Jeg har brug for nogle indspark i denne sammenhæng, for jeg kan godt at denne sag kan gå hen og blive grim:
MediaMouse blev godkendt til at have lærlinge (skilteteknikkere) sidste år. I den sammenhæng er det en af branchens fagforeninger som godkender os.
Jeg har så i dag modtaget et nyt rekommanderet brev om at der fra i dag indledes blokade imod os, hvilket bl.a. er ensbetydende med "at ingen af vores medlemmer må arbejde for Dem, og at Deres virksomhed ikke kan få anvist folk gennem jobcentrene.". Kan det virkelig være rigtigt at vi på den måde kan blive tvunget til at indgå en overenskomst for at undgå at miste en af vores medarbejdere? Hvis det er rigtigt, så er det jo helt gak! Vi er en lille virksomhed (7 ansatte) som er i vækst og vi har ikke en change hvis en fagforening pludselig mener at vi skal tværes ud |
Update: Jeg har lige snakket med nogle af de andre fagforeninger i branchen, om hvad vi eventuelt kan gør.
Problemet er blot at når der er indledt blokade imod os må ingen af de andre fagforeninger hjælpe os.
De må ikke engang lade os indgå en overenskomst med en af dem i stedet for.
Det er tilsyneladdende sådan at den fagforening som først når at sende et brev med en trussel om overenskomst, har retten til at tegne overenskomst først.
Så hvis vi vil have vores medarbejder tilbage igen, så skal vi tegne en overenskomst med fagforeningen lige nu - eller håbe på at medarbejderen melder sig ud af fagforeningen.
Og så mener politikkerne at det er let at være iværksætter-virksomhed i Danmark??
/Jesper