Nu har hverken Carlsberg eller Coca Cola givet 5000 for for deres logo. Og hvis 5000 kr er så højt et beløb for ens forretning, at man kan sammenligne det med million beløb, så går det vist (med alt respekt) ikke så pokkers godt i firmaet.
Det er værd at overveje at ens logo og brand er det der skaber kunde relation. Det er dit image og dit ansigt udadtil i verden, og det er det kunderne husker og finder dig på. Det giver højere kendskabsgrad med et godt logo, og højere kendskabsgrad = mindre markedsføringsudgifter og højere konvertering, da man helt enkelt ikke skal kæmpe med samme udfordring i overtalelse om at prøve ens forretning.
Med andre ord giver et godt brand bedre bundlinje. Det er ret simpelt.
Årsagen til at det koster flere millioner for deres logoer og at arbejde sammen med professionelle bureauer der tager disse priser, er fordi man ikke overlader ting til tilfældighed. Logo varianter testes og testes og testes, på målgrupper, på taskforces, på produkter og scenarier og der er et hav af mennesker og udgifter forbundet med at skabe et brand der har analytisk og statistisk værdi på kundens målgruppe, og værdien af et brand er den værdi der kommer ind.
Samtidig er det skabt af nogle af verdens bedste folk, der har en pænt høj timepris pga deres ekstreme kompetencer og proven trackrecord med at skabe gode brands og logoer der virker. Den slags folk kommer ikke billigt. Vi ved jo alle hvad vi er værd når vi går til lønforhandling.
5000 er en fin pris, hvis det er lavet af en der ved hvad han laver. Er det lavet af en amatør, der intet ved om brandbygning eller markedsføring, så er det en dårlig pris.
Det er derfor vi som professionelle laver branding guidelines for logoerne. Som fx dette mindre omfangsrige eksempel:

Jeg sad sidste år og arbejdede på Arthur Christmas filmens materiale, da vi har lavet websitet til deres iPhone App. Deres guideline fyldte 75 a4 sider,