Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 9 ud af 28 (274 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:
Er det i orden ?

Nej det er det ikke !!!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:04
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Norbøll:

Mange tak for tippet!

Dem skal jeg lige have en snak med. De er nok noget længere i forløbet og derved har mere "erfaring"

/Jesper

Yes Ja gør endelig det .

Og hils og sig, at autoreklamerne, http://www.deko-dekoration.dk/autoreklamer.html Wink

snart trænger til en opfrisker, men nu har de også holdt i godt 8 år, så meget mere kan men vel ikke forlange???? Og mere end 400.000 km. kørsel 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 20:08

Kurt Hansen:
"Terroren" fra fagforeningerne er ikke stigende - tvært imod. Der er meget langt mellem konflikterne nu om dage.

Næh, åbenbart ikke. De benytter "Terroren" til at komme i medierne. Der er ikke noget sjov og spas i sager, som medierne ikke har interesse i....

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:16

Kurt Hansen:
bortset fra at mange tyske i 2014 er nødt til at have to jobs for at kunne betale for dagligvarer og husleje. "Working poor" kalder man disse mennesker.

Der er også masser af mennesker i Danmark, der har 2 eller flere jobs. Også selvom de er organiseret de "rigtige steder".

Vi så for et par dage siden en opgørelse over den gennemsnitlige fritid i Danmark for dem som var "arbejdsramt".

Denne var ikke gået op. Men den samme som for 40 år siden, altså mange må arbejde ekstra, udover den overenskomstmæssige fastsatte.

Et godt samarbejde også på en arbejdsplads, består af at begge parter er tilfredse, og ikke at den ene part skal presses ind i noget man ikke har lyst til.

Der har beskæftigelsen i Danmark også trænge vilkår, folk finder på alternative måder og få løst produktionen på.

I min brancher ved f.eks. underentreprenører m.m.Wink

Fagforeninger har levet deres tid.

Husk også gamle LO formand Thomas Nielsens ord "Vi har sejret af helvedet til "Wink

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:45

Kurt Hansen:

igang:
Undskyld min uvidenhed, men hvorfor er det lige de gule han bør undgå? Og hvorfor er det en selvfølge?
Det kommer an på om du er arbejdsgiver eller arbejdstager. Hvis du er arbejdstager bør du undgå dem fordi de ikke er reelle fagforeninger, men firmaer som har kunder, ikke medlemmer.

De er, for en arbejdstager, totalt værdiløse. Man får hvad man betaler for!

Tja. Nu valgte jeg at vente for at se om igang fik et fornuftigt svar ... ;-)
For Jesper er der ingen fordel i at indgå overenskomst med en gul, andet end han slipper for konflikt med LO-fagforeningerne. For arbejdstager kan der være en fordel i at tage en gul a-kasse
Jeg er enig med dig i, at vi ikke ønsker lovgivning i stedet for den danske model. Dé, som ønsker lovgivning, skal bare tænke på hvor hurtigt alle partier på nær LA og K vil være om at indføre mindstelønninger, mindste pension o.lign.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 20:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg har læst samtlige indlæg i denne debat, jeg har også tidligere fulgt meget med i lignende sager, som f.eks Vejlegården.

Min overbevisning er at mange starter som iværksættere fordi de ikke befandt sig vel i de rammer de havde tidligere, som f.eks ansat. Noget af det der normalt trækker, for mange jeg kender, inklusiv mig selv, er friheden og passionen ved at være iværksætter / selvstændig.

I det øjeblik man så tvinges ind i et eller andet system, som f.eks en overenskomst, så begrænses ens frihed altså, uanset hvordan man vender og drejer det.

Hvis ens ansatte er glade og tilfredse, hvorfor skal andre så bestemme hvilke regler der skal være gældende for dem, i en iværksætters firma, som man selv har bygget op af sved, tårer og egne penge? Det er jo ikke ligefrem sådan at hverken det etablerede system, eller fagforbundene, står klar til at hjælpe iværksættere. Faktisk står man ret alene med sine ideer og drømme.

Lad os tage restaurations branchen, hvor jeg selv stammer fra i mine meget unge dage, her har HORESTA (Arbejdsgiverforeningen) aftalt med 3F, at ufaglærte skal have den samme løn (Stort set) som en fagudlært kok eller tjener. Det betyder så, at de 4 år det tog mig at blive kok, ikke giver mig en eneste fordel, ikke engang lønmæssig.

Den aftale resulterede i at alle de store hotelkæder meldte sig ud af HORESTA, eller truede med det, fordi de ikke længere vil være i stand til at drive rentable forretninger, hvis ufaglærte skal aflønnes som faglærte.

I det scenarie i hotel branchen, er det vigtigt at påpege at iflg. den sidste statistik jeg så fra HORESTA, kørte 66% af deres medlemmer med underskud.

Så selvom branchen er i knæ og en kæmpe del af den holdes i live af bankerne, så aftaler 3F og HORESTA af ufaglærte skal have samme løn som faglærte.

Forklar mig lige, hvem kommer den aftale tilgode? De ufaglærte som stiger i løn? Næppe, hvorfor bruge ufaglærte hvis en faglært koster det samme i løn. Og hvis man alligevel beholder de ufaglærte, ja så øges underskuddet nok endnu engang. Branchen? Ja og nej, kun den del af branchen som ikke går konkurs på grund af aftalen.

Det er sat MEGET på en spids. Men hvis du er glad og jeg er glad, hvorfor skal andre så bestemme over de aftaler vi to har?

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:15

Jesper | fastWEB:
Men hvis du er glad og jeg er glad, hvorfor skal andre så bestemme over de aftaler vi to har?
Yes

Dit indlæg rammer virkeligt hovedet på sømmet. Wink

Jeg kan dog ikke i dag uddele flere stjerner, de er opbrugt, så du må have dem i sparebøssen.

Fra Skørping
Tilmeldt 13. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Fra  Video2web.dk Skrevet kl. 22:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej:-)

Nu har jeg kun læst omkring halvdelen af indlæggene, men lige lidt opklarende:

En blokade i fagretslig forstand handler ikke om at stå med bannere foran en virksomhed. Det handler om at blokere for, at fagforeningens medlemmer arbejder på den pågældende virksomhed. Det er medlemmernes måde at stå sammen på overfor arbejdsforhold, som man kollektivt mener er uacceptable.

Det kan udvides med sympatiblokader, hvor medlemmer af andre fagforeninger heller ikke må yde service overfor den pågældende virksomhed. Og så kan der nogle gange være blokadevagter foran virksomheden. Det tjener kun propagandaformål. Det vil altid være ulovligt at forhindre adgangen til virksomheden.

Efter min mening må en moderne virksomhedsleder se tingene i lidt større perspektiv. Medarbejderne er en resurse, som man får mest ud af ved at have et fornuftigt samarbejde med. Det gælder også deres sammenslutninger, fagforeningerne. De har erfaringer og synspunkter, som man bør tage med i betragtning. Ligeledes kan en arbejdsgiverforening hjælpe virksomheden med mange ting.

Prøv at læse de forskellige overenskomster og tag kontakt med GA, hvis det er der, du mener, at du hører til. De vil garanteret give dig en god, gratis vejledning i telefonen.

Prøv at lytte til både dem, medarbejderne og fagforeningen. Selv dygtige iværksættere skal passe på ikke at tro, at de har det endegyldige svar på alting:-)

God weekend!

Carsten

Fra Nykøbing M
Tilmeldt 13. Jun 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Svane broderi Skrevet kl. 23:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Alternativt kan du lukke biksen. Starte op på ny med indgåelse af overenskomst hos dem du vil samarbejde med.

Men det er typisk Fagforeningerne her I landet. 

De er lige så tossede ude på arbejdspladserne, hvor deres medlemmer vil, have gennemført et eller andet, virksomheden er gået med til det men, så skal fagforeningen lige vise hvem de er.

Og så kan folk ikke forstå hvorfor der er mange der vælger at flytte ud aflandet.

Det er farligt at leve, Det dør man af. Ingen har overlevet så vidt jeg ved.

Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:33

Hvis det kun er én medarbejder du har i fagforeningen, og denne ikke ønsker deres indblanden (er godt tilfreds med sin løn) - så kan vedkommende melde sig ud af fagforeningen og fortsætte med at arbejde hos dig som om intet er hændt.

Alternativt må du finde en ny medarbejder (eller tegne overenskomst).

Problemet opstår først for alvor hvis man laver sympati-konflikt, hvor andre virksomheder forbydes at handle med dig, hvis de har overenskomst... men den tid den sorg 

Du kan også køre en sag i arbejdsretten med påstand om ulovlig blokade (forkert varsling eller forkert branche)... det vil trække tiden ud (for de skal hæve blokaden imens sagen kører) - men du vil med stor sandsynlighed tabe den, og så er du lige vidt om en måned eller to (og 20.000 kr fattigere pga advokatomkostninger).

Første skridt bør nok være at finde en god advokat, der har styr på arbejdsret... 

Side 9 ud af 28 (274 indlæg)