Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til dum økonomisk situation mellem venner

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Aminoer

Jeg har længe været aktiv herinde, men har valgt lige at lave dette indlæg via en ny bruger, da det er lidt ømtåleligt. Jeg håber virkeligt, I kan hjælpe mig, for jeg står i en rigtig dum situation.

Here it goes (jeg forsøger at gøre det så kort som muligt):

Vi er 3 venner, der har boet sammen i en lejlighed i københavn. Alle 3 navne stod på lejekontrakten, men jeg er nu flyttet ud og derfor har vi fået fjernet mit navn fra kontrakten.

I de 12 måneder, vi har boet der, har vi modtaget boligtøtte. Denne har udgjort 900kr om måneden og vi har delt den indbyrdes, således at jeg har fået 2/5 dele og de andre har fået 3/5 tilsammen. 

Grunden til jeg har fået den største del af boligstøtten er fordi jeg har betalt klart mest i husleje, da jeg har haft et større værelse. huslejen har været fordelt ca. sådan her:

mig: 4500md

ven 1: 3500

ven2: 2600

Jeg har fra start synes min husleje var for høj, men det var nu engang den aftale vi indgik, da vi flyttede sammen. 

For en måned siden, fik vi et tilbagebetalingskrav på 8600kr fra boligstøtten, fordi min arbejdsgiver/bogholder er kommet til at give mig en høj løn d. 28/12 sidste år, i stedet for at vente til 2013 med at udbetale pengene. En dum fejl, der gør at vi som hustand har tjent for meget til at være berittiget til boligstøtte.

Mine kammerater giver mig et kald og inviterer ned til en snak om, hvordan vi skal få betalt pengene tilbage. Her starter jeg med at beklage, at fejlen er blevet lavet og at jeg godt kan se, det er rigtig irriterende for alle, at vi skal betale støtten tilbage. Øv. De er enige og vi er også enige om, at jeg naturligvis ikke skal betale deres støtte tilbage, selvom det er surt for dem, da det jo er en støtte, vi har fået af staten. Jeg skal således betale de 2/5 jeg har fået og de skal betale de 3/5 de har fået.

Her er det sidste vi aftaler, at de blot lige skal løbe tilbagebetalingskravet forbi en boligmand, de kender, så han lige kan se, om vi på nogen måde kan anke tilbagebetalingskravet (det fortæller jeg dem, at det kan vi ikke, men de siger, at de allgievel lige vil tjekke det for en sikkerhedssskyld, når nu de kender en, der ved noget om det). Vi aftaler her bare lige at tales ved.

I forgårs ringer de til mig, og spørger om jeg ikke lige vil komme forbi og snakke med dem ang. tilbagebetalingen. Jeg tænker det vil jeg gerne og tror bare vi skal aftale, hvordan pengene skal overføres og så efterfølgende have en fredagsøl. Det skulle vise sig ikke var tilfældet.

Her vender de nemlig på en tallerken og fortæller mig følgende:

"Vi var jo nede og snakke med ham boligmanden.... Han siger, at vi ikke kan anke sagen, for vi har jo tjent for meget tilsammen, hvilket jo også var det vi snakkede om sidst. det han også siger er så, at vi jo hæfter solidarisk for boligstøtten og du egentligt har påført os en uforudsigtet udgift og når der nu er kommet dette nye op i sagen, så mener vi, at du skal betale hele vores støtte tilbage også. Og vi tror faktisk, at hvis det skulle komme så langt ude som til en retsag, så villle du tabe. Vi ønsker dog selvfølgelig ikke en retsag mellem venner, så vi er villige til at betale dig 800kr ud af de 8600. Hvad siger du til det?"

Her er jeg lidt i chock og meget ked af det, pg.a følgende:

- sidst mente de bestemt ikke, at jeg skulle betale deres del.

- Da de nu har fået nys om, at jeg i en ren hypotetisk retsag måske vil tabe, så ønsker de pludseligt at spille det kort med "vi ønsker jo ikke en retsag... men vi har det bedste kort på håndne, så du må nok hellere bare føje dig"

- Jeg har i forvejen betalt en meget høj kvadratmeterpris for mit værelse og hvis jeg også skal betale den boligstøtte de har fået fra staten, så bliver fordeling af husleje simpelthen helt hen i vejret.

- Jeg ved ikke, hvad de forventer jeg skal svare? De har jo tydeligvis søgt eksperthjælp og mener de har ret... Men jeg vil jo ikke i en retsag, men har svært ved at se, hvorfor jeg skal betale en støtte, de har fået af staten.

- det er er nogle af mine aller bedste venner. Og jeg har nu forhørt mig hos 7 forskellige personer, som alle mener, at de er helt forkerte på den.

Nu til mine spørgsmål:

Hvad ville du gøre? Jeg vil allerhelst undgå advokat og skænderier, men jeg synes bare de sætter mig i en forbandet dum situation!

Rent juridisk: Er der nogen som helst chance for, at jeg vil kunne blive tvunget til at betale det beløb de har fået i boligstøtte? Det svarer for mig lidt til, at jeg skal betale deres su? Jeg kan ikke se sammenhængen rent juridisk?

På forhånd mange tak - og skriv endelig, hvis I har uddybende spørgsmål. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Triste

I har alle fået boligstøtte fordi i tilsammen var berettiget til, indtil dine forhold ændre sig, så hele beløbet skal betales tilbage. Ændringer i dine lønforhold, skal selvfølgeligt ikke komme dine venner til skade, så det er da naturligt at du betaler hele beløbet.

Det er selvfølgeligt super surt, men sådan er det, dine venner skal selvfølgeligt ikke betale for at din arbejdsgiver dummer sig. Det er en sag imellem dig og din arbejdsgiver, for jeres fremtidige venskabs skyld, syntes jeg du skal prøve at holde dem skadesfri.

Glem alt om retsager, på de små beløb vil det aldrig kunne betale sig, det er også utroligt dårlig karma at rende og sagsøge sine venner, i dine sko ville jeg gøre alt for at det ikke kommer så vidt.

 

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med al respekt; hold da kæft nogle smålige "kammerater", du hænger på her. Alt efter hvor dybt venskabet stikker, så tror jeg personligt, at jeg ville betale dem pengene og sige tak for ingenting, kan i ha' det godt.

Men så enkelt er det formentlig ikke? Føler sgu med dig.

Rent juridisk tør jeg desværre ikke udtale mig om noget som helst - det må vi overlade til andre aminoer Stick out tongue.

Håber dog rigtig meget, at du finder frem til en løsning, som gør, at DU kan være mere afslappet omkring det bagefter.

Held og lykke

Mads

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Har I lavet en kontrakt på fordelingen af huslejen?

Hvor mange kvadratmeter har du betalt for?

Hvis du har betalt for høj kvm pris, så kan du vel bede dem om at modregne kravet i for meget udbetalt boligsikring?

Hvis I bor 3 i lejligheden og alle står på kontrakten, så er det vel jeres samlede indtægt der gør sig gældende i beregningen af boligsikring. Derfor burde de to andre vel også være klar over at I tilsammen ikke måtte tjene for meget.

Hvordan du står i forhold til tilbagebetaling ved jeg ikke, men man kan vel ikke kræve penge for hele året tilbage, hvis du kun har fået for meget i løn i december.

I burde måske nok ifølge regler på området, have oplyst om stigning i indtægt.

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok 'bare' betale de 8600.

Det er rigtigt at i har 'fået' pengene som støtte, men selvfølgelig skal det ikke gå udover dine venners økonomi at din arbejdsgiver laver en fejl som medfører at de skal betale deres penge tilbage.

Det er bestemt en træls situation, men forstår desværre udmærket godt at dine venner ikke føler det kan være deres ansvar at skulle betale tilbage, ligesom jeg sagtens kan føle at du føler i burde splitte det. Men ville du betale, såfremt du boede sammen med en du ikke kendte som på førte dig denne tilbagebetaling? 

CDKeypriser.dk - Find de bedste priser på dit næste computerspil. 

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, folkens.

Vi har ikke lavet en kontrakt på fordeling af huslejen - hvis vi skal gøre det op i kvadratmeter, så har jeg klart betalt en højere kvadratmeterpris end de andre. Og skal jeg betale boligstøtten oveni, så vil det blive en helt vanvittig skæv fordeling.

i forhold til tilbagebetalingen, så udgøres dette på baggrund af husstandens årlige indkomst, så derfor skal vi betale tilbage for hele året.

Der hvor kæden hopper af for mig, er, at de ændrer mening, fordi de pludseligt får nys om, at de kan vinde en evt. retsag (hvilket jeg har svært ved at se)...

På samme måde vil jeg jo kunne sige, at jeg kan vinde en retsag omkring at jeg har betalt for høj husleje ... jeg synes bare argumentationen er helt hen i vejret og virkeligt dum 

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Kragh:
Men ville du betale, såfremt du boede sammen med en du ikke kendte som på førte dig denne tilbagebetaling? 

nej, det ville jeg ikke. Og hvis en person var kommet i bagholdsangreb på mig på den måde, efter vi har lavet en aftale, så ville jeg svare med et sagsanlæg om, at jeg har betalt for høj husleje i forhold til fordelingen af kvadratmeter.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

dentriste:
nej, det ville jeg ikke. Og hvis en person var kommet i bagholdsangreb på mig på den måde, efter vi har lavet en aftale, så ville jeg svare med et sagsanlæg om, at jeg har betalt for høj husleje i forhold til fordelingen af kvadratmeter.
Jeg forstår slet ikke nødvendigheden for et saganlæg for små 8600.

De penge + lidt ekstra kunne du sikkert tjene hjem på samme tid som i skal bruge på at køre sagen. 

.. Også beholder du endda venskabet intakt. Smile

CDKeypriser.dk - Find de bedste priser på dit næste computerspil. 

Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuck pengene. Mit problem er, at vi er blevet enige om noget, og de så pludseligt fortæller mig, at "fordi vi (måske) vil kunne jorde dig i retten, så har vi ændret mening". Dermed har jeg svært ved at se, hvad jeg skal stille op andet end: 1) få en professionel afklaring på det eller 2) bøje nakken.

Hvis jeg gør 2, så har jeg svært ved at se, at jeg ikke kommer til at bære nag til dem, da jeg tidligere har haft store problemer med, at jeg synes de er meget nærige og det her vil være dråben, der får bægeret til at flyde over.

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 113
Fra  Ventora Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det var vel nok en træls ting. Til at starte med som nogle af de andre også nævner vil jeg også mene at det må være nogen lidt smålige kammerater, du nævner også selv i dit seneste indlæg at du før har haft problemer med, at du syntes de var meget nærige. 

For mig lyder det ikke som om, at problemet ligger i det økonomsike, men nærmere i det venskabelige. Nu ved jeg ikke hvordan dine venners økonomi ser ud, men de har vel allerede på forhånd vidst at den boligstøtte blev gjort op ud fra jeres indtægter. 

Har du gjort dine kammerater opmærksom på at din indtægt kunne være varierende?

Spørgsmålet er vel på sin vis også hvor "gode" kammerater i er? Hvor godt jeres sammenhold er. Hivs det var mig som stod i den situation som ven, ville jeg da helt sikkert tænke at det ville være nogle trælse penge at skulle af med, men at jeg også havde været med til at modtage og bruge pengene, så de skule betales tilbagei fællesskab. Det er desværre ikke det som der er tale om i dette tilfælde. 

Alt efter hvor meget de to kammerater betyder for dig, syntes jeg at du skal prøve at tale med dem om situationen og så se om ikke i kan finde frem til en fælles løsning, som er gunstig for alle parter. Der skal nok indgåes nogle kompromiser, men som kammerater burde det kunne lade sig gøre at finde en løsning på problemet. 

Såfremt I ikke finder frem til en løsning, bliver du næsten nød til at betale det fulde beløb og så kappe kontakten til de to kammerater. 

- Håber du får fundet en løsning på problemet!

Med venlig hilsen Rune R.

Webudvikler med kompetencer indenfor .NET og MS SQL

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)