Jeser- han har os mange gode pointer i hans indlæg.. Jeg er os oprindelig uddannet kok, og jeg har set og hørt mange "brande nallerne" specielt folk med for lidt branche kendskab og faglig viden, -dog vil jeg sige at jesper skær det meget firkantet op(ikke at du ikke har ret i alt hvad du siger for jeg er helt enig i alt overstående) men at man f.eks. ser flere og flere sandwich barer, pizzariaer mm. som kan kører rundt uden ejere har noget kendskab til kalkulationer osv. -Men igen det afhænger helt og aldeles igen om hvilket koncept forretningsgrundlaget man har tænkt sig og stræbe efter, -mange af overnævnte forretningstyper er ikke altid ligefrem specielt ønskværdigt og arbejde med, dels pga. manglende motivation både for en selv som ejer men også for ansatte pga. for lidt udfordring og ens rutiner, deruover er det sjældent man laver store penge ved og lange sandwich over disken til 25kr stk, tilgængel er det oftest hårdt tjente penge udløst af mange mange arbejdstimer dagligt. |
Uden at beskylde nogen for noget som helst, så er det vel ikke nogen hemmelighed at en del pizzeriaer tjener en del af deres omsætning sort. Så en restaurant kan, i min verden, ikke sammenlignes med et pizzeria, eller en sandwich bar. Forstår dog godt hvor du vil hen med det.
Det er helt korrekt at man godt kan få succes uden at kende til kalkulationer. Min pointe er blot, at man som restauratør er bedre rustet, hvis man kender sine tal. Når det handler om penge, er det i min optik vigtigt at vide hvad men tjener på hvad, det gør det også nemmere at prissætte sine varer. Det gør det også nemmere at danne sig et overblik over hvordan man bedst muligt optimere sin forretning. Der vil altid være varer som ikke sælger ret godt og nogle som er populære, hvis du så på forhånd ved at den populære ret har en køkkenprocent på 60, mens den der ikke sælger ret godt kun har en køkkenprocent på 40, så er det indlysende at skifte den ud. Omvendt, kan det også være en god ide at bede sine tjenere om at anbefale kunderne de retter som har den højeste køkkenprocent, fordi man derved omsætter og tjener flere penge.