Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lock-out og konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening

Side 18 ud af 22 (216 indlæg)
Fra Aars
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Christian iMARKETING:
Hvad er det for en verden de lever i?

Vi lever i en verden, hvor ledelse er en disciplin, der kræver, at man er i stand til at motivere sine medarbejdere til at lægge alle kræfter i at udføre et godt og solidt stykke arbejde. Det gælder i skolen og alle andre arbejdspladser.

Hvis du synes lock out og den hårde tone, så vil jeg da gerne høre noget mere om, hvordan du synes det fremmer motivationen hos medarbejderne.

Efter min mening er en af de triste konsekvenser af denne konflikt, at uanset, hvordan den ender så har man en stor demotiveret flok lærere.
Det tjener vist ikke noget formål.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Skou :
Vi lever i en verden, hvor ledelse er en disciplin, der kræver, at man er i stand til at motivere sine medarbejdere til at lægge alle kræfter i at udføre et godt og solidt stykke arbejde. Det gælder i skolen og alle andre arbejdspladser.

Der er ikke tradition for en stærk ledelse i skolerne - det glemmer du vist - men det kommer der nu og såfremt der efterfølgende er "Svagt motiverede/dårlige personaler" der ikke kan passe deres opgaver så vil en udskiftning nok afhjælpe dette problem.

Så du skal ikke være så bekymret derover! Wink

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:10
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Lars Skou :

Hvis du synes lock out og den hårde tone, så vil jeg da gerne høre noget mere om, hvordan du synes det fremmer motivationen hos medarbejderne.

Efter min mening er en af de triste konsekvenser af denne konflikt, at uanset, hvordan den ender så har man en stor demotiveret flok lærere.
Det tjener vist ikke noget formål.

Hej Lars

Jeg kan slet ikke se nogen hård tone fra KL's side.

De beder som arbejdsgiver om retten til at lede og fordele arbejdet for deres ansatte.

Hvad hårdt er der i det?

Det er ikke hårdt, det er et NORMALT og et rimeligt ønske for alle der lever og bor her i Danmark.

Lærerne er sluppet afsted med at leve i en beskyttet tidslomme fordi der ikke tidligere er nogen der har haft mod til at tage konflikten.

Endnu engang overrasker det mig (positivt), hvordan der er ved at komme konsensus og styring i kommunerne.

Jeg startede denne tråd fordi jeg var forvirret over alle de (modstridende) signaler, der blev sendt fra KL og Lærerne.

Men den video på Youtube har gjort det tydeligt for mig, hvad der hele tiden er sket under overfladen og som man bare ikke har ønsket at fortælle offentligt.

Men nu er aben hoppet ud af posen - og den kan ikke puttes tilbage igen.

Beklager, lærere, jeg kan godt forstå at I vil kæmpe for jeres frihed til selv at bestemme, men følg nu med tiden og lad os komme videre.

Venlig hilsen,

Christian

PS:  Når lederen får lov at lede arbejdet er jeg overbevist om, lige som John, at de lærere der ikke gider at arbejde under en leder nok skal finde sig et andet job .... (hvor de forøvrigt kommer til at arbejde under en ledelse :-) )

Og hvis ikke de selv kan finde motivationen, så skal den nye ledelse nok hjælpe dem - på den ene eller anden måde.

Alt i alt, er jeg overbevist om, at dette alene vil give et MEGET tiltrængt løft af kvaliteten af undervisningen i folkeskolen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35

Christian iMARKETING:
den video på Youtube har gjort det tydeligt for mig, hvad der hele tiden er sket under overfladen og som man bare ikke har ønsket at fortælle offentligt.

Her kan man vist mildt sagt tale om dårlig kommunikation. Mon ikke Bondo godt ville putte den tilbage i maven hvis han kunne. Nå - det som er lidt interessant er, at konflikten får lov at løbe så langt. Det kunne tyde på, at måske hverken 1. maj eller SF landsmøde er en dead-line, men der må vel komme et indgreb før eller siden, i tide for SOSU eksamener og af hensyn til 9 -10 klasse afslutning.

Min fornemmelse er uændret. Det er overordnet et fornuftigt krav. Omvendt er jeg ikke det mindste i tvivl om, at det store flertal af lærere arbejder hårdt og bruger mange timer på administration og forberedelse, og heller ikke i tvivl om, at formålet klart er at få mindre forberedelsestid og mere undervisningstid. Det er ikke specielt tarveligt, men kunne være klædeligt nok, hvis KL var mere ærlige om det. 

Om et par år er vi helt forbi det her og motivationen er lige så god til den tid som idag, men alligevel er der ingen som helst grund til at grave grøfter dybere. Der er aldrig - og jeg mener virkeligt aldrig - noget skønt ved at bare være sejrhaver og trampe lidt på en modstander - i krig og fred. Den der med, at hvis nogen ikke kan li lugten i bageriet kan de bare ...  er for mig helt utidssvarende. Bageren kunne jo også overveje at gøre noget ved lugten.

Det er i bund og grund en usædvanligt konflikt - Normale konflikter har 2 klare tabere. En arbejdsgiver der taber penge og en arbejder der gør ditto. Her tjener kommunerne 46 mio kr om dagen og lærerne taber det samme, og kommunerne har ikke en egentligt skade ved at der ikke undervises nogle uger. En ret mærkelig konflikt.

Mit bud er et indgreb der læner sig kraftigt op af gymnasielærernes aftale. De kommer til at stemme NEJ - nok med massivt flertal ser det ud til, men da de stemmer med en masse andre grupper, får det sikkert ikke betydning. Jeg tror ikke et indgreb kan give lærene mere ret i forhold til arbejdstid end den ret gymnasielærerne får - og eneste spørgsmål er så, hvad betalingen bliver. Gymnasielærerne fik vel 6% i lønløft, og vi må så vente og se, om et indgreb vælger at gi lærerne samme % for at få fred - eller om de straffer konflikten med et lidt lavere løft. Mit bud er samme %

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 13:05
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Bageren kunne jo også overveje at gøre noget ved lugten.

Det vi ser nu er opgøret med de 50% af arbejdsstyrken der er beskæftiget med at administrerer de andre 50%!

Og der kommer mere af slagsen - og vi skal nok være tilfredse med at der er ansvarlige i folketinget der ved, at hvis der ikke gøres noget generelt nu ender vi i situationer som de tyngede gældslande er endt i.

Cypern, Grækenland mf. 

Og det vil være ligegyldigt hvilke grupper der berøres så vil vi hyle! - det gælder os alle!

Så folk der tør træde i karakter og tage ledelses ansvaret er folk der vil være efterspørgsel på i fremtiden - det er slut med de "Svajende siv" de der hverken er for eller imod, men tværtimod!

mvh john sommer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

selvfølgeligt skal vi da ha ledelsesansvar - jeg havde 380 mand under mig som mest og lover der var ledelsesansvar. Det er bare en misforståelse at tro, at man altid bare kan bruge den med, at hvis ikke man kan li lugten i bageriet må man finde et andet sted.

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at KL linjen nok skal vinde - men det er en af de vigtigste ledelsesopgaver, at sikre at det store flertal kan li lugten i bageriet og ikke at lege damptromle. Jeg finder det også helt totalt naturligt, at staten og det offentlige søger at få mest muligt for pengene, alt andet ville være totalt uforsvarligt mod os alle.

Det vil det også være, hvis vi ender med en dårligere skole - og den risiko findes - uanset hvad man gør - og der skal i høj grad forberedelsestid til, så der er skam for og imod - det andet er stivhed der ikke er en fut bedre end al anden stivhed i mine øjne.

Jeg tror på KL linjen, men jeg tror omvendt ikke at lærene alle bare kæmper for mere frihed, men at de også har et point i, at hele ideen her er at få mindre forberedelse og mere undervisningstid, og det skal man helt åbent erkende i debatten. Man må så tro på, at skolelederne kan sikre, at der stadigt er den nødvendige forberedelsestid og tid til administration og forældre kontant, og det tør jeg umiddelbart godt.

Man er ikke et svajende siv fordi man kan se to sider af en debat.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aars
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 22:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Christian iMARKETING:

Jeg kan slet ikke se nogen hård tone fra KL's side.

De beder som arbejdsgiver om retten til at lede og fordele arbejdet for deres ansatte.

Hvad hårdt er der i det?

Jeg går ud fra, at du er klar over, at KL som arbejdsgiver med en lockout fratager lærerne muligheden for at tjene deres løn.
For at kunne betale deres regninger, må de så optage lån, der skal betales tilbage.
KL bruger dette instrument som er en del af spillet, til at gøre lærerne møre.

Jeg tror du misforstår min pointe. En god leder er bare ikke en skid værd uden engagerede og motiverede medarbejdere; skole, butik, kontor, fabrik eller hvor man nu driver virksomhed.

Du må gerne synes, at medarbejdere bare skal "have at vide hvor skabet skal stå." Du får de medarbejdere du fortjener, og det siger en del om din måde at drive virksomhed på.

Sidste år var der omkring 75000 medarbejdere i grundskolen i Danmark.

Ledigheden ligger om 3200 personer.

Det er så det man kan forholde sig til.

Og så lige for en god ordens skyld: jo, KL tog faktisk konflikten i 1993 hvor man ville have lærerne til at registrere hvor meget tid, de brugte på de forskellige opgaver de havde.
Man mente dengang at alt for meget tid gik med ingenting. ( Det lyder bekendt...)
Der blev registreret Ø, F og U tid.
Det viste ikke helt det som KL havde håbet på. Lærerne arbejdede dengang - som nu - for alle pengene. Så trak KL i land og man beholdt den gamle aftale.

De modstridende signaler du henviser til kan jeg sagtens selv se. Jeg oplever at KL og DLF taler om "æbler og pærer" altså ikke det samme.

For mig at se, er KL ude i det ærinde at de vil spare penge. Det er aldrig populært, så man forsøger at dække det ind under, at man vil forbedre undervisningen. ( Det påstår man stadig på trods af forskning, der viser, at man ikke gør undervisning bedre ved at lade ungerne være længere tid i skole.)

Lærerne på den anden side er, efter min mening alt for vattede.
Det er mange læreres natur at tale fornuft og prøve at bakke holdninger op med gode veldokumenterede argumenter.

Den slags retorik er bestemt ikke noget, der kendetegner modparten - Det er almindeligt accepteret at sammenligne skoler med håndværkere, fabriksarbejdere og alle mulige andre fag, hvor der er et simpelt fokus: producer så meget som muligt.
Man synes også det er helt ok at referere til sin fætter, der er vikar på en skole som et sandhedsvidne: "Benny siger selv, at han ikke laver en skid" - nå men hvis Benny ikke laver noget men har et arbejde, så er det vel lederen, der ikke har taget sit ansvar alvorligt...
Man må gerne _synes_ at lærerne er dovne og ikke laver en skid. Det er en holdning som man ret nemt kan få opbakning til, for det er der mange, der synes.
Det kniber dog noget mere når der skal argumenteres for på hvilken måde konflikten og flere timer på skolen med mindre forberedelse skulle give et løft af kvaliteten. Det demonstrerer du selv så glimrende.
Har du saglige argumenter for det du synes, ja så lytter jeg da gerne.

En ting ved konflikten som jeg undrer mig lidt over: KL har sendt lærerne hjem. Eleverne kan nu snart ikke få det antal timer som er beskrevet som minimumstimetallet.
Det er vel en sag mellem befolkningen og regeringen.
Jeg undrer mig over, at regeringen ikke tager ansvar for at eleverne får deres lovsikrede timetal, men lader KL fortsætte lock outen.

Dbh
Lars

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 10:54

Cookie:
Man er ikke et svajende siv fordi man kan se to sider af en debat.

Naturligvis ikke - " Men på den ene side og på den anden side" kan jo ikke fortsætte i det uendelige nogen og her ledelsen (de økonomisk ansvarlige) - må forholde sig til problemet og på et tidspunkt konkludere. Når/hvis dette ikke sker har du de svajende siv!  Wink

Er bange for vi har en hel del deraf i de 50% af off. adm.!

mvh john sommer

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 08:57

john sommer:
og her ledelsen (de økonomisk ansvarlige) - må forholde sig til problemet og på et tidspunkt konkludere. Når/hvis dette ikke sker har du de svajende siv!

Problemet er jo at ledelsen på skolerne er de svage led og at det er på ledelsesniveau der skal skiftes ud, ellers bliver det bare discount undervisning med forberedelse til lavest fællesnævner, det vil sige at alle skal blive lige "dumme".

Jeg levede et link til en konklusionsrapport omkring aftale 08, hvori kommunerne er glade for den nye aftale (08 aftale), men påpeger at det er ledelsen der er problemet i skolestrukturen.

Mange skoleleder har efterspurgt bevillinger til indsats på bedre efteruddannelse af lederne, men indtil nu har de fleste ikke prioriteret dette godt nok.

Arbejdstidsaftalerne har ikke været problemet, men det ser ud til at denne regering vil have nogle mia. hjem på en billigere skole, så kan vi andre jo selv tænke at det bliver folkeskolen nok ikke bedre af.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 09:09

Christian iMARKETING:

Hvad hårdt er der i det?

Problemet er netop ledelsen på skolerne slet ikke har en ledelsesstruktur, som kan bruges, da skolerne er bygget op omring selvstændige ”team” med en ledende lærer pr. projekt.

Skolens ledelsesstruktur skal jo bygges helt anderledes op, da en skoleleder ikke kan lede 100 skolelærer, det ville jo aldrig ske i en privat virksomhed, at man har opbygget sådan en organisation.

Jeg ser det som skolerne nu skal til at have en skole ”direktør” og dernæst en masse ”uddannelseschefer” pr. 10- 12 underviser.

Side 18 ud af 22 (216 indlæg)