Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge...

Side 5 ud af 8 (79 indlæg)
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,8 stjerner givet af 4 person

Thomas Frost:
Grunden til der er så mange misforståelser i denne tråd er netop udsagn som ovenstående, hvor du bare siger intet er gratis uden overhovedet at uddybe det, det giver netop misforståelser da jeg ikke kan se hvordan f.eks. WordPress ikke er gratis.

Tak Thomas, det er lige mine tanker om denne debat. Den virker simpelthen bedaget. Baseret på misforståelser, stråmandsargumenter, og googlet information.

Til Trådstarter; undskyld, men dit oplæg minder mig om dengang for 15 år siden, hvor mange forretningsdrivende stadig diskuterede hvorvidt de skulle få sig en hjemmeside, eller om det dér "internettet" ikke bare var en flygtig modedille som snart gik over igen.

Hvis du ikke i løbet af de sidste 5-10 år, hvor Open Source for alvor har udviklet sig og blomstret, har samlet viden om, hvordan det virker, og hvad der er værd at satse på, så er det altså en lang tur op ad bakke, at informere dig og føre dig ajour her i tråden. Jeg vil anbefale dig, at opsøge noget seriøs literatur om emnet. Jeg tror at der er behov for kolde tal og facts, fremfor forskellige menneskers personlige mening om sagen.

Men her er mit take:

Open Source er fremtiden, fordi det er det tætteste man kommer på standarder indenfor webudviklling. Fordelen ved at bruge de store Open Source systemer er, at uanset hvem du hyrer til din opgave, så vil der altid stå et hav af udviklere klar til at overtage. Forstår simpelthen har  ikke hvordan du kan komme frem til, at der er større risiko for at tusindvis af open source udviklere, mister interessen for at udvikle og nedlægger arbejdet, end at et enkelt udviklingshus - med eget udviklet CMS - går nedenom og hjem, og efterlader kunden med en ubrugelig løsning.

Det virker også lidt som om du tror at open source udviklere er de rene idealister, for hvem penge og kapital nærmest er fy-ord. Igen en indikation på, at du ikke ved noget om hvad der sker i branchen. Tag nu fx. misforståelsen vedr. Magento. Ja, Ebay har opkøbt aktier - og hvad så? Tror da nok at de fleste opfatter det som positivt, at der tilføjes kapital og udviklingspower til Magento. Ebays køb af Magento, er da netop et eksempel på, at open source bør - og bliver! - taget alvorligt af de store spillere på markedet.

Og ja, du har helt ret i, at rent prismæssigt, kan det sagtens være, at en Open Source løsning bliver ligeså dyr som en closed, det afhænger jo helt af timetal og sværhedsgrad - men jeg har nu heller aldrig hørt, at prisen skulle være et væsentligt argument.  Alle vil have noget som er af god kvalitet og ingen vil gå på kompromis, for at få en billigere løsning.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Morten,

Jeg har fulgt med i tråden her fra sidelinjen. Det er nogle interessante spørgsmål der vendes. Personligt tror jeg helt sikkert der er et stort potentiale i open source.

Du spørger til om Presta kan integreres med e-conomic. Og Lars Rasmussen svarede delvist på dit spørgsmål. Og fordi jeg arbejder hos e-conomic, og fordi jeg overspringshandlede mig forbi Amino, synes jeg lige jeg vil uddybe svaret fra Lars.

Ja, e-conomic og PrestaShop kan godt snakke sammen. Det foregår via en såkaldt app. eller et integrationsmodul. Du kan læse lidt mere om integrationen her.

Det er ikke os der udvikler disse løsninger, men eksterne virksomheder. De laver i princippet små programmer, der tillader webshops, kasseapperater, lønsystemer mm. at snakke sammen med e-conomic.

Nu sælger vi jo langt fra et open source produkt. Men vi har et relativt omfangsrigt API, som betyder at open source programmer principielt kan programmeres, så de snakker direkte sammen med e-conomic. Og det er denne fleksibilitet jeg synes er så interessant ved open source software.

Fordi e-conomic er jo ikke det eneste program som det kan være gavnligt at forbinde med sin webshop. Med open source software, og dygtige programmører, kan man i princippet skræddersy meget store løsninger, der spænder over en lang række forskellig software og hardware.

Sådanne kombinationsløsninger kan jeg sagtens se potentiale i at sælge, hvis ellers man kombinerer de forskellige typer software på en måde, så der er et marked for det.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
Hvis vi skulle tilbyde de samme funktioner i et closed source system er jeg sikker på det ville bliver LANGT LANGT LANGT dyrere, men jeg kan sagtens tage fejl og du må gerne komme med alternativer, hvis du kender nogen. Hvis du ikke kan det, er min pointe vist tydelig nok.

Her tager du fejl, efter min mening. Med CloudSprout har vi (i small scale) vist at man kan gøre tingene LANGT LANGT hurtigere end med de gænse Open Source løsninger. Check evt. vores referencer på CloudSprout de er allesammen lavet stortset uden programmør timer. Vi har ikke nogle former for formel dokumentation, men mavefornemmelsen hos designerne har været at besparelsen typisk er 50% eller over.

Nu skal det ikke lyde som om jeg er imod open source, jeg syntes det er fantatisk, vi bruger masser af open source projekter i vores biks. Men jeg kan bestemt også se svagheden, som er at de er af teknikkere og for teknikkere, og derfor har inovation der søger at reducerer antallet af teknikker timer, trange kår som open source projekter.
Simplethen fordi det er svært at få folk til at arbejde gratis på et projekt som har til formål at reducerer deres indkomst :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Jeg tror virkelig aldrig jeg kommer til at bruge et betalt system.. Man blliver fastlåst ved et firma og de kan princippet diktere hvor dyrt det skal være at få ordnet noget på 5 min osv.

Derudover er der langt flere muligheder og funktioner med open source fordi der sidder så mange og roder med det.

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Lundsby:

Thomas Frost:
Hvis vi skulle tilbyde de samme funktioner i et closed source system er jeg sikker på det ville bliver LANGT LANGT LANGT dyrere, men jeg kan sagtens tage fejl og du må gerne komme med alternativer, hvis du kender nogen. Hvis du ikke kan det, er min pointe vist tydelig nok.

Her tager du fejl, efter min mening. Med CloudSprout har vi (i small scale) vist at man kan gøre tingene LANGT LANGT hurtigere end med de gænse Open Source løsninger. Check evt. vores referencer på CloudSprout de er allesammen lavet stortset uden programmør timer. Vi har ikke nogle former for formel dokumentation, men mavefornemmelsen hos designerne har været at besparelsen typisk er 50% eller over.

Nu skal det ikke lyde som om jeg er imod open source, jeg syntes det er fantatisk, vi bruger masser af open source projekter i vores biks. Men jeg kan bestemt også se svagheden, som er at de er af teknikkere og for teknikkere, og derfor har inovation der søger at reducerer antallet af teknikker timer, trange kår som open source projekter.
Simplethen fordi det er svært at få folk til at arbejde gratis på et projekt som har til formål at reducerer deres indkomst :-)

For at sige det lige ud kan jeg ikke bruge dine mavefornemmelser til at vurdere noget som helst.

Når det er sagt kan du jo ikke sammenligne lille cloud sprout, med store WordPress, det er jo slet ikke det samme produkt man får som kunde. 

Når vi taler WordPress findes der mange tusinde gratis plug-ins som kan opsættes på ganske kort tid. Cloudsprout er et lukket system hvor der indtil videre ikke er en masse ekstra funktionalitet udover det i selv har gjort tilgængeligt fra start.

Fordelen med WordPress er at til mindre hjemmesider kan man slippe for både programmør og designer, men skal bare have en med lidt webmasterskills, så kan han lave ganske meget for ganske få penge da man jo kan downloade gratis designs.

Det er meget muligt cloud sprout er 50 % billigere, men der er også kun 10 % af muligheder i forhold til de funktionsmuligheder der er i WordPress, så det skulle da også helst være en hel del billigere.

At noget er 50 % billigere siger i øvrigt ikke noget som helst, hvad er dine mavefornemmelser i kroner/ører, altså hvad mener du det koster i cloudsprout som er dobbelt så dyrt i WordPress?

Derudover er der ting omkring søgemaskineoptimering der ikke er tænkt med i cloudsprout som man kan få gratis i WordPress. F.eks. redirecter alle jeres referencer alle forside til f.eks. http://www.billedmagerne.dk/Hjem.html. Dvs links direkte til domænet giver kun 80-90% linkjuice i forhold til hvis siden havde ligget på http://www.billedmagerne.dk/ uden redirect. Derudover er 404 side uden link til forsiden så også her spildes linkjuice, og store og små bogstaver redirecter ikke korrekt, så der dermed kan skabes dublicated content.

Jeg kender dig godt nok til at når nu du ved det, skal det nok blive rettet på et tidspunkt, så se det som en hjælp og ikke kritik, det er et enormt kompliceret projekt i har gang i, og stor respekt for det.

Men som sagt jeg ser gerne forslag til hvilke systemer der er billigere end f.eks. WordPress, der tilbyder SAMME funktionalitet. Jeg kan stadig ikke se systemer der kan tilbyde lige så meget til så lav en pris, altså hvor man både har ekstremt mange muligheder for gratis ekstra funktionalitet og samtidig har god SEO og mulighed for at hente fede gratis designs, eller betale f.eks. 35 $ og få et 100 % liquidt design der går ned til 480 px i bredden.

Så hvis vi skal sammenligne priser, så kom med nogle priser (eller timeantal) vi kan forholde os til.

Jeg er stadig ganske sikker på vi kan tilbyde mere funktionalitet til billigere penge i WordPress end du kan med cloudsprout ;)

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Nu er jeg selv en flittig Wordpress-bruger gennem snart 6 år, og kan kun se fordele ved Open Source-systemer.

Jeg er selv uddannet Web Integrator, og har rodet med webudvikling i en række år nu, så der er ingen hindring for selv at bygge et system. Jeg har valgt at vælge Wordpress for at spare tid, og da der findes så uendelig mange plugins, widgets, temaer, mv. til bl.a. Wordpress og andre Open Source-systemer, da tusindvis af udviklere dagligt laver noget nyt til systemerne.

Jeg driver selv nyhedssiden GearNYT, og skulle jeg have bygget et system til siden, der kan alt det som Wordpress kan (inkl. plugins), ville det have taget rigtig lang tid, og ligeledes med vedligeholdelse, osv. 

Derfor valgte jeg Wordpress, og det benytter jeg på 3 domæner lige nu, og satser også på at bruge det på fremtidige sider. Det fede ved Open Source er jo netop også, at det er let at udvikle til. Jeg bygger ofte mine egne templates til det, og roder også med plugins. :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
For at sige det lige ud kan jeg ikke bruge dine mavefornemmelser til at vurdere noget som helst.

Nu var din vurdering med at Wordpress ville være LANGT LANGT billigere at lave ting i end noget Closed Source system, jo også bare en mavefornemmelse, så det :-)

Thomas Frost:
Når det er sagt kan du jo ikke sammenligne lille cloud sprout, med store WordPress, det er jo slet ikke det samme produkt man får som kunde.

Vi har kunder der leverer world-class creatives services, kunder omsætter for millioner på deres webshops og kunder med over 50K varer i deres shops, som får hvad de skal bruge på CloudSprout, så pointen er nok at de får det produkt de skal bruge!

Men du har ret i, at CloudSprout langt fra har Wordpress udbredelse pt. men det arbejder vi på at ændre :-)

Thomas Frost:
Jeg er stadig ganske sikker på vi kan tilbyde mere funktionalitet til billigere penge i WordPress end du kan med cloudsprout ;)

Jeg er sikker på det modsatte, og når jeg sammenligner referencer må jeg sige at jeg ikke ville bytte, men lad os nu se hvem der får ret! Til at starte har vi gjort CloudSprout gratis inkl. hosting for små sites/shops, og prøver at få bygget community af designers der leverer løsninger på produktet.

Men CloudSprout er ungt, og vi har en masse byggearbejde der skal laves før vi for alvor er klar til at slå dørerne for det.

Det er undervejs i processen blevet klart for os, at webudviklerens rolle i SMV projekter idag, er helt forfejlet, men det skal jeg ikke brokke mig over :-)

Thomas Frost:
Så hvis vi skal sammenligne priser, så kom med nogle priser (eller timeantal) vi kan forholde os til.

Vi leverer jo ikke selv design, men der er f.eks. en proff. dansk designer der laver designpakker på CloudSprout, for 10K for en shop og 6K for et site. Til en normal time pris på en 800-900 kr.

Vi har kontakt til et outsourcing firma, som går efter at leverer sites til 1K og shops til 3K (Men her hænger vi i bremsen med oversættelse).

Vores mål er at der er en masse designere og sådan set også udviklere der vælger at leverer CloudSprout løsninger. Så konkurrencen gør pris/kvalitetsforholdet endnu bedre.

 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Lundsby

Jeg ved ikke om du ikke helt læser det jeg skriver, eller med vilje kommer med politikersvar som hele tiden flytter fokus.

Lad os starte:

Lundsby:
Nu var din vurdering med at Wordpress ville være LANGT LANGT billigere at lave ting i end noget Closed Source system, jo også bare en mavefornemmelse, så det :-)

Det har jeg ikke skrevet, jeg skrev:

Hvis vi skulle tilbyde de samme funktioner i et closed source system er jeg sikker på det ville bliver LANGT LANGT LANGT dyrere....

Dette er grundet at jeg ikke kender noget andet gratis system der tilbyder lige så mange gratis funktioner som WordPress og umiddelbart gør cloudsprout heller ikke, det er et mindre system funktionsmæssigt. Hvis vi skal tilbyde sites med alle de muligheder der er for gratis plugins og god SEO som WordPress tilbyder så kan jeg ikke se hvilket system jeg skal vælge hvis det skal være closed source (?).

Lundsby:

Vi har kunder der leverer world-class creatives services, kunder omsætter for millioner på deres webshops og kunder med over 50K varer i deres shops, som får hvad de skal bruge på CloudSprout, så pointen er nok at de får det produkt de skal bruge!

Men du har ret i, at CloudSprout langt fra har Wordpress udbredelse pt. men det arbejder vi på at ændre :-)

Jeg har ikke skrevet noget om udbredelsen, jeg skriver om størrelsen på systemet og den funktionalitet man kan få gratis, bl.a. vha plugins. WordPress inkl. plugins er LANGT større end cloudsprout. Det er der intet galt i, Cloudsprout er et mega flot projekt, men vi kan lave langt mere funktionalitet til billigere penge med WordPress end vi kan med cloudsprout.

Hvis du er uenig kan vi da tage nogle eksempler som  membersites, twitter integration m.m. hvor det eneste man skal gøre i WordPress er at indstille plugins korrekt. Jeg er ikke sikker på det samme kan sættes op i cloudsprout på en time eller to, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl (og jeg kan sagtens komme med MASSER af flere eksempler hvis vi skal tage en længere snak om hvilke funktioner WordPress tilbyder som cloutsprout ikke gør).

Lundsby:
Jeg er sikker på det modsatte, og når jeg sammenligner referencer må jeg sige at jeg ikke ville bytte, men lad os nu se hvem der får ret! Til at starte har vi gjort CloudSprout gratis inkl. hosting for små sites/shops, og prøver at få bygget community af designers der leverer løsninger på produktet.

Igen får du blandet tingene sammen. Jeg skriver at jeg er sikker på vi kan tilbyde mere funktionalitet til billigere penge i WordPress end du kan med cloudsprout. Her får du så blandet referencer ind i det. Det har da ikke noget at gøre med at se hvem der får ret. Det er da en nu-og-her vurdering af hvilke funktionaliteter WordPress kan tilbyde i forhold til Cloudsprout og til hvilken en pris.

Jeg tror ikke du vil påstå at cloudsprout på nuvæende tidspunkt overhovedet er tæt på at kunne måle sig med alt det WordPress kan indenfor et gratis budget i form af plugins, seo etc.(?).

Lundsby:
Vi leverer jo ikke selv design, men der er f.eks. en proff. dansk designer der laver designpakker på CloudSprout, for 10K for en shop og 6K for et site. Til en normal time pris på en 800-900 kr.

Har du nogle referencer på et site inkl. design til 6K og et navn så designeren kan få noget reklame? Hvor lang tid er sat af til at udarbejde designet og hvor lang tid er sat af til opsætning i cloudsprout?

Hvis det er en standard side med forside-design, underside-design, blog, nyheder, contactform osv så er vores pris ca den samme, dog ekskl. design.

Forskellen er dog at bl.a. SEO er i orden fra start (bl.a. tak til WordPress SEO by Yoast) og ikke noget man senere hen skal betale en masse for at rette til for at få det mest optimale ud af det. Så i det tilfælde er vores pris lidt dyrere, men i længden billigere da SEO er tip top fra start, da dette skaber mere synlighed og ingen merudgifter på sigt til rettelser.

Jeg synes i øvrigt det er fremragende I har kunder der omsætter for millioner og en shop med 50.000 varer, det sjove er at det bare er ren politikersnak igen, det har intet at gøre med diskussionen omkring funktionalitet og pris på WordPress vs cloudsprout/closed source, men det ved du også udmærket godt. Jeg er faktisk ikke sikker på hvad det er et argument for, i diskussionen open source vs closed source, og uden et link er det endnu mindre værd som argument for noget som helst.

For at runde af forstår jeg slet ikke at du gider ind i denne diskussion. Jeg er ikke sikker på om du prøver at overbevise Amino om at cloudsprout kan konkurrere med WordPress på funktionaliteter i forhold til prisen, men det er der da heller ingen der forventer.

Cloudsprout er et flot projekt, men jeg tror I skal overveje hvordan I vil markedsføre det, da jeg ikke tror det er gavnligt at gøre det til cloudsprout vs open source/WordPress og tro man vinder kampen på mest funktionalitet ;)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
Jeg ved ikke om du ikke helt læser det jeg skriver, eller med vilje kommer med politikersvar som hele tiden flytter fokus.

Jeg tror det er fordi vi grundlæggende ser forskelligt på det at lave løsninger, det virker som om du er meget betaget af en stor mængde funktionalitet og hvor stort et system er. Mens jeg nok mere ser tingene fra kundernes side, og tænker på hvad deres behov konkret er og hvad de efterspørger.

Det er nok også derfor jeg går mere op i hvilket løsninger der konkret bliver leveret til kunder (referencer), end funktionalitets lister og uanede mængder plugins.

Du har helt ret i, at når vi markedsfører CloudSprout, skal vi ikke slå på mængden af plugins, istedet skal vi nok fokuserer på at man med CloudSprout kan bygge succesfulde løsninger for succesfulde kunder, hvilket man kan se på de eksempler jeg referer.

Du har helt ret i at jeg ikke egentligt ikke pt. prøver at overbevise Aminoerne om CloudSprout har mere funktionalitet end Wordpress, men jeg prøver at få så mange Aminoer som muligt både designere og udviklere til at prøve en ny og efter min mening klart overlegen måde at lave websites på.

På det ideologisk plan, kunne jeg også godt tænke mig at flere forstod ulemperne og faldgrubberne ved open source modellen, for branchen og ikke mindst vores kunder. Men den er sindsygt svær at komme igennem med :-)

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvor ligger værdien i open source?

- Man indgår ikke tvangsægteskab med sin leverandør og undgår dermed høje switching costs, fordi et andet firma skal til at sætte sig ind i et lukket system, for at kunne arbejde videre på det.

- Der er typisk massevis af gratis plugins til stede som man kan udvide sit system med.

- Stort community at hente hjælp fra fremfor teknisk support med en timepris.

- Dit arbejde kan aldrig tages som gidsel i en forhandling, hvis du selv har kontrollen over webhotellet, som er uafhængigt af din leverandør.

- Udbuddet af udviklere er mange gange større og derfor er timeprisen på tilpasning og vedligehold billigere.

- Der kommer ofte opdatering, så diverse små-irriterende bugs, bliver hurtigt fjernet.

- Ingen licensomkostninger

Jeg er iøvrigt enig i, at open source ikke betyder at man som virksomhed har en gratis løsning på alle sine kommunikationsudfordringer, da der både i open og closed source systemer skal bruges tid på tilpasning og indhold - men man kan mange gange få fordelene ved at vælge en fast open source leverandør, som der typisk bruges til at arguementere for at vælge en closed source løsning.

F.eks:

- At der er nogen at ringe til når det ikke virker

- Til at sikre løbende opdateringer og kompatibilitetsproblemer (hvilket der i øvrigt også i høj grad kan være med closed source løsninger)

Det koster selvfølgelig penge, da der skal bruges arbejdstid på det. Den gode gamle er jo "Linux is free if your sparetime has no value". Med open source har man bare valget, om man gerne vil løse tingene i sin fritid frem for at konsekvent at skulle betale sig fra alt. I en opstartsfase har man typisk masser af tid men få penge, og derfor vil det for iværksættere ofte være et oplagt valg, at bruge open source løsninger.

Venlig Hilsen

Allan

Side 5 ud af 8 (79 indlæg)