Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til dum økonomisk situation mellem venner

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for al jeres feedback. Jeg tror umiddelbart jeg er ude i, at jeg betaler mine 2/5 dele som vi har aftalt og derefter fortæller dem, at jeg nu har opfyldt min del af aftalen og at de så må lægge sag an, hvis de virkeligt vil gå så langt for at få de sidste penge ind.

 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

...det vil de ikke..... :-)

Fra KBH
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dentriste.

 

Det er en dum sag i er kommet ud i, jeg vil sige at dine venner er venner så længe i har det godt til sammen. Når det kommer til penge er dine venner ikke længer dine venner, de er dem der prøver at jorde  dig hvis de kan komme til det. Dem som du kalder venner for, havde en pris af 8600 Kr. Alle har sin pris deres pris var 8600 kr. Sådanne ser jeg på det, betal de 8600 og få den sag ud af verden med en erfaring om hvad venskab betyder for visse mennesker. Alt er ikke penge, for nogle kommer penge i første række end venskabet, dine to venner er et godt eksempel på.

 

Mvh Mimusa

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

dentriste:

Tusind tak for al jeres feedback. Jeg tror umiddelbart jeg er ude i, at jeg betaler mine 2/5 dele som vi har aftalt og derefter fortæller dem, at jeg nu har opfyldt min del af aftalen og at de så må lægge sag an, hvis de virkeligt vil gå så langt for at få de sidste penge ind.

Husk bare at det ikke friholder kommunen for at hente hele beløbet hos dig, hvis dine venner ikke kan betale. I øvrigt en fornuftig beslutning.

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

dentriste:

Tusind tak for al jeres feedback. Jeg tror umiddelbart jeg er ude i, at jeg betaler mine 2/5 dele som vi har aftalt og derefter fortæller dem, at jeg nu har opfyldt min del af aftalen og at de så må lægge sag an, hvis de virkeligt vil gå så langt for at få de sidste penge ind.

Husk bare at det ikke friholder kommunen for at hente hele beløbet hos dig, hvis dine venner ikke kan betale. I øvrigt en fornuftig beslutning.

Tak for feedback, Henrik. Jeg ved, at de selvfølgelig kan betale 2500kr. Og jeg sågar i første omgang tilbudt dem, at de kan låne pengene af mig, hvis de har problemer med at betale. Derudover har jeg også gjort dem opmærksom på, at de jo kan lave en afbetalingsordning nemt og hurtigt, da mange har stået i samme problemstilling før.

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mimusa:

Det er en dum sag i er kommet ud i, jeg vil sige at dine venner er venner så længe i har det godt til sammen. Når det kommer til penge er dine venner ikke længer dine venner, de er dem der prøver at jorde  dig hvis de kan komme til det. Dem som du kalder venner for, havde en pris af 8600 Kr. Alle har sin pris deres pris var 8600 kr. Sådanne ser jeg på det, betal de 8600 og få den sag ud af verden med en erfaring om hvad venskab betyder for visse mennesker. Alt er ikke penge, for nogle kommer penge i første række end venskabet, dine to venner er et godt eksempel på.

Helt enig. Penge er slet ikke alt. Og særligt ikke for mig. Jeg er rent ud sagt pisseligeglad med om jeg skal betale ekstra. De penge skal jeg nok få tjent ind igen. Mit problem ligger simpelthen i, at jeg ikke tror på jeg redder venskabet ved at betale dem de penge, de har fået af staten i "dummebøde". 

Ganske enkelt fordi jeg har svært ved at se, at jeg IKKE kommer til at bære nag over det i fremtiden (kald mig et "lille" menneske, men jeg føler mig simpelthen så røvrendt...)... Og så er vi jo ligevidt i forhold til dét at bevare venskabet

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,4 stjerner givet af 5 person

"Se lige præcis her - tror jeg at du rammer kernen i problemet. 

Du er såret, ked af det og skuffet over deres indstilling. Fuck pengene - sæt dig ned, fortæl dem - at det ikke føles rart, når dine to gode venner tager en beslutning bag ryggen på dig - uden at inddrage dig i en ny forhandling eller beslutningsproces. Forklar dem... - at du bliver ked af - at de har en holdning, hvor det handle rom at kunne tabe og vinde... ikke at løse et problem.

Jeg tror slet ikke det økonomiske er problemet.. og synes du skal tage en snak med dem - omkring det som virkelig er problemet.. så i kan få opbygget tilliden igen."

Lyt til det Maria edlefsen skriver, det er det eneste fornuftige i denne tråd :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg føler med dig - følg gerne op på hvordan det ender..

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Niels Madsen:
Træls venner, du skal bare betale det beløb som i har aftalt 2/5 i første omgang nede på kommunen. I har alle 3  underskrevet  en erklæring om boligstøtte

med solidarisk hæftelse. Når du har betalt din del, vil de andre 2 få en opkrævning på resten, hel sikker. De har jo fået udbetalt deres beløb.

Måske reglerne er lavet om siden jeg sidste har beskæftiget mig med dette område. Var reglerne ikke at hvis flere lejere søger om boligstøtte, er der en som søger og den som har modtaget støtten også er den som modtager støtten - i det tilfælde trådstarter?

Mon ikke juraen er ganske simpel her. Der er lavet en frivillig aftale om fordeling af huslejen og en fordelingsnøgle  for boligstøtten. Sidstnævnte er søgt på baggrund af de tre venners forventning til indkomst.  Det er trådstarter, der bryder forudsætningen for aftalen ved have en større indkomst end forventet. Han for påfører dermed sine venner et tab. Et tab der kan gøres op i et eksakt beløb. Betingelserne for at kræve erstatning er således opfyldt.

/Henrik

Når man ansøger om boligstøtte som en hustand og oplyser at være en hustand, bliver man også stillet som en hustand. 

Det vigtige begreb her er hustand. Sådan en består af hustandsmedlemmer med et økonomisk interessefællesskab. 

Det vil være lidt op ad bakke at argumentere for, at et hustandsmedlem har optrådt culpøst og pådraget sig erstatningsansvar ved at gå på arbejde og tjene penge. 

Tværtimod vil der være en formodning for, at hustandsmedlemmets øgede indtjening er gået til den fælles kasse og brugt i fællesskab af fællesskabet. Ellers er der jo ikke tale om en hustand.

- - -

Boligsøttelovens §6 fastslår hustandsprincippet:

" Beregningen af boligstøtte sker på grundlag af husstandsindkomsten."

§7, stk. 1 fortæller, hvad en hustand er for noget i denne lov:

"Som medlemmer af husstanden medregnes ansøgeren, dennes ægtefælle, hjemmeværende børn og andre, der har fast ophold i lejligheden uden at være logerende."

Det betyder på dansk, at boligstøtte ydes til hustande. Af samme grund har lovgivningsmagten i §41, stk. 2 bestemt, at samtlige hustandsmedlemmer hæfter solidarisk for tilbagebetalingskrav.

Lovgivningsmagten har ønsket at yde støtte til hustande. Da hustande ikke har cpr.nr., har man af praktiske grunde brug for en person til at søge og modtage boligstøtten,

 *https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=141709

 

 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

På grund af en del rejseaktivitet erkender jeg, at jeg ikke har læst de seneste indlæg i tråden men jeg forstår at du stadig er bekymret og ked af det; har netop læst seneste indlæg.

Brug ikke mere tid på det, det er ikke det værd. Brug tid på det du holder af, betal pengene og glem dine "venner"; i det mindste i nogle år. Jeg har tre beretninger i samme kaliber som jeg ikke kan lægge her og jeg lærte af det.

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har skrevet det herinde men på et tidspunkt indenfor det seneste halve år har jeg være så meget på skideren økonomisk fordi jeg ventede på penge fra LG efter en konkurs, jeg har købt aftensmad i størrelsesorden under 5 kroner pr. måltid. En (dengang) bekendt spurgte mig direkte om jeg ville låne 1000 USD og jeg sagde at vi jo ikke kendte hinanden godt nok til at han kunne låne mig 1000 USD. Han sagde: "jeg synes om dig og jeg ved at du betaler tilbage når du får penge...", jeg sagde okay ja tak.

Det endte med at at jeg lånte yderligere 1000 USD og da jeg fik penge fra LG sendte jeg ham 13000 DKK, altså en okay kurs - han blev ikke i den forstand snydt. Den mand er en af mine aller bedste venner idag og vi støtter hinanden i top klasse.

Fyr den bare max af og se at komme videre.

vh
Rainer
Big Smile

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)