Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husk ikke at betale skat af dit reelle overskud helt lovligt..

Side 2 ud af 5 (50 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er ikke mange arbejdsløse der tjene mio ved siden af, men jeg synes indlægget er relevant nok. Jeg har været med til at lave en undersøgelse blandt forskellige brancher om omfanget af sort arbejde, og det er voldsomt stort i visse brancher. Ingen tvivl om, at f.eks. pizzabarer, kiosker og mange håndværkere har klare problemer når de konkurrerer på rene hvide vilkår.

Det er snarere reglen end undtagelsen, at der køres penge uden om kassen og ansatte er ofte uofficielle og kører ikke (i alle fald ikke den fulde løn) via den hvide kasse og officielle indberetninger

Naturligvis er det konkurrenceforvridende, og naturligvis er det ikke rendyrket kommunisme at stille spørgsmålstegn ved Coca Cola, McDonnal og en del benzinselskabers manglende evne til at generere reelt overskud i Danmark. Det kan sagtens være, at problemet med den type selskabers regnskaber er overvurderet, men jeg må sige, at der er grund til lidt skepsis, og der er grund til, at visse brancher har problemer med at konkurrere i en verden, hvor en ganske stor del af økonomien en sort - varene hentes i udlandet uden afgift, sælges via kasse 1 og kasse 2 af en vikar ansat uden for systemet. Det er IKKE reglen, at det er sådan alle steder, men det er et konkurrenceparameter. Det viser de undersøgelser der er lavet af området i alle fald generelt.

De omstændigheder dækker IKKE alle brancher, så langt fra. De fleste har dels moral nok OG kan helt enkelt ikke køre ting fri af moms og skat, men netop området cafe, pizzabar, restaurant (og vist nok også en del køre-forretninger) har et konkurrence problem i hvidt og sort. Jeg tror det er det trådstarter lidt karikeret vil pege på. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kaffedrikker:
kender flere  som har fået løn i en opsigelsesperiode og så startet noget op i den periode med eller uden arbejdsgiverens velsignelse. At det også sker at en ledig tager skeen i egen hånd og så får arbejdet sig op til en indtægt med eget firma bør jo kun opmuntres. 

Du skyder over målet. JA der er da nogen som kan få anden indtjening i en opsigelsesperiode - men det er klart undtagelsen og ikke reglen - og, at der er MANGE som har bijob OG a-kasse samtidigt OG tjener millioner, er skudt helt forbi. Det er hylende vanskeligt at få mulighed for at drive reel virksomhed og a-kasse samtidigt.

Derimod er det ikke voldsomt vanskeligt at finde et arbejde der betaler MEGET lav løn og INGEN sikkerhed + svingende arbejdstider og muligheder - mod at lade være med at opgive det til skat/arbejdsmarkedet - hvis man er i det miljø, men det er nu nok ikke så misundelsesværdigt at man skal stræbe efter det, og skat har også nettet ude, og får fangst.

vh

Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 215
Skrevet kl. 13:47

@cookie - det er vel en misforståelse, hvis du mener jeg har skrevet at mange driver en millionforretning sort fx som ham på dagpenge? Han er da klart unik, men verdenen overgår fantasien.

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17

kaffedrikker:
et er vel en misforståelse, hvis du mener jeg har skrevet at mange driver en millionforretning sort fx som ham på dagpenge? Han er da klart unik, men verdenen overgår fantasie

Jamen så er vi jo ikke så uenig på det punkt. Du laver dog et langt indlæg om hvor mange der konkurrerer uretmæssigt ved at betale sort eller undlade at opgive indtægter osv. og så har du også et eksempel:

Jeg hørte om en iværksætter som i to år kørte selskab 100% sort på dagpenge m.m. Først da han blev aktiveret et fornuftigt sted og kunne snakke helt anonymt blev han spurgt om han ikke skulle få en revisor til at fikse det så det hele blev hvidt. Og det kunne bedre betale sig viste det sig. 

Så han gik på nul komma fem fra dagpenge til direktør med en omsætning på et par millioner fra dag et - og ingen undrede sig og alle får sit - lige til at få tårer i øjnene af at det faktisk kan være bedre at have et hvidt ægte regnskab end sorte penge og få det samme ud af det - faktisk mere fordi man nu kan forklare skattefar hvorfor man kan betale af på sit hus, hvis han undrer sig.

og det var vel den der fik mig til at tro du mente, at sådan gjorde mange. Er det midt i din fortælling om uretmæssig konkurrence (som jeg går ud fra ikke blot er unike eksempler, blot et ret enestående eller unikt eksempel, så tror jeg da godt at verdenen ind imellem overgår fantasien - 

vh

Tilmeldt 20. Aug 07
Skrevet kl. 18:36

Ja, verdenen overgår fantasien og du kan roligt regne med det - hvis der er fordel ved at gøre noget og nogen kan se en måde at opnå den fordel på og har et friskt syn på tingene, så kan de komme rigtig langt og alligevel holde sig indenfor lovens grænser. Det man ikke må gøre i danmark gør man da bare i et andet land, hvor man enten har lov til det eller i al fald kan slippe af med det uden vrøvl og læsse ansvaret over på en underlevendør fx. Verden er så ekstremt kynisk at man tror det er løgn og jeg skal spare for eksempler så alle kan sove godt i nat.

Jeg synes det skal slås helt fast at du som selvstændig selv kan betale, hvor meget skat du vil betale helt lovligt uden at ende som Glistrup. Revisorer og advokater er forretningsfolk og der findes gode og dårlige ligesom gode og dårlige håndværkere, bank- og socialrågivere, lærere, betjente, pædagoger m.m.

Udnyt din ret til det fulde til at finde rådgivere som hjælper dig til at konkurrere på fair vilkår med dine konkurrenter uden du får brændt fingrene. Spænd lovgivningen til det yderste uden at gå over grænsen for retssager er dyre og tidskrævende. Og husk revisorer og advokater kan være din bedste ven og rådgiver og til fulde fortjene en god dyr hyre eller man kan opleve deres kolleger som gerne vil ha', men ikke vil yde noget så du kan se de er hver en krone værd. Dem skal man gå uden om.

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:17
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kaffedrikker

Hvorfor nøjes med snyde i skat (for det er reelt det du foreslår). Man kan da sikkert komme meget længere, med at fuppe og svindle sine medborgere og andre firmaer direkte.

Hvis man mangler inspiration til måder at snyde på, så er det jo bare at se de forskellige forbruger programmer som Kontant og Operation X. Der er masser af muligheder!

Nu nævner du store selskaber, og hvordan de med fordel kan flytte overskudet rundt, det ændre ikke på at hvis bevidst flytter sit overskud rundt imellem lande med det formål, at undgå at betale skat, så er det snyd og ulovligt. Bare fordi det er svær at bevise eller opdage, gør det ikke mere okay.

Hvor stopper det iøvrigt for dig, ville du stjæle en pung, hvis du var sikker på det ikke blev opdaget? hvad med at røve en bank? hvad en rask lille kidnapning? et lejemord? Hvis du ikke bliver opdaget, er det så noget du ville gøre ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23

Vist skal man da tage hjælp fra revisor og advokat til deres områder, men dit syn på at man helt selv bestemmer sin skat som selvstændig på lovlig vis tror jeg desværre mange vil finde noget forsimplet for at sige det mildt. Der er brancher hvor det er nemmere end andre at have en del sort - men sådan som generel regel, efter den gamle historie: Når man spørger sin revisor hvad resultatet bliver, så skal han svare - hvad ønsker du det skal blive - som du jo indikerer med at man som selvstændig selv kan bestemme hvor meget man skal betale i skat - er skudt noget længere over målet end Elkjærs straffe mod Spanien i sin tidSmile.

Hvis du havde ret, ville så ikke 98% af alle større virksomheder være helt fri for skattebetaling (og måske som næste træk få millioner tilbage i moms hvert år)?

vh

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:46

kaffedrikker:

Med andre ord så skal man kende sin konkurrencemæssige situation og du konkurrerer med folk som ikke betaler skat, hvis du åbner en restaurant. Jeg talte med en fyr som arbejdede sort i en pølsevogn, de oplyste kun 40% af omsætningen. McDonalds betaler kun det i skat det passer dem, da de helt lovligt har et regnskabsmæssigt underskud. Da det kom frem i pressen, de aldrig betalte selskabsskat begyndte de symbolsk at betale et etcifret millionbeløb i skat.

Den der sætning er bare blevet kliche for folk, som ik forstår, hvordan McDonalds driver deres virksomhed...

McDonalds Danmark Aps, som det danske datterselskab hedder, driver kun 8 ud af 84 McDonalds restauranter, mens resten drives på franchising. Dvs hovedparten af McDonalds Danmark Aps´ aktiviteter er administration...

Så når nogen påstår, at McDonalds ik betalte skat, så var der tale om McDonalds Danmark Aps, og ik de 76 McD restauranter, som drives på franchising. Dvs en hver person med en folkeskole uddannelse burde kunne regne ud, hvor det største overskud ligger. Er det i 76 selskaber, som driver en restaurant, eller er det i et selskab, som driver 8 restauranter + administration?

Desuden betaler de ik det i skat, som det passer dem. Sådan er verden heldigvis ik sat sammen, men myter og fordomme fra sidste årtusinde lever åbenbart videre i bedste velgående, og ingen gider bruge et øjeblik på at tjekke fakta, fremfor at komme med udokumenterede påstande... 

Tilmeldt 20. Aug 07
Skrevet kl. 20:12

Det er ikke snyd, hvis det er lovligt. Igen læs penge og privatøkonomi og få inspiration til et liberalt syn på skattelovgivningen. Jeg mødte en engang som havde indregistreret sine cafeer i københavns forstæder på bahamas  - det er ikke ok, men kan sagtens lade sig gøre med den rigtige revisor til det job. 

Med andre ord så vil jeg ikke udlevere nogen, men det er altså muligt for den frittænkende at komme ganske godt afsted.

Duundervurderer mig , når du tænker på min grænse skulle gå ved bankrøverier m.m. ;)- hvis man studerer emnet kriminalitet  vil man opdage at mafiaens ukronede konge al capone sagde at en advokat med en mappe kan stjæle mere på en dag end 100 mand med maskinpistoler. 

Hvilken forretningsmand foretrækker ikke blækklatter på fingrene fremfor krudtslam?

Tilmeldt 20. Aug 07
Skrevet kl. 20:16

@cookie - trust me - jeg har set det og ser det og det er lovligt - kræver bare man stiller krav til sin revisor om at levere resultater. Kender fx en sælger som udmærket vidste det og kun havde selvstændige med et økonomisk råderumsom mål - godt nok tjente hans målgruppe ikke ret meget officielt om året, men et næsten stensikkert gennemsigtigt investeringsprojekt der ville fjerne deres risiko for at ryge ind i topskatten selv om de pludselig måtte stige voldsomt i løn motiverede dem.

Side 2 ud af 5 (50 indlæg)