jeg mangler at forstå, om hun mener hun har brug for din hjælp - eller om hun ikke mener hun har brug for den. Hvis hun ikke mener hun har brug for hjælp eller at du kan udføre hjælpen, så tror pokker hun ikke vil betale, men mener HUN, at du kan hjælpe og vil HUN gerne ha hjælpen, så skal I da kunne finde en løsning Det koster hende at starte, og det naturlige er, at hun betaler et eller andet - vennepris 200 kr i timen - mere normal pris 5-600 kr i timen (med mindre du er proff rådgiver i området) og betaler up-front Den med at blive medejer forstår jeg godt hun stejler mod, men hun må betale for de ting hun behøver - forme til chokolade Sidste mulighed er, at du fordi du er en god ven, laver det gratis, men at hun betaler dig når det første halve år er gået - i kontanter - ikke ejerskab, men kontanter - men det er en møgløsning som bare skubber problemet, medmindre du genrøst vil gi pokker i manglende betaling. Hun vil da løbe ind i problemer, hvis hun ikke vil betale de omk hun har ved en opstart, men enten mener hun ikke hun vil ha behov for hjælp, eller hun vil i alle fald ikke af med medejerskab, bare fordi du laver et budget osv. vh |
Som tidligere beskrevet, har hun både brug for min hjælp, hun ved det og jeg er villig til at give den.
Min pointe er, at jeg kan hjælpe hende til et setup, hvor indtjeningsmulighederne er enorme. Hun er fantastisk dygtig til det hun laver, men kan ikke drive det videre end til enkeltmandsvirksomhed. Spørgsmålet er, om jeg skal gøre dette til ren foræring og sidenhen se hende score kassen - eller om jeg skal gøre som jeg plejer og forlange en ejerandel eller overskudsdeling (naturligvis reduceret, da hun er en god ven).
Jeg har ekspertisen, netværket og erfaringen til at hjælpe hende videre. Jeg har været med til at opbygge flere større og mindre virksomheder og kender faldgruberne. Samtidig har hun ikke helt forstået, hvor meget forarbejde start af en professionel virksomhed kræver.
Samtidig er jeg præsenteret for et par projekter, hvor jeg tilbydes en betydelig ejerandel - mod at jeg løser samme type opgaver, som hendes kræver - de pågældende ved nemlig hvad jeg kan og hvad jeg er værd...
Så jeg har lidt at tænke over...