Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres politikerne – nu!

Side 9 ud af 23 (223 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Så er i igang med en afart af Amino Nyt, hvor alle kan komme med forslag til hvad politikerne skal ændre og så kan der debatteres og stemmes om hvert forslag.

Hej Martin

Det er super at oplægget kommer ud med et af dine nyhedsbreve, så rigtig mange kan komme med deres bud på hvordan iværksættere ikke alene overlever, men får mulighed for stor fremgang.

Vi skal op på mindst 30 forslag så der er noget at stemme om. Så alle aminoer: Kom med dit bud på hvad du mener forhindrer dig i at få fremgang. Hvilket administrativt bøvl kunne med fordel fjernes? Hvilken kontrol er overflødig? Hvilket tilskud kunne undværes?

Jeg har hørt at T & S sender et grimt brev ud til de iværksættere, der ikke kan genere overskud det første år og vil kontrollere at de ikke driver en hobby virksomhed!

Hvis noger af Jer har modtaget et sådan brev, så send det til feh@hasselriis.com så vi kan få stoppet den form for chikane fra Skat. Det er bare for meget..Super Angry

Hilsener og fremgang

Flemming Hasselriis

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 20:46

Big Smile god week-end

mvh Sören

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej min kommentar til det her.

Forfatter:

Konkrete ønsker
1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

Jeg synes ærligt at det er noget pjat med at lave stats garanteret kassekredit. Eller at man skal lovgive omkring det.
Det er lidt den forkælede holdning om at jeg vil have firma, men jeg vil ikke arbejde eller offer noget for det.

Kom ind i kampen, vi lever i et samfund med konkurrance, kan du ikke klare det, så bliv lønmodtager, synes ærligt at det her er pinligt. Kan du ikke sælge din ide til banken, hvorfor skulle jeg så stole på dit projekt. Der er så fucking mange der lukker efter kort tid, og det er netop fordi at de ikke kan sælge deres lort. Og så vil I have at banker og staten skal betale for at I kan rende rundt og lege kong smart, her synes jeg at pinligheden ikke kan tage nogen ende.

Forfatter:

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

Hvorfor, det står jo en frit at få lavet sit regnskab i tide. Og holder man det ajour så er der jo ingen problemer, og det tager maks 1-2 timer om ugen.

Forfatter:

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

Nu har jeg en virksomhed der er affalds tung, og derfor synes jeg om dette forslag. Men på den anden side så får jeg en fordel frem for mine konkurranter, og det kan jeg faktisk godt lide. 

Men jeg kan ikke lide det, hvis en ny konkurrant skal til at have det. Jeg har haft mit firma i 3 År og derfor så vil jeg ikke komme under det. Og da det stadig ikke kører optimalt, så kan jeg ikke støtte om det. For det gør at jeg ligeså godt kan nedlægge mit firma, og starte op på ny, for netop at få alle de økonomiske fordele.

Forfatter:

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

JEg har aldrig kunne se nogen ide i etablerings kontoen, og de der har den, er dem der ikke vil gøre en indsats for at starte firma. OG det betyder så også at den konto er at pisse i bukserne.

JEg ser at det er bedre at skaffe pengene, enten via investorer, eller ved at spare op eller starte forsigtigt. Men mange kan ikke få det fint nok, og skal have en masse gøjl der giver fradrag, eller det gør det så ikke her. Og det betyder at de penge man har sparet op er spildt i mine øjne.

Forfatter:

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

Synes jeg er latterligt. Tager man mange serie iværksættere, så lave de det ene firma efter det andet, med henblik på salg. Og det eneste det gør er at koste penge for samfundet. Og det betyder at når de starer en registrering op så koster det mig penge, da der er en der skal registrere det, samt at skat får et ekstra firma at skulle holde styr på.

Forfatter:

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

JEg ser en store fare her, da vi så kommer til at skulle lege dommer og politimænd. Og det er ikke meningen med det at have firma.

Man kan dække sig ind, og problemet er at der er ikke ret mange som der yder kredit. Og typisk er det os der handler B2B der bliver ramt, da vi tit kan handle med en enkeltmands firma, og det betyder at den person er økonomisk ansvarlig.

JEg kan ved mine fulde fem ikke se noget problem her.

Forfatter:

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

Hvis man bare har lidt hjerne aktivitet, og lidt forstand på det man vil begive sig med, så er der intet behov. Men jeg læser også tit at nogle folk her på siden vil være selvstændig, men absolut ikke gider at sætte sig ind i hvad de skal beskæftige sig med, eller gøre en indsats.

Det kræver viden, at starte noget op. Og det kræver arbejde. Og gider man ikke det, så lad vær, så bliv løn modtager.

En ting man skal tænke på, er at når man starter op så er det en selv der styrer lortet, det er en selv der tager beslutningerne, og det er en selv der betaler gildet. Og kan man ikke få det ind i sin knold, så lad for gudskyld vær med at starte noget op.

Forfatter:

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

Hvorfor ikke bare betale det man skylder. Man kan da ligeså godt lægge pengene tilside og få de renter.

Forfatter:

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

Enig

Forfatter:

10.    Der skal en kompetence givende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.

Er det værste gang ævl. For det gør at alle håndværker firmaer eller mange service firma'er ikke kan startes op. Det er konkurrance forvridende så det basker.

Forfatter:

11.    Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.

Enig. JEg arbejder med farver som en gravid ikke må arbejde med, og det betyder at fra dag et af hun er gravid, så må hun ikke være på firmaet. Så det kan hurtigt give 18 månder.

/Kenneth

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forfatter:

Martin Thorborg bandede forståeligt højlydt ad politikerne, da de indførte endnu en udgift til nye selskaber. Der er måske en enkelt politiker eller to som har set Martins video, men hjælper det?

Nej, det tror jeg ikke, der skal noget helt andet til.

Forslag:

Hvis man kunne samles om de 10 vigtigste ting, der kunne forbedre de erhvervsdrivendes muligheder, og få 10.000, 20.000 eller måske 50.000 Aminoer til at støtte disse forslag, så kunne man lægge et stort pres på politikerne. Forslagene skulle sendes til samtlige partiers erhvervspolitiske ordfører. Vi skulle bede om, at hvert parti oplyste hvilke punkter, man efter et valg ville opfylde.

Vi ville opnå to ting:

1.   Politikerne fik oplyst hvad der betyder noget for iværksættere.

2.   Partierne ville stå på nakken af hinanden for at få fat i 50.000 stemmer.

Synes du ideen er god? Ville du være med til at starte en blok hvor alle Aminoers forslag blev samlet?

Jeg synes nærværende initiativ er vældig godt.

Problemet er bl.a. at vores folketingspolitikere og ministre ingen erfaringerfaring har og slet ikke selv som selvstændige/iværksætere.

Jeg læste på et tidspunkt at den eneste undtagelse fra dette var vores nuværende  Minister for Videnskab, Teknologi og Udvikling Charlotte Sahl-Madsen, som blev "hentet fra Danfoss fra en lederstilling.

Ellers er det en hob af cand.politter, cand.scient.pol, forleskolelærer m.m. som hvis de har lidt erhvervserfaring er hentet som lønmodtagere, og gerne fra det offentlige regi.

De udviser også gang på gang at de ikke forstår erhvervslivets interesser. Og hvis de bruger sparring henter de denne ogte i diverse interesseorganisationer. Herefter buldrer f.eks. Håndværksrådet frem med at nu skal vi have afskaffet det administrative bøvl.

Jeg synes det ville være godt med "fælles front", eks. en blog.

Politikere skal ikke allen have lov til at love guld og grønne skove.

Jeg synes at man til hvert enkelt forslag, skal kunne anvende vores

"berømte" HV. ord,

• som f.eks. med hvilke formål -
  • hvilken gavn -
  • hvordan evalueres succeces på de enkelte iniativer m.m.
  • og ikke mindst hvordan føres det ud i livet ?  
  • m.m.
  •  

Hvis iværksættere skal levere f.eks. 50.000 stemmer skal de også have udbytte for dette.

Ingen af de nuværende kan leve op til dette. Hellere ikke liberal alliance, som mange måske unge iværksættere ville pege på.

Lad mig nævne en erhvervsmand (Asger Åmund), der blander sig i erhvervsdebatten og som ofte virker indsigtsfuld i denne. Dog er han også i denne forbindelse reperæsenteret og i et dagligt miljø som ligger langt fra den typiske iværksætters dagligdag.

Vi mangler simpelthen repræsentanter for og fra vores daglige miljø. Vi stilles dagligt overfor tusinde problemstillinger. Det kan vi også bare se på debatten herinde, hvor mangfoldig en skare vi er, nok den bredeste og mest uhomogene "branche" i Danmark. Sammenlignet med andre f.eks. fiskere, landmænd, jurister m.m.

Så lad os komme igeng med et "tema/medie" der omhandler den typiske iværksætteres daglige gøremål og udfordringer, og hvad ønsker og krav helt håndgribeligt vi har til politikkerne for at vi kan tage dem seriøst.   

"Vi" kunne også kalde det "iværksættere coaching til politikere"

God aften

Ib Abildgaard

Råd & Mal 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Tak for dine kommentarer Kenneth

Jeg vil bare kommentere det med den dobbelte kassekredit. Ideen er at man betaler en overrente, en forsikringspræmie for den udvidede kredit. Det skulle ikke nødvendigvis belaste statskassen.

Mange på Amino mangler kredit muligheder og denne model var enkel.

De andre forslag skal du prøve at se i en større sammenhæng. Det gælder for Danmark om at bevare de nuværende arbejdspladser og generere nye. Hvis nogle af disse forslag kan få en arbejdsløs i arbejde, hvis en kan flyttes fra bistandsmodtager til lønmodtager, så betyder det utroligt meget for helheden.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Hvis iværksættere skal levere f.eks. 50.000 stemmer skal de også have udbytte for dette.

Ingen af de nuværende kan leve op til dette. Hellere ikke liberal alliance, som mange måske unge iværksættere ville pege på.

Tak for dine kommentarer Ib.

Jeg kender tilfældigvis et enkelt folketingsmedlem som er erhvervsdrivende nemlig Colette Brix, Dansk folkeparti. Om hun er den eneste ved jeg faktisk ikke, men jeg har tidligere været i den erhvervsforening hun var formand for, og det er en gæv pige.

Som "diktator" Mogens (liste D?) i en video påpeger, så kan erhvervsfolk ikke være politikere og omvendt. Det er to forskellige verdener. For hovedparten af alle politikere så drejer det sig om at få magt og blive genvalgt. Danmarks ve og vel er noget man taler om. Politiske forlig er studehandler, da man skal forene flere partier for at få flertal for diverse love.

Da flertallet af folketingsmedlemmer ikke kender erhvervslivet og de love, der styrer handel, så skal vi hjælpe med at informere om hvor det gør ondt, og hvad der kan gøres bedre.

Der kommer noget meget konstruktivt ud af disse indlæg - vent bare og se.

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Forfatter:

Tak for dine kommentarer Kenneth

Jeg vil bare kommentere det med den dobbelte kassekredit. Ideen er at man betaler en overrente, en forsikringspræmie for den udvidede kredit. Det skulle ikke nødvendigvis belaste statskassen.

Mange på Amino mangler kredit muligheder og denne model var enkel.

De andre forslag skal du prøve at se i en større sammenhæng. Det gælder for Danmark om at bevare de nuværende arbejdspladser og generere nye. Hvis nogle af disse forslag kan få en arbejdsløs i arbejde, hvis en kan flyttes fra bistandsmodtager til lønmodtager, så betyder det utroligt meget for helheden.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Hej Flemming

Hvis man ikke kan generere en omsætning, eller et overskud der berettiger til at man kan drive firma, så er det da spild af plads.

Nu har jeg gang på gang hørt om at staten ikke giver de rette muligheder, og det mener jeg er en gang pis og papir for at sige det rent ud.

Har du ikke et produkt der berettiger dens eksitens så er det lige meget hvor meget stats støtte man får, det vil aldrig køre rundt.

Jeg har den holdning, at vælger man være selvstændig, så skal man fandeme også kunne klare sig selv. Og det er sq da ikke statens opgave....come on, vi lever i et samfund fyldt med muligheder, det er ikke staten der skal tag risikoen for at vi ikke er intelligente eller dygtige nok til at drive firma.

Og al den naivitet der er her i denne tråd, er virkelig noget der giver mig bræk fornemmelser.

Min holdning er klar. Vi har i DK verdens bedste muligheder for at være selvstændig, eller iværksætter. Men vi er så fucking forkælet i vores opdragelse at vi kun ser problemer.

Og på denne side som der efterhånden hænger mig langt ud af halsen, er det kun fan kultur, og latterlige fandrivelse af folk der ikke fatter hvordan et samfund er differentiet. Og det synes jeg faktisk er et mere væsentligt problem end de problemstillinger du stiller op denne tråd her.

Og så synes jeg faktisk at det er sjovt at du fra spanien tager en sådan problemstilling op....var der et reelt problem her i DK, tror du så ikke at der ville være nogen som havde taget den op????

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:
Og så synes jeg faktisk at det er sjovt at du fra spanien tager en sådan problemstilling op....var der et reelt problem her i DK, tror du så ikke at der ville være nogen som havde taget den op????

Hej Kenneth

Jeg er blevet opfordret af Martin T. til, helt uden betaling, at samle forslag sammen, der kan give mere gang i beskæftigelsen i Danmark. "Danske iværksættere har ikke tid" mente han.

Hvis du kendte de forhold spanske iværksættere arbejder under her, var du nok flyttet i går. Spaniolerne er desværre ikke særlig godt uddannede og derfor er her mange arbejdsløse. De få som har forstand på salg og marketing, de lider ingen nød.

Alt er vel ikke helt ok i Danmark. Du kan vel ikke synes at en rykker på for sen indberettet moms på kr. 850, ikke fradragsberettiget er i orden?

Det er vel heller ikke i orden at stat og kommune kan trække betaling af regninger uden at blive belastet med rykker gebyr og renter.

Det er disse irritations ting som man ønsker fjernet. Så er det min personlige holdning at man gerne må forkæle de mennesker som tager en stor økonomisk risiko og ikke jage dem.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:35

Forfatter:

Alt er vel ikke helt ok i Danmark. Du kan vel ikke synes at en rykker på for sen indberettet moms på kr. 850, ikke fradragsberettiget er i orden?

Det er vel heller ikke i orden at stat og kommune kan trække betaling af regninger uden at blive belastet med rykker gebyr og renter.

Hej

Alle moms registrede ved at de skal betale moms, så der er faktisk ingen undskyldning her, og det er så plat at begynde med det pjat.

Man vælger selv hvem der skal være ens kunder, kan man ikke lide det staten/kommunen gør så lad vær med at handle med dem.

/Kenneth

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg savner en instans som kan varetage virksomhedernes rettigheder. Ligesom Forbrugerstyrelsen varetager forbrugerens. Man skal have en del penge for at benytte advokat og evt gå i retssag - og dermed er der ofte folk/virksomheder som slipper afsted med mere end de burde. Det kunne sagtens være noget man betalte til - ala barsel.dk. Og der kunne også være en form for gebyr pr sag der åbnes. Afgørelsen skulle være ligeså gældende som eks Forbrugerstyrelsens.

Side 9 ud af 23 (223 indlæg)