Hej John Jeg lægger "dyrenes synspunkt" til grund, ikke menneskets m.h.t dyrevelfærd, jeg tror det er der vi er uenige, grundlæggende. Og ja, jeg er ikke naiv, og tror at vi kan behandle alle dyr helt optimalt m.h.t dyrevelfærd. MEN, når det er sagt, så syntes jeg, at "økonomi/export kortet" bliver trukket MEGET hurtigt blandt dem der ingen interesse har i at forbedre, særligt ikke hvis det koster penge. Jeg tillader mig at se på den måde vi behandler produktionsdyr på, kontra det formål produktionen har, samt ikke mindst det forhold at mange forringelser for dyrene ofte bliver fremstillet som forbedringer. Nogen eksempler (jeg bortser fra producenternes indtjening, det skal de såmænd nok bringe på bane selv....): - minkavl: Formålet er udstyre "visse samfundsgrupper" med en ting, der ikke er andet og mere end et statussymbol. Derudover er der jo de evindelige tilbagevendende historier om søerne med ligge sår af at stå bundet hele tiden, nu er det så mavesår fordi de får det forkerte foder, eller rettere, fra producentes side det rigtige foder, de vokser jo hurtigere. Smågrisene bliver holdt på benene af medicin etc etc. Men jeg er enig i, at der også er store problemer med "almindelige menneskers" kæledyrs hold. Men igen, dyrs manglende velfærd hos almindelige mennesker skyldes ofte uvidenhed, hos producenter skyldes det alene hensynet til økonomisk gevinst. Ikke at det gør nogen forskel for dyret, men det gør en forskel, en stor forskel for mig på, HVORFOR vi accepterer det. Derfor siger jeg dobbeltmoral: Put and Take søer forbydes, fordi fiskene får en krog i munden. Så skal grise produktion osse forbydes udfra de samme kriterier, indtil grisene ikke længere får mavesår af forkert (men indtægtforbedrende, naturligvis....) foder. Kald det en provokation og træk bare "Jamen Exporten!???" kortet, jeg kalder det dobbeltmoralsk. Enten accepterer vi dyrenes lidelser på grund af menneskelig adfærd (p.g.a af hobby eller penge), eller også gør vi ikke. At forbyde put and take søer og gøre sig selv til "dagens helt" på den baggrund Dobbeltmoralsk og populisme af værste skuffe!
|
Velkommen til forbuds Danmark - bedre kendt som verdens røvhul.
Jeg har hørt at de snart vil forbyde biler da man slår for mange insekter ihjel når man kører. Der skulle også være planer om at forbyde folk at gå en tur i skoven da man træder på for mange smådyr.