|
Jeg kan komme i tanke om mange ting en nystartet virksomhed bedre kan bruge 5000+ kroner på end et logo.
På den anden side så er jeg helt enig i at det grafisk udtryk, ikke bare logo, er enormt vigtig især når det er her kunden først møder ens virksomhed. Det er lidt som med stavefejl på et website. Bare et par stavefejl får firmaet til at fremstå useriøst. På samme måde virker et 'grimt' website og et grimt logo (ikke det samme som simpelt) som at virksomheden ikke tager sig selv seriøst.
Men jeg mener alligevel at der ligger en forkert indstilling i ikke at ville tilbyde billigere løsninger. Eller, det er selvfølgelig helt fint kun at ville have kunder der har råd til den store pakke, men så bør man måske ikke komme med tilbud til den lille iværksætter. Det er vel muligt at tilbyde logo design til mindre priser, hvor man så må sætte nogle begrænsninger i forhold til revisioner og research. Men det er jo helt op til den enkelte at vurdere hvor kundegruppen er.
Når det gælder ydelser til rigtig store firmaer, så ved vi vel allesammen at prisen ofte afspejler kundens mulighed for at betale mere end en egentlig timepris og at der ligger meget andet i prisen end bare produktet (møder, snak frem og tilbage, projektledere, sælgere, forretningsmiddag osv.).
I sidste ende så skal markedet jo nok afspejle efterspørgslen. Det er næppe nogen god forretning at insistere på at fortælle markedet hvad det vil have, især ikke når monopolet på ydelser er brudt i form af internettet.