Hej alle Jeg skal på vegne af en afrikansk familieven købe og sørge for at få fragtet en tysk bil til Dar Es Salaam, Tanzania. Jeg har endnu ikke stiftet eget firma og har derfor blot fået overført et større beløb til min private Nordea bankkonto på ca. 70.000 kr. til købet af bilen. Jeg er efterfølgende kommet i tvivl om, hvor vidt jeg kan komme i problemer ift. skat eller andre myndigheder vedr. den indgående overførsel. Beløbet går naturligvis til købet af bilen og prisen på fragt plus øvrige udgifter ifm. min tur til Tyskland. Pengene står på min konto nu, og jeg tager til Tyskland i overmorgen for at købe bilen. Hvordan foreslår I, at jeg bedst tager mig af handelen? Via en bank-overførsel til forhandleren eller ved at hæve beløbet i Danmark og betale kontant? Jeg går ud fra det er vigtigt, at jeg kan dokumentere, hvad pengene er gået til. Jeg håber, at der er nogle der har lidt viden på området der vil hjælpe mig! :-) Tak! |
Jeg mener grænsen for at udføre kontanter er 75.000 kr - hvilket jo "sjovt nok" klarer de 70.000 kr MEN jeg ville klart selv ikke rejse rundt med 70.000 kr kontant så jeg ville betale med overførsel som også letter bevis for hvor pengene kom fra og hvad de gik til
Min koncentration ville også være på at forstå forløbet, hvorfor et afrikansk familiemedlem lige overfører 70.000 kroner fra Tanzania til Danmark for at få købt en bil i Tyskland og få den fragtet ned, for man kan jo sagtens få biler i Tanzania, og mig bekendt ikke spor dyrere end i Tyskland. Jeg ville med andre ord være hulens opmærksom på, at jeg ikke blev misbrugt i en eller anden form, hvidvask af penge eller andet tosseri som kunne medføre både moralske skrupler OG brud på div. love i DK
venligst John H