den video på Youtube har gjort det tydeligt for mig, hvad der hele tiden er sket under overfladen og som man bare ikke har ønsket at fortælle offentligt.
Her kan man vist mildt sagt tale om dårlig kommunikation. Mon ikke Bondo godt ville putte den tilbage i maven hvis han kunne. Nå - det som er lidt interessant er, at konflikten får lov at løbe så langt. Det kunne tyde på, at måske hverken 1. maj eller SF landsmøde er en dead-line, men der må vel komme et indgreb før eller siden, i tide for SOSU eksamener og af hensyn til 9 -10 klasse afslutning.
Min fornemmelse er uændret. Det er overordnet et fornuftigt krav. Omvendt er jeg ikke det mindste i tvivl om, at det store flertal af lærere arbejder hårdt og bruger mange timer på administration og forberedelse, og heller ikke i tvivl om, at formålet klart er at få mindre forberedelsestid og mere undervisningstid. Det er ikke specielt tarveligt, men kunne være klædeligt nok, hvis KL var mere ærlige om det.
Om et par år er vi helt forbi det her og motivationen er lige så god til den tid som idag, men alligevel er der ingen som helst grund til at grave grøfter dybere. Der er aldrig - og jeg mener virkeligt aldrig - noget skønt ved at bare være sejrhaver og trampe lidt på en modstander - i krig og fred. Den der med, at hvis nogen ikke kan li lugten i bageriet kan de bare ... er for mig helt utidssvarende. Bageren kunne jo også overveje at gøre noget ved lugten.
Det er i bund og grund en usædvanligt konflikt - Normale konflikter har 2 klare tabere. En arbejdsgiver der taber penge og en arbejder der gør ditto. Her tjener kommunerne 46 mio kr om dagen og lærerne taber det samme, og kommunerne har ikke en egentligt skade ved at der ikke undervises nogle uger. En ret mærkelig konflikt.
Mit bud er et indgreb der læner sig kraftigt op af gymnasielærernes aftale. De kommer til at stemme NEJ - nok med massivt flertal ser det ud til, men da de stemmer med en masse andre grupper, får det sikkert ikke betydning. Jeg tror ikke et indgreb kan give lærene mere ret i forhold til arbejdstid end den ret gymnasielærerne får - og eneste spørgsmål er så, hvad betalingen bliver. Gymnasielærerne fik vel 6% i lønløft, og vi må så vente og se, om et indgreb vælger at gi lærerne samme % for at få fred - eller om de straffer konflikten med et lidt lavere løft. Mit bud er samme %