Hej min kommentar til det her.
Konkrete ønsker
1. Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.
Jeg synes ærligt at det er noget pjat med at lave stats garanteret kassekredit. Eller at man skal lovgive omkring det.
Det er lidt den forkælede holdning om at jeg vil have firma, men jeg vil ikke arbejde eller offer noget for det.
Kom ind i kampen, vi lever i et samfund med konkurrance, kan du ikke klare det, så bliv lønmodtager, synes ærligt at det her er pinligt. Kan du ikke sælge din ide til banken, hvorfor skulle jeg så stole på dit projekt. Der er så fucking mange der lukker efter kort tid, og det er netop fordi at de ikke kan sælge deres lort. Og så vil I have at banker og staten skal betale for at I kan rende rundt og lege kong smart, her synes jeg at pinligheden ikke kan tage nogen ende.
2. Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.
Hvorfor, det står jo en frit at få lavet sit regnskab i tide. Og holder man det ajour så er der jo ingen problemer, og det tager maks 1-2 timer om ugen.
3. Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.
Nu har jeg en virksomhed der er affalds tung, og derfor synes jeg om dette forslag. Men på den anden side så får jeg en fordel frem for mine konkurranter, og det kan jeg faktisk godt lide.
Men jeg kan ikke lide det, hvis en ny konkurrant skal til at have det. Jeg har haft mit firma i 3 År og derfor så vil jeg ikke komme under det. Og da det stadig ikke kører optimalt, så kan jeg ikke støtte om det. For det gør at jeg ligeså godt kan nedlægge mit firma, og starte op på ny, for netop at få alle de økonomiske fordele.
4. Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.
JEg har aldrig kunne se nogen ide i etablerings kontoen, og de der har den, er dem der ikke vil gøre en indsats for at starte firma. OG det betyder så også at den konto er at pisse i bukserne.
JEg ser at det er bedre at skaffe pengene, enten via investorer, eller ved at spare op eller starte forsigtigt. Men mange kan ikke få det fint nok, og skal have en masse gøjl der giver fradrag, eller det gør det så ikke her. Og det betyder at de penge man har sparet op er spildt i mine øjne.
5. Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.
Synes jeg er latterligt. Tager man mange serie iværksættere, så lave de det ene firma efter det andet, med henblik på salg. Og det eneste det gør er at koste penge for samfundet. Og det betyder at når de starer en registrering op så koster det mig penge, da der er en der skal registrere det, samt at skat får et ekstra firma at skulle holde styr på.
6. Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.
JEg ser en store fare her, da vi så kommer til at skulle lege dommer og politimænd. Og det er ikke meningen med det at have firma.
Man kan dække sig ind, og problemet er at der er ikke ret mange som der yder kredit. Og typisk er det os der handler B2B der bliver ramt, da vi tit kan handle med en enkeltmands firma, og det betyder at den person er økonomisk ansvarlig.
JEg kan ved mine fulde fem ikke se noget problem her.
7. Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.
Hvis man bare har lidt hjerne aktivitet, og lidt forstand på det man vil begive sig med, så er der intet behov. Men jeg læser også tit at nogle folk her på siden vil være selvstændig, men absolut ikke gider at sætte sig ind i hvad de skal beskæftige sig med, eller gøre en indsats.
Det kræver viden, at starte noget op. Og det kræver arbejde. Og gider man ikke det, så lad vær, så bliv løn modtager.
En ting man skal tænke på, er at når man starter op så er det en selv der styrer lortet, det er en selv der tager beslutningerne, og det er en selv der betaler gildet. Og kan man ikke få det ind i sin knold, så lad for gudskyld vær med at starte noget op.
8. Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.
Hvorfor ikke bare betale det man skylder. Man kan da ligeså godt lægge pengene tilside og få de renter.
9. Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.
Enig
10. Der skal en kompetence givende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.
Er det værste gang ævl. For det gør at alle håndværker firmaer eller mange service firma'er ikke kan startes op. Det er konkurrance forvridende så det basker.
11. Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.
Enig. JEg arbejder med farver som en gravid ikke må arbejde med, og det betyder at fra dag et af hun er gravid, så må hun ikke være på firmaet. Så det kan hurtigt give 18 månder.
/Kenneth