Skønt at læse indlæg fra flere freelancere, der er ved at få nok af den manglende respekt for vores arbejde. Jeg er ligeglad, om det drejer sig om skribenter, it-folk eller i mit tilfælde oversættere. Og det er manglende respekt, når udbydere af opgaver kræver professionel kvalitet i løsning af opgaven, men ikke vil betale for det. Så skriv dog i opgavebeskrivelsen, at det er en gymnasieelev, der søges, og at der ikke forventes topkvalitet i resultatet.
Selv står jeg med en 4-årig oversætteruddannelse fra Handelshøjskolen og 25 års erfaring, men skulle jeg vinde opgaverne her på Amino, ville jeg knapt nok kunne holde mindstelønnen! Jeg ved det fra nogle af udbyderne, som har fortalt mig, at vinderen af en opgave bød mindre end halvdelen af det, som jeg havde budt. Så vil jeg hellere bruge tiden på mine grøntsager i haven.
Heldigvis kan jeg se, at der er flere steder, hvor freelancere begynder at protestere, også på internationalt plan. På LinkedIn kører der en tråd lige nu, der handler om netop det.
Pia
Forum: Alt det andet om at starte virksomhed
Skrevet:tirsdag, februar 12, 2013 TT:19 [GMT 1]
Indlægsemne: Svar: Skuffet over Amino / Freelancer tilbud og udbud - hvad mener I andre om tilbud på 150 til 250 kr /time ?
Indlægs-forfatter:Pernille Abildgaard
Jeg er enig.. og jeg bliver utvivlsom verbalt myrdet og overstrømmet med EN stjerne nu, men det er noget der gør sig gældende ikke kun for jer, men for alle de kreative brancher, og de brancher der udbyder ikke-fysiske produkter. Fotograferne, skribenter, web-designere osv.
En gang i mellem smider jeg selv et underbuds tilbud på bordet, men selv når jeg er helt nede i smertegrænsen for hvad en økonomi burde bære, bliver jeg underbudt. Og det er faktisk min fornemmelse at den stor del af disse underbydere er folk der ikke betaler skat og moms, eller bor hos deres forældre eller lignende. Kort sagt nogen som synes at 65 kroner i timen er super duper. Udover at kvaliteten er svingende i denne kategori (og det er den indenfor skribenterne, jeg har set en del af disse "håndværkeres" kreationer efterhånden) så er det en temmelig kedelig tendens. Ja vi har et frit marked, men hvordan NOGEN iværksætter kan leve af 65 kr i timen, hvis de også svarer skat af det, det forstår jeg ikke.
Samtidig er der en stigende tendens til at folk vil have de kreative ydelser GRATIS eller "så får du en reference, og lov til at prøve det" - Er vi enige om at dette ikke er 9. klasses erhvervspraktik? Der sidder nogle stinkende dygtige skribenter, fotografer, webdesignere, linkbuildere osv. osv. Som I vil spise af med lommepenge så I SELV kan tjene kassen. Det er forkasteligt.
Og ja det er ikke første gang jeg tordner op over det her, men jeg synes ligesom trådstarter at det er manglende respekt. Hver eneste gang det sker, får jeg lyst til at skrive til folk og spørge om de ikke vil sælge mig deres produkter i shoppen til 5% af prisen, så kan de jo øve sig i at have en kunde, og prøve hvordan det er at pakke og afsende end ting som nogen har købt. Spændende ikke?... Nej vel?