den er jeg ikke med på. Mener du i alvor at vore medlemmer i Marokko, Bangkok eller USA skal være bandlyst fra at ha en mening om skoler og lærere. Mange af dem har vel som jeg enten idag berøring ved skoler eller har haft børn i skoler - min sammenlagt 24 år og jeg har som forældrerådsformand haft en masse med det at gøre + en søn der faktisk idag - ikke som lærer - men dog underviser en del timer på skoler. Jeg mener den er helt gal hvis man starter med at udelukke nogen og det bliver forstærket hvis den man udelukker tilmed er en der ikke er enig med en - og (det var ikke dig vil jeg skynde mig at sige) får stukket i hovedet at en der bor i skattely i Marokko ikke burde deltage. Det gav så en række absolut alt for hårde tilbagesvar - men skidt vi er jo voksne mennesker, det vigtigste er, at alle da uanset alder og bopæl mod ytre sig i en debat som denne. Det tror jeg ikke med det jeg kender til dig, at du egentlig kan være uenig i vh John |
on subject - Grundliggende tror jeg de fleste er enige i, at systemet med 100% fast inddeling i forberedelsestid og undervisningstid - som dækker ret ens for en gymnastiklærer i 1 kl og en fysiklærer i 3.G er outdated og skal ændres.
Lærerne vil ikke afgive privilegier, og det er der ikke ret mange grupper der vil. Det kommer de så givet til nu. Mit gæt er at vi har et indgreb indenfor 3 uger, både på grund af kaos med pasning - vigtige eksamener der nærmer sig, og et SF som næppe har lyst til et indgreb dagene inden deres landsmøde 4 og 5 Maj tror jeg det er.
Det vil så formentlig også betyde flere undervisningstimer, men det ved vi rent faktisk ikke, for det er svært at se rektor fjerne forberedelse i masser af fald, men mon ikke der samlet bliver mere undervisningstid.
Det er lidt ærgerligt hvis debatten ender i mudderkastning mod lærerne over en bred kam. De er efter min mening en lavtlønsgruppe der slås en meget vanskelig kamp i mange fald
Det at undervise idag er slet ikke at sammenligne med for 40 år siden - Forældre har en MIG mentalitet i langt højere grad - er deres barn støjende i klasse, så er der 100 andre årsager og undskyldninger omkring miljø - lærer - andre børn og ofte glemmer forældrene at tage ansvar for, at deres barn faktisk sætter sig på stolen og ikke forstyrrer.
Vi har alle et ansvar for undervisningen - lærene naturligvis i skoletiden, og vi andre uden for. Vi må acceptere, at det er lettere for en lærer i Kina at undervise 40 kinesere der sidder stille og udtaler remser, end det er for en dansk folkeskolelærer at ha 25 danske børn. Det ER og bliver en kæmpeudfordring, og jeg tror ikke man kan vende tilbage til gammel disciplin.
Børnene er også vildt forskellige - nogle kan knapt læse ud over næsten pixibog niveau højt op i skolen og taler knapt dansk i hverdagen. De kan så heller ikke lære at regne, for der er tekststykker og glem alt om andre fag, der kræver bøger. De sidder side om side med nogen der læser rimeligt som 8-9 årige - en stor udfordring. Det skal dog med, at Danmark på de fleste områder ligger nogenlunde på linje med OECD gennemsnittet - og for den sags skyld også med de øvrige nordiske, hvor kun læsningen synes at halte lidt, men dog ikke så det afstikker signifikant fra de øvrige. PISA UNDERSØGELSEN FRA 2009 KAN SES HER - Også de andre lande har en vis gruppe - for stor - op mod 15% der ved udgang fra skolen knapt har læseevner til videre uddannelse.
Jeg tror vi som forældre skal tage alvorligt på ansvaret for at vores børn taler et fornuftigt sprog - gudskelov er små børn superhurtige til at lære OG for at de kan læse rimeligt når de rammer 2-3 klasse. Det kan sagtens indebære, at de hver dag f.eks. sidder og læser lidt op fra lette børnebøger, mens far og mor koger spagetti, og det fordrer også, at vi forældre sætter os ind i hvad vores børn kan i forhold til de bøger de har. Kan de regne rimeligt i forhold til regnebogen, forstå lidt geografi i forhold til den bog, og det kræver vi bruger tid med dem til det, og ikke bare en gang om året får en gennemgang fra læreren.
Det er derfor jeg synes det er så vigtigt, at vi tager ansvaret - helt som at vi stiller krav til lærerne. Det ene udelukker slet ikke det andet.
vh