Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Større beløb ind på privat bankkonto fra udlandet

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 20. May 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg skal på vegne af en afrikansk familieven købe og sørge for at få fragtet en tysk bil til Dar Es Salaam, Tanzania. Jeg har endnu ikke stiftet eget firma og har derfor blot fået overført et større beløb til min private Nordea bankkonto på ca. 70.000 kr. til købet af bilen.

Jeg er efterfølgende kommet i tvivl om, hvor vidt jeg kan komme i problemer ift. skat eller andre myndigheder vedr. den indgående overførsel. Beløbet går naturligvis til købet af bilen og prisen på fragt plus øvrige udgifter ifm. min tur til Tyskland.

Pengene står på min konto nu, og jeg tager til Tyskland i overmorgen for at købe bilen. Hvordan foreslår I, at jeg bedst tager mig af handelen? Via en bank-overførsel til forhandleren eller ved at hæve beløbet i Danmark og betale kontant? Jeg går ud fra det er vigtigt, at jeg kan dokumentere, hvad pengene er gået til.

Jeg håber, at der er nogle der har lidt viden på området der vil hjælpe mig! :-) Tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener grænsen for at udføre kontanter er 75.000 kr - hvilket jo "sjovt nok" klarer de 70.000 kr MEN jeg ville klart selv ikke rejse rundt med 70.000 kr kontant så jeg ville betale med overførsel som også letter bevis for hvor pengene kom fra og hvad de gik til

Min koncentration ville også være på at forstå forløbet, hvorfor et afrikansk familiemedlem lige overfører 70.000 kroner fra Tanzania til Danmark for at få købt en bil i Tyskland og få den fragtet ned, for man kan jo sagtens få biler i Tanzania, og mig bekendt ikke spor dyrere end i Tyskland. Jeg ville med andre ord være hulens opmærksom på, at jeg ikke blev misbrugt i en eller anden form, hvidvask af penge eller andet tosseri som kunne medføre både moralske skrupler OG brud på div. love i DK

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 06
Skrevet kl. 15:22

Hej John

Tak for dit hurtige svar. Jeg regner også med at betale for bilen vha. bankoverførsel så det kan dokumenteres at pengene går til autoforhandleren i Tyskland.

Med hensyn til forløbet, er det en lidt speciel affære. Min forbindelse i Tanzania driver valutavekslingsbureauer over hele landet. I denne forbindelse skal han bruge skudsikre (panseret) værdihåndteringsbiler til transport af valuta rundt i landet. Sådanne biler er ikke til at drive op i Tanzania til noget nær prisklassen man kan skaffe en sådan bil til i Tyskland hos en brugtvognsforhandler.

Jeg kan under alle omstændigheder forsikre om at beløbet naturligvis ikke skal bruges ifm. med hvidvask af penge, da jeg selv har stået for arbejdet med at finde forhandleren og shippingfirma i Tyskland. Mit indtryk er altså, udover dine relevante bemærkninger, at jeg ikke skal være bange for at få myndigheder på nakken?

Min forretningsforbindelse i Tanzania driver desuden virksomhed indenfor en række andre brancher og har derfor vist interesse for at købe industrimaskiner og andet specialudstyr Europa som så skal sendes til Afrika. I tilfælde af at dette skulle gå hen og blive en realitet, kan det så anbefales for mig at stifte et selskab i DK, og i så fald hvilken slags selskab ville være mest hensigtsmæssigt at stifte?

Endnu en gang tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28

jamen der kan sagtens være godt grunde og du virker jo ha check på det. Hvis der ikke er personlig risiko for dig i det, så vil en personlig virksomhed kunne håndtere det overskud du vel må formodes at få ved det, men er der personlig risiko ville jeg stifte et selskab (aps f.eks. )

Du skal opgive en evt. fortjeneste til dig i de 70.000 kr til skat som person som nu (før regnskab over alle udgifter/rejse/bil, og som virksomhed/selskab hvis du stifter det

vh

Tilmeldt 20. May 06
Skrevet kl. 15:36

Super. Når du siger personlig virksomhed, vil det så sige, at jeg ikke behøver at lade mig momsregistrere og oprette en officielt selskab? Al fortjeneste i handelen indberettes naturligvis til Skat, hvis der skulle være noget tilovers. Tak for hjælpen endnu en gang!

De bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38

Tilmeldt 20. May 06
Skrevet kl. 15:44

Når du siger omsætning på over 50.000 kr. ville omkostninger til shipping og køb af bilen til min forbindelse i Tanzania så indgå heri? Der er jo tale om et beløb som kommer til at løbe op i omkring 70.000 kr. for bilen inkl. shipping?

Vh og tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

Ja hvis du driver det som en forretning så ja. Hvis det er uden at du tjener noget men hjælper et familiemedlem så er det jo bare et udlæg som jeg måske slet ikke helt fatter - men ja hvis du driver det som en forretning du skal tjene på, så ja - så skal du momsregistreres og følge regler om moms, herunder også import moms og formentlig import/eksport registreres. Du kan jo ringe og høre skat hvad de mener konkret, om det bare er et udlæg din familie giver dig til at betale deres omkostning, eller om det er en forretning du driver

vh

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 18:25

Berner:

Jeg skal på vegne af en afrikansk familieven købe og sørge for at få fragtet en tysk bil til Dar Es Salaam, Tanzania. Jeg har endnu ikke stiftet eget firma og har derfor blot fået overført et større beløb til min private Nordea bankkonto på ca. 70.000 kr. til købet af bilen.

Jeg er efterfølgende kommet i tvivl om, hvor vidt jeg kan komme i problemer ift. skat eller andre myndigheder vedr. den indgående overførsel. Beløbet går naturligvis til købet af bilen og prisen på fragt plus øvrige udgifter ifm. min tur til Tyskland.

Efter min mening burde du oprette et eksport/import firma. Med de 70.000kr er du allerede over de 50.000kr som du må omsætte for i 12 måneder inden du skal moms registreres. Det kan godt være du mener at du ( blot fået overført et større beløb til min private Nordea bankkonto på ca. 70.000 kr. til købet af bilen. ) Men det er ikke sikkert at SKAT er af samme mening som dig.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. May 06
Skrevet kl. 18:49

Jeg ser det som en tjeneste jeg gør for en familieven - derfor er formålet heller ikke at tjene på den hjælp jeg yder. Hverken jeg/ham tjener noget ved at gøre det på denne måde. Hvordan kan Skat komme efter mig af den grund?

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)