Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Du tør ikke se hvor mange penge man kan tjene på Zinzino...eller gør du??

Side 16 ud af 31 (310 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle vil forsvare en god ven, sin bror sin mor eller nogen der står een nær. Og det gør en blind for fejl eller andet forkert de har gjort. Det er en fordel for Anders at han tilstår sit venskab med en af hovedpersonerne og dermed gør det ham inhabil. Det er  mere undergravende af tiltro når du skriver at det var forkert af Anders at trække sit venskab frem. Smag på det og jeg håber at det skriger i ørene på dig. Nej gud var det ej, det kom frem fordi det løb afsted med følelserne i venskabet og han ville beskytte Peter. Meget naturligt men kan ikke bruges i forsvar for den type "business" som Zinzino og lignende selskaber står for. Hvilket simpelt talt at lukrere på andre menneskers tiltro og penge for egen regning.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:07 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

sejtræk:

Hvilket simpelt talt at lukrere på andre menneskers tiltro og penge for egen regning.

Du er god til at tale udenom... Den perfekte MLM mand ;D
Du har endnu ik bevidst hvilke "aktier" Anders har i Zinzino, som du påstod...

Desuden er ovenstående sætning, sådanset fundamentet i alt business. Hvordan skulle man f.eks sælge et TV uden at det sker på kundens tiltro til produktet, kundens penge og med egen fortjeneste for øje? Er Fona, "Merlin" osv os humbug?

Som skrevet flere gange tidligere er der intet nyt i det her, og det er samme problemstilling der diskuteres om og om igen, nemlig måden hvorpå MLM sælger sig selv. Og enten er man tilhænger som Anders, eller os er man modstander som jeg. Men uanset så kan man kun forvente at folk diskutere noget med facts og forholder sig til ting, som de rent faktisk har dokumentation for... Alt det med at påstår ting, mene noget, tro noget osv er bare loosy...

 

Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
artikel  lidt fra forbrugerombudsmanden omkring mlm og pyramide spil

Multi Level Marketing/pyramidespil

Forbrugerombudsmanden har revideret og opdateret sin vejledning om Multi Level Marketing/Pyramidespil. Vejledningen kan bruges som hjælp til at vurdere lovligheden af de mange Multi Level Marketing arrangementer der tilbydes helt almindelige forbrugere.

Vejledning til brug for vurdering af lovligheden af pyramidisk opbyggede arrangementer

Senest opdateret september 2004

Vejledningen har været sendt i høring hos Direkte Salgs Foreningen.



1. Indledning:

1.1. Baggrund og formål med vejledningen:
Forbrugerombudsmanden har i en årrække anvendt betydelige ressourcer på at gennemgå et stort antal henvendelser om forskellige markedsføringskoncepter, der blandt andet benævnes pyramidespil, Multi Level Marketing eller Network Marketing.

Henvendelserne er kommet fra flere kanter: Journalister, myndigheder og rådgivere har ønsket stillingtagen til konkrete koncepter, som de er stødt på i forskellige sammenhænge. Udbydere af arrangementerne har ønsket vejledning om lovligheden af deres systemer, og forbrugere, der overvejer deltagelse i arrangementerne, har ønsket Forbrugerombudsmandens forudgående vurdering. Endelig har Forbrugerombudsmanden også på eget initiativ taget sager op til behandling.

Vejledningen fastlægger en procedure for Forbrugerombudsmandens besvarelse af de mange henvendelser på området. Vejledningen, der er udarbejdet på baggrund af Forbrugerombudsmandens erfaringsmateriale, bliver udleveret ved henvendelser og er desuden offentliggjort på internettet.

I det følgende redegøres for en række generelle betingelser vedrørende arrangementernes lovlighed. Endvidere er enkelte relevante bestemmelser i særlovgivningen medtaget.

Vejledningen er ikke udtømmende. De arrangementer, der florerer på markedet, er præget af stor forskelligartethed og ændres ofte. Der kan derfor være forhold ved det enkelte arrangement, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er betænkelige, selv om dette ikke fremgår af vejledningen. Af samme grund er vejledningen ikke tænkt som en "blåstempling" af enkelte arrangementer fremfor andre.

Endvidere kan der tænkes speciallovgivning, som ikke er omtalt i vejledningen, men som alligevel kan have betydning for lovligheden af det enkelte arrangement.

1. 2. De enkelte arrangementer og deres typiske kendetegn:
De arrangementer som Forbrugerombudsmanden har modtaget henvendelser om, kan rubriceres i tre grupper. Det er et fælles træk for arrangementerne, at de er baseret på en pyramidisk opbygning.

  1. Arrangementer der involverer omsætning af produkter med reel værdi.
    Der oppebæres en reel indtjening på baggrund af produktomsætningen. Forhandlernettet er ofte opbygget således, at de enkelte forhandlerled, udover indtjening ved eget salg, opnår provision af de nedre forhandlerleds omsætning. Ved disse arrangementer forstås Multi Level Marketing eller Network Marketing.
     
  2. Arrangementer der involverer omsætning af produkter uden reel værdi eller af ubetydelig værdi.
    Arrangementernes omsætning er reelt baseret på indskud fra medlemmerne, mens indtjening ved salg af de involverede produkter er illusorisk eller meget beskeden. Disse arrangementer kaldes under tiden også Multi Level Marketing eller Network Marketing, selv om der ikke er tale herom.
     
  3. Endelig ses arrangementer, der traditionelt betegnes pyramidespil/kædebreve, og som udelukkende opererer med pengetransaktioner.

Formålet med disse arrangementer er alene medlemshvervning. Efter betaling af et ofte betydeligt beløb, opnår man ret til selv at hverve medlemmer, hvorved arrangementerne med tiden opnår en pyramidestruktur. De indskudte beløb bevæger sig fra bunden af pyramiden mod toppen.

I den følgende gennemgang af pyramidisk opbyggede arrangementer skelnes alene mellem ulovlige pyramidespil og lovlige Multi Level Marketing-/Network Marketing-arrangementer.

2. Ulovlige pyramidespil/kædebreve:
Op igennem 1990’erne florerede en del pyramidespil, hvor mange tabte betydelige summer. Arrangementerne var imidlertid vanskelige at stoppe, da de ikke som sådan var omfattet af den daværende lovgivning. Derfor vedtog folketinget i 2000 et egentlig forbud mod pyramidespil, jf. lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil.

2. 1. Hvad er pyramidespil:
Pyramidespil er som udgangspunkt ikke spil i traditionel forstand, da muligheden for gevinst ikke bygger på tilfældigheder eller deltagernes dygtighed, men på antallet af deltagere, der efterhånden indtræder i pyramiden.

Ifølge lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, skal der ved pyramidespil forstås pyramidisk opbyggede arrangementer, hvor:

  1. deltagelse kræver indskud af penge eller andre økonomiske værdier
  2. deltagerne stilles mulighed for økonomisk vinding i udsigt og
  3. en sådan vinding hovedsagelig hidrører fra indskud fra deltagere, der efterhånden indtræder i arrangementet.

Der er altså tale om et arrangement, hvor der sker indskud af kapital, som bevæger sig fra bunden af pyramiden mod toppen, mens der ikke - eller kun i mindre omfang - skabes en omsætning fra salg af varer eller tjenesteydelser. Den vigtigste omsætning består således af salg af "forhandlerrettigheder" og fordeling af "medlemsbonus", og deltagerne opnår derfor først en økonomisk gevinst, når de hverver nye deltagere.

I teorien kan et sådant arrangement fortsætte i det uendelige. I praksis opstår der imidlertid altid på et tidspunkt rekrutteringsproblemer, hvorefter arrangementerne udtørrer med den konsekvens, at deltagerne i de sidste led mister deres indskud, som kan være meget store beløb.

Det anses kun for at være pyramidespil, når den økonomiske gevinst hovedsagelig stammer fra indskud fra nye deltagere. Udenfor falder altså de egentlige salgsorganisationer, der er pyramidisk opbygget, de såkaldte Multi Level Marketing virksomheder jf. nedenfor.

Afgrænsningen mellem Multi Level Marketing og pyramidespil beror på en konkret vurdering, men som tommelfingerregel kan man sige, at såfremt der ikke er et salg af reelle produkter, er der tale om et ulovligt pyramidespil.

Hvis man forsøger at omgå forbudet ved at camouflere sine medlemsindskud og/eller bonusser som fx et aktiespil, hvor der handles med "egne aktier", vil det efter omstændighederne være omfattet af loven, idet omsætningen så reelt stammer fra indskud og ikke salg af varer eller tjenesteydelser.

2.2. Overtrædelse medfører straf:
Den der udbyder pyramidespil – det vil sige hverver nye medlemmer - kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder og under skærpende omstændigheder med fængsel i indtil 2 år.

Personer, bosat i Danmark, der udbyder spillet i udlandet, kan også straffes.

2.3. Hvor henvender man sig:
Det er politiet og anklagemyndigheden, der undersøger, om der er tale om pyramidespil og eventuelt indbringer sagen for retten.

Er man blevet opfordret til at deltage i et pyramidespil, eller har man på anden måde fået kendskab til det, er det derfor som udgangspunkt politiet, man skal henvende sig til.

2.4. Spillelovgivningen:
I den seneste tid er der begyndt at dukke pyramidisk opbyggede arrangementer frem, der udbyder forskellige former for spil om penge – herunder lotteri, aktiespil og kasinospil.

Der er ikke tale pyramidespil i traditionel forstand, og de er ikke nødvendigvis omfattet af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil.

Alligevel vil arrangementerne som oftest være i strid med lovgivningen, da spillelovgivningen kræver, at udbyderne har fået tilladelse fra myndighederne til at udbyde spil. Overtrædelse af loven straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år.

Personer der "hjælper" et ulovligt udbud af spil ved eksempelvis at skaffe nye medlemmer/spillere vil kunne ifalde ansvar for medvirken eller formidling - begge dele kan straffes på samme måde , som udbud af ulovligt spil.

Nærmere omlysninger om spillelovgivningen kan findes på: www.spillemyndigheden.dk.

3. Multi Level Marketing, Network Marketing eller andre pyramidisk opbyggede salgsorganisationer
Multi Level Marketing, Network Marketing eller andre lignende pyramidisk opbyggede salgsorganisationer er som udgangspunkt lovlige i modsætning til pyramidespil.

Forbrugerombudsmanden er dog betænkelig over for forskellige forhold ved disse salgsorganisationer/arrangementer, ligesom en række af de regler der gælder for erhvervslivet i Danmark, gør det vanskeligt for disse virksomheder at operere på det danske marked.

De to vigtigste af disse regler er forbudet mod "vennehvervning" og forbudet mod dør-/telefonsalg.

Herudover er der en række bestemmelser, man bør være særlig opmærksom på, før man indtræder i en Multi Level Marketing virksomhed. De vigtigste af disse regler gennemgås nedenfor, men der er ikke tale om en udtømmende gengivelse. Det anbefales derfor, at man søger den nødvendige rådgivning, inden man indtræder i en sådan virksomhed.

3. 1. Hvervning af nye forhandlere:

3.1.1. Vennehvervning:
Mange Multi Level Marketing arrangementer opfordrer til, at man hverver nye forhandlere ved hjælp af sit netværk, dvs. gennem familie, venner, arbejdskolleger, børns legekammeraters forældre, mv. Dette kaldes populært vennehvervning.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vennehvervning som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, hvis der er tale om hvervning afledt af egne økonomiske interesser.

En forbruger der kontaktes af en ven eller et familiemedlem, vil således ofte forholde sig mindre kritisk over for vennen eller familiemedlemmet end over for en henvendelse fra en fremmed erhvervsdrivende. Den, der henvender sig, vil imidlertid have nøjagtig de samme bevæggrunde som en hvilken som helst anden erhvervsdrivende, nemlig at forsøge at indfri egne økonomiske forpligtelser og opnå en gevinst.

Indgår vennehvervning som led i et større pyramidearrangement, vil dette pege i retning af, at hele pyramidearrangementet er i strid med god markedsføringsskik.

3.1.2. Markedsføring over for kommende forhandlere:
Som selvstændig forhandler i et Multi Level Markting firma er man ansvarlig for at lovgivningen overholdes, herunder også markedsføringsloven.

Man skal derfor handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, og man må ikke anvende vildledende, mangelfulde eller urigtige oplysninger, jf. markedsføringslovens § 2 [nu § 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring]. Overtrædelse af den sidste bestemmelse er strafbar og straffes med bøde.

Herudover skal de øvrige bestemmelser i markedsføringsloven selvfølgelig også overholdes.

Herudover bør hvervningen tilrettelægges på en sådan måde, at der ikke senere opstår tvivl, om hvervningen rent faktisk er sket. Der kan f.eks. kræves personlig underskrift.

3.1.2.1. God markedsføringsskik:
Kravet om god markedsføringsskik skal i øvrigt overholdes, uanset om markedsføringen sker på traditionel måde eller over internettet.

Det fremgår ikke altid af de indledende henvendelser eller af markedsføringen på internettet eller i annoncer, hvad det er for et firma, der reklameres for, og at der er tale om et Multi Level Marketing firma. Dette afsløres ofte først senere i forløbet. Forbrugerombudsmanden har således endda eksempler på, at det ligefrem er et krav i forhandlerkontrakten, at man ikke i sin umiddelbare markedsføring nævner hvilken virksomhed, der er tale om. Det er imidlertid Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det er i strid med god markedsføringsskik at forholde forbrugere sådanne oplysninger, også på det indledende stadie.

Lægger markedsføringsmaterialet op til overtrædelser af forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodede telefoniske og personlige henvendelser til forbrugere, er dette i strid med god markedsføringsskik.

Udbydere må endvidere ikke benytte sig af særligt påtrængende eller overrumplende afsætningsmetoder.

Det kan være i strid med god markedsføringsskik samt forbudet mod påtrængende forretningsmetoder i markedsføringslovens § 2, stk. 3 [nu § 3, stk. 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring], hvis udbyderen opfordrer forhandleren til at anvende eftersalgsmarkedsføring, hvor der efter salget "følges op" over for købere af produktet.

Det vil også være utilbørligt at opfordre forbrugere til at låne penge eller oprette en kassekredit, hvorefter kassekredittens saldo formindskes efterhånden som man skaffer nye deltagere til arrangementet.

3.1.2.2 Vildledende markedsføring:
Som ovenfor anført må markedsføringen, jf. markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring], ikke indeholde urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde oplysninger, f.eks. oplysninger om urealistiske indtjeningsmuligheder.

Oplysninger om indtjeningsmuligheder er angivelser om faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres efter markedsføringslovens § 2, stk. 4 [nu § 3, stk. 4]. Kan oplysningerne ikke dokumenteres, vil de efter omstændighederne være vildledende og i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1].

Det kan endvidere være i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1 og stk. 3 [nu § 3, stk. 1 og 3], hvis pyramidearrangementet virker uoverskueligt for den enkelte deltager, og uoverskueligheden forstærkes af vildledende markedsføringsmateriale.

I det hele taget kan det være i strid med markedsføringslovens forbud mod vildledning i § 2, stk. 1 og stk. 3 [nu § 3, stk. 1 og 3], at udbygge et forhandlernet på en sådan måde, at det ikke står i forhold til de reelle afsætningsmuligheder.

3.1.3. Hvervning af svage grupper, børn mv.:
Hvis hvervningen udelukkende henvender sig til f.eks. børn, unge, studerende eller letpåvirkelige mennesker, kan der endvidere være tale om social uansvarlig markedsføring i strid med markedsføringsloves § 1 [nu § 1 og § 8, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

3.1.4. Hvervemøder:
Under afholdelse af hvervemøder eller informationsmøder må arrangørerne ikke benytte sig af massiv psykologisk påvirkning for at fremme det indtryk, at man som deltager kan tjene mange penge i løbet af kort tid. En sådan massiv psykologisk påvirkning vil være i strid med god markedsføringsskik efter markedsføringslovens § 1.

Hvis arrangørerne hovedsagelig inviterer unge under 18 år, kan der være tale om social uansvarlig markedsføring i strid med markedsføringslovens § 1 [nu § 1 og § 8, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

Invitationen til et hvervemøde skal tydeligt angive formålet med mødet.

3. 2. Afsætning af produkterne:
Salg af varer eller ydelser i Multi Level Marketing arrangementer foregår som regel ikke på et fast forretningssted såsom en butik.

Salget eller aftaleindgåelsen er derfor hovedsageligt reguleret i forbrugeraftaleloven.

Bemærk imidlertid at dette ikke gælder salg af varer eller ydelser med henblik på videresalg. En ny forhandlers køb af varer eller ydelser, som han eller hun skal sælge videre og ikke bruge selv, er derfor ikke et forbrugerkøb/-salg eller en forbrugeraftale.

3. 2. 1. Forbud mod dør- og telefonsalg:
Man må ikke som Multi Level Marketing-forhandler rette henvendelse med henblik på salg af varer eller tjenesteydelser til forbrugerne på deres bopæl eller arbejdsplads, medmindre de pågældende forbrugere forinden har anmodet forhandleren om det.

Det er således efter forbrugeraftalelovens § 6 forbudt at rette uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl eller arbejdsplads eller et andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang.

Der er nogle få undtagelser fra dette forbud. Sælgere må således godt henvende sig telefonisk uden forudgående anmodning, hvis det gælder salg af:

  • forsikringer
  • bøger
  • abonnement på aviser og tidsskrifter
  • redningstjenester eller sygetransport

Overtrædelse af forbudet mod dørsalg straffes med bøde og en aftale, der er kommet i stand ved en sådan ulovlig henvendelse, er ikke bindende for forbrugeren.

Forbrugerbegrebet i forbrugeraftaleloven kan formentlig udstrækkes til også at omfatte ejerforeninger, ikke-erhvervsmæssige sportsklubber, amatørforeninger mv.

En forhandler må således heller ikke uden forudgående anmodning rette henvendelse til familie og venner for at sælge sine produkter. Det er kun, hvis vennerne/familiemedlemmerne forudgående har anmodet forhandleren om at blive kontaktet med netop det formål at høre om og eventuelt købe produkterne, at en sådan henvendelse er lovlig.

3.2.2. Markedsføring af produkterne og tjenesteydelser:
Der må som ovenfor anført ikke gives vildledende, urigtige eller mangelfulde oplysninger om produkterne, jf. markedsføringslovens § 2 [nu § 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

3.2.3. Homeparties – salgsdemonstrationer på privat bopæl:
Indbydelsen til et homeparty skal klart angive formålet med sammenkomsten, nemlig demonstration af varer.

Køb og bestilling af varer skal som hovedregel ske på eller til den erhvervsdrivendes faste forretningssted, jf. næringslovens § 10. Ved besøg i private hjem må der derfor hverken sælges varer eller optages bestillinger på varer, idet der ved bestillingen foreligger en afsætning af varen. I private hjem er det således alene tilladt at fremvise et vareudvalg og kun efter forudgående anmodning, jf. ovenfor. I forbindelse med fremvisningen kan der udleveres bestillingslister, men den erhvervsdrivende må ikke tage disse med retur i udfyldt stand.

Salgsdemonstrationerne må endvidere ikke være særligt påtrængende eller aggressive, jf. markedsføringslovens § 1 og 2 [nu §§ 1 og 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

3.2.4. Salg på udstillinger og messer:
Salg af produkter på udstillinger og messer kræver Erhvervs- og Selskabsstyrelsens tilladelse, jf. næringslovens § 15.

3.2.5. Oplysning om fortrydelsesret:
Forbrugerne har sædvanligvis 14 dages fortrydelsesret for så vidt angår køb eller aftaler indgået under en udflugt, sammenkomst eller forestilling arrangeret af forhandleren, jf. forbrugeraftalelovens § 2, stk. 2, nr. 2 litra b.

Det samme gælder køb eller aftaler indgået på offentlige steder, udstillinger eller messer medmindre der er betalt samtidig med aftalens indgåelse, jf. forbrugeraftalelovens § 2, stk. 2, nr. 2 litra c.

Hvis købet eller aftalen er indgået ved forhandlerens besøg på forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvor der ikke er almindelig adgang, er der til gengæld ikke fortrydelsesret, hvis det er forbrugeren, der har anmodet den erhvervsdrivende om et besøg med henblik på at indgå en aftale eller et køb, jf. forbrugeraftalelovens § 2, stk. 2., nr. 2 litra a.

Har forbrugeren ikke anmodet om den erhvervsdrivendes besøg, må der faktisk slet ikke sælges noget eller indgås nogen aftale, og sker det alligevel er et sådant køb eller aftale ikke bindende for forbrugeren, jf. forbrugeraftalelovens §§ 6 og 7 og ovenfor under punkt 3.2.1.

Forbrugerne har også 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg, jf. forbrugeraftalelovens § 17. Fjernsalg er fx køb på internettet eller postordresalg, jf. forbrugeraftalelovens § 4.

Der skal gives oplysning om fortrydelsesretten, jf. forbrugeraftalelovens § 9.

Hvis aftalen er indgået uden for fast forretningssted, skal oplysningen gives skriftligt, jf. forbrugeraftalelovens § 10.

Hvis aftalen indgås via fjernsalg skal oplysninger ligeledes gives skriftlig eller på andet "varigt medium", jf. forbrugeraftalelovens § 11 og 12.

Fortrydelsesfristen begynder først at løbe, når forbrugeren har fået oplysningen.

Selvom oplysningspligten ikke overholdes, er aftalen alligevel gyldig. Det betyder dog, at fortrydelsesretten forlænges, således at den først begynder at løbe fra det tidspunkt, forbrugeren modtager skriftlig oplysning om fortrydelsesretten.

Ved fjernsalg udløber fristen dog senest 3 måneder efter den dag, forbrugerens fik varen i hænde eller - for tjenesteydelsers vedkommende – modtog underretning om aftalens indgåelse, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 3.

3.2.6. Forhandlerens øvrige forpligtelser over for forbrugere:
Hvis man bliver forhandler af produkter i et Multi Level Marketing arrangement, er man ikke længere forbruger, men erhvervsdrivende, og man skal derfor bl.a. overholde reglerne i forbrugeraftaleloven samt aftalelovens og købelovens forbrugerbeskyttende regler.

Forhandleren skal loyalt give køberen oplysninger om varen og må ikke fortie vigtige oplysninger om varen og dens egenskaber. Forhandles et produkt, hvor der er behov for vejledning (brugsanvisning) af hensyn til produktets brugsegenskaber, farlighed og vedligeholdelse, skal sælgeren give forsvarlig vejledning herom efter markedsføringslovens § 3 [nu § 7, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring]. I hvert fald for tekniske produkter eller produkter med farlige egenskaber må det kræves, at brugsanvisningen er på dansk.

Fejl på varen kan forbrugeren efter købelovens § 83 reklamere over i to år efter leveringen. Fristen kan ikke forkortes ved aftale mellem parterne.

Hvis der er mangler ved varen, kan forbrugeren henvende sig til sælgeren og kræve manglen afhjulpet, omlevering eller at få pengene helt eller delvist tilbage, jf. købelovens § 78. Hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, kan forbrugeren ikke kræve pengene helt eller delvist tilbage. Sælgeren skal tilbyde afhjælpning eller omlevering, medmindre det er umuligt eller vil påføre sælgeren urimelige omkostninger.

Garantier skal altid stille forbrugeren bedre end efter købelovens almindelige regler. Det er en fordel at få en eventuel garanti skrevet ned, så den foreligger på skrift. Skriftlige garantier skal være på dansk, jf. markedsføringslovens § 4, stk. 2 [nu § 12, stk. 2, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

Er der tale om en løbende aftale om tjenesteydelser, skal man være opmærksom på, om der er urimelige aftalevilkår i forbrugeraftalen, der kan tilsidesættes efter aftalelovens § 36 og § 38 c.

3.3. Forhandleraftalen
Et af de særegne karaktertræk ved Multi Level Marketing - som kan give anledning til problemer - er, at forhandlerne ofte rekrutteres blandt almindelige lønmodtagere uden nogen erfaring med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed.

Dette er problematisk af to årsager:

  • Dels er disse personer sædvanligvis ikke bekendt med de regler, der gælder for erhvervsdrivende, selvom de er selvstændigt ansvarlige for, at de overholdes. De er således vant til at være stillet som forbrugere.
  • Dels er de som erhvervsdrivende som udgangspunkt stillet juridisk lige i forholdet til selskabet, men i realiteten er de snarere oftest den "svage" part, uden de samme ressourcer til at søge rådgivning og bistand i tilfælde af, at der opstår tvister med selskabet eller andre.

Selvom forhandlerne juridisk anses som erhvervsdrivende, er det derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der i relationen mellem forhandlerne og selskabet på grund af det ulige styrkeforhold må anlægges en vurdering, der også tager "forbrugerbeskyttende" hensyn.

Dette ændrer dog ikke på udgangspunktet, som er, at forhandleren juridisk anses for at være en erhvervsdrivende med de pligter og det ansvar, der følger heraf.

3.3.1. Aftaleparternes forpligtelser og rettigheder i en forhandleraftale:
Urimelige aftalevilkår vil kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 36. Sådanne vilkår vil typisk også være i strid med god markedsføringsskik efter markedsføringslovens § 1.

Aftalegrundlaget mellem udbyder og forhandler bør være skriftligt, og parternes pligter og rettigheder bør afbalanceres.

Kontrakten må ikke være vanskeligt formuleret og skrevet med for små bogstaver. Byrdefulde vilkår skal fremhæves.

Forhandleren er ikke bundet af vilkår, der ikke er oplyst i forbindelse med aftalens indgåelse.

Aftalevilkår, der ikke er vedlagt eller umiddelbart tilgængelige, er ikke bindende.

Aftalevilkår bør samles i et enkelt dokument. Forbrugerombudsmanden har set eksempler på forhandlerkontrakter, der blot henviser generelt til andre dokumenter - fx såkaldte forretningsbetingelser eller markedsføringsplaner - som så indeholder en række byrdefulde vilkår. Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse udtalt, at alle vilkår bør samles i et dokument, der er overskueligt og let tilgængeligt for forhandleren.

Retten til at fortolke aftalens vilkår, herunder til at afgøre om en leveret vare opfylder kontraktsvilkårene, bør ikke ensidigt tillægges den ene part.

Den ene part må ikke pålægges pligt til at opfylde egne forpligtelser uafhængigt af, om den anden part opfylder sine forpligtelser.

Hvis den ene part ensidigt kan bestemme, om der er indtrådt en begivenhed, som ændrer forholdet mellem parterne, kan vilkåret efter omstændighederne tilsidesættes efter aftalelovens § 36. Kontraktvilkårene bør ikke kunne ændres ensidigt uden rimelig og i aftalen anført grund.

Der bør ikke pålægges en forhandler, som ikke opfylder sine forpligtelser, pligt til at betale en uforholdsmæssig stor godtgørelse til sin aftalepart.

Forhandleren skal have mulighed for at opsige aftalen med et rimeligt varsel, der ikke bør overstige 3 måneder. Der bør være pligt for udbyderen til at tilbagekøbe et eventuelt varelager ved forhandlerens opsigelse.

Forhandleraftalen må ikke indeholde urimelige lovvalgs- eller værnetingsklausuler, og heller ikke omfattende ansvarsfraskrivelser eller omfattende konkurrenceklausuler.

Der må ikke være krav om urimelig investering i varelager eller andet, f.eks. startudstyr. Det vil være et urimeligt aftalevilkår, hvis forhandleren skal erhverve startudstyr eller varelager før udbyderen afgør, om forhandleren kan godkendes. Godkendelse må imidlertid gerne betinges af forhandlerens erhvervelse af startudstyr, forudsat at der er tale om en beskeden udgift.

Administrationsgebyrer, årlige gebyrer mv. skal tydeligt fremgå af forhandlerkontrakten.

Udbyderen må ikke kræve særskilt vederlag af forhandleren for at denne kan opnå en højere forhandlerposition i arrangementet.

Oplysninger om forhandlerens produktansvar og mangelsansvar efter købeloven bør fremgå af forhandleraftalen.

Det vil være i strid med god markedsføringsskik at stille som et krav i kontrakten, at forhandlere ikke må tage kontakt til offentlige myndigheder.

3.4. Øvrig offentligretlig regulering

3.4.1.Oplysning om pris (1) samt skatte- og afgiftslovgivning:
En forhandler, der udbyder varer i detailsalg, skal ved mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed, jf. prismærkningslovens § 1.

For salg af tjenesteydelser er der ikke samme generelle krav. Indeholder prisen ikke oplysninger om, hvorvidt moms er inkluderet, fortolkes prisen dog sædvanligvis i forbrugeraftaler som værende inklusiv moms.

Når der ved annoncering eller på anden måde i reklamer oplyses om pris for varer eller ydelser, skal oplysningerne også indeholde moms og andre afgifter, jf. prismærkningslovens § 5.

Overtrædelse af disse bestemmelserne straffes med bøde.

Afsætter man som forhandler årligt varer for mere end 50.000 kr., skal man momsregistreres jf. momsloven § 47, stk. 1, jf. § 49, stk. 1.

Forhandlere har desuden bogføringspligt.

Fortjeneste ved afsætning af varer skal oplyses over for skattemyndighederne.

3.4.2. Levnedsmiddel- og lægemiddellovgivning (2):
Man skal som forhandler af kostprodukter, naturmedicin, kosmetiske produkter mv.. være opmærksom på den offentligretlige lovgivning, der gælder på området.

Som eksempler kan nævnes, at man ikke direkte eller indirekte må reklamere med, at andre varer end lægemidler forebygger, lindrer eller er virksomme mod sygdomme, jf. lægemiddelloven § 31 og fødevareloven § 20.

Der gælder endvidere særlige regler for markedsføring af kosmetik, jf. bekendtgørelse nr. 489 om kosmetik [nu bekendtgørelse nr. 74 om kosmetiske produkter]. 

Manglende oplysninger i forhandleraftalen om udgifter til offentlig godkendelse, eksempelvis godkendelser fra levnedsmiddelmyndigheder, kan være i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring].

 

Der er vedtaget en revideret forbrugeraftalelov, som gælder køb og aftaler indgået efter 1. oktober 2004. Det er denne lov, der er citeret i teksten. I vidt omfang gjaldt dog samme regler før 1. oktober 2004.

Noter:
(1): Prismærkningsloven er ophævet pr. 1. juli 2006. Herefter indeholder lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring regler om prisoplysning, herunder for tjenesteydelser. Reglerne gælder endvidere både salg fra fysiske butikker og for internetbutikker, se Forbrugerombudsmandens orientering om den nye markesføringslov.

(2): Afsnittet vil blive ajourført i forbindelse med en revision af vejledningen.

Publiceret: 24-09-2004



Udarbejdet af:

Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:21 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

og her har vi en Pressemeddelelse fra 2004 fra henritte kjær MF (kons)

MLM i fremtiden:

 

Pressemeddelelse fra 2004

 "Øget beskæftigelse via nytænkning"



Af. Forbrugerminister Henriette Kjær, MF (Kons)

"Regeringen har igennem den seneste valgperiode gjort en kraftig indsats for at skabe ny beskæftigelse og navnlig give mulighed for at få flere iværksættere i erhvervslivet. En indsats der samtidig tager sigte på at integrere nydanskerne, ved at få disse ud på arbejdsmarkedet. Der skal i de kommende fire år skabes 60.000 nye jobs. Mange af disse arbejdspladser vil være i de brancher vi kender i dag - men der vil også blive brug for massiv nytænkning. Og for at vi åbner sind og øjne for nye brancher - for nye muligheder.

Fra konservativ side ønsker vi en opblomstring af iværksætterkulturen. Det er nøglen til flere varige arbejdspladser. Derfor udsendte Forbrugerstyrelsen i september 2004 en vejledning til forbrugerne om de vilkår, der herhjemme skal gælde for Network Marketing. Det er en helt ny måde at skabe salg på. En metode som har haft stor succes i mange andre lande. I Danmark vil mange forbrugere måske være lidt usikre overfor Netvork Marketing - derfor er det vigtigt at få seriøse spilleregler ind i Netvork Marketing branchen.

Network Marketing kan blive en af brikkerne i regeringens beskæftigelsespolitik, som - seriøst og professionelt gennemført - kan give forbrugerne helt nye muligheder. På den nye forbrugerportal : www.forbrug.dk , der har set lyset under denne Regering, vil man finde adgang til information om muligheder på Network Marketing området, samt læse om de faldgruber, man som forbruger bør undgå og information om de selskaber, som ikke overholder god markedsføringsskik.

Tidligere eksempler på ulovlige Marketing-lignende selskabers udnyttelse af sagesløse forbrugere, har forståeligt nok skabt en skepsis overfor denne branche.

Det vil være en opgave for den nye forbruger Task Force, at informere og skabe tillid og fortsat samspil mellem forbrugerne og de seriøse Network Marketing selskaber på det Danske marked, for at sikre at vi i Danmark får udnyttet muligheden for at få langt flere iværksættere i gang med deres egen virksomhed.

Omkring 80.000 danskere er i dag over hele landet beskæftiget med denne form for direkte salg. Ifølge Direkte Salgs Foreningen, som har haft Forbrugerstyrelsens spilleregler til høring, omsætter disse netværkere i dag for mere end 600 mio. kr. årligt.

For regeringen er det vigtigt fortsat at fremme det fri initiativ, og få folks virketrang til at udfolde sig på en ny måde. Det er derfor vigtigt at Netvork Marketing branchen fortsat får mulighed for at udvikle sig under ansvar for lovgivningen og helt som alle andre erhvervsvirksomheder gør det. Det interessante for beskæftigelsen er at Netvork Marketing drevet på en seriøst og professionel måde giver beskæftigelsesmulighed for alle faggrupper lige fra ufaglærte og nydanskere til akademikere og erhvervsledere.

Både i USA og England har Network Marketing nydt anerkendelse for at skabe muligheder for mennesker - uden hensyn til deres tidligere beskæftigelse eller uddannelse. Sådan skal det også være her i landet.

Regeringen er positiv overfor at folk kombinerer arbejde og fornøjelse samtidig med at det sociale samvær styrkes. Mens man arbejder, lærer man af de mere erfarne og dygtiggør sig ved at prøve selv. Derved øges folks virketrang til selv at gøre en ekstra indsats.

Men klart at de pågældende Netværk Marketing aktiviteter skal foregå efter de udstukne spilleregler.

Sker det vil Regeringen fortsat gøre sit til at skabe endnu flere ny arbejdspladser i en ny og fremadrettet iværksætterkultur."

Fra holbæk
Tilmeldt 16. Sep 06
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 19:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

hey

ja reglerne er jo meget simple, for den der gider at sætte sig ind i dem Smile

hygge karsten

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:37 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders, 

Anders Petersen:
Vi bliver vel næppe enige i denne sag, så jeg vælger at sige over and out! Bliver begravet i mails i forbindelse med mit forsvar af et selskab, som jeg ikke selv arbejder med.

Du blander dig i denne debat med et langt indlæg (åbner i samme) hvor du kritiserer Ekstrabladets hetz mod MLM og såkaldte "MLM-hadere". Du konkluderer alle beskyldninger er grundløse og står 100% bag Zinzino, som du gentagende gange skriver du ikke arbejder for.

Den originale poster, Morten, er forsvundet efter kritikken i Ekstrabladet, men står til rådighed, hvis kunder vil i kontakt. Ingen fra Zinzino synes at en undrerende offentlighed har krav på et svar om tyveri og pyramidespil. Et par stykker opretter en profil på Amino, men de flytter nok ikke i positiv retning (for dem selv) med deres indlæg.

Du tilbyder dig i som den ærlige og hæderlige networker der vil rydde op i branchen. Du tager afstand fra løfter om "guld og grønne skove" og synes man fortjener at komme på forsiden, hvis man opfører sig sådan. En ambassadør for MLM. Samtidigt giver du din støtte til, at Bo Hamburger stjæler Ekstrabladets optagelser... dem hvorpå Peter Sørensen siger det næste han køber er en Ferrari og en villa til 10 millioner kroner... du kalder Ekstrabladet utroværdigt, men så viser det sig at du kender Peter Sørensen personligt som en "bundærlig familiefar" - altså er du ikke så uvildig som du i debatten har givet udtryk for.

Jeg har ingen problemer med, at folk kan læse denne tråd og danne sig sig en mening om hvad de finder sandt. Jeg flueknepper ikke prisen eller kaffekvaliteten, men stiller spørgsmål til troværdigheden, som du og andre ikke vil svare på. Hvis I foretrækker tavsheden, så er det også et svar for mig.

For afrunde dette indlæg lidt venligt, vil jeg gætte på du sikkert er en flink fyr privat og du er trods alt ikke så stor en kryster, som alle de Zinzino folk der sidder og læser dette. Men hjulpet troværdigheden for Zinzino, MLM og Network Marketing - det har du i mine øjne ikke.

 

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashion-Seller,

Jeg synes synes du er ildt for nidkær overfor sejtræk. Anders gør jo flere gange opmærksom på at han ikke arbejder for Zinzino og formålet er jo åbenlyst at han ønsker at blive opfattet som (mere) uafhængig. Det viser sig så han har personlige relationer til en af de personer der er afsløret i Ekstrabladet, hvilket må siges at være det modsatte af det han oplyser til de øvrige debattanter. (fik jeg sagt det pænt?!).

Du har sådan set ret i den manglende nyhedsværdi, der vel egentlig kun relaterer sig til 'Bo Hamburger' og 'Zinzino' mens vi har hørt resten før. Det nye kunne så passende være at man fik et klart svar fra virksomheden og dens bagmænd.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

agel4you:

hey

ja reglerne er jo meget simple, for den der gider at sætte sig ind i dem Smile

hygge karsten

 

En murermester sætter sig vel også ind i DS for murervirksomhed ellers går det jo også galt.

Og alle MLMér bør også sætte sig ind i regler for deres virksomhed. og hvis man overholder disse regler kan jeg ikke se problemet med MLM.

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er vist ikke den eneste der mener at Anders er inhabil, meget glædeligt. Og du kære Fashion Seller (hvilket jeg ikke håber du er, ihvertfald ikke for dine kunders skyld) forstår åbenbart ikke at læse hvad Anders selv skriver eller du tror måske at nogen har stjålet hans identitet eller at han havde fået et black out når han vedkom sig sin direkte forbindelse til sagens hovedmand. Jeg er bange for at du er typen hvor alle argumenter eller påstande som du ikke ønsker at høre, preller af som vanddråber på en gås.

Forskellen på at gå ind i f.eks Fona og købe et TV, er at man får et TV med sig når man har betalt. Vel viden om at de har tjent penge ved at sælge dig det men ellers var der ikke noget Fona.

I pyramide aktiviteter bliver du sat i udsigt til at få noget en gang ud i fremtiden, måske, hvis du opfylder en stribe krav og forventninger.Som desværre mange gange ender med at man tabt sit indskud og værre stiftet gæld for at brødføde toppen (snylterne) af lagkagen. 

Det er som at sammenligne æbler og pærer.

Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:21 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Dit indlæg var så tilstrækkeligt personligt, at  jeg ikke helt kan lade være med at besvare det. Jeg får nu på puklen, fordi jeg valgte at trække mig fra denne debat. Siden jeg valgte at trække mig, har jeg modtaget 26 mails fra Amino, hvor der er kommet nye indlæg. Udgangspunktet for mange er, at ligegyldigt hvad, så skal Zinzino ned med nakken. Derfor kom jeg til den konklusion, at det var skruen uden ende, hvilket alt jo også tyder på.

Nu bliver jeg så kritiseret for, at jeg kender Peter. Det at jeg kender ham og samtidig forsvarer ham, gør mig pludselig til utroværdig. Altså drager I den konklusion, at jeg er typen, som vil sælge min mor for at forsvare en bekendt, ligegyldigt hvor ulovligt og uetisk denne person måtte have optrådt! I går totalt efter manden i stedet for bolden, for at jeg kender Peter fra adskillige forretningspræsentationer, har ingen indflydelse på min dømmekraft. Man kunne jo også sige, at jeg rent faktisk er den eneste, som kan tillade mig at kommentere Peter som menneske, da jeg har mødt ham i andre sammenhæng en Ekstrabladet.

Jeg har ikke konkluderet, at beskyldningerne er grundløse! Jeg har blot konkluderet, at der indtil videre ikke er nogen, som har fremvist bevis for, at de ikke skulle være det!

Omkring det at Bo tager kameraet, så skrev jeg, at jeg godt kunne forstå ham. Du ved ligeså godt som jeg, at optagelser bliver klippet og klistret, så du kan fremtvinge det meste makabre budskab. Det er alment kendt, og jeg tvivler på, at Ekstrabladet ligger i den blide ende. Selve det at han tager kameraet, er jo dybest set tyveri, hvilket jeg naturligvis ikke kan stå inde for, men jeg kan godt forstå reaktionen.

Så snakker du om, at Peter snakker om 10 millioner og Ferrari. Faktum er jo, at Peter rent faktisk kommer til at tjene +4 millioner om året på Zinzino indenfor overskuelig fremtid, så den påstand er sandfærdig. Han har også knoklet for det!

Så jeg foretrækker ikke tavsheden! Dog skal der være rimelighed i tingene, og når folk begynder at kalde mig for utroværdig svindler, blot fordi jeg kender Peter, så bliver jeg altså nødt til at stå af! Jeg har som sagt oplevet manden til mange præsentationer, og han er bestemt ikke, som Ekstrabladet giver udtryk for!

Hånden på hjertet! Er der nogen i dette forum, som mener, at en networker kan være troværdig? Tror nogle gange, at selve det at vi beskæftiger os med mlm gør, at vi per definition er utroværdige. Er det tilfældet, er det nytteløst at fortsætte denne debat.

Hilsen

Anders

Side 16 ud af 31 (310 indlæg)