Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Googles næste Penguin Update bliver blodig

Side 4 ud af 6 (55 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil S:
Nu har jeg aldrig været udsat for det. Men jeg ville da tro man gør alt hvad man kan for at finde fejlen og køre det godt igen.

Tjae, nu kalder du det fejl - det behøver det jo sådan set ikke være. Ikke bevidst ihvertfald. I pingvin-tilfældet er det jo, som Saugstrup nævner flere gange, ikke umiddelbart nemt at komme ud af det, hvis skaden først er sket og Google har dømt ens site som spam. Spørgsmålet er blot om det er kunden, der skal betale for det eller det er SEO firmaet. Ingen af dem har jo som sådan noget direkte ansvar for, eller viden om, hvad Google vurderer som spam i morgen, næste måned eller om et år.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 14:46

Undskyld ja, fejl skulle ikke indgå. Men nej man kan ikke være sikker.

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 16:45

larsholmgaard.dk:

Jeg har tit tænkt på, Hvordan SEO konsulenter forholder sig overfor kunden, hvis deres optimering pludseligt bliver anset som negativt af Google? Ingen aner jo, hvad Google finder på i morgen og hvordan det kommer til at influere på ens website og det må da være en smule mærkeligt at levere en service som man ikke rigtigt ved, hvor længe fungerer.

Forstået på den måde at hvis et firma betaler 100.000 kr for white-hat SEO og det fungerer fint i et par måneder, for derefter at blive slagtet ned af en pingvin som ingen har kunnet forudse - hvad sker der så? Må kunden så hive endnu 100.000 kr op af foret og starte forfra? Har SEO konsulenter en klausul i deres kontrakt, hvor der står at de ikke garanterer optimeringen har nogen vedvarende effekt? Eller, hvordan fungerer det - af ren nysgerrighed?

Som udgangspunkt vil jeg sige at Penguin eller Panda ikke burde have ramt sider som var optimeret ordentlig både on-page og off-page. Har man fulgt de alment accepterede best practises indenfor SEO de sidste par år, så burde ingen af opdateringerne have været et problem. Jeg tror ikke der er nogle af de kunder jeg arbejdede på for et par år siden der er blevet ramt af hverken Panda eller Penguin. Så med andre ord er SEO ikke høj-risiko og har aldrig været det.
Så er der selvfølgelig situationer hvor man går lige til grænsen eller lidt over for at få en fordel i forhold til etablerede konkurrenter, men det er nu sjældent det sker i et almindelig konsulent-kunde forhold - oftest SEO folkenes egne sider :-)
Så det handler som potentiel køber om at lave sin research af hvem og hvad man køber og det gøres bedst ved at have sat sig lidt ind i markedet på forhånd, hvilket vel er ganske som alle andre produkter. Klausuler og den slags er sjældent i, omend diverse resultatorienterede kontrakter er mere udbredte end man lige skulle tro.
Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 16:49

Erik Hamre:
Så med andre ord er SEO ikke høj-risiko og har aldrig været det.

Ahh, jeg tror nu nok jeg kunne nævne nogle helt specifikke keywords, hvor SEO bestemt er i høj-risiko zonen fordi konkurrencen er ekstremt hård.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 17:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lars :

Jeg skriver i mine kontrakter at jeg ikke kan holdes ansvarlig for hvad Google har tænkt sig. Og det er sandheden for os alle der arbejder med seo.

Og ja så må man op med nogle flere kontanter, præcis som i andre former for markedsføring, hvor at nogle ting virker i lang tid, og så virker de ikke så meget mere.

Man kan også bare opgive at følge med :)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 17:53

larsholmgaard.dk:

Erik Hamre:

Ahh, jeg tror nu nok jeg kunne nævne nogle helt specifikke keywords, hvor SEO bestemt er i høj-risiko zonen fordi konkurrencen er ekstremt hård.

Konkurrence er ikke risiko? Jeg er helt enig med dig i at der er mange søgeord som kræver teknikker der går over grænsen for almindelig ansvarlig SEO for at opnå resultater indenfor en kort tidsramme, men det er ikke det samme som at det er høj risiko. Man kan jo bare lade være og acceptere at det vil tage længere tid at opnå holdbare resultater eller man kan acceptere højere risiko med muligt højere og hurtigere afkast.
Fra Lyngby
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:16

larsholmgaard.dk:

Erik Hamre:

Jeg er enig i, at for at få resultater indenfor områder, hvor der er hård konkurrence, så har det været nødvendigt at bygge links i hobetal. Ellers fik man ingen resultater. 

Danmark er et lille land og der eksisterer ikke synderlig konkurrence, så derfor har man ved ren white-hat kunne opnå resultater. Det har måske taget tid, men det har været muligt. 

På engelsk har det været tæt på umuligt. Det krævede ti-tusindevis af links at konkurrere mod de store virksomheder, som fik links gratis fordi de er et brand. Det hul er blevet lukket og på det engelske markede er det nu næsten kun store brands der findes i toppen af søgeresultaterne. 

Hvis man ønsker at lege med SEO, så er min klare anbefaling, at man holder sig til Danmark, da konkurrencen er relativt lille og det er muligt at få en hjemmeside om golfbolde eller sokker i medierne og derigennem få links (det tvivler jeg på, at man vil have succes med i USA). 

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 19:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jimi Hove:

Jeg skriver i mine kontrakter at jeg ikke kan holdes ansvarlig for hvad Google har tænkt sig. Og det er sandheden for os alle der arbejder med seo.

Og ja så må man op med nogle flere kontanter, præcis som i andre former for markedsføring, hvor at nogle ting virker i lang tid, og så virker de ikke så meget mere.

SEO er vel en service ydelse, mere end et rent produkt. Og derfor må man vel forvente at der kommer opdateringer der kræver opfølgning, som f.eks. en pingvin eller bare helt almindelig vedligeholdelse af SEO på f.eks. nye undersider etc.

Så jeg er enig med Jimi, i at det SEO-manden ikke kan være ansvarlig for om serviceydelsen også virker om ½ år. Og ja SEO er markedsføring, en busreklame holder jo heller ikke evigt. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 20:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil S:

Sikke noget PJAT! 

Jeg ved sgu ikke med jer andre, men jeg udføre ikke noget der er imod Googles retningslinjer, det er så lidt at om så Matt Cutt væltede Googles algoritmer i alle slags pattedyr, ville jeg ikke blive ramt.

Jeg er næsten 100% sikker. Men selvfølgelig hvis man ikke har gjort det ordenligt så er man død. 

Emil S:

Anders Saugstrup:
Det må være en befriende følelse at være helt sikker på fremtiden! :-)

Hvorfor er du så bekymret Anders? Google er jo ikke ude på at slagte sider der lakker en form for kvalitet?

Emil, jeg er skam ikke bekymret. Jeg er bare realistisk baseret på erfaringer. Og hvis du i dag følger Googles retningslinier, er det ikke sikkert, at du ikke bliver straffet om 3 år, hvor retningslinierne er ændrede.

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31

Anders Saugstrup:

Emil S:

Sikke noget PJAT! 

Jeg ved sgu ikke med jer andre, men jeg udføre ikke noget der er imod Googles retningslinjer, det er så lidt at om så Matt Cutt væltede Googles algoritmer i alle slags pattedyr, ville jeg ikke blive ramt.

Jeg er næsten 100% sikker. Men selvfølgelig hvis man ikke har gjort det ordenligt så er man død. 

Emil S:

Anders Saugstrup:
Det må være en befriende følelse at være helt sikker på fremtiden! :-)

Hvorfor er du så bekymret Anders? Google er jo ikke ude på at slagte sider der lakker en form for kvalitet?

Emil, jeg er skam ikke bekymret. Jeg er bare realistisk baseret på erfaringer. Og hvis du i dag følger Googles retningslinier, er det ikke sikkert, at du ikke bliver straffet om 3 år, hvor retningslinierne er ændrede.

@Anders: Om 3 år er retningslinjerne stadig de samme og budskabet er det samme " Få bedre indhold - bliv et trustet site " 

Hvis du holder dig til dette punkt, så kan de rulle alle de opdateringer, de vil - det vil ikke ramme dit site. Hvis det skulle det, så ville det ramme store sider også såsom tdc.dk, danskebank.dk osv.

Nu tror jeg også, at man skal passe på med at gøre de her advarsler så skræmmende.. :-)

Side 4 ud af 6 (55 indlæg)