Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forbyde fiskeparker dyreetisk råd siger ja ;(

Side 4 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Uenig lidt, fordi du overser en faktor. Det er faktisk en stor forskel på netop erhverv og så helt almindelige menneskers måde at omgå dyr. Man opnår meget dyreetik ved at tage almindelige menneskers omgåen med dyr alvorligt. Ex burde man forbyde papegøjer at sidde alene i et bur - det er par dyr (eller flok afhængig af art), forbyde import af små sumpskilpadder der generelet enten dør hurtigt efter en kummerlig tilværelse i en plastik balje med en plastik palme eller vokser sig så store at de aflives i fryseren

Hej John

Jeg lægger "dyrenes synspunkt" til grund, ikke menneskets m.h.t dyrevelfærd, jeg tror det er der vi er uenige, grundlæggende. Og ja, jeg er ikke naiv, og tror at vi kan behandle alle dyr helt optimalt m.h.t dyrevelfærd. MEN, når det er sagt, så syntes jeg, at "økonomi/export kortet" bliver trukket MEGET hurtigt blandt dem der ingen interesse har i at forbedre, særligt ikke hvis det koster penge. Jeg tillader mig at se på den måde vi behandler produktionsdyr på, kontra det formål produktionen har, samt ikke mindst det forhold at mange forringelser for dyrene ofte bliver fremstillet som forbedringer.

Nogen eksempler (jeg bortser fra producenternes indtjening, det skal de såmænd nok bringe på bane selv....):

- minkavl: Formålet er udstyre "visse samfundsgrupper" med en ting,  der ikke er andet og mere end et statussymbol.
  - prisen er: Utallige dyrs lidelser i et lille bur, mange naboers lidelser ved at bo ved siden af en minkfarm. (lugt, fluer etc).    
- køer der aldrig er ude på græs: Det blev hævdet at det var en fordel fordi de så ikke risikerede at brække benet....:-O!.

Derudover er der jo de evindelige tilbagevendende historier om søerne med ligge sår af at stå bundet hele tiden, nu er det så mavesår fordi de får det forkerte foder, eller rettere, fra producentes side det rigtige foder, de vokser jo hurtigere. Smågrisene bliver holdt på benene af medicin etc etc.

Men jeg er enig i, at der også er store problemer med "almindelige menneskers" kæledyrs hold. Men igen, dyrs manglende velfærd hos almindelige mennesker skyldes ofte uvidenhed, hos producenter skyldes det alene hensynet til økonomisk gevinst. Ikke at det gør nogen forskel for dyret, men det gør en forskel, en stor forskel for mig på, HVORFOR vi accepterer det.

Derfor siger jeg dobbeltmoral: Put and Take søer forbydes, fordi fiskene får en krog i munden. Så skal grise produktion osse forbydes udfra de samme kriterier, indtil grisene ikke længere får mavesår af forkert (men indtægtforbedrende, naturligvis....) foder.

Kald det en provokation og træk bare "Jamen Exporten!???" kortet, jeg kalder det dobbeltmoralsk. Enten accepterer vi dyrenes lidelser på grund af menneskelig adfærd (p.g.a af hobby eller penge), eller også gør vi ikke. At forbyde put and take søer og gøre sig selv til "dagens helt" på den baggrund
er efter min ringe mening stadig dybt dybt beskæmmende. Jeg kunne forstå det hvis dyreetisk råd trak et generelt "nu skal vi altså til at tænke anderledes på dyrevelfærd...generelt", men at trække et enkelt kort som put and take søer der er langt nede på listen over problemer og så gøre det til en vigtig sag?

Dobbeltmoralsk og populisme af værste skuffe!   

Nå, undskyld min sammenbidthed :-) med dette emne, men sagen ligger, som måske konstateret, mit hjerte nær, jeg er "hyper liberalist" i sjælen, men alt med måde og som tingenes tilstand med dyrevelfærd er nu, syntes vi er langt over grænsen for hvad man tillade sig at udsætte andre levende væsener for, i vores evindelige "dans om guldkalven." 

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Velkommen til forbuds Danmark - bedre kendt som verdens røvhul.

Jeg har hørt at de snart vil forbyde biler da man slår for mange insekter ihjel når man kører. Der skulle også være planer om at forbyde folk at gå en tur i skoven da man træder på for mange smådyr.

Fede malerier en blog om malerier

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01

Tom - vi er ikke grundliggende uenige i at landbrugsdyr og fiskeri som erhverv betyder mange mishandlede dyr. Bare i om ikke man godt kan skildne mellem industri og privat og gavne dyr ved rent faktisk at højne etik på det privat plan i forhold til hobby og lyst - og se det som isoleret positivt, frem for at tro man kan ændre det erhvervsdrivende voldsomt i enkelt land.
Det er der jeg ser det positivt at man har hårdere regler for privat håndtering - men jeg brænder som du da også for dyr i helhed og som sådan ikke en stor kødspiser
vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fede Malerier:

Velkommen til forbuds Danmark - bedre kendt som verdens røvhul.

Jeg har hørt at de snart vil forbyde biler da man slår for mange insekter ihjel når man kører. Der skulle også være planer om at forbyde folk at gå en tur i skoven da man træder på for mange smådyr.

jeg vælger ikke at betragte dette pubertetsindlæg som udtryk for modstanderes af et forbuds generelle niveau - Kom med noget konstruktivt - for vist kan der argumenteres for og mod et sådan forbud
vh
Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Charmepropellen.dk Skrevet kl. 15:20
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Fru Hartmann:

Synes det er fint hvis man forbyder den slags dyrplageri.

Tænk dog på, at for hver gang en "lystfisker" har fat i samme fisk, får den sår i munden!

Tag dog ud og fisk, slå kræet ihjel og spis den. Eller find en anden hobby.

Det var dog den mest latterlige kommentar jeg længe har set!

Du ved tydeligvis ikke noget om fisk. De mærker ikke når krogen sidder i munden på den.

Og i stort set alle Put and Take søer er det forbudt at sætte fiskene ud igen efter fangst.

Folk tager desuden i 99% af alle tilfælde fiskene med hjem.

Der stilles store krav til søerne om vand kvalitet og gode forhold for fiskene.

De bliver opdrættet på samme måde som de fisk du køber i et supermarked!

Lad være med at kommentere når du tydeligvis intet ved om emnet! 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:35

Cookie - John Hannover:
Tom - vi er ikke grundliggende uenige i at landbrugsdyr og fiskeri som erhverv betyder mange mishandlede dyr. Bare i om ikke man godt kan skildne mellem industri og privat og gavne dyr ved rent faktisk at højne etik på det privat plan i forhold til hobby og lyst - og se det som isoleret positivt, frem for at tro man kan ændre det erhvervsdrivende voldsomt i enkelt land.
Det er der jeg ser det positivt at man har hårdere regler for privat håndtering - men jeg brænder som du da også for dyr i helhed og som sådan ikke en stor kødspiser
vh

Jo, men...Put and Take er vel erhverv? For dem der ejer søen?. Som der nævnes, så kan det gå ud over turisterhvervet og tager vi de briller på, så mener jeg stadig, dyreetisk set, at et forbud er malplaceret, hvis man ikke samtidig tager fat i andre og som sagt, efter min mening, mere alvorlige dyreetiske problemer, minkavl f.eks, der kan man sige at varen også er en slags forlystelse og ikke en streng nødvendighed? Men at skære det så firkantet ud som jeg gør, det ved jeg godt at man ikke kan og ikke skal, men jeg siger blot, at for mig er 1) Forholdene IKKE i orden og 2) argumentationen for at det er nødvendigt at det er sådan, det er efter min mening ofte malplaceret. Men vi bærer alle brænde til det bål, også jeg, som ikke springer over kødindkøbet, hvis jeg ikke kan finde det f.eks frilands, jeg vil have. Så glorien skal ikke pudses, jeg er ikke bedre end andre, så kan jeg sige at det er fordi der mangler valgmuligheder, det er jo heller ikke rigtigt (jo, at der mangler valgmuligheder!), men finder jeg ikke det rigtige for mig, tager jeg såmænd osse noget almindeligt i køledisken, hvor jeg reelt kunne springe over, hvis jeg ville.

Vi kan tale længe om det, nogen nem løsning findes ikke, men jeg vil fastholde udsagnet fra dyreetisk råd om at put and take skal forbydes, det er noget pjat og mit andet standpunkt, er det virkeligt nødvendigt at presse dyrene så meget i en landbrugsproduktion som vi gør?

Med hensyn til det private er jeg osse helt enig, der kan sagtens strammes op. Man kunne diskutere om ikke man burde indføre f.eks et "hunde-kørekort" osv osv.

Så min indstilling er faktisk, at Put and Take IKKE skal forbydes isoleret set, med samme basisargumentation om dyrevelfærd er man saftsuseme nødt til at tage andre typer dyrehold med i forbuddet, som nævnt minkavl som jeg lige kan komme på, der er ingen fødevaremæssige begrundelser for minkavl.

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:40
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Forslaget er udelukkende et ynkeligt forsøg på at berettige en klam offentlig ansats eksistensberettigelse.

Jeg vil anbefale alle at tage ud at fiske hver dag hvis sådan et forbud træder i kræft..! Husk at det er Jeres egen skyld at vi lader disse fjolser få ordet så længe at det offentlige ikke bekæmpes med alle midler.

Fede malerier en blog om malerier

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:41

Charmepropellen:

Det var dog den mest latterlige kommentar jeg længe har set!

Du ved tydeligvis ikke noget om fisk. De mærker ikke når krogen sidder i munden på den.

Og i stort set alle Put and Take søer er det forbudt at sætte fiskene ud igen efter fangst.

Folk tager desuden i 99% af alle tilfælde fiskene med hjem.

Der stilles store krav til søerne om vand kvalitet og gode forhold for fiskene.

De bliver opdrættet på samme måde som de fisk du køber i et supermarked!

Lad være med at kommentere når du tydeligvis intet ved om emnet! 

Må jeg spørge, i al fredsommelighed,  vedr. dit brugernavn "Charmepropellen": Er det et navn du selv har fundet på eller er det et du er opfordret fra "utallige sider" til at bruge? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19

Tom jeg har skam skrevet jeg ikke tror det vedtages, da erstatning til netop erhvervet er for stor

Jeg hævder heller ikke det det vigtigste punkt, men det er en hobby og ET sted at tage fat. Måske ville det række at det var lov krav de skulle aflives og tages med hjem -
Mink avl er jeg også imod, men igen, det ene skidt berettiger ikke det andet, og jeg har beskæftiget mig meget med fisk gennem livet og synes som det er et meget godt sted at starte - ville bestemt mene fasanopdræt er helt samme sag - fornøjelse, og burde forbydes

Mink er erhverv og tilmed kæmpe eksport og dansk forbud vil bare medføre mulige dårligere forhold i mange andre lande. Derimod skal man da, som dyreetisk råd gør, arbejde for at forbedre forholdene også i DK

Jeg vil fastholde at man er nødt til at holde erhverv og hobby og privat dyrehold adskilt, og jeg hilser alle forbedringer velkomne - men siger ikke at lige put and take nødvendigvis er den største forbedring - men dog en forbedring og det ville jeg ikke slås mod

Venlig hilsen

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:51

Sueno:

Jeg har arbejdet med Køer, svin og Kyllinger og det er sku sørgeligt vi har sådan forhold i Danmark.. Synes virkelig ikke alt er etisk korrekt, men vi kan desværre ikke redde hele verden

vi vælger mange mennesker at spise dyr og gå i tøj benyttet at dyr og ja ikke at glemme sæbe fra døde dyr.. 

I mine øre er en værdi død, kugle for panden her og nu, istedet for at lade dyr lide

Har prøvet "det samme" som dig, som tidligere landmands søn.

Bare alene kastration af små patte grise, prøvede det som barn sammen med min far. Usmagelig synes jeg idag. det er da heldigvis også ved at komme andet syn, på samme måde med tyrefægteri m.m. 

Side 4 ud af 8 (79 indlæg)