Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberal Alliance viser sig igen som iværksætterpartiet.

Side 7 ud af 12 (115 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:

Fashion-Seller:
For hvordan skulle en dansk virksomhed kunne være bare lidt konkurrence dygtig i forhold til en kinesisk, hvis lønnen er 10 gange så høj? Det er fysisk umulig! Derfor skal lønningerne ned, skatten skal sænkes og det samme skal selskabsskatten, da en lav selskabsskat lokker arbejdspladser til...

Vi kan aldrig konkurrerer med Kina mht. lønninger og produktionsomkostninger. Indtil nu har den vestlige verden "the edge" i forhold til knowhow og teknologi. 

Dette er dog ved at ændre sig markant, da kineserne suger denne viden til sig og med tiden selv evner moderne teknologi. Dog har vi også et kulturelt forspring, da vi er vandt til at stille spørgsmål til alt hvad vi foretager os, som yderst selvstændige individer. 

Kineserne er utrolig topstyret, hvor den enkelte medarbejder kun adlyder ordre og ikke selv bringer noget på banen.

Hvis vi skal prøve at komme de kinesiske priser og lønninger i møde, er det ikke nok med at kigge indad. Vi bliver nød til at stille krav til kina, i samme stil som den afgørelse / dom der lige er afsagt i forhold til Kinesisk statsstøtet vindmølleproduktion.

Spørgsmålet er ik, om man KAN, men om man VIL! 

Det handler ik kun om prisen, men også om folks handelsmønstre. Hvis alle kun går efter prisen, dvs produkter fra lavlønslande, så vil den danske stat aldrig komme på fode igen, med mindre man tager kampen op, og så er lønnen et af skridtene...

Det er et uundgåeligt faktum, at et land skal have produktion, hvis ellers økonomien og samfundet skal hænge sammen, og det er også et faktum, at mange vestlige lande ik har nok produktion idag. Face et or not, hvis der intet gøres, så bliver mange vestlige lande ramt af samme hårde virkelighed, som Grækenland, Spanien, Irland mm oplever...

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 13:56

Fashion-Seller:

Kan ikke..

du kan ikke gennemfører de samme reformer og i samme tempo i et demokrati og relativt frit marked, som du kan i et kommunistisk styre.

Den kinesiske regering dikterer egenhændigt al økonomi, og har som tidligere nævnt givet støtte til egen vindmølleproduktion. Dermed har kinesiske vindmølleproducenter kunne dumpe prisen, og skabe ulige vilkår. 

Du kan sagtens sænke løn og skat i de vestlige lande, men du kan alligevel ikke komme i nærheden af det kinesiske niveau.

Fashion-Seller:
Det handler ik kun om prisen, men også om folks handelsmønstre. Hvis alle kun går efter prisen, dvs produkter fra lavlønslande, så vil den danske stat aldrig komme på fode igen, med mindre man tager kampen op, og så er lønnen et af skridtene...

Har længe tænkt over, hvorfor "made in Denmark"  ikke bliver brandet noget mere.. Mange vil gerne betale ekstra for en vare, hvis den opfylde de rigtige kriterier eksempelvis økologi & etik. 
Nu mangler vi bare kvalitet og egen produktion, men spørgsmålet er om folk virkelig gerne vil betale ekstra for "made in Denmark"

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel K:

Fashion-Seller:

Kan ikke..

du kan ikke gennemfører de samme reformer og i samme tempo i et demokrati og relativt frit marked, som du kan i et kommunistisk styre.

Den kinesiske regering dikterer egenhændigt al økonomi, og har som tidligere nævnt givet støtte til egen vindmølleproduktion. Dermed har kinesiske vindmølleproducenter kunne dumpe prisen, og skabe ulige vilkår. 

Du kan sagtens sænke løn og skat i de vestlige lande, men du kan alligevel ikke komme i nærheden af det kinesiske niveau.

Igen ville det være cool, hvis folk tjekkede deres holdninger op mod virkeligheden. For jo det kan sagtens lade sig gøre.

Læs her
Læs her
Læs her
Læs her 

Egen produktion er et krav, hvis man vil have en velfungerende økonomi, og sådan er det...

Og inden du begynder at beskylde kineserne for en masse statsstøtte, så er vores egen Vestas et eksempel på et firma, som lige siden grundlæggelsen har levet af statsstøtte. Enten direkte eller inddirekte. Hvor mange møller har Vestas sat op, hvor der ik var tilskud i hoved og røv, samt diverse afskrivningsmuligheder og fordelagtige fradragsmuligheder. Mit gæt er 0,00 vindmøller world wide!

Daniel K:

Fashion-Seller:

Har længe tænkt over, hvorfor "made in Denmark"  ikke bliver brandet noget mere.. Mange vil gerne betale ekstra for en vare, hvis den opfylde de rigtige kriterier eksempelvis økologi & etik. 
Nu mangler vi bare kvalitet og egen produktion, men spørgsmålet er om folk virkelig gerne vil betale ekstra for "made in Denmark"

Bare rolig det kommer... Hvis det ik sker, så bliver Danmark det nye Grækenland. Der skal flyttes produktion hjem, ellers vil statsbudgetterne ik hænge sammen...

"Made in Denmark" produkter er nødvendigvis ik meget dyre end "Made in China".

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 16:03

Fashion-Seller:

Bare rolig det kommer... Hvis det ik sker, så bliver Danmark det nye Grækenland. Der skal flyttes produktion hjem, ellers vil statsbudgetterne ik hænge sammen...

"Made in Denmark" produkter er nødvendigvis ik meget dyre end "Made in China".

Helt enig!
Iøvrigt er alt dette med manuel billig arbejdskraft i forbindelse med produktion af fysiske varer, ikke noget issue mere om 50 år.
Til den tid, vil der findes så avancerede robotter at dette ikke længere er et isue. Det kommer til at vende op og ned på meget, også for transportbranchen.. 

Men ok, det er jo ikke lige i morgen :-) 

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 16:09

jeg syntes de skulle lave fradraget på 10000 kr i mdr inden vi skulle betale skat

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 16:11

Vi er ikke uenige, vi skal blot holde fast i sammenligningerne..

Det er for mig glædeligt at en del virksomheder rykker produktionen tilbage til eget land & marked. Men den råde tråd i dine links er ikke produktionsomkostninger eller løn, men transport, fleksibilitet og frygt for stjålen teknologi og spionage. Således er der mange faktorer der er afgørende for at flytte produktionen. 

Jeg afviser bestemt ikke at den danske regering giver statsstøtte, men du kan aldrig konkurrere med kina på det punkt. 

Eksempel: Vi kan tage udgangspunkt i Femern forbindelsen, som blev underskrevet i 2007 og forventes færdig i 2021. Havde dette været kina, så var forbindelsen færdig 2009/2010 +/-1 år..

Den kinesiske regering kan vedtage en lov idag, og eksekverer den i morgen.. ingen bureaukrati eller særlige afstemninger.. og det er den hurtige fleksibilitet og omstilling vi aldrig kan konkurrere med.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:31

Daniel K:

Vi er ikke uenige, vi skal blot holde fast i sammenligningerne..

Det er for mig glædeligt at en del virksomheder rykker produktionen tilbage til eget land & marked. Men den råde tråd i dine links er ikke produktionsomkostninger eller løn, men transport, fleksibilitet og frygt for stjålen teknologi og spionage. Således er der mange faktorer der er afgørende for at flytte produktionen. 

Jeg afviser bestemt ikke at den danske regering giver statsstøtte, men du kan aldrig konkurrere med kina på det punkt. 

Eksempel: Vi kan tage udgangspunkt i Femern forbindelsen, som blev underskrevet i 2007 og forventes færdig i 2021. Havde dette været kina, så var forbindelsen færdig 2009/2010 +/-1 år..

Den kinesiske regering kan vedtage en lov idag, og eksekverer den i morgen.. ingen bureaukrati eller særlige afstemninger.. og det er den hurtige fleksibilitet og omstilling vi aldrig kan konkurrere med.

Så du mener ik, at transportudgifter, fleksibilitet, spionage mm indgår i kalkulationen, når man rykker en produktion ud af f.eks Danmark? Jeg har på intet tidspunkt sagt, at det kun drejede sig om løn eller produktionsomkostningerne, men hvis disse to faktorer sænkes, så vil flere automatisk trække produktionen hjem, fordi det pludselig er fordelagtigt...
Det her er ik sort-hvidt, men der er nogle faktorer, som lettere påvirker en beslutning, og her er løn og produktionsomkostningerne de to mest følsomme. For det er disse, som har gjort, at produktionen er flyttet ud i første omgang...

Du skrev at Kina gav statsstøtte til vindmølleproduktionen, og at det var unfair. Fakta er at Danmark har gjort det samme. Så er det vel irrelevant, om man kan konkurrerer med dem eller ej. Begge lande har ydet støtte, og Vestas har aldrig opsat en eneste mølle, som ik har været støttet i hoved og røv. For ellers ville vindmøller ganske enkelt ik være rentable!

Nu bevæger vi os ind i nogle gisninger. Hvis Danmark ville, så kunne man også gøre det hurtigere. F.eks er det præstige i Kina, at man bygger tingene hurtigt, mens det i Danmark er mere lønsomt for virksomhederne at trække processsen i langdrag, fordi budgetterne, som ligger til grund for et projekt, som f.eks Femern forbindelsen, er totalt urealistisk. Det er forskellen på mentaliteten i Danmark og Kina. Men i Danmark ville forbindelsen også kunne laves ligeså hurtigt, hvis det blev et præstige byggeri, hvor der var unlimited $$$... 

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 300
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 21:14

Jesper:
Efter min opfattelse er det varm luft når du skriver om innovation og kreativitet uden at anvise konkrete tiltag. Du skriver det er i arbejdsprocesser og at det skal ind i uddannelser og arbejdspladser. Hvad angår uddannelser, så må det for hovedparten være offentligt ansatte. Er det de samme offentligt ansatte jeg her får at vide er så u-innovative (annovative?) at de ikke selv kan effektivisere deres egne arbejdsplader med 1,5% om året og hvordan skulle uddannelse løse noget inden for en rimelig tidsfrist?

Jeg har arbejdet med kreativitet og innovation de sidste 10 år. Både som iværksætter, konsulent og underviser. Begge dele kan jeg jo umuligt koge ned i denne debat igennem de eksempler, du efterspørger. Men begge begreber handler om træning og atter træning. Lige nu træner vi for lidt i Danmark. Det betyder, at vi halter bagefter i vores evner til at være innovative. Det er det største problem i vores samfund, da det er disse innovative evner, som skal bruges for at kunne effektivisere og optimere. Dette vil så i sidste ende føre til de besparelser, du skriger efter indenfor f.eks. det offentlige, men det starter et andet sted end der, hvor du gør. Derfor mener du muligvis, at jeg ikke er konkret nok, men til gengæld vil jeg så påstå, at du tager grundlæggende fejl i dine antagelser. Og det er et alvorligere problem for samfundsudviklingen fremadrettet.

Jesper:
Hvad angår arbejdspladserne, så er der næppe virksomheder der ikke selv ønsker at forøge produktiviteten, så handler din position om at der skal gives flere støttekroner, flere kommunalt forsørgede virksomheder, flere offentligt ansatte vækstkonsulenter? Det tillader jeg mig at antage indtil du konkretiserer det.

At du antager ting, det må jo være din sag. Jeg har aldrig nævnt støttekroner med et ord. Jeg har fremhævet innovation som nøglen frem for den konstante snak og fokusere på beskatning. Det er en debat ført an af mennesker, der intet ved om innovation, men i stedet har fokus på forrentning og formuepleje/beskyttelse. Det er problematisk.

Jesper:
Jeg bryder mig ikke om hele insinuationsrækken og motivforskningen a lá jeg skulle være PR-mand for LA, der omvendt skulle være Saxo Banks parti. Misforstå mig ikke, jeg har hørt det så mange gange og altid i mangel på fakta. Kritik af LA tager i hovedreglen form af leflen for populisme og personangreb, men jeg debatterer gerne konkrete kritikpunkter.

Helt forkert er det vel ikke, når partiet selv har erkendt, at banken finansierede størstedelen af deres marketingkampagne ved det seneste valg??

Jesper:
Men når du så bringer dig selv på banen som sandhedsvidne for at fuldende billedet af dine ædle motiver, der står over for min propaganda, betalt af onde pengemænd i Saxo Bank og omegn, så vil jeg gerne undtagelsesvist fortælle dig og andre præcis hvor jeg står, men jeg plejer at holde mig selv uden for de konkrete emner.

Jeg har aldrig kaldt dem onde. Men ja - jeg finder dem dybt kyniske, og deres ageren har endnu ikke overbevist mig om det modsatte.

Jesper:
Uheldigvis kan den slags medføre frelser-komplekser, hvor man tror missionen er at redde verden i stedet for at bygge en virksomhed. Vil man det første, så skal man gå i politik eller en NGO, selvsagt for egne penge. Enhver lovlig virksomhed i Danmark er naturligvis bedre for Danmark end hvis den lå i udlandet.

I mine øjne en håbløst forældet holdning. Virksomheder KAN netop gøre verden bedre. Det gælder eksempelvis fantastiske danske virksomheder som Vestergaard Frandsen, BestNet og Grundfos. Ærgerligt du hænger fast i den klassiske modsætning imellem privat-offentlig og virksomhed-velgørenhed. Jeg håbede, at den hørte fortiden til.

Jesper:
Mens Morten Lassen peger på det er skadeligt virksomheder og jobs flytter til udlandet, så anser du det som positivt at blive ’fri’ for dem, under en antagelse af der kommer nye ’mere langsigtede’ til i stedet. I konteksten handler det om, at du syntes det er bedre med høje mindstelønninger og din position er totalt uforståelig for mig. Herefter skriver du så til Jesper Hansen, at Danmark skal have større forståelse for at drive forretning, større visioner og mere mod?? Jeg opfatter det som helt absurd – i bedste fald sort snak. Hvad mener du konkret, Jonathan Løw?

Jeg mener præcis, hvad jeg skriver. At det er visionært at overveje, hvad Danmark skal leve af 10 år fra nu. At al erfaring viser, at mange virksomheder, som vi tog for givet i verden for 10 år siden, ikke findes længere. Væksten og innovationen buldrer derudaf i udlandet. Det er her, vi skal turde satse frem for at bevare arbejdspladser i virksomheder, der muligvis ikke har en fremtid 10 år fra nu.
Det samme gælder de høje mindstelønninger. Det er visionært at ville bevare et samfund med ordentlige mindstelønninger, høj levestandard og en velfungerende offentlig sektor. At dit fokus i stedet er lavere eller ingen mindsteløn, en mindre offentlig sektor og at bevare virksomheder, der lever af traditionel produktion, det finder jeg derimod gammeldags og det modsatte af visionært. 

Jesper:
Iværksættere tjener statistisk set mindre end lønmodtagere og de er overrepræsenterede i Fattigdomskommissionens rapport. Økonomisk set kan det ikke betale sig at iværksætte i Danmark. Den eneste gode forklaring på at starte virksomhed i Danmark er, at a) Man er født her, og b) Man kan ikke lade være.

Tilsyneladende er dit syn på iværksætteri, at det handler om at blive rig. Du skriver, at det ikke kan betale sig. Selvfølgelig kan det det! Jeg har startet tre virksomheder, og jeg elsker det. Jeg elsker at skabe. Arbejdspladser, succes, udleve drømme, gøre en forskel. Det er motivation. Det handler om, hvorfor vi er til som mennesker. Hvad der driver os. Ikke om et fattigt udgangspunkt om at blive rig eller tjene mange penge.
Hvis det er din motivation, så foreslår jeg at finde en ny hobby... 

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 21:17

Fashion-Seller:
Nu spørger du gentagne gange efter dokumentation, og så baserer du dine egne svar på analyser og grafer fra OECD. Men ærligt talt, så giver jeg ik meget for OECDs analyser, for de tager udgangspunkt i nogle helt forkerte forudsætninger!

Må jeg spørge, hvad din baggrund er for at mene, at verdens førende økonomiske eksperter bruger forkerte forudsætninger? Undskyld men jeg kan dårligt tage argumenterne seriøst, når du mener, at OECD bruger forkerte forudsætninger. Det er de klogeste hoveder i verden, der står bag analyserne. Jeg er imponeret, hvis der herinde på Amino finde folk, som har større kompetencer og erfaring end dem! (og det tyder dine efterfølgende konklusioner ærlig talt ikke på - sorry)

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 21:19

Fashion-Seller:
Det kan aldrig blive en god forretning for Danmark, at andre nationaliteter tager jobs. Jeg ved godt, at de lægger $$$ i statskassen, men måles det op mod udgiften, som en arbejdsløs påfører samfundet, så findes der ingen dårligere deal! 
I stedet burde man gøre op med dovenskab, og blot indse, at vi lever i en global verden, hvor der kun er få sekunder mellem alle punkterne via tlf, mail og lignende... 

Det er direkte forkert. Hvis du læser de seneste analyser fra såvel liberale tænketanke som venstrefløjs-økonomer, så har de på begge sider kunnet dokumentere, at udenlandsk arbejdskraft er en god forretning for Danmark - alle økonomiske faktorer indregnet. Så det kan godt være, at du ikke tror på det, men så må du jo bestride fakta :-)

Side 7 ud af 12 (115 indlæg)