Det tog lidt tid efter noget rejse men - overordnet tilbyder man erhvervskonti til langt de fleste hos Nordea - MEN ja - hvis ejeren bag har stor personlig gæld, vil også Nordea kunne fravælge, da en egentlig erhvervskonto er vanskelig at låse i forhold til overtræk i forbindelse med ex danløn, nets og moms træk der kommer automatisk. Dertil kommer, at hvis der er alvorlig personlig gæld, vil der være risiko for at det kan udløse problemer også for et ApS ejet af personen, ved at kreditorer ved personlig konkurs o.a. vil kræve anparterne som gældsdækning.
Jeg undersøger nærmere, om man alligevel kunne skabe en konto til sådanne, som var sikret mod at ex moms eller andet - kunne hæves og trække i minus.
For sjov nævner jeg også lige de ny meget opstrammede krav der kræves af banker fra finanstilsynet, i forbindelse med oprettelse af erhvervskonti, mere for at give indblik i hvorfor der stilles så mange spørgsmål, også selv om man ikke beder om kredit:
jeg citerer
Gældende lov og regulering betyder, at vi i forbindelse med etableringen af et samarbejde med en erhvervskunde, altid skal have
- Dokumentation for virksomhedens navn, adresse og cvr.nr.
- Dokumentation for de reelle (ultimative) ejers identitet
- Kendskab til selskabets ledelse
- Kendskab til midlernes oprindelse (i virksomheden)
- Kendskab til formålet med forretningsforbindelsen og det forventede forretningsomfang.
Endvidere skal vi forstå virksomhedens forretningsgrundlag.
Ovenstående betyder, at vi ofte beder virksomheden indlevere budgetter og forretningsplan. Dette gælder også i de tilfælde hvor virksomheden ikke skal have nogen kreditfaciliteter. For nogle kunder virker dette afskrækkende.
det er der vel ikke noget overraskende i, jeg tog det bare med for klarhed.
Jeg kommer tilbage hvis jeg kan komme videre med OM det er muligt at lave noget til erhverv - UDEN at der er nogen som helt mulighed for ex moms træk osv
vh