Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberal Alliance viser sig igen som iværksætterpartiet.

Side 12 ud af 12 (115 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jeg har ikke noget mod at det bedre skal betale sig at arbejde, det er det skjulte i beskæftigelsesfradraget jeg ikke kan li

Lad os kalde dagpenge 17.000 brutto for sjov. Så vil sammenligningen stadigt kunne hedde - det kan ikke betale sig at arbejde når man kun får 20.000 i et eller andet rengøringsjob.

John har fuldstændig ret i at det er tåbeligt at vi gør skattesystemerne så tåbeligt komplicerede at det kræver en revisor meg rigtig meget tid til rådighed for at betale den rigtige skat.

Princippet I hvad LA forslår er jo åbenlyst rigtig - at man (iøvrigt som i USA) ikke betaler skat før man har en indtægt der tilsvarer fattigdomsgrænsen.

John laver div regneeksempler for at dække pensioner mv. men hvorfor er det egentligt at det er logisk at det offentlige giver eks 15000kr og så siger vær lige venlig at give 5000kr tilbage... USA bruger et system med fødevarekuponer som gør at det er åbenlyst hvem der får hjælp og der et element af socalt pres for at man forsørger sig selv. Da jeg boede i USA for mange år siden havde vi en chauffør som blev tilbudt en 20% lønforhøjelse, men gik ind til min daværende chef og bad om ikke hans kæreste og hendes barn kunne komme på firmaets medical i stedet for det for dem gratis medicaid (gratis sygeforsikring for folk med indtægt under fattigdomsgrænsen). Det var ikke for at servicen var bedre men fordi han ikke kunne lide at få penge fra staten. 

Den ære havde vi i Danmark for rigtig mange år siden, og det er skammeligt at vi ikke har det mere!

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:
Naturligvis er det ekstremt at sænke skatten til 40% - eller i hvert fald drastisk. De beregninger, som LA bruger som dokumentation for både effekt og argumentation, står de alene om at tro på.

I forhold til den store offentlige sektor så forstår jeg ikke modstanden imod dette. Offentlig sektor er lig med de læger, der hjælper dig, når du bliver syg. De mennesker der holder dine veje ved lige. De mennesker der passer dine børn. De mennesker der uddanner dine børn osv osv.
Jeg mener bestemt, at man kan innovere og tænke mere kreativt i den offentlige sektor - ligesom i den private. Det SKAL vi have mere fokus på. Men det handler om innovation og ikke om størrelse.

Lønningerne er heldigvis høje i Danmark. Det er da en fordel, da det giver en høj og god levestandard. Fair nok du ikke ønsker det for alle. Det gør jeg. Derudover har eksperter undersøgt den jobmæssige vandring imod Danmark, og al forskning dokumenterer, at det er GOD FORRETNING for Danmark. De besætter jobs, som ingen danskere vil tage, og bidrager med kulturel rigdom og øget diversitet. Jeg vil foreslå at stoppe angsten for disse mennesker og i stedet glæde os over, at det faktisk også kan betale sig for samfundet, at de arbejder her.

Det var dog en imponerende gang sludder!

En påstand som "Lønningerne er heldigvis høje i Danmark. Det er da en fordel, da det giver en høj og god levestandard" viser en total mangel på økonomisk forståelse.

- Høj løn i Danmark betyder at ting vi køber i udlandet blier forholdsmæssigt
billigere (udkonkurrerer danske arbejdspladser) og gør det forholdsmæssigt
dyrere for udenlandske virksomheder at købe danske varer
(udkonkurrerer danske arbejdspladser)

- Høj løn Danmark betyder at den offentlige sektor bliver dyrere hvilket øger
skatterne og koster danske arbejdspladser

- Høj løn i Danmark betyder at transport og handelsomkostninger øges i Danmark
hvilket er en af grundene til at eksempelvis vore fødevarer er ca 60% dyrere
end EU gennemsnit. Det tvinger leve-/produktionsomkostningerne op og koster
arbejdspladser

- Høj dansk løn betyder at eksempelvis produktudvikling er dyrere i Danmark hvilket
koster danske arbejdspladser.

Danmark har tabt ca 130000 industriarbejdere over de seneste 5 år, og de har hver en negativ indflydelse på staten Danmarks økonomi på 329000kr, hvilket betyder at det er 42,7 MIA DKK ÅRLIGT der er tabt til lande med lavere omkostninger.

På samme tid er der skabt arbejdspladser i bl.a. Tyskland og Østrig som kører en politik og et skatteniveau som "ekstremisterne" i Liberal Alliance forslår.

Til alle de gode offentlige ansatte - Hvorfor har vi 25% flere ansatte i sundhedssystemet i Danmark end de har i Tyskland, og et betydelig ringere hospitalsvæsen?

Hvorfor kan private initativer som Lars Løkke's fond Løkkefonden, tage 100 drenge der er håbløst bagud i skolen og på tre uger løfte deres skoleniveau med 2 2/3 år?

Vore høje lønninger i Danmark gør præcis hvad videoen viser  - dem med dårlig ryg, handikap, nedsatte fysiske eller psykiske evner, alder... er der ikke job til. Når slagterrierne skal betale 100kr for at producere en vare i Danmark som produceres til 43kr i Tyskland og 29kr i Polen, så er der bare ikke stillinger til slagterne uanset hvor mange stræker 3F laver.

Danmark slap gennem anden verdenskrig som et af de bedst rustede lande. Der var en række dygtige Socialdemokrater der lavede et sundt samfund indtil den lille fanden med fipskægget blev statsminister i 1973. Vores industri er ved at forsvinde, Keld Olesen drak sig fuld og gav det meste af olien til Norge, men den lille del vi beholdt af olien har finincieret offentligt overforbrug lige siden, men det bliver et rædselsscenarie nåd olie indtægterne falder.

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg vælger at svare overordnet, så vi ikke fortaber os i det enkelte eksempel.

Principelt kan jeg godt forholde mig til hvad John mener med skjult beskæftigelsesfradrag. Jeg er ikke enig i det er skjult, men hver gang man indfører regler der gælder særligt på bestemte områder bliver sammenligninger sværere. Det gælder også for en helt række andre ydelser i hele systemet. Boligsikring, ældrecheck, pensionsbeskatninger - alt. 

Der findes i forvejen konstruktioner, der regulerer forskel mellem arbejdsindkomst og anden indkomst. Disse skulle så fjernes. Ligeledes ville Johns forslag medføre en uoverskuelig række af justeringer, for udover at overførselsindkomsterne skulle nedsættes, så skulle alle satser for diverse kompensentioner tilsvarende reguleres. Der vil derudover være forskel på beregningerne for modtagere af overførselsindkomst i hhv. leje og ejebolig.

Grundlæggende mener jeg der er meget mindre skjult i dette forslag end næsten alle andre. Beløbet er det samme for alle på arbejdsmarkedet og relativt nemt at beregne. Omvendt forholder dig sig til diverse ydelser der i større grad uddeles på overførselsindkomst. Hvad er f.eks. kompensentionen på institutionspladser for 1,2,3 børn? Hvor store er børnepenge for enlige/par i forhold til alder? Hvad er boligtilskud? osv.

Læg dertil, at hele forslaget så alene ville blive set i lyset af at man vil fratage folk på overførselsindkomst penge og at det - uanset fakta - vil blive set sådan og skabe utrykhed.

Broncofan skriver hvorfor man giver overførselsindkomster som så beskattes. Det er undersøgt flere gange og både i forhold til statistikker, logistik og økonomi, så kan det bedst betale sig at beskatte, selvom det er ulogisk.

Broncofan skriver at man bruger penge man ikke har. Til den retoriske/ideologiske del, så må jeg påpege at præmisen er, at man ikke kan 'bruge' penge på skattelettelser og at udgangspunktet er, at det er borgernes penge - ikke staten/politikernes. Jeg er sikker på I kender argumentationsrækken :-)

Men forslag skal naturligvis finansieres og det er dette forslag. Så kan man så tvivl om i hvilket omfang det offentlige kan effektivisere med 10% frem til 2020. Hvis dét ikke kan, så vil det naturligvis betyde enten en forringet velfærd eller et offentligt underskud. Det sidste er ikke særlig svært. Send regningen til kommende generationer, som politikerne over en bred kam gør i dag. Staten låner bare pengene i udskudte skatter, så kan de unge betale i fremtiden.

Jeg mener omvendt der skal effektiviseres i det offentlige. John luftede løntilbageholdenhed/lønstop. Det kan politikerne ikke beslutte og hvis de gjorde, så ville der blive et ramaskrig. Selv det daværende forslag om at arbejde 12 minutter ekstra pr. dag (i det offentlige) med fuld betaling blev eftertrykkeligt skudt ned - det gider danskerne da ikke.

BroncofanDK:
Den ære havde vi i Danmark for rigtig mange år siden, og det er skammeligt at vi ikke har det mere!

Jeg har tænkt over, at efterkrigstids generationen havde en helt anden kultur. Min morfor knoklede og byggede sin egen virksomhed, der overgik til mine onkler og nu til min fætter. Han fik 6 børn som han forsørgede selv inkl. min mormor som var hjemmegående. Tror sgu' ikke han nogensinde forestillede sig at kommunen skulle hjælpe ham med noget. Det er hans generation der har skabt fundamentet for det nuværende velfærdssamfund.

Senere generationer fandt så ud af det var kommunens ansvar og det er ikke længere bæredygtigt.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
På samme tid er der skabt arbejdspladser i bl.a. Tyskland og Østrig som kører en politik og et skatteniveau som "ekstremisterne" i Liberal Alliance forslår.

Jeg kan tilføje Sverige på listen som et land vi ultraliberale også kigger på. De har et samlet skattetryk på 5% mindre end Danmark, så det kan man vist godt kalde rendyrket kapitalisme :)

Tyskerne har lavere lønninger, men sjovt nok større købekraft end danskerne.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

det med skattetryk er svært målt da det fordeler sig meget forskelligt på direkte skat og abejdsgiver afgifter osv men jeg tror ikke du kan finde mange seriøse hvor sverige ligge 5% over

her artiklen fra Berlingeren - http://www.business.dk/skat/gennemsnits-danskeren-slipper-billigt-i-skat 

Samtidigt regnes det forskelligt da dansk indkomst bruttofiseres i vore opgørelser i modsætning til mange andre lande - som f.eks. beskrevet http://www.information.dk/320689


Dette er en fra skatteministeriet

http://www.skm.dk/skatteomraadet/talogstatistik/menu/4606.html - også den kan der pilles ved grundet bruttofisering og andet - 


Højt er det, og ja vist nok højst i europa samlet, men for et par dage siden viste undersøgelse i - tror jeg Jyllandsposten - via EU, at hvis man sammenligner almindelige indkomster = bundskat og AM bidrag - for beløb op til 350.000 dkk, så ligger skatte trykket faktisk lige i midten af europa

Det var også i nyhederne idag - desværre hitter jeg den ikke nu, men her en lidt ældre for allerede inden sidste skattesænkning med beskæftigelsesfradrag var situationen sådan
http://www.ugebreveta4.dk/da/2011/201121/Artikler/Dansk_skat_paa_arbejde_ligger_under_EU-gennemsnit.aspx

Det er derfor faktisk topskatten mener mange eksperter som er problemet men først og fremmest er der så mange statistikker at brugerne bare kan tage den der passer deres politik - derudover en lidt højere moms end snittet - de meget høje bilafgifter og afgifter i øvrigt - DET er det som bringer os i toppen af den uheldige statistik

Jeg er ret sikker på at dk langt fra er dyrest i skat for almindelige indkomster - trykket kommer højere oppe - men en hver kan jo tage den statistik som den pågældende synes støtter ens synspunkt bedst - sådan er det i alle partier - og uanset hvad så ligger vi højt højt, bare nok ikke i top (artiklen sagde midt i) for almindelig arbejds indkomst som forslaget her går på at ændre ved 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 12 ud af 12 (115 indlæg)