Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor skal man lave en forretninsplan?

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nice write up Ditlevsen!!  Wink 

ditlevsen:

Den perfekte forretningsplan!

Jeg foreslår følgende, baseret på min egne erfaringer med meget kompetente vejleder, iterative processer, - og evt. en backlog der beskriver items:

Iterativ proces for hvert item i backlog:

1)      Beskrivelse af USP

2)      Vision

3)      SWOT (muligheder, svagheder, styrker, trusler)

4)      Baseret på SWOT analyse,

a.       kort Strategi

i.      Overordnet strategi, vi ønsker at få markeds andele...

b.      Et mål

i.      f.eks. hvordan kan vi have en ide om behov for en kunde..

c.       Handlings plan

i.      Hvordan kan vi få input fra evt. .. kunde og marked..

Så cykler man den iterative proces igennem, hver gang man har et nyt tiltag f.eks. hvordan får jeg flere kunder ind på min hjemmeside, fra Kina??

Backlogen beskriver så items, - og dem tager man en af gangen, men ikke før det er aktuelt!!:

Så vores backlog kan måske se sådan ud... så tager vi dem i prioritere orden, og vores iterative proces, men ikke før vi skal bruge det!

1)      Indgang til Japanske marked

2)      Nye produkter...

Slut prut, dette kan gøres på mindre end 3 dage. Så kan det ikke gøres nemmere!

However, som du selv nævner så tager det 3-4 måneder at lave en hardcore forretningsplan - fuldtid - og det er jo det som er kernen i problemet:

1) Mange har ikke brug for en så omfattende plan da de ikke skal bruge en masse millioner fra investorer 

2) Når de 3-4 måneder er forbi og planen er færdig - så er den uddateret da tidens tand har inhentet den. (konkurrenter, markedet, ovs.)

Hvis du kun skal starteet lille bitte firma hvor du ikke har liderlige magt drømme om regere over verden med din virksomhed så har har du kun brugt for en light udgave som du kan kigge i og revurdere alt eftersom tiden går da det kun er dig som skal bruge den som en form for overview over driften i din virksomhed. At stille sig op til at lave den store udgave ville i dette tilfælde være 100% overkill efter min mening.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 11:34

"Til modstanderne af forretningsplaner: Mener i slet ikke man skal lægge en "plan" for hvordan man starter sin virksomhed, eller hvor meget tid mener i er passende at bruge på processen? Ikke nødvendigvis en skriftlig plan eller en plan som banken vil have den - men en "plan". "

Jesper:

Jo planlægning er en vigtigt del, men man kan også planlægge sig ihjæl. Handling er også vigtigt, men ligegyldig - uden omtankte.

Derfor hvis man skal lave en forretningsplan - lave en businesplan light som er en kort oversigt/planlægning med handlinsplan (som revurderes alt efter som tiden går) er fornuftigt.

At ikke skrive noget som helst ned er dumt, men at lave en kæmpe roman til en mindre opstartsvirksomhed som ikke skal bruge investor kapital er idoti da man spilder masse tid.

//Whatever

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:01

For hver ting man foretager sig må man spørge sig selv: "Hvorledes gavner dette min forretning".

Dette bør man også spørge sig selv om inden man begynder at lave enforretningsplan. Hvis planen ikke ændrer positivt ved hvordan man driver sin forretning så er det spild af tid. I modsat fald kan det være et plus. Man kan foretage følgende test:

Udfyld planen for en fiktiv virksomhed der kræver 300.000 i startkapital, og som KUN sælger lyserøde kattehalsbånd.

Hvis den forretningsplan du ender ud med IKKE konkluderer at din idé er dårlig, hvad bidrager forretningsplanen så med? Jeg har set skabeloner på startvaekst.dk, som ikke ville bestå denne test. I bedste fald kan sådan en forretningsplan ikke stå alene. I værste fald giver den en falsk sikkerhed for at en dårlig plan faktisk er god.

Man bør altid kigge på hvordan ens investering skal tjene sig hjem, og det er mit indtryk at det i særdeleshed er her det glipper, når folk kvitter jobbet for at udleve drømmen om en webshop med børnetøj. Hvor mange salg skal man have om dagen, hvor mange besøgende kræver dette og hvordan har man tænkt sig at skabe denne trafik? Kan man ikke svare på disse spørgsmål kan en forretningsplan kun hjælpe med at forudsige hvor meget man vil tabe på sit eventyr.

Mvh Jesper

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:59

Når vi nu opfordres til at kommentere indlægget så kraftigt:

Starter du et fritidsprojekt, hvor det handler om at dyrke din hobby, vil du nok ikke bruge tid på en forretningsplan. Men skal du opstarte aktiviteter, du skal leve af (på kort og længere sigt) er der god mening i at finde ud af om du kan det. Kan du på forhånd finde ud af, om ideen er levedygtig eller en dødssejler, så gør du naturligvis det. Som det er sagt flere gange handler en forretningsplan dels om at fastlægge hvor vi vil hen (eller skal omgivelserne styre hvor vi går hen?) om at afklare og risikostyre de problemstillinger, der dukker op.

Min egen erfaring med forretningsplaner er, at de - i udarbejdelsesfasen - giver mulighed for at overveje og justere hele planen. Det tager tid at modne en fornuftig forretningsplan. Ved forcering af et projekt er der altid (det har jeg set så mange gange) områder, der ikke overvejes, som senere giver problemer.

Til sidst kan jeg også kun sige, at jeg er 102% enig i, at en forretningsplan kun er for din egen skyld. Det kan virke underligt udelukkende at skrive en plan til sig selv, men taler vi om en forretningsplan, der så også skal bruges til noget, så indeholder den alle de informationer, du alligevel ikke kan huske.

Hilsen Jakob

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:36

Haha... det er lidt en spøjs artikel.

Der står i overskriften "Farvel til forretningsplanen". Men allerede på side 2 opstiller forfatteren en liste til, hvordan man skal skrive sin forretningsplan...!!!!

Det som folk ikke har forstået med en forretningsplan er, at det ikke nødvendigvis skal være 100 sider skrevet med sirlig skrift og uden kommafejl. Forretningsplanen er heller ikke noget, som skrives og derefter lægges væk.

En forretningsplan udvikler sig DAGLIGT, og angiver egentlig kun planen for virksomheden.

Alle har en plan for deres virksomhed. Det er detaljerings- og dokumentationsniveauet, som er forskelligt. Nogle har planen i hovedet, mens andre har den på papir. Nogle har behov for at få den talt igennem med andre, mens andre ikke har dette behov.

Ens for alle er dog, at forretningsplanen eksisterer - ALTID. Ja, den ændres dagligt, og hvis man driver en lille iværksættervirksomhed, så kan det være for tungt et arbejde at skulle nedskrive en plan for de tanker, som man alligevel HAR gjort. Det er nemlig datid, og det er pr. definition kedeligt for en iværksætter.

Dét at gøre sig tankerne om, hvordan virksomheden skal fungere, er altså det samme, som at have en forretningsplan.

I artiklen lægger skribenten op til en mindre detaljeret forretningsplan, og det er helt fint. Men han modsiger altså sig selv ved at opstille nye regler for sin "forretningspan light".

Det er et super initiativ han kommer med, men det er altså ikke en fraskrivelse af idéen om at lave forretningsplan, men nærmere et tillæg og et godt råd til iværksættere.

Mange hilsner,
Martin E. Jensen
www.mejensen.dk
- få rådgivning og hjælp til din forretningsplan. Kontakt mig og lad os tale om dine muligheder.

Fra Lystrup
Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:35

Hej

Pas på! En skabalon (forretningsplan) kan fastlåse og sætte en nystartet virksomhed i en måske forkert bås.

Vores virksomhed har haft godt af at udvikle sig uden nogen egentlig "masterplan". Vi har lyttet til vores kunders ønsker og behov, hvormed vi stille og roligt blev mere specifikke og målrettede. Vi startede også, da vi var studerende, og har dermed haft en ret rullende og blød start.  

Jeg tror tilgengæld, at en forretningsplan er god for dem, der skal starte med en stor investering, eller som starter med et brag ;-) Men pas på I ikke lader jer styre af denne konkrethed - lyt til kunderne og lad også dem styre jeres firma - men det ved I jo selvfølgelig ;-)

I øvrigt en spændende diskution :-) 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 17:31

Jeg sidder og laver forretningsplan og det er næppe alt sammen produktiv tid. Jeg mener dog at det er lidt af en fortegnelse at sige at artiklen anbefaler at undlade forretningsplaner. Den anbefaler at lave handlingsplaner, men også at lave valide vurderinger.

Der er mange fordele ved at lave formelle planer, men også meget spildtid. Hvis jag havde læst denne artikel for to måneder siden havde jeg nok startet med disse råd og så suppleret med specifikke punkter.

MVH jens 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forretningsplaner behøver ikke være spild af tid. Der har været mange gode indlæg i denne tråd og jeg vil egentlig mene, at alle meninger er lige gode. Det vigtigste er nemlig, hvordan den enkelte virksomhedsejer tilpasser sin plan efter sin egen situation og efter hvordan han/hun agerer.

Forretningsplanen skal være en ledetråd til hvordan man når sine fremtidige mål, men målene skal ikke låses fast og vejen til at nå målet skal heller ikke låses fast.

Først og fremmest skal planen faktisk illustrere overfor en selv, hvor man selv har mangler, så man kan udfylde disse huller og dermed eliminere/reducere egne svage sider. Den skal også kunne give et godt indtryk af, hvornår økonomien hænger sammen og om den overhovedet kommer til at hænge sammen.

Når det er sandsynliggjort, at økonomien hænger sammen, så kan man gøre som Martin Thorborg og brænde den, hvis man er til det. Hvis man gerne vil anvende den som overordnet styreredskab eller pejleværktøj, så gør det. Vi er alle forskellige og jeg kan personligt ikke relatere til, at en plan skal styre min gøren og laden. Jeg handler per instinkt og beslutter udfra mulighederne. Hvis jeg skal lade mig begrænse af min egen plan, så er jeg allerede kørt af sporet. Så jeg er tilhænger af Martin's fremgangsmåde - men jeg skriver altså planen først, inden jeg brænder den. Ergo er jeg tilhænger af at forretningsplanen har en vis validitet, men den skal ikke være begrænsende.

Endelig kan jeg indskyde, at selv om forretningsplaner kan downloades og anbefales på startvækst.dk, så er der stadig mange, der ikke forlanger en forretningsplan, men gerne tager en kop kaffe og en snak om tingene, hvorefter de beslutter sig for, om de kan lide ideen eller ej - og så derefter udarbejder man sammen en forretningsplan, der afdækker mulighederne for den kommende virksomhed.

Forretningsplanen kan udarbejdes for alle typer virksomheder, men jeg vil nu påstå, at de er ligegyldige for visse brancher - såsom tømrere, bagere etc. Disse skal istedet tænke på, hvordan de kan komme ind i markedet og bide sig fast - og ikke de 50 andre punkter i forretningsplanen, som ikke handler om konkurrence. Husk, at man til langt de fleste ting som bogholderi, jura, reklame etc etc kan købe sig til hjælp. Det er sværere med innovation, lederskab, salg og flere andre væsentligere aspekter ved virksomhedsdrift.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38

Nu er det godt nok et meget gammelt indlæg, der åbenbart har fået lidt liv pga at den er meget relevant i disse krise tider. Kampen om kunderne er vokset eksplosivt inde for de sidste år på nettet, takket være webshops template som kan købes/lejes for 20 kr pr måned.

Læg lige mærke til hvad Hr. Thorborg siger "skriv din forretningsplan..." i Computerworld sidste år.

Som ufaglært Iværksætter er en forretningsplan et utroligt og gratis værktøj til at sikre mulighederne for succes. Der er desværre for mange som springer dette over. Men det kan være til ens fordel at lave den.

Knowledge is Power - som vi alle ved.

Derfor er forretningsplanen faktisk blevet et vigtigt konkurrence paramenter på nettet.

Og hvordan det ?

Den sikre dig, at du afdækker kundens behov og den giver dig en forståelse for, hvor vigtig økonomistyring er. Derved opnår du en kæmpe fordel iforhold til din konkurrenter som ikke har lavet en forretningsplan.

Spørger selv Hr. Thorborg  Yes

Have en kanon weekend.

/Glenn

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Glenn Kibsgaard:

Den sikre dig, at du afdækker kundens behov og den giver dig en forståelse for, hvor vigtig økonomistyring er. Derved opnår du en kæmpe fordel iforhold til din konkurrenter som ikke har lavet en forretningsplan.

Der er jeg ikke helt enig. Forretningsplanen indeholder kun ganske få elementer om behovsafdækning. Den indeholder konkurrenceparametre - mon det er det, du har i tankerne?

Med venlig hilsen

Flemming

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)