Nu har jeg ikke læst alle de andre kommentarer, men jeg kan dele lidt ud af min egen erfaring :-)
Efter gymnasiet arbejdede jeg som programmør i et år (mit sabbatår). Jeg var rimelig god - ingen tvivl om det. Men jeg valgte alligevel at starte på datalogi-uddannelsen som jeg altid har drømt om.
Selvom jeg var en god, selvlært programmør, kan jeg nu se tilbage på den tid og sige "okay, jeg var faktisk ret skod". Det er ikke så meget uddannelsen i sig selv, men de værktøjer man får med fra uddannelsen. Pt. er jeg på 5. semester på datalogi-uddannelsen, og jeg har lært sygt meget om bl.a. programmering og programmeringsteknikker og andre ting, som jeg ikke anede eksisterede dengang.
Kunne jeg have droppet datalogiuddannelsen og bare arbejdet? Sikkert. Men når man så skulle ud og have et "rigtigt" job, så tror jeg der ville have gået flere år end hvad jeg har brugt på min uddannelse indtil videre, før jeg ville have fået de samme værktøjer som jeg har nu.
Det kan godt være du synes HTX er kedeligt lige nu, og du kommer højst sandsynligt aldrig til at bruge tingene der fra (det er virkelig minimalt hvad jeg kan bruge direkte fra gymnasiet i hvert fald), men du får stadig nogle værktøjer som er gode - og især når du vælger at tage en videregående uddannelse - det er der det virkelig rykker.
Det kan selvfølgelig godt være at du bare er et naturtalent - men så vil det heller ikke være noget problem at bruge de små 5 år på at få et godt papir på at du er den du er. Du kan sagtens arbejde mens du studerer, ingen problem.
Uanset hvad, så er min anbefaling at gøre din uddannelse færdig - også den videregående. Selvom du ikke kan bruge de ting du lærer direkte, så vil du stadig få nogle værktøjer og noget i din underbevidsthed som vil komme dig til gode i fremtiden.
Men uanset hvad, så vælg en videregående uddannelse som du selv synes er fed! For mit vedkommende var det datalogi, men der findes mange IT-relaterede uddannelser der har med programmering og andre ting at gøre, fx datamatiker og IT (på Aarhus Universitet).
Håber du kan bruge min kommentar til noget :-) Og husk, at det/de par år du har tilbage på HTX er godt givet ud, men den videregående er om noget endnu bedre indenfor vores fag - synes jeg i hvert fald :-) 5 år er heller ikke meget af dit liv, og jeg garanterer dig at du kommer ud på den anden side og synes det var godt givet ud :-)
/ Lars