Jeg faldt i går over virksomhedsformen Smba. Jeg havde før i går aldrig hørt om denne. Den har nu vakt min interesse så meget at jeg ønsker at prøve kræfter med denne. Jeg synes den virker lige så god som et ApS på de gode punkter, og bedre end ApS på ApS's dårlige punkter (ved Smba behøver man f.eks. ikke statsautoriseret revisor til at godkende regnskab).
Jeg har derfor besluttet mig for at stifte Smba nu.
Jeg har kontaktet en ekspert her på området, hvis navn jeg pt ikke vil nævne, han er aktiv på amino og kan selv skrive hvis han ønsker sig selv frem. Men det jeg vil høre jer om er er Smba virkelig så svært at stifte som mange virksomheder får det til at lyde som om? Eller kan man sagtens selv klare det? Jeg kan sagtens selv skrive vedtægter mv. hvis det blot er det de virksomheder hjælper med?
Vi skal registrere en ny virksomhed. Dennes primære erhverv skal være at handle med hår extensions, tøj, sko, diverse varerpartier (detail og engros, primært engros), samt handel med biler i begrænset omfang.
Vi ønsker at oprette et Holdingselskab, og et driftsselskab, for på den måde at udlodde overskud op i holdingselskabet, og benytte driftselskabet til den normale forretning.
Jeg vil mene jeg godt selv kan udarbejde vedtægter - og er det egentlig meget mere besværligt end det? Jeg får fortalt jeg muligvis vil få brug for hjælp til virksomhedsstrukturen - men er det ikke bare at oprette 2 Smba, et holding, et drift?
Vi ønsker at oprette et Holdingselskab, og et driftsselskab, for på den måde at udlodde overskud op i holdingselskabet, og benytte driftselskabet til den normale forretning.
Jeg vil mene jeg godt selv kan udarbejde vedtægter - og er det egentlig meget mere besværligt end det?
Nej - mere besværligt er det såment ikke, hvis du ved på hvilke punkter vedtægterne skal adskille sig for et kapitalselskab. SOm jeg har forstået det er sagsbehandlingstiden forholdsvis ved stiftelse af et SMBA og hvis du ikke har 100 % styr på de særlige krav til et SMBA så kan sparet hjælp hurtig blive en ekstraomkostning.
Ellers er det jo bare at springe ud i det. Erhvervsstyrelsen har vejlednignspligt.
En anden ting som du Peter nok kan hjælpe med. Jeg indsender papirerne osv i morgen til EoS. Men kan vi godt påbegynde forretningen allerede nu inden vi modtaget cvr nr? Kan vi godt tage i banken og indsætte x antal kroner på en konto som vi har tænkt os at bruge til selskabet, og oprette mobilabbonement, bestille varer hjem osv allerede nu, og stadig føre dem ind i regnskabet når cvr er kommet?
Da jeg kender folkene jeg handler med, og også kender folk i telebranchen er det ikke noget problem at få oprettet kontrakterne, og sendt varerne selvom cvr nr ikke er kommet endnu, så det er kun rent regnskabsmæssigt jeg er bekymret, og mht moms
Og til jer der er i tvivl hvad jeg mener med ovenstående indlæg, så er det fordi jeg talte med Ejler på email, og vi aftalte jeg skulle oprette spørgsmålet her, før han ville svarer u.b., på spørgsmålet om hvorfor han mener jeg skal have 3 i stedet for 2 smba'er.
Desuden forstår jeg ikke fordelen ved et smba. Fortæl mig hvorfor i gerne vil vælge denne form og jeg skal give lidt input til om i har ramt rigtigt (mine holdninger) :)
Den som du har hyret til at assistere dig burde have informeret dig. Men her er mit forslag og begrundelse. Gratis:
Mindst et driftselskab og et holdingselskab for både dig og din partner, med den ene havende bestemmende indflydelse som ledelse og den anden som deltager.
Dette også fordi et SmbA-selskab skal have mindst 2 deltagere.
Desuden forstår jeg ikke fordelen ved et smba. Fortæl mig hvorfor i gerne vil vælge denne form og jeg skal give lidt input til om i har ramt rigtigt (mine holdninger) :)
Ja vi er flere end 1 ejer - vi er mig og min kæreste. Mht sidste del, så er vi sikre på det er denne virksomhedsform vi ønsker, efter drøftelser med revisor.