"At bygge netværk" kan også betyde "at sælge produkter". Hvis jeg "rekrutterer" 5 personer, så er de jo i første omgang blot kunder. Kun i det tilfælde, at de vælger aktivt at anbefale konceptet til andre, vil de være at betragte som forhandlere eller partnere. Derfor kalder man det i MLM "at bygge netværk" men der er i virkeligheden tale om at skabe forbrugere samt POTENTIELLE partnere/forhandlere. Årsagen til, at det er "sjovere" at give folk deres eget kundenummer er, at så får man provision hver gang de SELV køber ind. Alternativet er jo, at man ellers skulle kontakte dem en gang om måneden for at høre, om de skal have fornyet deres creme, pilleglas, plaster, slankepulver eller hvad man nu sælger. Mener du også, at alle andre firmaer fjerner fokus fra deres produkter når de benytter sig af "tip en ven", "skaf en kunde", "bliv partner" etc. etc.? I så fald, er hele verden efterhånden et stort pyramidespil. :-P
Det er sjovt nok også et faktum for samtlige andre firmaer i verden - man kan ikke udvide sin forretning ud over klodens befolkning. Så det giver jo ingen mening at slynge den påstand ud, som om det er en brist i forretningsmodellen. Eller skal det forstås sådan, at du anbefaler, at man helt lader være med at skaffe kunder eller hvad??? (for ingen kan jo udvide deres forretning uendeligt)
Nej - og 2% af jordens befolkning sidder på 50% af verdens formue, men hvad skal vi gøre ved det? Lægge os ned og tude? Hvis 216 personer, som aldrig har drevet forretning før, starter en webshop op i morgen, så vil langt de fleste af dem også være lukket ned igen inden for et år - og nogle af dem med væsentlig større tab end hvad det koster at starte en MLM-forretning. Om man så vælger at kaste sig ud i et webshop-eventyr eller et MLM-eventyr er jo op til folk selv. Networkerens opgave består primært i at informere om, at der findes et alternativ - længere er den sådan set ikke. |
Jacob Marquez:Der findes vel folk der bare køber produkterne.. jeg tror da det er mindre end 1 ud af 216 der fx tjener penge på, Clarins, Dior og hvad alle de "normale" kosmetik produkter ellers hedder.. bar fordi man er medlem af fx Avon, så er det jo ikke et must at man skal sælge, man kan nøjes med at forbruge..
Nu kiggede jeg lidt på **** og fandt følgende:
You could join the elite team of Leadership Representatives, some of whom have earned six figure incomes, won luxury vacation packages and enjoyed company acclaim - with ****, you can make your dreams a reality
Så ja, man kan sagtens nøjes med at købe, men to klik på deres side viste ovenstående, hverv venner og bekendte og bliv RIG.. tjen (tæt på) en million om året og vind luxuspakke rejser. Salget af produkter er jo ikke hovedideen, det er at blive rig på at hverve medlemmer..
JA, det er utroligt smart at fjerne tv reklamer og benytte pengene til aflønning af sælgeren, også en del til sponsoren skal der være plads til så han vil arbejde mere på at oparbejde et netværk. Men her stopper legen så, når man i nogle MLM systemer skal betale 4 - 6 led op er forretningideen gået fra at være produktiv til bundrådden. Der er ingen grund til at sponsors sponsor skal tjene penge på sponsorens arbejde ? han kan bare få fingeren ud og selv lave nye forhandlere og tjene sine penge selv.
Og hvorfor skal det koste fra et par hundrede til mange tusinde kroner for at få adgang til at sælge et produkt ? firmaet får overskud ved at sælge produkterne, hvorfor i alverden skal man betale penge for at måtte sælge deres produkter ? enten er pyramideøkonomien pludseligt blevet mere aktuel end markedsføringen (Pyramidespil ?) eller også er det bare en pengemaskine der skal sende penge op i systemet fordi det kan (Pyramidespil). Hvis produkterne er så gode og avancen fra salget er så godt er der ingen grund til at afskibe penge 6 led op i en fødekæde.
Der er ikke nogen grund til at fremhæve at pengene også går opad i et almindeligt firma da det er helt usammenligneligt. Et firma betaler ikke sine ansatte for at hverve nye ansatte. Et firma kræver ikke en månedsløn før den ansatte kan få lov til at arbejde i firmaet, Et firma lever at avancen fra sine produkter alene. Den ordinære arbejder sælger slet ikke produkterne. I grene af industrien er firmaerne ikke i behov for at reklamere. For hver stor producent er der 20 producenter af halvfabrikata, de lever af en enkelt kunde hvorfor reklame er totalt unødvendigt.
Men ja, der findes absolut også folk der kun fohandler produkter, begge mine svigerinder er MLM forhandlere der sælger plastikdimser med livstidsgaranti (Total griner da jeg skulle bytte en kande der var blevet skæv, svaret var at den havde været i opvaskemaskine og fejlen var min egen (Der sotd højt og tydeligt at den kunne vaskes i opvaskemaskine, åbenbart bare ikke i min)), og grøn tandpasta der er genial for en person som mig der ikke kan klare at få peppermint eller hvad det nu hedder i munden. Men at det skulle være en forettningside ? de tjener vel samlet 600 kroner om året, jeg taber sgu mere på at køre dem og bage kage end de tjener på salget til partyyytime. Men DE har da en avance, og jeg ville være et skarn hvis jeg modarbejdede dem. Det der gør mig gal i den situation er at deres sponsor får de penge jeg normalt ville have brugt til benzin og kagemix. Men den forretning har jeg respekt for da de arbejder med åbne øjne og har drøftet forretningen flere gange her hjemme. De ved hvad de laver og hvad de kan tjene, de gør det for hyggens skyld.
Men de fik begge "millionær" salgstalen da de startede, værktøjer, motivationsmøder og preparerede salgstaler.. Plasticdims svigerinden er ganske skeptisk tænkende og vidste godt at det var en stor fis i en hornlygte, men min brors kone hoppede i med begge ben og skulle være millionær... , det arbejdede hun imod indtil hun prøvede at hverve mig.. Der satte vi os så og regnede på bonusordninger, salgsavance og vennekreds og nåede frem til at hun sagtens kunne sigte imod en million, men 200 kroner var mere realistisk hvis hun ikke skulle drive rovdrigt på bekendte der ikke havde råd til at drive en butik. Hun havde på det tidspunkt tjent den nette sum af... 0 kroner.
Min bror tog det atter igen længere tid at få væk fra Millionær ideen, han medbragte konceptet til sit arbejde og tilbød fantastiske million muligheder og blev fyret 7 dage senere.
Bliv gratis medlem