Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor skal man lave en forretninsplan?

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Et meget interessant dokument... Farvel til forretningsplanen

Den har også været i avisen "ihverksætteren" for et stykke tid siden, og jeg stiller mig enig i det som startup company skriver om.

Det kan være direkte skadeligt for en nystartede virksomhed, at lave en forretningsplan og det er interessant (som de nævner), at brugen af forretningsplanen som en del af startups, først blev et "krav" efter dot com æraen i slut 90'erne da folk forsøgt få investorer til at investere i sin internetbaserede forretnings ideer. (ja vi ved jo hvordan det gik...) - før dette var forretningsplanen som fenomen ikke særligt brugt - heller ikke af bankerne - men det er det i dag til vis del. Hvilket taget i betragtning er en interessant (og kedeligt) udvikling, da man i før dot com ikke havde brug for dette med mindre du søgte en investor og kun skulle bruge et alm. banklån til sin virksomhed.

Personlig kan jeg se fornuften i hvad de skriver, da en forretningsplan - når det kommer til stykket en "assumption" dvs. til en stor del gætterier på hvordan ens virksomhed vil udvikle sig og da virkeligheden er tit en anden er den hurtigt uddateret efter få måneder. Jeg har selv gjort det og ærger mig lidt i dag over det da jeg i dag kan se at de måneder som jeg brugte til stor del har været splidt tid jeg kunne havde brugt på min virksomheds drift - dvs handling!

Hvad synes i? - Er det ikke på tide at få en stopper på det som jeg kalder for forretningsplans terror'en? 

Så fat tastaturet og hak løs! Wink 

Fra Horsens
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 828
Skrevet kl. 22:04

sådan det var lige det vi manglede!!!!!!

SKRÅT DEN!!!

Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 22:14

............/´¯/)...........(\¯`\
............/....//..............\\....\
.........../....//................\\....\
...../´¯/..../´¯\.........../¯`\....\¯`\
.././.../..../..../.|_......_|.\....\....\...\.\..
(.(....(....(..../.)..)..(..(.\....)....)....).)
.\................\/.../....\...\/................/
..\................. /........\................../
....\..............(............)............../
......\.............\.........../............./

He he! Stick out tongue - sorry lidt useriøst - men kunne ikke lade vær' 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:22

Som sådan er der mange elementer i en forretningsplan, der er sundt - selv for en virksomhed der ikke er startet op endnu. Den del af forretningsplanen, jeg især er glad for, er der, hvor man sætter sig sine mål og metoder til at opnå dem. Herunder delmål.

Der er en altoverskyggende mental effekt i at nedfælde sine mål. Og så er det et godt boost, når man går tilbage og ser, at man faktisk er kommet forbi sine mål, og nu skal sætte nye.

Min modstand til forretningsplanen, er at den er meget omfattende. Det kan være dræbende. Men målsætninger er altså af det gode, IMO.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 22:47

Jeg kan give dig ret i "  der er elementer" - men det giver ikke berettigelse til, at behøve forfatte en hel roman som måske oveni processen "dræber" dig.

Det er mange gange nok -  vil jeg mene -med, at lave en kort projekt beskrivelse hvor din virkomheds visioner og målsætninger indgår i, da man i ret mange tilfælde kun skal bruge den internt. -med andre ord er det overkill. 

Jeg kan også give dig ret i, at det er en utroligt sund process at skrive sin mål og visioner fysisk ned på et stykke A4 papir, men det skal være konkret og ikke i så stort omfangt som standard forretningsplaner stiller et krav på. At få ned målsætninger på skrifter fint - men det er handlingen som udfører det.

Som David Madie skriver quote:

"Hvor forretningsplaner typisk har fokus på
virksomhedens vækststadie, er behovet for
en start-up-virksomhed i stedet at fokusere
på opstartsstadiet
."

Hvorfor splide tid på at skrive en kæmpe roman når man kan tjene penge på at agere? Wink

Det som er problematisk er, at pga af at brugen er blevet praksis hos mange finansielle institutter, at spørge ihverksætteren efter en forretningsplan, så det blevet sværere for folk som har en fornuftig ide, at i overhovedet komme igang -  da mange nye forsøgt på opstart af virksomheder - vil jeg påstå bliver stoppet af bankrådgiveren pga af kravet om forrettningsplan som enlig er et outcome af en trend fra slut 90'erne. At bede en lille startup om at lave noget så stort som en forretningsplan er overkill i mine øjne.

Det synes jeg er synd, da der findes mange gode hoveder der ude som danmark har brug for, men også for klimaet for os ihverksættere er blevet endnu mere hårde. 

//whatever 

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 01:52
Man skal ikke lave en forretningsplan for bankens skyld. Man skal lave den for sin egen skyld. Det gode ved en forretningsplan er, at den tvinger dig til at lave en analyse af din idé. Og det er først når du tvinger dig selv til at formulere analysen på skrift, at du bliver opmærksom på, hvad du mangler og konflikter og problemer, der skal løses.

De gængse indholdsfortegnelser til forretningsplanen er ret omfattende. Det er ment som en hjælp til dig, så du får alle aspekter af analysen med.

Bankerne kræver ikke en "roman" af en forretningsplan. Faktisk vil enhver bankmand være glad hvis han skal læse så lidt som muligt. Så hvis du kan sammenfatte din analyse til én A4-side, så skal du gøre det. Bankmanden eller investor vil ikke vurdere en forretningsplan på omfanget, men på kvaliteten.

Men hvis kvaliteten af den lange og den korte forretningsplan er ens, så tager det længst tid at lave den korte.

Hvis man beder sin bank eller en investor om at skyde penge i en idé, synes jeg, at det er meget rimeligt, at man har gjort sit forarbejde så grundigt som muligt. Det kræver en analyse, og den analyse skal skrives ned, så andre kan forstå idéen.

mvh. Bo Jensen

Butik Go'aften

Besøg vores specialbutik med alt til erotiske rollespil: www.iscenesat6.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 06:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 07:48

Der er jo ingen der siger, at du ikke må opdatere din forretningsplan efterhånden som du bliver klogere...

Jeg mener det er tåbeligt IKKE at lave en forretningsplan når du starter ud... da du intet har at holde dine bedrifter op imod undervejs... og du har ingen anelse om et budget, som du kan støtte dig op ad... der er større risiko for at pengene løber tør inden du når dine mål, hvis du ikke kender det budget...

Det behøver jo ikke være millimeter-budgettering og målangivelse, men du bliver nød til at have noget at forholde dig til, ellers famler du i blinde..

Tilmeldt 10. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:17

Jeg hænger nok lidt i begge lejre på den her.

Jeg mener faktisk en kortfattet forretningsplan er et virkeligt godt redskab til at få tingene tænkt igennem en ekstra gang. Ligeledes er det en god måde, at få objektive meninger om din idé/plan, da den kan stikkes i hånden på folk, så de kan komme med deres feedback uden, at de har siddet og hørt på "din salgstale" face 2 face.

En kortfattet forretningsplan kan så bruges som et redskab til at implementere mål og resultat styring i et tideligt stadie, hvor det måske er eksta vigtigt at holde øje med hvad man "får for sine penge" (inden man løber tør)

En kortfattet forretningsplan har måske fokus på 10-15 vigtige punkter i din forretning.

Jeg har dog også haft den meget tvivlsomme fornøjelse, at udarbejde en forretningsplan til ansøgning om EU støtte..... Jeg behøver nok ikke sige så meget andet end,,,, det var spild af tid,,,,,,, rigtigt meget tid.

Det handler ikke om at overleve. Det handler om at leve..!
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:09

Jeg har læst Madiés artikel og sågar været til et af hans foredrag om emnet, og jeg må sige, at jeg ikke ligefrem er imponeret over argumenterne imod forretningsplaner. Argumenterne synes at være baseret på antagelser om at forretningsplanen er et statisk dokument, som skal fungere som en absolut opskrift på virksomhedens succes. Oftest omtales den som en forkromet 60-siders doktorafhandling. Holdningen ser ydermere ud til at være, at planlægning og ad hoc tilpasning til virksomhedens situation, er gensidigt udelukkende, og at afvigelser gør planen værdiløs. Hvad med alle de basale emner man tvinges til at tage stilling til ved udarbejdelsen af forretningsplanen? Og hvem siger i øvrigt, at en forretningsplan ikke kan indholde punkter for aktiviteterne, der skal udføres i den tidlige opstartsfase? Man behøver ikke tankeløst at følge en standard opbygning af dokumentet. Det er ikke et skema, der skal udfyldes.

Prøv at se DR2's program Når Bundlinjen Bløder. Gang på gang ser man iværksættere i programmet, som er sprunget ud i opstarten uden at gøre sig tanker om basale emner, som hvad produktet rent faktisk består af, hvordan man har tænkt sig at præsentere det, simpel budgettering o.s.v. Ofte har deltagerne fokuseret på den del af opstarten han/hun brænder for og taget skyklapper på for de "kedelige" ting. Standardbemærkningen synes at være: "Hov, det havde jeg ikke lige tænkt på..."

Er det her at forretningsplanen ville have været spild af tid?

En sjov ting for iværksættere er ivørigt holdningen, at det første projekt altid fejler, og at det er en del af erfaringsprocessen at gennemgå disse fejltagelser. Måske nogle af disse erfaringer kunne være tilegnet sig billigere ved at undersøge tingene først?

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)