Hej Niclas På en måde kan jeg godt forstå dig. Du er en de unge og kvikke, som har let ved at forstå pensum i undervisningen. Det er ofte typer som dig, der keder sig mest på en uddannelse. Det er der ikke noget nyt i. Du spørger om et råd, og mit råd er, at du skal gøre din uddannelse færdig. Du kan sikkert godt klare dig uden, men det at have en uddannelse giver dig en ballast og en styrke, som du med garanti kan bruge til noget positivt fremadrettet. Jeg har mødt og set rigtig mange unge mennesker, der ikke fik en uddannelse og som inderligt har fortrudt det. Til Rasmus, Ja, der er altid undtagelsen der bekræfter reglen - måske er Thorborg og andre nogle af dem. Fordi de har haft succes uden uddannelse, ja, så bliver det jo ikke mere legitimt at droppe ud af en uddannelse, med det argument at uddannelse skader dine chancer for at blive selvstændig. Jeg har nu aldrig set belæg for, at man med ingen uddannelse bliver en bedre iværksætter. Måske har jeg overset noget! Sidste forsommer var jeg i Kina og kigge på bl.a deres uddannelsessystem plus deres gastronomi. Vi besøgte en skole der svarer til vores gymnasium. Jeg snakkede med et par af eleverne. De fortalte, at de kom fra landsbyer som lå mellem 700 - 1000 km fra den skole de gik på. De boede på små kollegieværelser hvor der sov 4 personer i samme rum. De gik i skole 6 dage om ugen - havde 54 timers ren undervisning om ugen, plus lektier. De havde 8 fag på højeste niveau (nok vores A niveau) og 4 fremmedsprog hvor engelsk og kinesisk var obligatorisk. Jeg håber på, vi i Danmark stadigvæk er bedre end kineserne til innovation og kreativitet om 5 - 10 år, for på uddannelsessiden får vi så meget baghjul, at vi slet ikke kan fatte det. Blot lidt du kan tænke over Vh Kristian PS. På danske gymnasier undervises der maks. 32 timer - og det er på en god uge. Det er langt fra alle uger der er undervisning i DK. |
Hey Hr Hedam,
Uden at have læst de andres indlæg (fejl eller ej), så kan jeg udemærket sætte mig ind i det du beskriver.
Ganske kort om mig egen situation, så er jeg 26 og har det sidste 6 år drevet eget rejsebureau. Af opvækst og opdragelse har jeg altid fået og vide at uddannelse er essentielt uanset hvad man vil. Det har dog ikke betydet at jeg til tider har ment det har være ubrugeligt og uinteressant.
Dog har jeg altid holdt ved og blevet ved med at uddanne mig, for jeg kan aldrig være sikker på at min egen virksomhed overlever, eller om jeg vil lave noget andet på et andet tidspunkt. Og de uddannelser jeg har taget, har jeg altid forsøgt at vinkle så jeg erhverver mig viden om områder jeg ikke er stærkt på, og derved styrke mine egen kompetencer.
Jeg vil til en hver tid råde enhver person, at uddanne sig så meget som muligt sideløbende med at man plejer egen virksomhed. (eller hvor man nu end arbejder).
Ikke nok med at det giver et flot CV så viser det også en masse overfor potentielle arbejdesgivere og partnere. Ens lyst til at inddrive endnu mere viden og derigennem styrke sine kompetencer.
Nok er HTX kedelig lige nu, men jeg er overbevist om at du kan finde elementer af din udannelse som du kan benytte konstruktivt i dit job. Om det så er at udregne likviditetgraden på din virksomhed, lave nulpunktsberegninger eller forstå vigtigheden i en stærk supply chain (eller noget helt andet).
Hold dig til din uddannelse mens du plejer dine interesser og din virksomhed. Det vil styrke dig langt mere end hvis du kun fokuserer på én ting!
Og har du kunne håndtere det tidsmæssigt indtil nu, så kan du helt sikkert også fremadrettet!
Hvis du har spørgsmål eller mener mine punkter kræver en uddybning så sig endelig til. Tager gerne en snak om det!
Go weekend!