Kære Amino læsere.
Først vil jeg lige sige, at jeg ikke arbejder med Zinzino i hverdagen. Mit forhold til network marketing er, at jeg er fortaler for network marketing udført professionelt, men er samtidig dyb modstander af branchens gøglere og mørke side.
Det er klart, at når Bo Hamburger og Peter Sørensen havner på forsiden af Ekstrabladet, så giver det landets network marketing hadere endnu en chance for at hælde benzin på bålet. Ekstrabladets historie ligner alle tidligere historier, hvor eneste formål er at fremstille selskabet som et ulovligt pyramidespil, hænge "bagmændene" ud og i det hele tage smøre tykt på.
Alle store selskaber indenfor network marketing har på et eller andet tidspunkt været gennem hele møllen. Jeg hæfter mig dog ved, at samtlige at disse selskaber stadig eksisterer i bedste velgående, så der er altså noget som tyder på, at avisernes påstande er grundløse. Så selskaberne er lovlige, selvom aviser og mlm hadere ønsker at bevise det modsatte.
Så hvis vi skal holde os lidt til facts, hvad er det så, at Zinzino har gjort forkert? Lad os starte med den første påstand, at Zinzino er et pyramidespil! Hvis man kigger på reglerne for network marketing, så beskriver de tydeligt, at der er tale om et pyramidespil, hvis den primære indtjening stammer fra indskud fra de personer, som træder ind i forretningen!
Det er det ikke tale om i Zinzino! For det første, så har Zinzino om nogen en kæmpe kundegruppe i Danmark, som blot køber kaffen uden at bygge forretningen. For det andet så får nye team medlemmer fuld valuta for pengene, da de får en espresso maskine samt kaffe, når de betaler for at starte op i forretningen. I avisen skriver de, at det kan koste helt op til kr. ca. 6.000 at starte i Zinzino, men undlader at skrive, at man så også får 3 maskiner, kaffe, chokolade, krus og en helt masse andet.
Til dato har jeg ikke stødt på en forretning, hvor man ikke skal anskaffe sig det produkt, som man skal sælge! Hvordan havde man forestillet sig, at folk skulle bygge deres Zinzino forretning uden at have selve produktet! Så vi kan nu konkludere, at den primære indtægt i Zinzino kommer fra salg til kunder, så derfor er Zinzino ikke et pyramidespil. Omsætningen fra kunder er mere end 50% i forhold til nye, som starter i forretningen!
Næste påstand er, at man giver udtryk for, at selve pyramideopbygningen er ulovlig. Man tegner et billede af, at det kun er folk i toppen af pyramiden, som tjener penge, hvilket også er ulovligt i henhold til gældende regler for bonusplaner.
Selve opbygningen fejler intet, da næsten alle selskaber har en pyramidestruktur. Faktisk er det næsten den eneste måde, hvorpå man kan opbygge en solid organisation. Reglerne for network marketing siger, at det SKAL være muligt for nye, som træder ind i pyramiden, at komme til at tjene mere end folk i toppen. Dette gør sig også gældende for Zinzino. Her er det muligt for en ny distributør at overhale sin upline i indtjening, så bonusplanen er også i orden i henhold til gældende regler.
Så har vi hele spørgsmålet omkring vennehvervning og telefonsalg. I dette tilfælde var både Bo og Peter blevet inviteret af journalisten fra Ekstrabladet, så her har de heller ikke overtrådt nogen regler.
At en ekspert fra Forbrugerrådet udtaler sig om Zinzino, hvor hun opfordrer folk til at "holde sig væk", er lavmålet. Zinzino har ikke overtrådt lovgivningen og har eksisteret i Danmark i mere end 4 år. Det er uprofessionelt at en såkaldt ekspert udtaler sig, uden at hun overhovedet har sat sig ind i konceptet. Hun begynder at snakke om online spil, hvilket tydeligt viser, at hun ikke aner en klaphat om Zinzino.
Jeg forstår godt, at hvis man er mlm hader, så vil man benytte artiklen i Ekstrabladet til at komme af med al sin galde! Problemet er bare, at så er man ikke bedre end mange af de gøglere i network marketing branchen, som kaster om sig med udokumenterede påstande, fordi de lader følelserne og begejstringen løbe af med dem. Vi skal holde os til facts!!!
Jeg står 100% bag Zinzino. Jeg håber, at de følger denne kamp til døren, og at der kommer et retsligt udspil fra dem. Artiklen i Ekstrabladet er det rene sensationsjournalistik og samtlige påstand grundløse, og nu må branchen stå sammen, så vi sammen kan give network marketing et andet ansigt.
Med venlig hilsen.
Anders Petersen