Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor vigtig er uddannelse?

Side 5 ud af 6 (54 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 11:39

Siger bestemt ikke det er dårligt at vide noget, som udgangspunkt er al viden god af have :)

I nogle tilfælde skal man bare finde ud af hvad der er vigtigt i forhold til hvad man vil. Vil man være lønslave resten af sit liv men være det på en spændende måde, med nogle spændende jobs og opgaver, er uddannelse nok ikke til at komme uden om i mange brancher.

Vil man være selvstændig er det i mit hoved uddannelse ikke så vigtig. Der får man uddannelse i livet og man får en masse praktiske erfaringer jo hurtigere man kommer i gang :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Hej Hedam,

Bid da i det sure æble - tænk langsigtet og gør den HTX færdig. Du får aldirg så meget plads i kalenderen som du har nu :-)

Ha' en super dag! 
Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 11:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu har jeg ikke læst alle de andre kommentarer, men jeg kan dele lidt ud af min egen erfaring :-)

Efter gymnasiet arbejdede jeg som programmør i et år (mit sabbatår). Jeg var rimelig god - ingen tvivl om det. Men jeg valgte alligevel at starte på datalogi-uddannelsen som jeg altid har drømt om.

Selvom jeg var en god, selvlært programmør, kan jeg nu se tilbage på den tid og sige "okay, jeg var faktisk ret skod". Det er ikke så meget uddannelsen i sig selv, men de værktøjer man får med fra uddannelsen. Pt. er jeg på 5. semester på datalogi-uddannelsen, og jeg har lært sygt meget om bl.a. programmering og programmeringsteknikker og andre ting, som jeg ikke anede eksisterede dengang.

Kunne jeg have droppet datalogiuddannelsen og bare arbejdet? Sikkert. Men når man så skulle ud og have et "rigtigt" job, så tror jeg der ville have gået flere år end hvad jeg har brugt på min uddannelse indtil videre, før jeg ville have fået de samme værktøjer som jeg har nu.

Det kan godt være du synes HTX er kedeligt lige nu, og du kommer højst sandsynligt aldrig til at bruge tingene der fra (det er virkelig minimalt hvad jeg kan bruge direkte fra gymnasiet i hvert fald), men du får stadig nogle værktøjer som er gode - og især når du vælger at tage en videregående uddannelse - det er der det virkelig rykker.

Det kan selvfølgelig godt være at du bare er et naturtalent - men så vil det heller ikke være noget problem at bruge de små 5 år på at få et godt papir på at du er den du er. Du kan sagtens arbejde mens du studerer, ingen problem.

Uanset hvad, så er min anbefaling at gøre din uddannelse færdig - også den videregående. Selvom du ikke kan bruge de ting du lærer direkte, så vil du stadig få nogle værktøjer og noget i din underbevidsthed som vil komme dig til gode i fremtiden.

Men uanset hvad, så vælg en videregående uddannelse som du selv synes er fed! For mit vedkommende var det datalogi, men der findes mange IT-relaterede uddannelser der har med programmering og andre ting at gøre, fx datamatiker og IT (på Aarhus Universitet).

Håber du kan bruge min kommentar til noget :-) Og husk, at det/de par år du har tilbage på HTX er godt givet ud, men den videregående er om noget endnu bedre indenfor vores fag - synes jeg i hvert fald :-) 5 år er heller ikke meget af dit liv, og jeg garanterer dig at du kommer ud på den anden side og synes det var godt givet ud :-)

/ Lars

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 12:12

Det hedder sig jo også, at man bruger x antal på at læse og uddanne sig og når man så kommer ud i virkelighedens verden, bruger din chef og medansatte på dit nye job, x antal måneder på at få dig væk fra den tankegang som din uddannelse har givet dig. Og det tror jeg på.

Uddannelse kan give nogle værktøjer, men man skal altså passe på med at overvurdere uddannelse. Der findes med garanti lige så mange eksempler på succesrige mennesker der ikke har gjort deres uddannelse færdig som modsat. Jeg vil endda i nogle tilfælde sige at uddannelse er skadelig, fordi du kommer ind i en snæver verden, der begrænser dig og ikke modner dig og åbner dit sind.

Så tag din HTx færdig, brug den resterende tid på at finde ud af om du vil/tør/føler dig klar til at kaste dig ud som iværksætter med eget firma. Er du klar, så gør det, er du ikke, så begynd på en videregående uddannelse eller find et job.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hr. Hedam:
Jeg kan php, cocoa, java, javascript, C# mm. og føler derfor ikke at jeg har mere at lære indenfor mit fag. Kan sagtens lære et nyt sprog, hvis jeg skulle få brug for det.

Hvis du tror at det at kunne nogle sprog er det der gør at man mestrer disiplinen at udvikle software, så har du kun lige kradset i overfladen.

Software udviklingen handler om at håndterer kompleksitet!!!

Så hvilket metoder kan du til at håndtere kompleksitet? kender du dine Patterns, har du forstået Responsiblity Driven Design, kan du lave formelle beviser på at din kode virker, kan du eksplicit definerer på få linier hvad kun kan programmeres på flere hundrede linier, kan du skrive en compiler, ved du hvordan man udregner kørertid på en algoritme etc.

De ting du kan idag, er ganske fine og hvis du vil leve af små apps og wordpress sites, ingen tvivl om det. Men hvis du vil med på de større mere spændende projekter, så har du lang vej igen, selvom jeg syntes det ser ud til at du er rigtigt godt på vej.

Jeg kan ikke sige til dig om en uddannelse er rigtigt for dig eller ej, det er kun dig der kan det. Måske er det rigtigt at droppe ud! Måske har du ikke det der skal til for at klare sig godt i uddannelse systemet, det kræver jo en boglig intelligens som ikke er alle forundt.
Men vær opmærksom på at uddannelse er det første sted, hvor der virkeligt bliver stillet krav til dig, og stol på mig når jeg siger at kravene ikke bliver mindre senere i livet.

Hvis du vil tage handsken op, og du har talentet, så lad vær med at nøjes med en webintegrator eller datamatikker uddannelse. Så gå hele vejen og nup en Civil Ing., Cand. It eller Datalog, her vil du få så meget teoritisk viden, kombineret med dine praktiske skills, vil sætte dig istand til at lave eller lede super fede projekter.

Jeg har selv taget en Civil Ing. som jeg var rigtigt lang tid om, fordi jeg arbejdede samtidigt, men i løbet af forløbet er det blevet krystal klart for mig, hvor meget bedre man bliver til de teoretiske fag af praktisk erfaring og hvor meget bedre man bliver til det praktiske af at forstå det teoretiske grundlag.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:33

Jeg ville tro, at gode software udviklere i ansatte jobs ligger på 40-50 t om måneden og en del klart mere - og det skal man så måle op mod hvad man kan tjene som selvstændig

Det man gør hvis man er en af de rigtigt gode udviklere, er at man arbejder som freelance konsulent, her er lønnen typisk 100k og opefter, typisk på halv til to års kontakter. Typisk uden den store lediggang. Jeg gjorde det selv i 5 år, og havde omkring 3 uger hvor jeg ventede på at blive hyret.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 12:39

Masterinseo:

Vi havde også lige diskussionen igår, og jeg prøver lige igen, HTX er ingen uddannelse Yes 

du kan læse her hvad den uddannelse indholder OK med mig du uenig med den side , men her kan de andre se det er en uddannelse http://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/hoejere_teknisk_eksamen_htx.aspx

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra 8000 Aarhus C
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er meget enig i Peters indlæg. HTX er en uddannelse - bare en gymnasieuddannelse som blandt andet er grundlaget for at komme ind på en videregående uddannelse. Hvis HTX ikke er en uddannelse, hvad er det så?

Vh Kristian

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 12:48

Lars Rasmussen:
Og husk, at det/de par år du har tilbage på HTX er godt givet ud, men den videregående er om noget endnu bedre indenfor vores fag - synes jeg i hvert fald :-)

Hvis du mener årene på HTX er givet godt ud i forhold til det sociale, så er jeg enig. 

Men i undervisningen/linjerne savnede jeg noget mere. HTX er meget generel og ikke så specifik som universitetet. I sverige har de mange flere valg mht. gymnasiet hvilket man burde se som eksempel på hvordan danmark kan gøre det bedere.

Side 5 ud af 6 (54 indlæg)