Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At stifte et Smba: Holding og driftselskab

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Clemens Bloch:

udskudt skat ringer ingen klokke her, andre forstår måske? Følger interesseret med.

http://da.wikipedia.org/wiki/Udskudt_skat

Det er et skattefradrag du kan bruge næste år hvis du har overskud der.

Sådan forstod jeg det i hvert fald. Nogle nævnte det her på Amino. (Her! http://www.amino.dk/forums/t/74705.aspx)

Rigtige holding selskaber ved jeg intet om, men revisor-pligt lyder skørt hvis han bare skal sælge lidt med kæresten og spare lidt moms.

Som sagt blev jeg kun hyret til stiftelse og jeg skulle mene mit dokument ville gå igennem EogS. 

Jo selvsagt kan man overføre underskud til året efter - men et underskud er nu en gang et underskud som man jo ikke har glæde af i udbytte eller løn form før det er vendt til overskud, så det er det samlede resultat det handler om, fordelen ved at udskyde skat i det tænkte kan jeg ikke se stadigt

Jo holding er revisionspligtigt - hvis det er for at sælge lidt og spare lidt moms (som jo så også betyder de skal sælge MED moms men det er ligemeget hvis det er til selskaber - koster kun i forhold til hvis det er til private - så ved jeg ikke om jeg ikke synes det er lidt et overkill

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:19

Henrik Koudahl:
@ Martin, Du er naturligvis registreret og godkendt som selskabsfabrikant af Erhvervsstyrelsen? Eller.....

Nope, men nu har jeg jo heller ikke givet ham nogle garantier eller stiftet det for ham. Jeg har kun givet ham dokumenter han selv i princippet kunne have googlet sig frem til.

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Erj uha ... gjorde en uvildig mening virkelig så ondt på dig kære Ejler? ... Her på Amino er der to emner man ikke må kritisere, den ene er MLM (Multi Level Marketing) og den anden er SMBA Selskaber, for så kommer hele MLM/SMBA banden efter dig og gir dig dårlig karma :p

Provins:
Hvorfor tro du mange kalder det et ApSI, tro du det er mere troværdig og have et ApS frem for andet.

Hvis du føler behov for at forsvare SMBA ved du det jo godt selv, og hvis du mener jeg ikke har ret så ignorer mig da istedet, så ved du jo nok bedre end mig alligevel :-)

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 14:17

jeg siger bare at et ApS ikke er tegn på stabilitet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg skal da ikke løbe fra, at specielt i lyset af mange tråde herinde, både fra folk der absolut ikke har råd til at stifte selskab og fra en del SMBA rådgivere, ofte lidt i retning af "find en stråmand som nr 2 stifter - og EN i ledelsen og driften går fint" eller "find en i din familie du kan stifte SMBA med, så kan du drive selskab og bygge penge op selvom du som personlig konkurs skylder en masse mennesker penge"  - ja så ser jeg nok lidt mere seriøst på et ApS, også selvom der da er mange ApS med negativ egenkapital og mange seriøse SMBA'er - så synes jeg der er en del der trækker lidt ned for SMBA desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:29

Wow en masse svar at stå op til, men det jo altid godt at få gang i en god debat. Lad os tage dem fra en ende af.

Martin Clemens Bloch:

Det er forresten mig han har hyret for en plovmand til at stifte sine SMBAer, men jeg erkender blankt at jeg ikke er skatte- eller regnskabsekspert.

Det her kan forresten nok ændre fordelagtigheden ved en drift-consulting konstruktion:

http://www.linkedin.com/groups/Er-den-nye-finanslov-%C3%B8del%C3%A6ggende-120810.S.85959790

Hvis underskud ikke kan flyttes så skal der nok enten betales udbytte ud samme år via drift og ikke "consulting"-SMBAet eller geninvesteres.

Jo mindre man laver noget meget stort ville jeg måske nok bare droppe holding og have 1 SMBA til drift.
2 selskaber lyder fancy men at overføre penge mellem selskaber uden at blive flænset af skat er ret svært. At føre penge fra et consulting tilbage til drift ville nok være nærmest umuligt uden mere skat.

Rigtige holding selskaber ved jeg intet om, men revisor-pligt lyder skørt hvis han bare skal sælge lidt med kæresten og spare lidt moms.

Som sagt blev jeg kun hyret til stiftelse og jeg skulle mene mit dokument ville gå igennem EogS. 

Jeg har læst linket, men kan dog ikke se hvordan det påvirker min situation helt præcist. Grunden til jeg til start ønskede at drift-holding konstruktion var for at sikre et eventuelt overskud mod en eventuel konkurs og fordi jeg ikke ønskede at hæve alt overskuddet hele tiden, men hellere ville have det liggende i en særskilt virksomhed til eventuelle investeringer.

Derfor er mit spørgsmål til folket: Hvad vil i sige er plusset og minusset ved at jeg vælger en drift-consulting konstruktion, fremfor drift-holdingkonstruktion?

Og ja, Martin blev kun hyret til stiftelse og de dokumenter han har udarbejdet ser rigtig fine ud (uden at jeg er ekspert på området), så jeg kan ihvertfald indtil andet er bevist sagtens anbefale ham.

Mikkel Mikjær Christensen:

Jeg håber du er klar over at med "Smba" som efternavn vil du blive sat i bås og flere steder vil du løbe ind i udfordringer med at få kredit, det har intet med den tekniske konstruktion af selskaberne at gøre, det handler bare om at Smba er blevet brugt til svindelforetagender i så stort et omfang at det for mange er nemmere helt at undgå dem end bruge tid på de få kunder der benytter sig af dem.

Mht. revisorpligt så er det komplet hul i hovedet at starte noget så op idag uden at have en kompetent økonomisk rådgivning på sidelinien, min revisor tjener sig selv hjem _mange_ gange ... både kroner og øremæssigt, men også ifht. ærgelser og hans kendskab til alle mulige eksotiske paragrafer sparer mig for _mange_ timer som jeg ellers selv skulle have brugt på at sætte mig ind i tingene.

1: Drop Smba, start op som enkeltmand / I/S, tjen 80k og lav selskabsomdannelse og stift et aps.

2: Hyr en revisor fra dag 1.

Tag det som et råd fra en der hverken sælger Smba'er, økonomisk rådgivning eller på nogen anden måde har mulighed for at tjene noget på at rådgive dig. Jeg har selv været hele møllen igennem flere gange, og er der noget jeg har lært så er det at bruge professionelle folk fra dag 1. af. I starten skal du alligevel bruge en masse penge for at komme igang, den smule fra eller til revisoren koster må ikke kunne vælte læsset.

Mht. at få kredit er dette alligevel ikke noget jeg har tænkt mig at gøre så meget i, i netop denne virksomhed. Vi har en anden virksomhed, og vi er både privat, og i den anden virksomhed kreditgodkendt til mere end vi har brug for hos både leverandører, og i banken. Grunden til vi denne gang har valgt en Smba løsning denne gang, er fordi jeg netop har stiftet bekendtskab med denne virksomhedsform, og ønsker at gøre et forsøg med den, på det lille projekt vi har valgt at starte denne gang.

Mht at hyre revisor fra dag 1, er det også planen.

Henrik Koudahl:

Hvad er baggrunden for at mange laver - eller overvejer -  en selskabskonstruktion bygget op med holding og et driftselskab (eller administrationsselskab - drift). For mange er det et spørgsmål om lave en cigaræske hvor overskud mv. fra driftsenheden kan placeres i sikkerhed i tilfælde af at drift kommer i vanskeligheder (konkurs eks.).

Martin Clemens Bloch:
At føre penge fra et consulting tilbage til drift ville nok være nærmest umuligt uden mere skat.

Lån til datter giver vil vel ikke give skattemæssige problemer?

Baggrunden her for en drift-holding konstruktion er præcis som du skriver - men ved at køre en drift-consulting konstruktion kan jeg måske gøre samme trick som nævnt tidligere? At consulting tager et honorar for ledelsen af drift? 

Mht lån, ønsker jeg ikke nogen alt for lyssky løsninger.

Cookie:

Martin Clemens Bloch:

udskudt skat ringer ingen klokke her, andre forstår måske? Følger interesseret med.

http://da.wikipedia.org/wiki/Udskudt_skat

Det er et skattefradrag du kan bruge næste år hvis du har overskud der.

Sådan forstod jeg det i hvert fald. Nogle nævnte det her på Amino. (Her! http://www.amino.dk/forums/t/74705.aspx)

Jo selvsagt kan man overføre underskud til året efter - men et underskud er nu en gang et underskud som man jo ikke har glæde af i udbytte eller løn form før det er vendt til overskud, så det er det samlede resultat det handler om, fordelen ved at udskyde skat i det tænkte kan jeg ikke se stadigt

Jo holding er revisionspligtigt - hvis det er for at sælge lidt og spare lidt moms (som jo så også betyder de skal sælge MED moms men det er ligemeget hvis det er til selskaber - koster kun i forhold til hvis det er til private - så ved jeg ikke om jeg ikke synes det er lidt et overkill

Hej John,

Mht "at sælge lidt og spare lidt moms", så er det ikke helt planen. Selve drift skal opbygges som en seriøs virksomhed på sigt, og er absolut ikke for bare at spare lidt moms - det kunne vi have gjort i vores anden virksomhed.

Så spørgsmålet for mig nu er egentlig:

Skal jeg lave en drift-holding konstruktion og bringe eventuel overskud i sikkerhed på den måde - og til evt reinvesteringer. - Hvor der så også er revisionspligt.

Eller skal jeg lave en drift-consulting konstruktion og bringe eventuel overskud i sikkerhed på den måde at consulting tager honorar fra drift, for dens ledelse heraf, - her er der så ikke revisionspligt, men jeg ved så ikke helt hvilke fordele/ulemper vi så har ved ikke at have holding alligevel udover det?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23

Michel Moore:
Og ja, Martin blev kun hyret til stiftelse og de dokumenter han har udarbejdet ser rigtig fine ud (uden at jeg er ekspert på området), så jeg kan ihvertfald indtil andet er bevist sagtens anbefale ham.

Pas nu på med jeres formuleringer. At blive hyret til stiftelse af selskaber kræver godkendelse og optagelse i Erhvervsstyrelsens register over selskabsfabrikanter.

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 21:25

Du skal være ekstrem opmærksom på de omkostninger der bliver lagt i holding selskabet, som ikke er kan betragtes som normale administrationsomkostninger.

Skat har EKSTRA fokus på disse pt.

Som revisorer ved vi ikke helt hvad dette kommer til at betyde, men tror personligt at repræsentation/reklamer kommer i fokus. Måske i forlængelse af kasi sagen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Hej next man:
Hvis du revisor kan du vel svare mig på spørgsmålet mht Consulting vs Holding

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:52