Jamen kære Jan da...så er alle jo sælgere. Selv når man er i byen og skal forsøge at score, skal man sælge sig selv...Så derfor syntes jeg det er plat at kalde os for MLM sælgere, reelt er der nogle steder hvor der købes produkter og sælges videre, andre steder er der markedsføring...kommunikations markedsføring kan man jo også kalde det, vi er ledet imellem firma og kunde.
Så problemet med at læse, fordi der er skrevet flere gange at vi ikke alle er sælgere. Men som sagt så er det jo nærmest lige meget hvad man arbejder med, så kan du kalde alle for sælgere.
Ahh, jeg forstår, du sælger slet ikke, du arbejder med kommunikations markedsføring (Består det i at hverve nye medlemmer uden at sælge nogen produkter ?)
Du bekræfter at mit regnestykke er rigtigt men ligegyldigt ??, 1 af 216 tjener penge på MLM, og du finder ikke at der er noget forkert i MLM ? Er det nu du kommer med sammenligningen med løven der æder alle de mindre dyr ? (En anekdote fra et af mine mange møder)
Og du har absolut ret, det er ikke populært at tale om statistik når man deltager i MLM møder. Nu syntes jeg at det mest motiverende i tilværelsen er at jeg uden skam kan kigge mig i spejlet før jeg går i seng. Derfor føler jeg mig da utroligt motiveret når jeg fortæller de fremmødte at der med stor sandsynlighed kun er 1/10 chance for at en af de 20 fremmødte nogensinde kan tjene penge på MLM. Men motivationens retning blev defineret af dem der havde sat mødet op, og de var ikke enige med mig. Jeg manglede motivation for at kaste tøjlerne og hovedkulds kaste mig ud i noget der har en 215/216 stor sandsynlighed for at blive en fiasko, og med lidt uheld kan koste mig en del ekstra penge til "uundværlige værktøjer"
Selvfølgelig har tingene udviklet sig, men jeg tror ikke på at MLM scams er forsvundet fra jordens overflade, de bliver bare ikke sendt til mig mere. Jeg vil igen gerne påpege at jeg kender til 5 - 6 MLM firmaer der virker sunde.
Jeg vil gerne lige citere konsulent Katrine de Neergaard fra Forbrugerombudsmanden:
man tidligere har modtaget mange klager over MLM-firmaer, der stiller nye forhandlere urealistisk høje indtjeninger i sigte. Men p.t. indløber færre klager over branchen:
- Enten er de begyndt at opføre sig ordentligt eller de er ikke så aktive for tiden, siger hun.
Hun vurderer, at MLM-forhandlerne har meget dårlige muligheder for at tjene penge i Danmark.
- Hvis man holder sig til loven, er det svært at sælge direkte til private. Forhandlerne har jo ingen butikker og annoncerer ikke. De må ikke ringe op til folk for at sælge, og det er i mange tilfælde ulovligt at foretage venne-hvervning. Hvis man eksempelvis er i økonomisk klemme og ikke tjener penge, er det uhæderligt og amoralsk at hverve et familiemedlem for at tjene penge, siger Katrine de Neergaard.
Hun mener, at mange forhandlere hurtigt forlader branchen, da de finder ud af, at der ikke er mange penge at tjene.
Skønt at se når der gives 5 stjerner i et mlm indlæg hvor det er tydeligt at skribenten er bedrevidende...Jeg har INTET ud at at hverve 1000 medlemmer....så nej du kan snakke om hvervning lige så meget du har lyst til, men det ændre ikke på facts. Ja nogle steder får man penge for at hverve...ikke tiltalende for mig. Igen...lad mig stave det for dig ;) OMSÆTNING....Jeg kan rekruttere 10000 mennesker med en omsætning på 100....elendigt..
Nej jeg bekræfter ikke dit regnestykke er rigtigt, tværtimod!, ufatteligt det er så let at lægge ord i ens mund...Jeg giver dig ret i dit faktum af at du ikke kan udvide uendeligt...Men hvorfor dog tage sorgen på forskud? Man har fat i promiller lige pt....og igen JEG fatter ikke dine tal, så hvorfor tro jeg giver dig ret i 1 ud af 216??? Men du har da ret, procentdelen er ringe, ligesom vi har fra alm virksomhedsopstart...Danmarks Statistik har ekstremt kedelige tal for de traditionelle virksomheder.
At du laver en sandsynlighed for succes, syntes jeg er lidt morsomt. Igen jeg giver dig overhovedet ikke ret i dine tal, men i mine øjne er fakta: mange giver op efter 5 modstandere (som dig selv), mange tror de kan komme sovende til succes (det kræver kommitment). De værktøjer som koster os penge...??? ja jeg kan godt se de 2-300 kr som jeg betaler for værktøjer som bl.a. er websites m.m. er voldsomme i budgettet...
Scams er ikke forsvundet..de er der endnu...hvis du mener MLM er scams så fint med mig...Jeg tillader mig dog at være forundret på baggrund af 1. Kiyosaki som roser, 2. Gates som roser, 3. Forbes som smider et MLM selskab i top 5 over mest troværdige amerikanske firmaer, 4. Barca og Messi leger med Herbalife, 5. Mitt Romney taler om et af MLM firmaernes kosttilskud og roser det til skyerne.
Jamen det er da super fint du kender 5-6 firmaer der er i orden, jeg syntes selv jeg er totalt frisk på at lytte til alle, selvom jeg aldrig kunne finde på at skifte, så har jeg stadig ikke mødt nogle "af de andre".
Mht. de Neergaard, så er det da dejligt at de har opdateret deres info, og skønt det er nedadgående i antallet af klager, men det har taget dem alt for lang tid at opdatere deres info. Jeg har selv skrevet til dem tidligere, fordi jeg syntes det er rystende at de i 4 år havde samme info...Er man i tvivl så sørger man dælme for at sikre sig løbende, hvilket de ikke gjorde. Ingen tvivl om at der er brodne kar hos MLM også, desværre også i det firma jeg selv er i...det ville være dejligt hvis det kunne undgås. Men jeg har ikke oplevet et møde i de ca. 10 firmaer jeg været til forretningspræsentation hos, hørt om "den lette løsning". Og hendes vurderinger...tja hvor mange procent af traditionelle forretninger er det der lukker indenfor 5 år...80%...Og hvad gør hende til ekspert? Jeg er godt klar over at mange får fiasko, men jeg kender også de tal der foreligger for dem der "bliver ved" og ikke opgiver efter 7 nej'er.
Ikke aktive.....det lyder lidt som at starte en restaurant og så spørge en webnørd...Hvad mon hun vurdere ud fra siden hun ikke engang har fingeren på pulsen...
Hvis man holder sig til loven...øhh...igen jeg er ikke sælger...mine kunder KØBER af firmaet. Og som nævnt så kunne jeg "hverve" 10000 uden at få noget ud af det. Så allerede her er "vi på forskellig kurs". Hendes mening om hvorfor folk forlader branchen...hvad er hendes baggrund for at ytre sig? har hun talt med folk? Ja jeg tvivler...udfra kendskabet til hvor lidt tid de har brugt på at "godkende"...(4 år tog det dem at ændre på et par siders skrift, fuldstændig uhørt når så mange er i tvivl, de burde have brugt ressourcer på at få en klar holdning, hvad enten den var for eller imod).
I min forretning har mange forladt forretningen pga. familien. Jeg havde f.eks. en mor ude og høre om forretningen, hun havde sin søn med...Sønnen var ekstremt imponeret, men moren talte efterfølgende med sin søster og bedste veninde...ingen af disse to havde hverken set firmaet, hørt om firmaet eller prøvet produkterne...
Mange har forladt forretningen fordi de simpelthen ikke kan tåle nej'er/modgangen.
Igen...det er omsætningsbaseret..hvis jeg "markedsfører" så firmaet har en omsætning som følge af mit arbejde på 50.000 i en måned, så tjener jeg penge uanset om jeg ligger i toppen eller i bunden af "pyramiden". Det er ikke sådan at "det først er toppen der betales".
Enhver der kan skabe en omsætning, kan tjene penge...Basta