Hvor meget ekstra skat betaler du hvert år, udover den skat, som du ifølge loven er forpligtet til at betale?
|
Jeg tror også at mange har den opfattelse at for at tjene penge (blive rig) skal man tage dem fra nogle andre, altså at der kun er en begrænset mængde.
Dette ser jeg ikke som tilfældet da penge jo i bund og grund blot er en menneskeskabt ide og reelt intet er værd. En god ide der gør tingene nemmere for os alle (og ikke mindst udførelsen af denne ide) belønnes i de fleste tilfælde med penge.
Er der så nogle der vælger at bruge mindre hæderlige metoder frem for selv at skabe værdi, ja det er der. Men denne trend ser jeg som nedafgående i takt med at Internettet gør alle vores handlinger mere og mere synlige og gennemskuelige. I fremtiden bliver vi i stigende grad nød til at være ærlige - både som privat personer og som firmaer.
Samfundet lærer dog i høj grad en at de rige, som så mange giver udtryk for, udelukkende er kommet til deres penge i form af svindel og ved at jokke på andre. Dette er i min verden på ingen måde sandt.
I stedet for at lave en heads mod de rige skulle man måske spørge sig selv, hvorfor er jeg ikke blevet rig når naboen ved siden af er?
Hvis jeg selv havde penge kunne jeg så gøre en stører forskel? Kunne jeg gennem penge være med til at skabe en mere retfærdig verden?
Det står jo alle frit for at blive rig – det er bare langt fra alle der har den vilje, dedikation, passion og det fokus der skal til. Måske skulle samfundet til at lære os omkring dette i stedet?
Bliv gratis medlem