Det kan godt lade sig gøre - men det er hårdt arbejde, du skal virkelig bevise at du kan noget, og så skal du finde en virksomhed der er villig til at lukke dig ind i branchen. Det betyder, at du ikke kan gå lige ind og lave det, du gerne vil. Du skal formentlig starte med en eller anden supportstilling eller lignende, så dine kompetencer kan komme til syne. Der er ikke plads til at være alt for selvfed og have holdninger som "jeg kan det hele". Det handler om at bevise sit værd og være en rigtig ildsjæl. Hvis du ingen uddannelse har, så skal du overbevise på anden måde om at du ved hvad du laver. Det er en stor opgave, så du skal være forberedt på at der ikke nødvendigvis er noget der er nemmere ved at vælge vejen uden om uddannelsen. |
Hr. Hedam:Jeg kan php, cocoa, java, javascript, C# mm. og føler derfor ikke at jeg har mere at lære indenfor mit fag. Kan sagtens lære et nyt sprog, hvis jeg skulle få brug for det.
Hedam, du vil gerne sidde i den stol, som Carsten sidder i.
Carsten fortæller dig, at vejen derhen blandt andet går via uddannelse.
Hvad vælger du?
1. Lytter du til Carsten?
2. Tror du, Carsten lyver?
Jeg ville hellere give Carsten 10.000 kr. for at løse en opgave, end jeg ville give dig 100 kr. for at løse den samme opgave.
Det ville jeg fordi jeg ved, at Carsten har en teoretisk baggrund for at forstå opgaven og løse den ud fra en analytisk tilgang.
Carsten er så vidt jeg husker uddannet på Aalborg Universitet - correct me if I'm wrong - med én eller anden ingeniøragtig titel.
Det betyder, at Carsten ikke blot taler de der programmeringssprog flydende - han ved også hvad han kan forvente af det næste sprog, og han ved, hvordan en bestemt opgave gribes mest praktisk an.
Derudover ved han, hvordan han skal dokumentere sin programmering på en måde, så andre programmører (med uddannelse) kan arbejde videre på den i stedet for at måtte starte helt forfra.
Så længe man taler om små programmeringsopgaver er det ikke så vigtigt, men jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse at skulle have lavet en lille rettelse i et system, hvor en leverandør havde brugt en underleverandør, der ikke havde dokumenteret ordentligt - og som pludselig var væk. Det betød, at hele systemet måtte programmeres fra bunden. Den situation gider jeg ikke igen, så hvis jeg skal bruge en programmør til noget seriøst, så vælger jeg én, hvor jeg ved, hvilken dokumentation, der følger med arbejdet.
En programmør uden uddannelse eller certificeringer ville jeg kun bruge til "ligegyldige" små opgaver.
God vind med din uddannelse.
De. der argumenterer med at der findes masser af rige mennesker, som ikke har uddannelse, glemmer en detalje i deres historier:
Der findes også masser af fattige mennesker uden uddannelse - ret mange endda.
Hans