Et meget interessant dokument... Farvel til forretningsplanen Den har også været i avisen "ihverksætteren" for et stykke tid siden, og jeg stiller mig enig i det som startup company skriver om. Det kan være direkte skadeligt for en nystartede virksomhed, at lave en forretningsplan og det er interessant (som de nævner), at brugen af forretningsplanen som en del af startups, først blev et "krav" efter dot com æraen i slut 90'erne da folk forsøgt få investorer til at investere i sin internetbaserede forretnings ideer. (ja vi ved jo hvordan det gik...) - før dette var forretningsplanen som fenomen ikke særligt brugt - heller ikke af bankerne - men det er det i dag til vis del. Hvilket taget i betragtning er en interessant (og kedeligt) udvikling, da man i før dot com ikke havde brug for dette med mindre du søgte en investor og kun skulle bruge et alm. banklån til sin virksomhed. Personlig kan jeg se fornuften i hvad de skriver, da en forretningsplan - når det kommer til stykket en "assumption" dvs. til en stor del gætterier på hvordan ens virksomhed vil udvikle sig og da virkeligheden er tit en anden er den hurtigt uddateret efter få måneder. Jeg har selv gjort det og ærger mig lidt i dag over det da jeg i dag kan se at de måneder som jeg brugte til stor del har været splidt tid jeg kunne havde brugt på min virksomheds drift - dvs handling! Hvad synes i? - Er det ikke på tide at få en stopper på det som jeg kalder for forretningsplans terror'en? Så fat tastaturet og hak løs! |
sådan det var lige det vi manglede!!!!!!
SKRÅT DEN!!!