Hej alle, Vi er nogle stykker der har lavet et I/S selskab sammen, men planlægger at omdanne til et ApS selskab, da og hvis vi får den ordre vi har i pipeline. Er der nogen der har nogle gode erfaringer og kender de "skjulte" problemstillinger (hvis nogen) er kan være ved det. Prisen for at stifte ApS selskaber er jo pt. 80.000 kr og i da vi har noget kapital i vores I/S selskab (egen privat kapital) må vi så bruge det + en den evt. indtjening/omsætning ved ny(e) ordre til at financier et ApS selskab? Ser frem til at høre lidt nærmere om sådan en "fusion" fra I/S til ApS, da jeg ikke har prøvet det før. Mvh. Michael Kristensen, IDSC |
fra I/S til ApS selskabsform
- 1
Omsætningen kan ikke medgå i stiftelseskapitalen, men indtjent kapital kan anvendes. Såfremt i har aktiver i I/S såsom anlæg, lager etc kan i også anvnde disse som indskud, men det kræver en erklæring fra revisor. |
Hej E.Mortensen, tak for din repons, det vil jeg helt sikkert tage med i mine planer fremover. dejligt at med god repons :) /Michael |
Hej Michael, Der er en del ting at tage i betragtning. Men som udgangspunkt er det positivt at slippe af med I/S'et - det er en ren tikkende bombe med dets solidariske og ubegrænsede hæftelse. Der skal laves en skattefri omdannelse, og det kan de fleste revisorer finde ud af. Dernæst vil jeg kraftigt anbefale at få lavet en anpartshaveroverenskomst som tager højde for typiske problemer. Her skal I have fat i en dygtig og erfaren advokat, hvilket ikke behøver at koste alverden. Det er ret simpelt. God fornøjelse :-) Jens |
Hej Jens, tak for info og heads-up - og ja ordene tikkende bomber er meget korrekt. vi vil gerne omdanne pga. ordre sum størrelse og solidariske hæftning. Og selvfølgelig skatte fordele. I forbindelse med forretningsplan (opdatering) og hvad jeg har kaldt ejerkreds bestemmelser, vil danne grundlag for overenskomst og gennerelle direktions guidelines, så jeg vil køre min advokat i stilling som du nævner. Jeg viste dog ikke at omdannelsen er skattefri, det er jo rart. Igen dejligt med go og effiktiv reposons /Michael. |
HOV, ja tillykke med dagen Jens |
Den mest normale måde at gå fra et I/S til ApS, er ved at lave en virksomhedsomdannelsen. Denne kan laves både som skattepligtig og skattefri. I begge tilfælde skal i have en revisor til at lave en vurderingsberetning på det i indskyder i ApS'et. Den skattefri virksomhedsomdannelse kan i dog ikke lave i år, da det kun kan lade sig gøre i perioden 1/1-30/6, så hvis i skal lave omdannelsen i år bliver det skattepligtigt. Skattepligtigt betyder at i "sælger" I/S virksomheden til ApS'et, og i bliver derved beskatte af en evt. avance. Afhængig af virksomhedens indtjening, goodwill, og jeres indestående kan det være forholdsvis store summer i skal betale i skat Med en skattefri omdannelse skal i ikke af med penge til SKAT ifbm. omdannelsen, men der kan dog være afledte effkter jf. nedenstående problemstillinger som udløser skat for en eller flere interesenter. Jeres indestående i I/S - den forholdsmæssige andel af indestående vil blive den ejer andel i får af ApS'et, så det kan betyde beskatning for jer at udlige jeres indestående. Virksomhedsordningen - Hvis én eller flere har anvendt virksomhedsordningen, skal der også gøres overvejelse med hensyn til de særlige saldi der kan være her. Dette kan betyde at i bliver tvunget til indskud. Anden virksomhed - I forlængelse af ovenstående kan de få indflydelse på nogle skattemæssige aspekter, hvis man ud over I/S'et driver en anden personlig virksomhed ved siden af. Blandet benyttede aktiver - Hvis i har aktiver (f.eks en bil) som i benytter både privat og erhvervsmæssigt, vil den som udgangspunkt bliver medtaget i omdannelsen og dermed blive selskabets eje, og man bliver så beskattet af fri bil! Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive en PM til mig. Edit: Glemte lige at skrive at i ved selskabsstiftelsen skal huske at tage stilling om det første årsregnskab skal revideres, da dette kun kan ændres på ordinære generalforsamling, og i dermed ikke kan fravælge det (for 1 regnskabsår) efterfølgende. |
Hej Michael Du skal dog være opmærksom på følgende:
Du kan læse mere her: Tonny |