planer og værktøjer for hvordan du arbejder med alle de områder der ofte dækkes i en forretningsplan.

Er det ikke lidt en leg med ord? Aktivitetsplaner er ofte indeholdt i en forretningsplan, og aktivitetsplaner kan også være forretningsplanen i sig selv. Forretningsplanen er for at have struktur i tingene og kan være et rigtig godt værktøj i sig selv. Value for money kommer vel an på, hvad du putter i din forretningsplan. Der er mange grunde til, at så mange ikke lykkes med deres forehavende, og en af grundene kan være, at de ikke har fokus. Forretningsplanen kan være med til at holde fokus. Hvis man vel og mærket bruger den.

En forretningsplan er præcis, hvad ordet siger: en plan for din forretning. Da det er DIN forretning, bestemmer du selv, hvad du putter i den, og hvordan den skal se ud, og hvordan den justeres i forløbet.

Hvis man har lyst til at køre derud af uden forretningsplan, så gerne for mig. Vi er heldigvis meget forskellige alle sammen. Hvis man kan rumme alt i hovedet, er det jo helt super, men det er meget få, der er i stand til det. Det var såmænd bare det jeg vil sige.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 14:07

Vi lægger alle en forretnings plan , jeg har lagt en det skal være frækkeste striptease på min side og det må ikke koste det vilde ud ad øjne at book en stripper

Har desuden lagt en plan om en ny hjemmeside

Jeg ligger en søgeord optimering plan målrette mod nogle enkel ord såsom strip , stripper skal ligge først pladsen og første side polterabend dette er mine mål for min virksomhed lige nu.

Det er yderste relevante hvordan man vil annoncere din hjemmeside , så budgettet ikke løber løbske , der skal jo være styr over hvad pengene bruges til

Så jeg mener det er absolut relevante at ligge nogle mål og løbende opdatere dem

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 17:12

Hej,

Først tak til Kim for at droppe et link til min blog Big Smile....

Kan kun tilslutte mig at vi bør slå forretningsplanen ihjæl...!!!!  -  hvis altså en forretningsplan er et dokument i et ringbind som står i reolen og forøvrigt kun blev lavet fordi banken sagde at sådan en skal du have for a få dit lån....!!!!

Men hvis -som de fleste også skriver - forretningsplanen er en proces som sikre at alle aspekter af din forretningsidé bliver tænkt igennem (og evt. aftalt med en partner) så er det et livsnødvedigt element i at være iværksætter.

Drop IKKE planen men gør det til et styringsværktøj, ikke bare når du starter op men så længe du ønsker at drive din forretning fremad !

Claus Handberg

www.forretningsplanen.blogspot.com

Fra Møldrup
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:42

Når ret skal være ret, er det ikke alle virksomheder hvor en forretningsplan er nødvendig. Men hvis man ønsker at vækste, er der ingen vej udenom.

Hvis rådgivere, bankfolk og evt. investorer skal have mulighed for at danne sig et billede af hvad man ønsker af sin forretning og ikke mindst hvordan man forventer at nå sine mål, må man fatte pennen og udfylde sin forretningsplan.

Jeg er direkte uenig i påstanden om at droppe forretningsplanen og bare skride til handling. Siden jeg som 16-årig startede min første virksomhed, har jeg brugt en forretningsplan som rettesnor. En rigtig forretningsplan indeholder ikke bare vidtløftige drømme og visioner, men overvejelser omkring alle aspekter i forbindelse med opstarten. En forretningsplan kan derfor spare mange, mange penge - fordi der allerede fra start er indhentet oplysninger om forhold der vedrører virksomhedens basisområde.

I de seneste 16 år løb har jeg skrevet ca. 200 forretningsplaner. Nogle har været baseret på en løs idé, hvor jeg søgte at udforske mulighederne - uden at det blev til en forretning. Andre er skrevet færdige og er friske manualer til drift af forretninger. Og endelig er der de ca. 30 stykker som har været basis for enten mine egne eller andres forretninger. Det betyder, at jeg har en stor bank af forretningsplaner, som jeg i årenes løb har akkumeleret og kan give videre eller sætte sammen efter behov.

De gange hvor jeg har haft behov for ekstern kapital, har den gennemarbejdede forretningsplan, sammen med et revideret budget, været den eneste vej frem. Ni gange har jeg rejst kapital via banken (>500.000) og to gange har jeg rejst kapital via investorer (<3.000.000). Hver gang har det været forretningsplanen som har banet vejen til præsentationsmødet, som udløb i den endelig aftale.

Så at droppe forretningsplanen, er i min bog det samme som at droppe væksten.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 18:42

Jimmy Gudmand:

BroncofanDK:

Er det ikke lidt en leg med ord? Aktivitetsplaner er ofte indeholdt i en forretningsplan, og aktivitetsplaner kan også være forretningsplanen i sig selv. Forretningsplanen er for at have struktur i tingene og kan være et rigtig godt værktøj i sig selv. Value for money kommer vel an på, hvad du putter i din forretningsplan. Der er mange grunde til, at så mange ikke lykkes med deres forehavende, og en af grundene kan være, at de ikke har fokus. Forretningsplanen kan være med til at holde fokus. Hvis man vel og mærket bruger den.

En forretningsplan er præcis, hvad ordet siger: en plan for din forretning. Da det er DIN forretning, bestemmer du selv, hvad du putter i den, og hvordan den skal se ud, og hvordan den justeres i forløbet.

Hvis man har lyst til at køre derud af uden forretningsplan, så gerne for mig. Vi er heldigvis meget forskellige alle sammen. Hvis man kan rumme alt i hovedet, er det jo helt super, men det er meget få, der er i stand til det. Det var såmænd bare det jeg vil sige.

Leg med ord eller ej, så var det min intention at kvæulere, men at påpege at den artikkel som hele tråden handler om ikke drejer om ikke at planlægge, men i stor udstrækning om at kombinere det at planlægge med at lave praktisk brugbare ting samtidig. Eksempelvis istedet for at beskrive dine produkter i en forretningsplan, så lav en brochure...

Overskriften på artiklen der var i Iværksætteren i 2007 var en provokation - Artiklen og dens råd mener jeg stadig er meget læseværdig. http://www.startupcompany.dk/files/documents/9.%20farvel_til_forretningsplanen_ivaerk07.pdf

Hvis jeg havde brugt den model til mit firma ville forretningsplanen se anderledes ud men ikke være forsvundet. Jeg synes at de råd der bliver givet er meget sunde.

MVH jens

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)