Hvis man ser bort fra de situationer, hvor man har et stort brand i ryggen, et gammelt og omfattende site eller rigtig mange penge til at tænke rigtig langsigtet (1-3 år). Her tænker jeg ikke på ultra små nicher, men på de områder, hvor der er trafik og stor konkurrence. Er SEO så dødt? Hedder forretningsmodellen Adwords i fremtiden, fordi SEO er for dyrt og usikkert? |
Det korte svar er at der ikke er noget præcist svar. Nogle brancher er meget svære at komme op på, og andre, selv med rimelig meget trafik, er stadig meget lette.
Men i de fleste tilfælde vil jeg sige at SEO på ingen måde at dødt, man kan sagtens komme op hvor det er sjovt indenfor 1 år.
Husk at SEO er meget andet en bare linkbuilding. Der er sociale medier, microdata markup, crawlbarhed m.m.
En ting er sikkert, med de relativt tilfældige straffe der har været omkring Penguin, hvor også totalt whitehat-sider der ikke har brugt linkbuilding eller noget som helst andet er blevet straffet hårdt, så er SEO og Google rankings helt sikkert blevet en mere usikker faktor for ens forretning. Selvom man ligger godt i dag og ikke overtræder nogen retningslinjer, kan det sagtens være man har mistet alt trafik og rankings over natten.