Jeg vil sige at prisen på et logo er en yderst variabel faktor.
Og der er også nogle urealistiske priser - både i den lave ende og den dyre ende.
Der generelt tre prissætninger inden for logodesign:
A - Hyldelogoet << Det man forventer at bruge af tid på et gennemsnitligt logo.
B - Designlogoet << Det logoet reelt koster at få udarbejdet baseret på timepris.
C - Værdilogoet << Den værdi/merværdi logoet potentielt kan indhente.
A -Hyldelogoet er det som man f.eks. ser mange nystartede gå ud og tilbyde.
Det er let at komme igang, da man bare skal tilbyde en lav pris og så har man nogle kunder.
Men det der med "Giv os 100 kr. og vi arbejder løs på dit logo indtil du er tilfreds" det er ihvertfald vejen til den stille død hvis man driver en grafisk virksomhed i Danmark. Jeg ser rigtig mange slå sig op på at ville levere logodesigns til priser på 200 kr. og derunder - og bare af dem jeg har set lave det nummer herinde på Amino, der er ikke nogen af dem som har holdt i mere end et enkelt år. Så hvsi man har tænkt sig at køre i dette spor, så skal man være forberedt på at skifte over på et andet spor, hvis man vil leve af dette på længere sigt.
B - Designloget er den mest realistiske tilgang til logodesign set med mine øjne, med mindre man altså er et reklamebureau som vel og mærke har nogle hoveder sidende som virkelig kender til processen omkring at lave et desideret brand-logo (værdilogoet). Designlogoet er det logo hvor der bliver brugt den tid der er nødvendig efter kundens ønsker, behov og budget. Det er ikke noget med at "Logoet vil koste 500 kr.", men det kommer til at koste det som det har krævet af indsats at lave logoet. Vi laver f.eks. også denne type logoer i MediaMouse - og vi er på ingen måde et reklamebureau og har heller ikke intentioner om at lege reklamebureau, ligesom vi heller ikke har den fornødne viden, erfaring m.m. der skal til at kunne tillade os at kaste os ud i at lave værdilogoer. Men vi starter typisk ud med at holde et møde med kunden på 1-2 timer, forudsat at kunden har accepteret at dette er noget vedkommende kommer til at betale for. Sammen med en grafikker får kunden så lov til at brainstorme og få vendt idéer og ønsker. Derefter går grafikkeren igang med at lave nogle skitser ud fra de ting der blev vendt på mødet. Dette bliver også regnet ud fra timepris.
Hvor lang tid der bruges er op til hvad kunden har haft af ønsker og også hvor kunden har sat loftet ved hvor meget tid der må bruges.
Dernæst får kunden udkastene til gennemsyn og ud fra dette bliver det endelige logo designet - igen på timepris. Til sidst lægger vi en fast pris "afslutningsomkostning" på, som er den tid det tager at outputte det færdige logo i de forskellige formater som kunden ønsker.
Så i nogle tilfælde kan et logodesign komme til at koste en kunde 1.200 kr. inklusiv mødet - i andre tilfælde er vi oppe på flere dages arbejde i mandetimer, og derved også et prisleje som ligger over 5.000 kr. Så jeg kan ikke se hvad der er useriøst i at en virksomhed, som f.eks. MediaMouse, laver logodesign til priser hvor vi i bund og grund bare får dækket de timer vi har brugt på opgaven.
C - Værdilogoet er så den "tunge dreng" i klassen. Denne kan der være rigtig mange penge i, både for kunden og for den som har skabt logoet. Men det kræver altså også at man som logodesigner ikke bare er grafikker men vitterligt ved, hvad der skal til at skabe et rigtigt logobrand. Det er en process der kan tage rigtig lang tid - endda flere år i nogle tilfælde, før man har fundet frem til det helt rigtige som symboliserer f.eks. et produkts kerneværdi og appellerer til den ønskede målgruppe. Som sagt, så er det altså et fåtal som virkelig kan dette i Danmark. Og mange af de rigtig gode logobrands som eksisterer her i landet, de er faktisk skabt af reklamefolk af den gamle skole, før computerens intog i den grafiske branche. Her springer f.eks. Peter Wiibroe i mine tanker - Det er manden som bl.a. skabte mange af de forskellige øl-brands som vi stadig går og kigger på i dag, som f.eks. Tuborg Julebryg. Hvem kender ikke reklametegnefilmen med julemanden i kanen som bliver vist hvert år? Det er en af hans kreationer - og tro mig, den har han ikke kun fået 5.000 kr. for at hælde ud af ærmet, på trods af at en del af disse geniale logoer og brands kunne han skabe på enkelt aften i en koger af alkohol. Men det ændrer ikke på at manden er/var genial (lever stadig, men er desværre ikke i branchen længere) - og om han så kunne lave noget på en halv time, så kunne det være fler-cifrede millioner værd for slutkunden...
/Jesper