Det er ikke mange arbejdsløse der tjene mio ved siden af, men jeg synes indlægget er relevant nok. Jeg har været med til at lave en undersøgelse blandt forskellige brancher om omfanget af sort arbejde, og det er voldsomt stort i visse brancher. Ingen tvivl om, at f.eks. pizzabarer, kiosker og mange håndværkere har klare problemer når de konkurrerer på rene hvide vilkår. Det er snarere reglen end undtagelsen, at der køres penge uden om kassen og ansatte er ofte uofficielle og kører ikke (i alle fald ikke den fulde løn) via den hvide kasse og officielle indberetninger Naturligvis er det konkurrenceforvridende, og naturligvis er det ikke rendyrket kommunisme at stille spørgsmålstegn ved Coca Cola, McDonnal og en del benzinselskabers manglende evne til at generere reelt overskud i Danmark. Det kan sagtens være, at problemet med den type selskabers regnskaber er overvurderet, men jeg må sige, at der er grund til lidt skepsis, og der er grund til, at visse brancher har problemer med at konkurrere i en verden, hvor en ganske stor del af økonomien en sort - varene hentes i udlandet uden afgift, sælges via kasse 1 og kasse 2 af en vikar ansat uden for systemet. Det er IKKE reglen, at det er sådan alle steder, men det er et konkurrenceparameter. Det viser de undersøgelser der er lavet af området i alle fald generelt. De omstændigheder dækker IKKE alle brancher, så langt fra. De fleste har dels moral nok OG kan helt enkelt ikke køre ting fri af moms og skat, men netop området cafe, pizzabar, restaurant (og vist nok også en del køre-forretninger) har et konkurrence problem i hvidt og sort. Jeg tror det er det trådstarter lidt karikeret vil pege på. vh |
kaffedrikker:kender flere som har fået løn i en opsigelsesperiode og så startet noget op i den periode med eller uden arbejdsgiverens velsignelse. At det også sker at en ledig tager skeen i egen hånd og så får arbejdet sig op til en indtægt med eget firma bør jo kun opmuntres.
Du skyder over målet. JA der er da nogen som kan få anden indtjening i en opsigelsesperiode - men det er klart undtagelsen og ikke reglen - og, at der er MANGE som har bijob OG a-kasse samtidigt OG tjener millioner, er skudt helt forbi. Det er hylende vanskeligt at få mulighed for at drive reel virksomhed og a-kasse samtidigt.
Derimod er det ikke voldsomt vanskeligt at finde et arbejde der betaler MEGET lav løn og INGEN sikkerhed + svingende arbejdstider og muligheder - mod at lade være med at opgive det til skat/arbejdsmarkedet - hvis man er i det miljø, men det er nu nok ikke så misundelsesværdigt at man skal stræbe efter det, og skat har også nettet ude, og får fangst.
vh