Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lock-out og konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening

Side 19 ud af 22 (216 indlæg)
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Christian iMARKETING:

De beder som arbejdsgiver om retten til at lede og fordele arbejdet for deres ansatte.

Hvad hårdt er der i det?

Problemet er netop ledelsen på skolerne slet ikke har en ledelsesstruktur, som kan bruges, da skolerne er bygget op omring selvstændige ”team” med en ledende lærer pr. projekt.

Skolens ledelsesstruktur skal jo bygges helt anderledes op, da en skoleleder ikke kan lede 100 skolelærer, det ville jo aldrig ske i en privat virksomhed, at man har opbygget sådan en organisation.

Jeg ser det som skolerne nu skal til at have en skole ”direktør” og dernæst en masse ”uddannelseschefer” pr. 10- 12 underviser.

Jeg kender da mange virksomheder, der arbejder med teamledelse ;o)! 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 09:47

Ja sådan er skolerne bygget op PT. med team ledelse

Eller havde du andet i tankerne?

Tror ikke skolerne vil have samme struktur efter denne 2013 aftale. Derfor skal der tænkes anderledes skoleledelse (organisations ændringer) 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:21

Hej Juul,

Juul:
Problemet er jo at ledelsen på skolerne er de svage led og at det er på ledelsesniveau der skal skiftes

Det er jeg helt enig i og det understreges også ved det forhold, at ledelsen står i samme fagforening som lærerne og den går ikke!  Wink

Lederne må i egen forening!  

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

john sommer:

ledelsen står i samme fagforening som lærerne og den går ikke!  Wink

Lederne må i egen forening!  

Wink Det er vel ikke helt rigtigt ?

Hvorfor er så Anders Balle formand for skolelederne ?

Og Anders Bondo Christensen for Danmarks Lærerforening ?

Men det her er vel ikke andet end den klassiske konfliktmodel, så snart der fratages en gruppe nogle privilegier, så bliver der et ramaskrig. I dette tilfælde lærerne.

Men mon ikke dette ramaskrig snart slutter, det håber jeg da.

Vi oplevede næsten noget lignede i 1999 med sygeplejerskerne.

Vi har krise - ERGO så må alle tage og give. Ikke plads til særinteresser. "Få "banket" lærerne på plads. 

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 18:58

Hej Ib,

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Det er vel ikke helt rigtigt ?

Der er ca. 4000 skoleledere der er medlem hos lærenes fagforening - så du har ret men 4000 skoleleder betyder jo at lærenes fagforening kan sende dem i en arbejdskamp!

Se mere her:

http://www.avisen.dk/bondo-kan-sende-skolelederne-i-strejke_214168.aspx 

Og det er naturligvis uhensigtsmæssigt, men de rekrutteres jo blandt lærerne og så flytter de ikke forening.

mvh john sommer

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 19:15

Yes Ja det har du ret i John !

Og man skal jo altid kunne skelne mellem fagforening og forening. Wink, som jo langt fra behøver at være det samme. og i andre tilfælde kan have sammenhæng.

På samme måde som A-kasse og fagforening.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 19:26

Hej Ib,

jo altid kunne skelne mellem fagforening og forening

ja det er rigtigt men der er jo "organisationsfrihed" selvom vi jo har set, at man presser personer til at blive medlem af den eller hin fagforening. Men det er ikke så godt at arbejdsgiver - "ledere" står i samme fagforening som de personer der skal ledes! Derfor har man da også organiseret sig med en leder forening - men ikke alle er flyttet derover! - Måske de ser sig selv mere som lærer end som leder!

Der er nok en del af problemet! Har skolerne en ledelse?

mvh john sommer

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:37

john sommer:
Der er nok en del af problemet! Har skolerne en ledelse?
Wink

Som tidligere ansat i underviserverden, har jeg i den grad oplevet manglende ledelse. Alt skulle være i teams, hvor der mange steder herskede kaos lignende forhold.

Mange lærer har den opfattelse af sig selv, at de er glimrende ledere, og kan sagtens lede sig selv m.m.

Hvorfor skulle netop folk der er uddannet som lærere være bedre til dette, end andre på arbejdsmarkedet ?

Lad os få synlige ledelser rundt omkring på undervisnings stederne rundt i Danmark. ligesom på det øvrige arbejdsmarkedet.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 02:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Men det her er vel ikke andet end den klassiske konfliktmodel, så snart der fratages en gruppe nogle privilegier, så bliver der et ramaskrig. I dette tilfælde lærerne.

Mener du seriøst at lærerne fratages privelegier Ib?

Deres grundløn er lav, ligesom politifolk, de får oftest utak for deres indsats, og de skal rette ind efter folk (Skoleledere) som generelt ikke er rekrutteret ud fra deres lederevner. Du må endelig ikke tror at skolelærere har verdens mest taknemmelige job. Men som jeg tidligere har fastslået, så er staten Danmark ikke klar til at betale prisen for ændringen, derfor vil der komme et kompromis på denne konflikt og konflikten vil så fremstå som nytteløs og tidspilde, med leverne som gidsler.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 02:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mange lærer har den opfattelse af sig selv, at de er glimrende ledere, og kan sagtens lede sig selv m.m.

Har du et link til dette postulat?

Det er synd for debatten at der kommer så mange synspunkter frem der slet ikke relaterer til den metode hvorpå lærerne arbejder, men alene efterspørger et skolevæsen som en "normal" ledet arbejdsplads. Normale ledere kan ikke fungere i folkeskolen og de ansvarlige for efteruddannelse af ledere pålægger skoleledere for mange opgaver som burde topstyres, så som økonomi eksempelvis.

Køb ren argan olie her

Side 19 ud af 22 (216 indlæg)