Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor vigtig er uddannelse?

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)
Fra 8000 Aarhus C
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niclas

På en måde kan jeg godt forstå dig. Du er en de unge og kvikke, som har let ved at forstå pensum i undervisningen. Det er ofte typer som dig, der keder sig mest på en uddannelse. Det er der ikke noget nyt i.

Du spørger om et råd, og mit råd er, at du skal gøre din uddannelse færdig. Du kan sikkert godt klare dig uden, men det at have en uddannelse giver dig en ballast og en styrke, som du med garanti kan bruge til noget positivt fremadrettet. Jeg har mødt og set rigtig mange unge mennesker, der ikke fik en uddannelse og som inderligt har fortrudt det.

Til Rasmus, Ja, der er altid undtagelsen der bekræfter reglen - måske er Thorborg og andre nogle af dem. Fordi de har haft succes uden uddannelse, ja, så bliver det jo ikke mere legitimt at droppe ud af en uddannelse, med det argument at uddannelse skader dine chancer for at blive selvstændig. Jeg har nu aldrig set belæg for, at man med ingen uddannelse bliver en bedre iværksætter. Måske har jeg overset noget!

Sidste forsommer var jeg i Kina og kigge på bl.a deres uddannelsessystem plus deres gastronomi. Vi besøgte en skole der svarer til vores gymnasium. Jeg snakkede med et par af eleverne. De fortalte, at de kom fra landsbyer som lå mellem 700 - 1000 km fra den skole de gik på. De boede på små kollegieværelser hvor der sov 4 personer i samme rum. De gik i skole 6 dage om ugen - havde 54 timers ren undervisning om ugen, plus lektier. De havde 8 fag på højeste niveau (nok vores A niveau) og 4 fremmedsprog hvor engelsk og kinesisk var obligatorisk. Jeg håber på, vi i Danmark stadigvæk er bedre end kineserne til innovation og kreativitet om 5 - 10 år, for på uddannelsessiden får vi så meget baghjul, at vi slet ikke kan fatte det.

Blot lidt du kan tænke overSmile og held og lykke uanset hvilke valg du træffer.

Vh Kristian

PS. På danske gymnasier undervises der maks. 32 timer - og det er på en god uge. Det er langt fra alle uger der er undervisning i DK.

Fra Århus C
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 59
Fra  Connseb Travels ApS Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Hr Hedam, 

Uden at have læst de andres indlæg (fejl eller ej), så kan jeg udemærket sætte mig ind i det du beskriver. 

Ganske kort om mig egen situation, så er jeg 26 og har det sidste 6 år drevet eget rejsebureau. Af opvækst og opdragelse har jeg altid fået og vide at uddannelse er essentielt uanset hvad man vil. Det har dog ikke betydet at jeg til tider har ment det har være ubrugeligt og uinteressant. 

Dog har jeg altid holdt ved og blevet ved med at uddanne mig, for jeg kan aldrig være sikker på at min egen virksomhed overlever, eller om jeg vil lave noget andet på et andet tidspunkt. Og de uddannelser jeg har taget, har jeg altid forsøgt at vinkle så jeg erhverver mig viden om områder jeg ikke er stærkt på, og derved styrke mine egen kompetencer. 

Jeg vil til en hver tid råde enhver person, at uddanne sig så meget som muligt sideløbende med at man plejer egen virksomhed. (eller hvor man nu end arbejder). 

Ikke nok med at det giver et flot CV så viser det også en masse overfor potentielle arbejdesgivere og partnere. Ens lyst til at inddrive endnu mere viden og derigennem styrke sine kompetencer.

Nok er HTX kedelig lige nu, men jeg er overbevist om at du kan finde elementer af din udannelse som du kan benytte konstruktivt i dit job. Om det så er at udregne likviditetgraden på din virksomhed, lave nulpunktsberegninger eller forstå vigtigheden i en stærk supply chain (eller noget helt andet). 

Hold dig til din uddannelse mens du plejer dine interesser og din virksomhed. Det vil styrke dig langt mere end hvis du kun fokuserer på én ting!

Og har du kunne håndtere det tidsmæssigt indtil nu, så kan du helt sikkert også fremadrettet!

Hvis du har spørgsmål eller mener mine punkter kræver en uddybning så sig endelig til. Tager gerne en snak om det!

Go weekend!

Connseb Travels ApS - Ski og Sportsrejser til skoler og grupper.

www.connseb.eu

Fra 8000 Aarhus C
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med dig Hans, bortset fra det med at kontakte studievejlederen. Der er i dag så meget konkurrence inden for uddannelsessystemet, at de på ingen måde er objektive. De er jo ansat og betalt af den skole Niclas og andre går på. Mit råd vil være, at drøfte situationen med en person som kender både uddannelsesystemet og erhvervlivet, måske en underviser eller mentor som Niclas har tillid til, og som kender Niclas.

Vh Kristian

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Uddannelse er vigtigt.

Jeg mindes at alt statistik jeg har læst viser at folk som har en længerevarende uddannelse generelt er lykkeligere, tjener flere penge, lever sundere osv. Jeg mindes også en anden statistik som viste at dem som med længerevarende uddannelse som startede virksomheder havde langt mere succes med det.

Ved at have en længerevarende uddannelse får du en masse viden, først i køen (selv i kriser) og et fantastisk netværk. Selv som selvstændig konsulent er nogle gode papirer ikke dumt.

Men, du behøves det ikke. Der findes MANGE eksempler på det modsatte.  Du kan godt lave en Branson eller Thorborg og få kæmpe succes - uanset baggrund - men sandsynligheden er meget lille.

Jeg er personligt glad for at jeg i en krisetid kan hive en dobbelt så høj løn ud som ufaglærte, samtidig med jeg ikke har svært ved at få tilbudt jobs. Og husk: Under uddannelse og arbejde har du stadigvæk 40-50 timer om ugen til iværksætteri hvis du giver den gas og har en sød kæreste (min er så selv selvstændig ;-) ). Det er flere end mange andre bruger :-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tog en uddannelse som web-integrator. Hvorfor?

Grunden var simpel, jeg elskede at programmere, og ville gerne have en uddannelse, for at lære en masse - Jeg gennemførte uddannelsen, og jeg fortryder hver dag, at jeg tog den. For mig, var det spild af tid, og direkte forkert den måde undervisning, og eksamen foregik på - der var lærer der ingen uddannelse havde, ingen erfaring med web havde, og folk der ingengang kunne det basiske html. Disse lærere, skulle lære os at lave hjemmesider.

Det skete aldrig, og der var ingen form for feedback på hvad man lavede.

Jeg var i praktik 6 uger, i et hollandsk firma (Spil Games) - Og jeg så en hel anden verden, intet på uddannelsen var som et rigtigt arbejde, alt var langt højere teknologi og standarder (Som jeg havde forventet) - end på uddannelsen.

Fordi jeg kunne programmere i forvejen, arbejder jeg idag for firma'et, jeg har en uddannelse, men jeg har aldrig vist papiret til min chef, og det rager ham en pap and, om jeg har en uddannelse - fordi hvis man ved hvad man laver - især inden for IT - så behøves man ikke en uddannelse.

Rigtig mange i danmark, især inden for IT, kan gennemfører en eksamen, uden at vide hvad de laver, og bestå. Så at have en uddannelse, betyder ikke at du kan det man nu skal, det betyder - at man har brugt sin tid på en skole, og muligvis lært noget.

Jeg fortryder ikke at jeg ikke har gået på gym eller noget - jeg klare mig fint.

Så for at svare kort, ja uddannelse betaler sig nogle gange, men hvis man ved hvad man laver - kan man sagtens få arbejde.

Selv folk der uddanner sig, har svært ved at finde det.. Af den grund, de ofte ikke vil flytte sig.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Fra  TBM Service Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stod i samme situation som dig.

Jeg valgte at melde mig ud af gymnasiet.

Det går simpelthen for langsomt derovre, og lærernes alder og realitet afspejles ofte i den måde de lærer dig at tænke på.

Det lyder som om du allerede har gang i nogle mere spændende ting selv. Det kunne tyde på, du har evnerne til at klare dig selv.

Og alle dem der siger, man får et job pga ens uddannelse... Jeg tror ikke på dem.

Jo, du kan godt få et job pga din uddannelse... Men så skal du læse 10 år og skrive ph.d. og jeg skal komme efter dig... Der kommer 4 mio indere og kinesere væltende som har studeret meget meget hårdere end os. Vi skal ikke leve på at være kloge. Vi skal leve på andre kvaliteter, som at være modige, tage chancer og tænke nyt.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du vil få et anderledes liv end skolelivet... Ingen fast social omgangskreds, ingen der planlægger for dig, ingen der holder dig i ørerne... Det kommer selvfølgelig an på, hvad for en type man er...

Men hvis du spørger mig, så hop fra. Skab dit eget liv. Du er for god til at gå i skole, og lære "at gøre som der bliver sagt." Vil du lære at arbejde for andre, eller lære at arbejde for dig selv?

Vil du være lønslaven der tjener penge til manden bag firmaet, eller vil tjene penge til dig selv?

Fra 8000 Aarhus C
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mennesket har det med at tage udgangspunkt i sig selv - ganske naturligt. Prøv lige at forstille jer et samfund hvor uddannelse var ligegyldigt - og holdningen var vi nok skulle klare os. Det er nok ikke det sjoveste, at blive opereret af en læge som droppede medicinstudiet efter 7 mrd. Vores samfund bygger på uddannelse og viden, det bliver svært at lave om på - eller måske er det bare mig der er pessimistisk. Jeg har stor respekt for mennesker, der klarer sig rigtig godt uden uddannelse, men desværre er det kun de færreste der gør det.

I øvrigt en spændende trådSmile

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

iByenAarhus.dk:

Mennesket har det med at tage udgangspunkt i sig selv - ganske naturligt. Prøv lige at forstille jer et samfund hvor uddannelse var ligegyldigt - og holdningen var vi nok skulle klare os. Det er nok ikke det sjoveste, at blive opereret af en læge som droppede medicinstudiet efter 7 mrd. Vores samfund bygger på uddannelse og viden, det bliver svært at lave om på - eller måske er det bare mig der er pessimistisk. Jeg har stor respekt for mennesker, der klarer sig rigtig godt uden uddannelse, men desværre er det kun de færreste der gør det.

I øvrigt en spændende trådSmile

Der er meget forskel fra IT mand til Læge :) Ville klart anbefale en læge at være uddannet, men IT er lidt anderledes, ihvertfald efter min mening :)

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 4. Oct 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lucas - Hosting4Real:
 

Rigtig mange i danmark, især inden for IT, kan gennemfører en eksamen, uden at vide hvad de laver, og bestå. Så at have en uddannelse, betyder ikke at du kan det man nu skal, det betyder - at man har brugt sin tid på en skole, og muligvis lært noget.

Talk about it.. jeg fik 11 i programmering (var oppe i PHP) på min videregående uddannelse og kan ikke engang skrive så meget som én linje. Havde blot brugt en uge på at læse lidt op på emnet samt spurgt en af programmørene i min virksomhed til råds. Gik op og bullshittede. Det gav mig ikke ligefrem mere respekt for uddannelsessystemet.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige at en uddannelse altid godt at have. Hvis det er det går godt i din virksomhed så er det jo super. Men hvad så hvis det pludseligt går ned af bakke?  Og så sidder du uden en uddannelse..

Tag uddannelsen mens du stadig er ung :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)