Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forbyde fiskeparker dyreetisk råd siger ja ;(

Side 3 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Er jeg virkelig den eneste som fisker på amino :) i plejer da ikke at være så stille drenge ? men det er måske for følsomt ? 

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg fisker skam også - men ude i naturen. Jeg tror, at der du taber lidt er argumenter som at det koster masser af tyske turister, eller at landbruget behandler dyr dårligt osv. Det ene er nok lidt overdrevet og det andet holder ikke, fordi den ene dårligdom ikke duer til at forsvare den anden. Der er så mange andre der slår deres børn, så hvorfor må jeg ikke eller spanierne har tyrefægtning.

Dyreetisk råd med Bengt Holst fra Zoo i spidsen, plejer ikke at være bagstræberiske, men er kommet med en ret klar konklusion. At fisk kan skræmmes er tydeligt for en hver, om de har egentlig samme smerte som varmblodede ved vi ikke, men de har valg, at lade tvivlen komme fisken tilgode.

Jeg tror ikke det er fordi så mange af os ved så meget om det, blot en vis respekt for dyreetisk råd. Om så justistministeriet følger dem er en anden sag. Der er som du har nævnt med tyskerne (selv om jeg tror det er mindste problem) penge involveret. De som driver put and take har jo investeret i det og har jord og andet som mister værdi, og om staten vil tage den kompensation kan jeg tvivle på - eller om de vil se forbi dyreetisk råd, eller finde en mulig kombination, hvor kun fisk i godkendt størrelse er i dammene og hvor de skal tages med hjem efter hurtig aflivning, er vel et muligt alternativ, som vi må vente at se på.

Forsvar aldrig en dårligt ting med at der er mange andre tilladte dårlige ting - Angrib hellere de andre dårlige sager - og tag og mødes med vennerne ved sø og å eller på stranden med fluestang og tag den ærlige udfordring mod en fri ørred - eller mød hinanden langs moler efter fladfisk og hornfisk. Det er ikke slut på lystfiskeri, fordi man ikke må fiske i akvarier - Fuglejagt er heller ikke tilladt i store bure Big Smile

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 10:29

Cookie - John Hannover:
Fuglejagt er heller ikke tilladt i store bure Big Smile

Det er nu ikke korrekt, fasanjagt på Tåsinge hvor jeg kommer fra, er helt sammenligneligt med P&T.
Der opdrættes fasaner som udsættes på små skovarealer (SMÅ!) og så kommer der mænd i sjovt tøj med geværer som har betalt for at plaffe dem ned.
Kan ikke rigtig se forskellen.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis vi skal tale dyreetik hvorfor så ikke tage fat der hvor det virkelig batter. Hvad med:

Svineopdræt, hvor jeg netop læste at halvdelen af alle svin har mavesår. Der er også mange grise som er fyldt med bylder og sår. Og hvad med det faktum at man i Danmark kastrer smågrise UDEN bedøvelse?

Kyllingeopdræt, hvor kyllingerne går indendørs på mikroskopisk plads hele året rundt, nogle næsten uden fjer og nogle der næsten ikke kan holde sig oprejste.

Slagtekøer, som bliver kørt rundt på lange ture i Europa til slagning.

Dambrug, hvor fiskene svømmer rundt oveni hinanden og konstant fyldes med antibiotika.

Jeg er ikke put-and-take fisker, men jeg synes nu nok der er områder man skulle se på først. Men problemet er jo nok at skal kyllingerne have mere plads, og køerne ud på græs og slagtes i Danmark, ja så koster kødet flere penge, og det vil de fleste ikke betale for.

Det er meget lettere at tale dyrevelfærd, og dyre-etik, når det ikke koster en selv noget :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Nu er det ikke fiskeriet, der er problemet ved put'n'take fiskeri, men måden fiskene bliver opdrættet og transporteret på.

At fange en fisk i en put'n'take sø er ikke så nemt, som mange tror.

I øvrigt er genudsætning forbudt i de fleste danske put'n'take søer, da skadet fisk ofte dør.

Sammenligner man lystfiskeri med erhvervsfiskeri, bliver en lystfiskers fisk enten genudsatte nensomt eller aflivet hurtigt. En erhvervsfisker lader fiskene dø langsom pga. Ilt mangel.

Mange af de ørred i køber i butikker, på havnen m.m., er samme fisk som er opdrættet i bure langs de danske kyster.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

Jesper Hansen:
Der opdrættes fasaner som udsættes på små skovarealer (SMÅ!) og så kommer der mænd i sjovt tøj med geværer som har betalt for at plaffe dem ned.
nah nu var bure jo bure jeg skrev forat sammenligne med lille lukket dam - men jeg er helt enig, finder det også helt tosset at man må opdrætte fugle, slippe dem løs i mindre arealer og så mod penge plaffe dem ned - der er masser af jagt som skulle stoppes - UK har vist stoppet jagt med hund på ræv - så der er stadigt opgaver for dyreetisk råd og den ene skidt undskylder jo ikke det andet

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes stadig det er helt hen i vejret, og uden mening.

Lad os sige at du er en regnbueørred der går sammen med 1.000 andre ørreder i en lille dam.
Nu er du blevet halv-stor og du får to muligheder at vælge mellem:

1. Du kan blive flyttet ud i en rigtig sø, med naturlig føde og mulighed for at få meget mere plads, og hvis du er snu, kan du blive der ligeså længe du vil.

2. Du kan blive hevet op med et net, og blive slagtet med det samme.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men på "godhedens" alter, skal mulighed 1 nu forbydes ved lov...
Forklar mig lige igen hvorfor det er mere etisk? 

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 00:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu kender jeg flere put and take søer i både dk og sverige der er så store at fiskene sagtens naturligt kan vokse op i voksen størrelse (læs plus 12 kg), her er et af slagsne http://www.bjerrely.dk/ , den ligger lige syd for Haunstrup, som også huser Jyllands minizoo, og hvorfor er det så interessant, jo da dyreetisk råd brokker sig over at vi slår fisk ihjel for hobbyens skyld, og det meste af styrelsen er zoologer, vil det være på sin rette plads at sprøge: hvad med alle de dyr der bliver fremvist for tilskuer i alt for små burer, dyre ungerne som vores børn skal have mulighed for at røre ved og lege med, bliver aflivet ved sæson slutning? skal vi snakke om dyre etisk adfærd, så lad os lukke alle zoologiske haver i DK, de er alligevel skyld at de vilde dyr bliver holdet fanget under kummerlige forhold da det er nemmere at fremvise dem for betalende gæster.. Så kan vi tage snakken med Put and take søer bagefter.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 08:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Ja, det er ynkeligt på alle måder og så at det kommer dyreetisk råd. Det er selvfølgelig min pligt at oplyse om at jeg er medlem af WWF og således langtfra er neutral i denne debat.
Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om dyreforhold, der vil få alle, eller næsten alle, til at råbe op, men vi gør det ikke, for det er simpelthen for ubehageligt og der er jo "exporten"...uha da, tabu!. At dyreetisk råd vil forbyde put and take har KUN det ene formål at "komme i avisen", for det er godtnok det MINDSTE af vores problemer med hensyn til dyrevelfærd, altså put and take søer! Jeg ser argumentation om at det er en hobby/fritidsfornøjelse og derfor skal de forbydes. Det kommer muligvis som en overraskelse, men jeg har en mistanke at minken i sit bur, soen der er bundet, koen der aldrig kommer ud, fisken i sin overbefolkede fiskedam og jeg kunne blive ved, de er HAMRENDE LIGEGLADE med om det menneskelige formål, på bekostning af dyrene, er hobby eller "ussel mammon".!
Så at Dyreetisk Råd lige præcis falder over put and take bevidner kun en ting: At man ikke kan bruge det "råd" til nogetsomhelst, efter min mening, når de er så berøringsangste over de mangefold større problemer med hensyn til dyre"velfærd" der er andre steder.
Men forbyd da de put and take søer, så kan vi, igen, rose os af (ved anvendelse af almindelig tankevirksomheds fortrængning) hvor dyrevenlige vi er i Danmark, fed ide! 

Moral er godt...dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10

enig i meget Tom - men mener du overser en faktor helt. Enig i at der er meget mere alvorlige ting at tage fat på i landbrug og fiskeri, erhvervsmæssig udnyttelse - som bare koster noget helt helt andet at tage fat i

Uenig lidt, fordi du overser en faktor. Det er faktisk en stor forskel på netop erhverv og så helt almindelige menneskers måde at omgå dyr. Man opnår meget dyreetik ved at tage almindelige menneskers omgåen med dyr alvorligt. Ex burde man forbyde papegøjer at sidde alene i et bur - det er par dyr (eller flok afhængig af art), forbyde import af små sumpskilpadder der generelet enten dør hurtigt efter en kummerlig tilværelse i en plastik balje med en plastik palme eller vokser sig så store at de aflives i fryseren

Det at tage almindelige menneskers omgang med dyr anderledes end erhverv, kan sagtens ses dobbelt moralsk, men forståelse af dyrs velfærd starter med helt almindelige mennesker tager hensyn - og ud fra det, er det ikke så tosset

Rådet har dog i høj grad også indflydelse på erhvervsmæssig udnyttelse, det slår bare ikke igennem altid i pressen, men klikker du på plusserne til højre http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/dyrevelfaerd/Dyrevelf%C3%A6rdsr%C3%A5d%20og%20generelle%20udtalelser/Det-Dyreetiske-Raad/Sider/default.aspx vil du se en række områder de beskæftiger sig med. Der kan gøres meget mere erhvervsmæssigt, men vi er ude i noget der er langt vanskeligere (og det ene skidt forsvarer i øvrigt ikke det andet). Rådet kan give - og giver masser af anbefalinger som bare ikke gennemføres (og det ved vi vel ikke om put and take gør - jeg tror det ikke for erstatning til erhvervet der driver det vil være for stor) Money rules - ikke dyreetisk råd

Sig at fiskerne skal aflive enkeltvis og ikke træde rundt i levende fladfisk = stop totalt for dansk fiskeri, for det kan ikke gennemføres på EU eller verdensplan og gennemført ville det øge prisen så kun direktører kunne spise fisk. Samme effekt på mange områder i det erhvervsmæssige, og der skal arbejdes med det, og fra rådets side - arbejdes der med det ganske meget, men det er to forskellige ting.

Almindelige mennesker ville ikke klare ret lang tid på et slagteri - men at træne op i respekt for liv hos helt almindelige mennesker, er ikke en tosset opgave - og at man ikke ville få lov at holde hund i privat hjem på samme måde man har en so stående i landbruget - er der megen sund fornuft i faktisk Ikke alt kan måles mod hinanden Smile

vh John H

Side 3 ud af 8 (79 indlæg)