Nu vil jeg så forsøge med et seriøst indlæg som omhandler MLM/NM.
I min verden er der da også masser af netværkssamarbejder, men modsat MLM/NM er disse samarbejder baseret på at alle i hirakiet på den ene eller den anden måde tilfører "value" til det produkt som kunden i sidste ende køber.
Med andre ord - shampoo kan være utroligt billig i en eller anden kinesisk provins - billigere end i Netto, men Netto har jo dels fragtet varen, dels har de en forretning jeg på 10 minutter kan cykle til så i bund og grund "value adder" de den billige kinesiske shampoo med ren og skær logistik.
Holder Netto op med den ydelse får de jo selvfølgelig ikke pengene, hvis jeg handler det samme produkt i Super Best - det burde jo være simpel logik for perlehøns.
Man kan også vende den om - køber man en Ford Focus hos forhandler A, skal forhandler A så have provision hvis man køber en Ford Mondeo hos forhandler B og hvis man virkeligt mener det, hvor meget vil Ford Mondeo'en blive dyrere hvis forhandler B ikke kun skal afregne prisen ab fabrik men også betale forhandler A, for forhandler B skal jo stadigvæk have økonomien til at hænge sammen.
Antager man at 40% af en brutto omsætning konstant går til et netværk der reelt intet bidrager med anden en at skabe en initial kontakt, så skal der ikke den store økonom til at "ugen tilbud" ikke skal baseres på "vi stryger momsen" men nærmere at "vi styger MLM-mellemleddet".
Tænker man tanken af en MLM verden helt ud - så kan det jo godt være at en T-shirt er billig at få produceret i kina - men med alle de hænder den går i gennem inden den havner i Netto (nu koster det ikke 6kr at få den transporteret, men 10kr at få transporteret for MLM netværket skal have deres transport provision) så vil I dårligt have råd til at tanke bilen på for at hente T-shirten der ab. fabrik kostede 20kr men nu ligger til 600kr i netto - bensinen vil nemlig også koste 60kr pr. liter - for alle skal jo smøres i alle led med +40% til MLM netværket de nu indgår i - med mindre transaktionen giver jer 500kr tilbage via MLM netværket.
Spørg jer selv - hvad får en sælger provision af i en virksomhed? eller rettere, får han også provision af virksomhedens salg til "hans" kunder, disse kunder anbefalinger til andre etc. etc. - efter han er fratrådt? For det er jo reelt det MLM modellen går ud på - altså at sælgeren skal have det!