Hej Cookie,
Jeg ser intet problem i at en fra marokko deltager fuldt.
Undre mig ikke !
Om du burde deltage er op til dig, men forskellen om jeg og/eller du deltager skal du finde i det forhold, at jeg gennem mange år arbejde med undervisning på de Tekniske Skoler som leder og som lærer og her var der et meget tæt samarbejde med folkeskolerne da vi fik eleverne derfra.
Forskellen på problemstillingen skal du alene finde i retorikken - indholdet er det samme som mdet altid har været! 
Tillykke John Sommer
Nu fik du afsporet og ødelagt en debat med din yderst ubekvemme tilgang til andre mennesker og deres meninger. Og nu fremhæver du en viden fra Teknisk Skole og fordi der har været/ er et samarbejde mellem Tekniske Skoler og Folkeskolen i forhold til den unges valg fremadrettet i livet, så gør det dig til et orakel for de udfordringer der er i folkeskolen?
Du har aldrig fungeret på en københavnsk folkeskole som lærer eller klasselærer, så du aner INTET om hvordan forholdene er fra 1. hånd. Du har 2. og 3. hånds viden i dette og det er derfor historikere helst arbejder med 1. hånds viden.
Når man efterfølgende skal forsøge at ændrie tingene, så er mennesket generelt og heldigvis, men desværre ikke sådan for dig, sådan indrettet at man lader andre komme med forslag som man kan debattere og ud fra disse debatter og forslag der kan man så strukturere en model som man så kan sætte til diskussion igen og finde pro eller contra.
Du er helt uden for akademisk rækkevidde i din tankegang - og jeg synes faktisk det er synd for dig, og helt ærligt, så ved jeg ikke hvem der kan hjælpe dig. Du er en uhyggelig smagsdommer af værste karakter.